Ska barn ta hand om sina föräldrar?

Berätta om dina specialintressen och lär dig om andras.

Moderatorer: Alien, marxisten, atoms

Inläggav Alien » 2019-01-11 18:43:49

Ja, i vissa länder. Det är på sätt och vis logiskt. Föräldrarna tar hand om sina barn, så varför ska inte barnen ta hand om föräldrarna på ålderns höst? Men det finns ju ett ordspråk typ "Två föräldrar kan försörja sex barn, men sex barn kan inte försörja två föräldrar".

Enligt gammal konfuciansk tradition ska äldste sonen ta hand om sina föräldrar. Det innebär att de försörjs av honom och att de bor hos honom. Döttrarna däremot tar hand som sina svärföräldrar.

Men i det moderna individualiserade samhället gäller inga gamla självklara regler. Så därför skrev en kinesisk kvinna kontrakt med sina söner.

HBL skrev:Taiwans högsta domstol har dömt en man att betala motsvarande cirka 600 000 euro till sin mor som ersättning för att hon uppfostrat honom och bekostat hans utbildning.

Mamman, som lämnades ensam med två barn efter en skilsmässa, var orolig för hur hon skulle klara sig på ålderns höst. Därför tecknade hon ett kontrakt med sina två söner när de var 20 år. Enligt kontraktet skulle de betala henne 60 procent av nettovinsten från sina inkomster.

Båda sönerna, som nu är i 40-årsåldern, har anklagats av mamman att inte hedra sina kontrakt. Den äldste har tidigare betalat mamman motsvarande cirka 150 000 euro vid en förlikning.

Den yngste sonen har hittills fått rätt i lägre instanser, men mamman har överklagat. Högsta domstolen menar att kontraktet är giltigt eftersom mannen var vuxen när han undertecknade det, och att han som tandläkare har råd att återbetala sin mamma.
https://www.hbl.fi/artikel/doms-betala- ... ppfostran/

Nu undrar jag förstås om inte sönernas far behövde betala något underhåll. Och om hon bekostat sönernas utbildning (inte gratis som i Sverige), var fick hon pengarna ifrån? Yrkesarbetade hon själv, då borde hon fått pension.

60% låter väl mycket mtp att sönerna ju kan ha fått egna barn att försörja.
Alien
Moderator

Anslöt: 2007-08-13

Inläggav Daglig_Kamp » 2019-05-18 13:49:46

Bara för att hon arbetade och tjänade pengar på något sätt, behöver inte betyda (i Taiwan) att hon får pension till följd av det.

Funkar också inte alltid på samma sätt med krav på att betala underhåll i andra länder. Kan tänka mig att pappan bara stack och försvann med vinden. Inte alls omöjligt.
Daglig_Kamp

Anslöt: 2019-05-16

Inläggav truthseeker » 2019-05-18 15:39:01

Varför ska man behöva ta hand om sina föräldrar? Det var dom som valde att skaffa barn. Själv hade man ju inget att säga till om ifall man ville födas eller inte.
truthseeker

Anslöt: 2016-07-02

Inläggav Ericus » 2019-05-18 16:00:08

Det finns inget generellt svar på den här frågan, utan det beror helt på omständigheterna. Dessutom är det upp till var och en att avgöra själv. Vi skulle lika gärna kunna vända på det hela och fråga oss om föräldrar ska ta hand om sina barn. Det tillsynes självklara svaret är ja, och ändå vet vi att det finns många föräldrar som, av olika skäl, inte tar hand om sina barn.
Ericus

Anslöt: 2015-11-25

Inläggav Daglig_Kamp » 2019-05-18 16:27:24

truthseeker skrev:Varför ska man behöva ta hand om sina föräldrar? Det var dom som valde att skaffa barn. Själv hade man ju inget att säga till om ifall man ville födas eller inte.

Är det inte viktigt att hedra sina föräldrar och göra rätt vid dem?

"Two wrongs don't make a right."
Daglig_Kamp

Inläggav truthseeker » 2019-05-18 17:10:06

Varför ska man hedra dom när dom tog en till det här skitstället som kallas livet?
truthseeker

Inläggav slackern » 2019-05-18 17:25:47

Om man bor i något uland så javisst men inte i ett modernt land som Sverige.
slackern

Anslöt: 2010-10-26

Inläggav Julianus » 2019-05-18 17:34:01

slackern skrev:Om man bor i något uland så javisst men inte i ett modernt land som Sverige.

