Skötselråd till trumpet

Berätta om dina specialintressen och lär dig om andras.

 Moderatorer: Alien, atoms

Skötselråd till trumpet

Inläggav Kostymhippie » 2012-09-15 16:11:21

Är multiinstrumentalist och har idag köpt en gammal trumpet på en antikaffär.
Får till ett riktigt fett ljud i den, måste bara öva mer så att jag kan blåsa längre och så att "pruttljudet" blir mer stabilt.
Jag undrar dock hur jag ska kunna sköta om mitt instrument på bästa sätt.
Det jag tänker på framför allt är rengöring, putsning och enklare underhåll av ventiler och munstycke.
Har träcase med sammet inuti att förvara trumpeten i och skruvar alltid av munstycket efter användning.
Hoppas det finns några härinne som har trumpet och kan hjälpa mej.
Kostymhippie
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 2573
Anslöt: 2011-10-12

Skötselråd till trumpet

Inläggav Sammelsurium » 2012-09-15 16:51:24

När jag spelade trumpet som liten brukade jag bara smörja in ventilerna då och då, samt så klart tömma den på saliv efter att man spelat ett tag. I övrigt krävdes ingen speciell tillsyn alls.
Sammelsurium
 
Inlägg: 588
Anslöt: 2009-11-29

Skötselråd till trumpet

Inläggav Bror Duktig » 2012-09-15 20:26:26

Min yngsta spelar tumpet, och hans lärare som är riktig brassexpert, säger att han ska smörja ventilerna vid varje spelning (varje dag i princip), tömma på salvi såklart, samt skruva isär och göra storrengöring varje termin. Munstycke och några andra delar görs rent med borstar (trumpetvårdsset köpt på Windcorp i GBG, de har även onlinebutik och kan nog ge råd då de även reparerar brassinstrument) och då brukar det komma ut proppar med intorkad salivskräp XD
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Skötselråd till trumpet

Inläggav Kostymhippie » 2012-09-16 9:53:54

Tack för tipsen.
Det där rengöringspaketet verkar schysst, ska ev. köpa det men först ska jag kolla ifall musikaffärerna här i stan vad dom har.
Kostymhippie
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 2573
Anslöt: 2011-10-12

Skötselråd till trumpet

Inläggav Bror Duktig » 2012-09-16 10:40:26

I butikerna kan du också fråga om hur du ska rengöra och hur ofta. Helst av någon som kan trumpet då, eftersom butiksbiträden ofta har en massa råd de inte vet något om egentligen, om de inte spelar själva.
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Skötselråd till trumpet

Inläggav Windfarne » 2012-09-16 10:51:03

Till det kan jag tillfoga att försilvrade instrument kan poleras med ett icke-slipande silverrengöringsmedel. Lackerade instrument tror jag bör endast torkas med trasa, inga rengöringsmedel.
Windfarne
 
Inlägg: 881
Anslöt: 2009-05-30
Ort: Varberg

Återgå till Intressanta intressen



Logga in