Skolmaten - som att äta mitt i tung vägtrafik

Tipsa om nyheter, böcker, filmer, hemsidor o.s.v. här.

 Moderatorer: atoms, Alien

Skolmaten - som att äta mitt i tung vägtrafik

Inläggav plåtmonster » 2015-02-04 15:41:58

SVT skrev:Skolmaten - som att äta i trafiken

Ljudnivåerna i svenska skolmatsalar är på många håll mycket höga. Sveriges Radios lokala kanaler har gjort mätningar i 71 skolor över hela landet. I upp till en fjärdedel av de besökta skolorna når ljudnivåerna upp till 80 decibel (dBA). Det kan jämföras med att jobba i en verkstad eller äta lunch mitt ute i hård trafik. Adam Jansson vid Arbetsmiljöverket säger till TT att stora elevgrupper är en orsak till de höga bullernivåerna. -På vissa skolor ska 500 elever äta lunch på bara några timmar.


SR: Grafik: Så mycket bullrar skolmatsalarna
SR: #lunchbuller: Detta gäller och så gjorde vi mätningarna

wp: Buller
SLL: Buller i 12 skolmatsalar (Rapport från Arbets- och miljömedicin 2005:2)
SvD: Matsalsbuller stressar mindre barn (2007)
Sahlgrenska: Rapport från ljudnivåmätningar på förskolor och skolor Lidköping och Skar 2002-2003
Linnéuniversitetet: Buller som stressor i skolmatsalar (2014)
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Skolmaten - som att äta mitt i tung vägtrafik

Inläggav Jagers » 2015-02-04 16:11:15

"som att äta i trafiken" :P förutom att man slipper bli överkörd av en bil och dö :D typ?

man borde komma på ett sätt att få ljudvågorna att tystas av utan att barnen är tystare, det skulle nog vara den smartaste lösningen då barn alltid kommer vara barn, som man brukar säga.
Jagers
 
Inlägg: 1210
Anslöt: 2011-05-12
Ort: Västerås

Skolmaten - som att äta mitt i tung vägtrafik

Inläggav plåtmonster » 2015-02-04 16:20:36

Eller så kan man dela upp matsalen i mindre halvrum osv så att inte ljudvågorna kan fara fram och tillbaks över hela salen. Ljudabsorbenter är en annan del i en lösning. Men det kräver initiativ och pengar något det offentliga iaf kroniskt saknar.
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Skolmaten - som att äta mitt i tung vägtrafik

Inläggav Miche » 2015-02-04 16:37:30

Jagers skrev:man borde komma på ett sätt att få ljudvågorna att tystas av utan att barnen är tystare, det skulle nog vara den smartaste lösningen då barn alltid kommer vara barn, som man brukar säga.
Man har ju provat med "öron" som visar när ljudnivån är hög, effekten har många gånger blivit den motsatta, ungarna skriker ikapp för att få örat att reagera.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Skolmaten - som att äta mitt i tung vägtrafik

Inläggav Jagers » 2015-02-04 17:01:08

Miche skrev:
Jagers skrev:man borde komma på ett sätt att få ljudvågorna att tystas av utan att barnen är tystare, det skulle nog vara den smartaste lösningen då barn alltid kommer vara barn, som man brukar säga.
Man har ju provat med "öron" som visar när ljudnivån är hög, effekten har många gånger blivit den motsatta, ungarna skriker ikapp för att få örat att reagera.


Ja fast örat gör juh inget med ljudvågorna mer än att mäta dem :P jag tänkte mer nån framtids-tjofräs-grejj som bryter ljudvågorna direkt när dem kommer ut ur munnen på barnen och ändrar svängningarna på dem till en behagligare decibellnivå :D
Jagers
 
Inlägg: 1210
Anslöt: 2011-05-12
Ort: Västerås

Skolmaten - som att äta mitt i tung vägtrafik

Inläggav Miche » 2015-02-04 18:04:58

Jagers skrev:
Miche skrev:
Jagers skrev:man borde komma på ett sätt att få ljudvågorna att tystas av utan att barnen är tystare, det skulle nog vara den smartaste lösningen då barn alltid kommer vara barn, som man brukar säga.
Man har ju provat med "öron" som visar när ljudnivån är hög, effekten har många gånger blivit den motsatta, ungarna skriker ikapp för att få örat att reagera.


Ja fast örat gör juh inget med ljudvågorna mer än att mäta dem :P jag tänkte mer nån framtids-tjofräs-grejj som bryter ljudvågorna direkt när dem kommer ut ur munnen på barnen och ändrar svängningarna på dem till en behagligare decibellnivå :D
Nu handlar det om kostnader och kommunerna som driver skolorna har inga pengar, av de privata alternativen försöker de flesta att sänka sina kostnader (inte ljudnivåer) för att maximera vinsterna.

Det som plåtmonster föreslog ovan är nog enda sättet (dvs mindre halvrum och ljuddämpning).
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Skolmaten - som att äta mitt i tung vägtrafik

Inläggav plåtmonster » 2015-02-04 23:44:11

Det bästa är att ta sig ur skolan så FORT SOM F-N .. :-)065
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Skolmaten - som att äta mitt i tung vägtrafik

Inläggav Jagers » 2015-02-04 23:50:35

plåtmonster skrev:Det bästa är att ta sig ur skolan så FORT SOM F-N .. :-)065


eller äta maten utomhus vid en vacker plats i solen? :-)Happy
Jagers
 
Inlägg: 1210
Anslöt: 2011-05-12
Ort: Västerås

Skolmaten - som att äta mitt i tung vägtrafik

Inläggav plåtmonster » 2015-02-05 0:35:14

Försök det när det är vinter, inte finns uteplats, eller personal klagar, eller någon tar tillfället i akt och trakassera dig osv. Inomhusmiljön måste fungera.
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Återgå till Tipsa medlemmarna



Logga in