Vad är det för konstig resonemang? :roll: Ska man alltså vara otacksam för att ens föräldrar har tagit hand om barnen? Och som tack, sätter man sina föräldrar på ett äldreboende!

För det är väl så man gör i Västvärlden?
Julianus

Anslöt: 2013-11-03

Inläggav Alien » 2019-05-18 17:49:51

Det är inte barnen som sätter sina föräldrar på äldreboende utan föräldrarna/föräldern ansöker om det. Dessförinnan brukar föräldrarna/föräldern bo i egen lägenhet med hemtjänst. Det är så de flesta vill ha det.

Det som man kan hjälpa sina föräldrar med i ett land som Sverige, det är framför allt att ofta hälsa på sina föräldrar (el ringa om det är långt avstånd). På så sätt kan man också ha koll på äldreboendet.
Alien
Moderator

Inläggav Julianus » 2019-05-18 18:00:06

@Alien

"Det som man kan hjälpa sina föräldrar med i ett land som Sverige, det är framför allt att ofta hälsa på sina föräldrar (el ringa om det är långt avstånd)."

Och hur många är det som gör det i Sverige idag?
Julianus

Inläggav Alien » 2019-05-18 18:01:33

Har ingen statistik. Men det är säkert många.
Alien
Moderator

Inläggav Julianus » 2019-05-18 18:06:54

Jag skulle inte vilja ha mina föräldrar på ett hem, det är ju inte ens säkert med tanke på vad som skrivs i media om mordförsök. 3 stycken på ett och samma äldreboende, läskigt! Men det är så det funkar i det svenska samhället.

Men jag börjar att förstå varför så många svenskar bor långt från sina äldre föräldrar.
Julianus

Inläggav slackern » 2019-05-18 18:31:55

Julianus skrev:Jag skulle inte vilja ha mina föräldrar på ett hem, det är ju inte ens säkert med tanke på vad som skrivs i media om mordförsök. 3 stycken på ett och samma äldreboende, läskigt! Men det är så det funkar i det svenska samhället.

Men jag börjar att förstå varför så många svenskar bor långt från sina äldre föräldrar.

Så du menar att dom ska flytta in hos dig så tar du hand om dom när dom blir gamla? Du vill inte ha ett eget liv och integritet? Men det är ju nobelt utav dig att du vill att dom flyttar in hos dig och du tar hand om dom och sköter deras personligahygien och byter blöjor på dom om dom skulle få alzhimers eller något liknande.

Jag vet då att inte skulle jag palla för det och ställa upp.
slackern

Inläggav slackern » 2019-05-18 18:37:34

Julianus skrev:
slackern skrev:Om man bor i något uland så javisst men inte i ett modernt land som Sverige.

Vad är det för konstig resonemang? :roll:

Den där frågan går inte att svara på eller jag förstår inte frågan den saknar liksom en konkret fråga.
slackern

Inläggav Huggorm » 2019-05-18 18:38:32

Julianus skrev:Jag skulle inte vilja ha mina föräldrar på ett hem, det är ju inte ens säkert med tanke på vad som skrivs i media om mordförsök. 3 stycken på ett och samma äldreboende, läskigt! Men det är så det funkar i det svenska samhället.

Har du tänkt byta blöjor på din dementa mor själv, eller skall du ha tag på någon hustru som kan göra det åt dig?
Huggorm

Anslöt: 2011-12-12

Inläggav Tallen91 » 2019-05-18 18:51:10

Alien skrev:Det är inte barnen som sätter sina föräldrar på äldreboende utan föräldrarna/föräldern ansöker om det. Dessförinnan brukar föräldrarna/föräldern bo i egen lägenhet med hemtjänst. Det är så de flesta vill ha det.

Det som man kan hjälpa sina föräldrar med i ett land som Sverige, det är framför allt att ofta hälsa på sina föräldrar (el ringa om det är långt avstånd). På så sätt kan man också ha koll på äldreboendet.

