Självständigt Kurdistan

Tipsa om nyheter, böcker, filmer, hemsidor o.s.v. här.

 Moderatorer: Alien, atoms

Självständigt Kurdistan

Inläggav Dreamtrance » 2017-09-27 21:35:35

Vad tror ni. Kommer Kurdistan utropa självständighet? Själv tror jag att det i så fall blir ett nytt krig i regionen och att grupper som IS, Al Qaida och Iranstödda shia miliser kommer attackera kurderna. Turkiet har ikväll flygbombat kurdiska styrkor i Irak.
Dreamtrance
 
Inlägg: 1045
Anslöt: 2016-07-04

Självständigt Kurdistan

Inläggav Dreamtrance » 2017-10-16 1:45:00

Irakiska regeringsstyrkor rör sig mot Kirkuk. Samtidigt varnar man för att PKK är i området och det kan utbryta strider.
Dreamtrance
 
Inlägg: 1045
Anslöt: 2016-07-04

Självständigt Kurdistan

Inläggav Parvlon » 2017-10-16 2:46:24

jag tror att det kommer bryta loss ett rent helvete och fokus ligger på mellanöstern men skiten kommer sprida sig över hela världen blixsnabbt.
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Självständigt Kurdistan

Inläggav Dreamtrance » 2017-10-16 3:05:25

Häftiga strider rasar mellan irakiska förband och peshmerga. Shiitiska miliser och PKK uppges också delta i striderna. Det här kan sluta i storkrig.
Dreamtrance
 
Inlägg: 1045
Anslöt: 2016-07-04

Självständigt Kurdistan

Inläggav Huggorm » 2017-10-16 5:56:44

Tänk om Irak hade varit lika ivriga på att slå ut IS som de nu är på att slå ut kurderna :-)051
Krigen fortsätter i mellanöstern så länge som det finns olika etniska/religiösa grupper eftersom de inte tolererar varandra och kan leva i harmoni
Huggorm
 
Inlägg: 22249
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en koja i skogen

Självständigt Kurdistan

Inläggav slackern » 2017-10-16 7:40:36

Ett självständigt Kurdistan är dom värda, hoppas att dom även får det i Turkiet och dom andra länderna dom lever i.
slackern
 
Inlägg: 43751
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Självständigt Kurdistan

Inläggav triggerhappyD » 2017-10-16 17:00:09

Huggorm skrev:Tänk om Irak hade varit lika ivriga på att slå ut IS som de nu är på att slå ut kurderna :-)051
Krigen fortsätter i mellanöstern så länge som det finns olika etniska/religiösa grupper eftersom de inte tolererar varandra och kan leva i harmoni


Irakierna har gjort ett ganska bra jobb i kriget mot IS tycker jag ändå med tanke på den svåra situation dom lämnades i.
Även Syriska Armen och även Kurderna har stridit på bra mot IS.
triggerhappyD
 
Inlägg: 4868
Anslöt: 2015-06-01

Självständigt Kurdistan

Inläggav triggerhappyD » 2017-10-16 17:57:27

slackern skrev:Ett självständigt Kurdistan är dom värda, hoppas att dom även får det i Turkiet och dom andra länderna dom lever i.


Det har alltid varit min initiala tanke också.
Partiet jag var aktiv i organiserade i samarbete med kurder här i Sverige flera av dom demonstrationer som var i Stockholm för ett självständigt Kurdistan.
Så jag har stått där o skrikit "Frige Öcalan!" tillsammans med PKK sympatisörer och anhängare.

Och även om jag fortfarande tycker att dom är "värda" ett självständigt Kurdistan som du säger så är det ändå en ganska komplex situation.

I samband med folkomröstningen kurderna nyligen hade så frågade jag kurderna som har den lokala pizzerian vad dom tyckte om det hela, och en av dom sa att han hoppades allt skulle gå bra.
Så jag frågade vad han trodde om Erdogans hot inför det hela och då tittade han på mig belåtet och sa "Det är inte Turkiet, Iran eller Irak som bestämmer, det är Usa, Frankrike, England och Israel som bestämmer"

Men oavsett vilka som "bestämmer" så måste man ju ställa sig frågan, varför är kurderna berättigade de landområden dom lägger anspråk på?
Är det att kung Marwan la beslag på Diyarbakir?
Eller att dom är den största etniciteten utan eget land?
Eller varför är kurderna "värda" ett självständigt Kurdistan?
triggerhappyD
 
Inlägg: 4868
Anslöt: 2015-06-01

Självständigt Kurdistan

Inläggav Dreamtrance » 2017-10-17 3:09:56

Iranska specialförband gick i täten för anfallet. Peshmerga påstod att de skulle slåss till sista blodsdroppen. Men Peshmerga verkar inte vara särskilt effektiva. När IS ryckte fram som mest så flydde Peshmerga i panik för de. Utan amerikanskt stöd tenderar de att fly.
Dreamtrance
 
Inlägg: 1045
Anslöt: 2016-07-04

Återgå till Tipsa medlemmarna



Logga in