Självskadebeteende?

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

 Moderatorer: Alien, atoms

Självskadebeteende

Inläggav Miche » 2013-07-19 23:25:28

Psykisk smärta är svårhanterlig, jag gissar att ett de som självskadar skapar fysisk smärta som är lättare att hantera och förstå sig på.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Självskadebeteende

Inläggav antonius » 2013-07-19 23:50:01

colaflaska skrev:Faktum är att det är bokstavligt talat beroendeframkallande att skära sig. När man skär sig utlöses endorfiner i kroppen, samma ämne som utlöses när man tränar eller är glad. Det är därför många uppfattar sig som beroende av träning, pga. endorfinerna.


Jag brukar tänka på de som tatuerar sig, det borde väl åxå ha lite grann av den effekten, eller?
antonius
 
Inlägg: 21863
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Självskadebeteende

Inläggav Joakoni » 2013-07-19 23:54:02

Så är det, Colaflaska, man får ett rus. Sedan kommer baksmälla. Dermatillomani är mitt huvudproblem. Att jag skar mig var episodiskt. Att rikta om uppmärksamheten från det svåra, ta kontroll. Därför var det.
Joakoni
 
Inlägg: 2623
Anslöt: 2010-12-21
Ort: Hälsingland

Självskadebeteende

Inläggav colaflaska » 2013-07-20 0:11:34

Joakoni skrev:Så är det, Colaflaska, man får ett rus. Sedan kommer baksmälla. Dermatillomani är mitt huvudproblem. Att jag skar mig var episodiskt. Att rikta om uppmärksamheten från det svåra, ta kontroll. Därför var det.

Precis, samma här. Även om jag inte skär mig längre finns det många sätt att skada sig själv på, men folk hänger upp sig på skärandet eftersom det är den vanligaste bilden av självskadebeteende.
colaflaska
 
Inlägg: 1869
Anslöt: 2012-04-20

Självskadebeteende

Inläggav atoms » 2013-07-20 12:32:30

Tråden är låst för moderering.
------------
Nyttig läsning: Forumregler | Netikett
atoms
Moderator
 
Inlägg: 18070
Anslöt: 2009-05-05
Ort: Norrköping

Självskadebeteende

Inläggav atoms » 2013-07-21 15:47:13

Några inlägg har flyttats för att de var off topic, och colaflaska har fått en varning för upprepat otrevligt bemötande. Med det förklarar jag tråden öppen.
------------
Nyttig läsning: Forumregler | Netikett
atoms
Moderator
 
Inlägg: 18070
Anslöt: 2009-05-05
Ort: Norrköping

Självskadebeteende

Inläggav antonius » 2013-07-21 16:07:55

Jag känner en kille som när han är nere och behöver ''muntra upp sig'' åker han och gör en ny tatuering, för då blir han lite mindre deprimerad. Han är aldrig utredd eller så men eftersom han är lik mig i unga år skulle jag bli förvånad om det inte är lite AS.

Men tidigare så sprängde han saker i luften när han var arg och deppig, inga skadliga saker eller så utan mest bilvrak i grustag och sånt. Men snart har han väl tatuerat hela kroppen, så jag är lite orolig att han börjar med ''sprängterapin'' sen.

Ibland ser han på så hemska filmer att han drömmer mardrömmar. Tex Chernobyl Diarys och liknande, bara för att plåga sig. Det vart värre efter att hans barndomskamrat dessutom tog livet av sig. :-)063
antonius
 
Inlägg: 21863
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Självskadebeteende

Inläggav colaflaska » 2013-07-21 18:44:50

antonius skrev:Jag känner en kille som när han är nere och behöver ''muntra upp sig'' åker han och gör en ny tatuering, för då blir han lite mindre deprimerad. Han är aldrig utredd eller så men eftersom han är lik mig i unga år skulle jag bli förvånad om det inte är lite AS.

Men tidigare så sprängde han saker i luften när han var arg och deppig, inga skadliga saker eller så utan mest bilvrak i grustag och sånt. Men snart har han väl tatuerat hela kroppen, så jag är lite orolig att han börjar med ''sprängterapin'' sen.

Ibland ser han på så hemska filmer att han drömmer mardrömmar. Tex Chernobyl Diarys och liknande, bara för att plåga sig. Det vart värre efter att hans barndomskamrat dessutom tog livet av sig. :-)063

Klassisk självbestraffningsbetéende.
colaflaska
 
Inlägg: 1869
Anslöt: 2012-04-20

Självskadebeteende

Inläggav antonius » 2013-07-21 18:57:18

colaflaska skrev:Klassisk självbestraffningsbetéende.


Ja det är nog det, men han håller inte på och skär sig och så. Men ibland när jag ser att han mår dåligt brukar jag försöka prata med honom, han har ju inte så bra kontakt med sina föräldrar. Dom mest skriker åt honom när han gjort en ny tatuering. Jag brukar ge honom en kram istället, och det är klart, det blir ju oftare som han kontaktar mig istället, när det är något.
antonius
 
Inlägg: 21863
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Självskadebeteende

Inläggav slackern » 2013-07-21 19:01:08

antonius skrev:
colaflaska skrev:Klassisk självbestraffningsbetéende.


Ja det är nog det, men han håller inte på och skär sig och så. Men ibland när jag ser att han mår dåligt brukar jag försöka prata med honom, han har ju inte så bra kontakt med sina föräldrar. Dom mest skriker åt honom när han gjort en ny tatuering. Jag brukar ge honom en kram istället, och det är klart, det blir ju oftare som han kontaktar mig istället, när det är något.


Missbruk som t.ex. sex, alkohol och droger är också sådana klassiska självskadebetéende.
slackern
 
Inlägg: 43754
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Självskadebeteende

Inläggav Daisymae » 2013-08-21 16:45:18

Förr brukade jag skära mig, även trycka nålar genom huden osv.
Nu blir det nog mer att slå mot väggen och även banka bakhuvudet i väggen.
Men det som används mest är nog att trycka in naglarna så hårt i huden jag kan (dom är väldigt långa och vassa)
Gillar inte att hålla på som jag gör men ångestnivåerna är så otroligt höga och jag får inte bort dom, har testat många olika tabletter via psyk men inte hittat rätt.
Daisymae
 
Inlägg: 65
Anslöt: 2013-08-18
Ort: Dalarna

Självskadebeteende

Inläggav antonius » 2013-08-21 16:57:35

Daisymae skrev:Gillar inte att hålla på som jag gör men ångestnivåerna är så otroligt höga och jag får inte bort dom, har testat många olika tabletter via psyk men inte hittat rätt.


Du borde prova träna istället, har jag tränat en timme, så är ångestmonstren lugna länge efteråt. Och så har man som någonting att hota dem med så dom håller sig borta. Hoppas det löser sig för dig... :-)Hug
antonius
 
Inlägg: 21863
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Självskadebeteende

Inläggav Daisymae » 2013-08-21 17:07:13

antonius skrev:Du borde prova träna istället, har jag tränat en timme, så är ångestmonstren lugna länge efteråt. Och så har man som någonting att hota dem med så dom håller sig borta. Hoppas det löser sig för dig... :-)Hug


Tack för tipset, kommer testas någon gång när jag återfår min ork till träning :-)Happy
Daisymae
 
Inlägg: 65
Anslöt: 2013-08-18
Ort: Dalarna

Återgå till Aspergare och vården



Logga in