Kanske i regel, men jag vet flera "barn" (vuxna) som mer eller mindre tvingat in sina föräldrar i åldersdomshem. "För deras eget bästa" säger dom givetvis, men jag tror att mycket handlar om att dom inte vill/orkar lägga ner någon energi eller tid på deras föräldrar. Gamla i överlag behandlas inte särskilt i vår moderna värld, utan ses mest som ett bekymmer eller besvär. Oerhört sorgligt anser jag.

Jag tror mycket också handlar om "What you give is what you get". Är föräldrarna rötägg och ger barnen dålig uppfostran/kärlek så lär dom inte få något tillbaka på ålderns höst. Är föräldrarna istället duktiga på att fostra barnen och ger mycket kärlek så lär dom också troligtvis få det tillbaka.
Tallen91

Anslöt: 2019-03-27

Inläggav Flinta » 2019-05-18 19:22:05

Jag har givit mina föräldrar extra omsorg sedan jag var liten då den ena varit allvarligt sjuk sedan dess och den andra haft funktionsnedsättningar.

Ung omsorgsgivare heter det när man som barn vårdar och/eller stödjer sin sjuka och/eller funktionsnedsatta vårdnadshavare. I min kommun är det många barn som kommer hem från skolan och sedan har en sjuk och/eller funktionsnedsatt vårdnadshavare att ge omsorg åt.
Senast redigerad av Flinta 2019-05-18 19:25:35, redigerad totalt 1 gång.
Flinta

Anslöt: 2007-07-21

Inläggav slackern » 2019-05-18 19:24:56

Tallen91 skrev:
Alien skrev:Det är inte barnen som sätter sina föräldrar på äldreboende utan föräldrarna/föräldern ansöker om det. Dessförinnan brukar föräldrarna/föräldern bo i egen lägenhet med hemtjänst. Det är så de flesta vill ha det.

Kanske i regel, men jag vet flera "barn" (vuxna) som mer eller mindre tvingat in sina föräldrar i åldersdomshem. "För deras eget bästa" säger dom givetvis, men jag tror att mycket handlar om att dom inte vill/orkar lägga ner någon energi eller tid på deras föräldrar. Gamla i överlag behandlas inte särskilt i vår moderna värld, utan ses mest som ett bekymmer eller besvär. Oerhört sorgligt anser jag.

Jag tror mycket också handlar om "What you give is what you get". Är föräldrarna rötägg och ger barnen dålig uppfostran/kärlek så lär dom inte få något tillbaka på ålderns höst. Är föräldrarna istället duktiga på att fostra barnen och ger mycket kärlek så lär dom också troligtvis få det tillbaka.

Fast du vet väl att dom flesta vuxna arbetar i Sverige? Hur menar du att dom ska hinna om dom har ett heltidsarbete att också ta hand om sina föräldrar, menar du att dom ska arbeta 24/7?.
slackern

Inläggav Ericus » 2019-05-18 19:30:35

slackern skrev:Fast du vet väl att dom flesta vuxna arbetar i Sverige? Hur menar du att dom ska hinna om dom har ett heltidsarbete att också ta hand om sina föräldrar, menar du att dom ska arbeta 24/7?.

Precis, anhörigvård är förmodligen ett utmärkt sätt att bränna ut sig.
Ericus

Anslöt: 2015-11-25

Inläggav Flinta » 2019-05-18 19:38:08

Ericus skrev:
slackern skrev:Fast du vet väl att dom flesta vuxna arbetar i Sverige? Hur menar du att dom ska hinna om dom har ett heltidsarbete att också ta hand om sina föräldrar, menar du att dom ska arbeta 24/7?.

Precis, anhörigvård är förmodligen ett utmärkt sätt att bränna ut sig.

Ja 8) :(
(Då fortfarande odiagnosticerad) autism mm och egna gymnasiestudier och extrajobb på det..
Flinta

Anslöt: 2007-07-21

Inläggav Daglig_Kamp » 2019-05-18 20:52:35

Spännande hur den här tråden väcktes till liv!

Tycker det är trevligt att alla skriver sina tankar om just det här ämnet - även om det är ett tråkigt ämne, kan man säga. och nånting som jag kommer i kontakt med varje dag, eftersom jag jobbar som hemtjänstpersonal i äldrevården.

Jag håller med Julianus, att det är inte ett bra sätt, det här - med boenden och hemtjänst, och "besök ibland." Och knappast är det mer civiliserat på något sätt. Jag jobbar ju som sagt med det här - men jag tycker själv att det är ett vidrigt sätt att hantera åldrandet. Jag önskar att ni visste hur verkligheten såg ut hos dessa gamla föräldrar, mor och farföräldrar... Då kanske ni skulle tänka om, hur pass "avancerade" vi är... (tycker jag själv att vi inte är alls, längre). Bara mina tankar.
Daglig_Kamp

Inläggav Daglig_Kamp » 2019-05-18 21:03:34

truthseeker skrev:Varför ska man hedra dom när dom tog en till det här skitstället som kallas livet?

Därför att det är det rätta - är det enda enkla svaret jag kan komma med just nu.

Jag förstår vad du menar, och tro mig, jag gillar inte att vara i denna onda värld heller - och har också känt mig väldigt sviken av föräldrarna som spelade sin roll i att jag hamnade här.

Men.... en sak som man måste inse, är att INGEN av oss har valt att existera, eller leva. Inte ens våra föräldrar. Och de var barn en gång i tiden också. Genom livets vägar, blev de föräldrar. Och då kom du in i bilden. Vi är alla här. Men ingen har egentligen "valt" sitt liv. Men vi lever ändå. Och det blir bättre, om vi försöker göra rätt för oss. Även om andra (våra föräldrar), kanske inte alltid gjorde det rätta mot oss... (because "two wrongs don't make a right.") Och om du fortfarande tänker, "varför ska jag bry mig om dem ändå...", så vill jag bara säga, att det kan vara rent mirakulöst vad som kan hända om man vågar visa även sina föräldrar empati och kärlek, som de till och med kanske inte förtjänar. Det är då som fantastiska saker börjar hända. Och det börjar med förlåtelse.
Daglig_Kamp

Inläggav truthseeker » 2019-05-18 21:07:52

Daglig_Kamp skrev:
truthseeker skrev:Varför ska man hedra dom när dom tog en till det här skitstället som kallas livet?

Därför att det är det rätta - är det enda enkla svaret jag kan komma med just nu.

Jag förstår vad du menar, och tro mig, jag gillar inte att vara i denna onda värld heller - och har också känt mig väldigt sviken av föräldrarna som spelade sin roll i att jag hamnade här.

Men.... en sak som man måste inse, är att INGEN av oss har valt att existera, eller leva. Inte ens våra föräldrar. Och de var barn en gång i tiden också. Genom livets vägar, blev de föräldrar. Och då kom du in i bilden. Vi är alla här. Men ingen har egentligen "valt" sitt liv. Men vi lever ändå. Och det blir bättre, om vi försöker göra rätt för oss. Även om andra (våra föräldrar), kanske inte alltid gjorde det rätta mot oss... (because "two wrongs don't make a right.") Och om du fortfarande tänker, "varför ska jag bry mig om dem ändå...", så vill jag bara säga, att det kan vara rent mirakulöst vad som kan hända om man vågar visa även sina föräldrar empati och kärlek, som de till och med kanske inte förtjänar. Det är då som fantastiska saker börjar hända. Och det börjar med förlåtelse.

Jag väljer att inte skaffa barn just för att detta är ett skitställe och jag lever ju här själv och vet hur det är här. så varför skulle jag vilja tvinga hit någon annan som ska genomlida samma sak. det är ett val mina föräldrar med kunde gjort.
truthseeker

Inläggav Daglig_Kamp » 2019-05-18 22:20:05

truthseeker skrev:
Daglig_Kamp skrev:

Jag väljer att inte skaffa barn just för att detta är ett skitställe och jag lever ju här själv och vet hur det är här. så varför skulle jag vilja tvinga hit någon annan som ska genomlida samma sak. det är ett val mina föräldrar med kunde gjort.

Sådär tänkte jag när jag var ungefär 20. Glad att jag kom förbi det... för jag hade ärligt talat fel på så många sätt som jag inte ens kunde ana då. Det är det enda jag har att säga om det...
Daglig_Kamp

Återgå till Intressanta intressen

Logga in