Ser mönster och associerar blixtsnabbt.

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: atoms, Alien

Ser mönster och associerar blixtsnabbt.

Inläggav Dreamtrance » 2017-10-18 1:31:38

Vet att jag ibland på det här forumet lagt in onödigt långa länkar och hamnat väldigt off topic i en del trådar. Det beror på att min hjärna ibland letar mönster, sammankopplar information och drar slutsatser blixtsnabbt. Händer att jag sitter på flera olika forum och läser inlägg och letar information i en rad källor samtidigt. Så är det när någon nämner något intressant för mig. Kan hitta hundratals andra ämnesområden som är kopplade till det som nämnts. Ibland slutar det med att det som skulle varit ett enkelt svar på en fråga slutar i en lång filosofisk eller teoretisk utläggning. Känner någon igen sig i det jag beskriver?
Dreamtrance
 
Inlägg: 1045
Anslöt: 2016-07-04

Ser mönster och associerar blixtsnabbt.

Inläggav Batte » 2017-10-18 1:57:20

Ja, jeg forstår hva du mener. For meg er det litt på en annen måte, men samme sak. Jeg får ofte en forståelse først, og så dukker sammenkoblet informasjon ofte opp av seg selv etter hvert. Jeg bruker å forstå først og så (kanskje) lese eller finne kilder. Vanskelig å forklare. Et enkelt spørsmål kan føre til med mye teori og filosofi, men det er ikke alltid jeg skriver alt sammen.
Batte
 
Inlägg: 6223
Anslöt: 2016-08-04
Ort: Smaalenenes amt

Ser mönster och associerar blixtsnabbt.

Inläggav StefanJC » 2017-10-18 11:01:03

Dreamtrance skrev:Vet att jag ibland på det här forumet lagt in onödigt långa länkar och hamnat väldigt off topic i en del trådar. Det beror på att min hjärna ibland letar mönster, sammankopplar information och drar slutsatser blixtsnabbt. Händer att jag sitter på flera olika forum och läser inlägg och letar information i en rad källor samtidigt. Så är det när någon nämner något intressant för mig. Kan hitta hundratals andra ämnesområden som är kopplade till det som nämnts. Ibland slutar det med att det som skulle varit ett enkelt svar på en fråga slutar i en lång filosofisk eller teoretisk utläggning. Känner någon igen sig i det jag beskriver?


Låter ungefär som definitionen av genialitet
StefanJC
Inaktiv
 
Inlägg: 442
Anslöt: 2015-03-21
Ort: Fråga!

Ser mönster och associerar blixtsnabbt.

Inläggav Vildsvin » 2017-10-18 12:28:06

Jag är ganska pessimistisk när det gäller Asperger och genialitet, eller ADHD och kreativitet. Att koppla samman information är ju inte en invecklad process utan snarast en mekanisk sammankoppling av symboler. Det svåra är att sålla bort slutsatser som är meningslösa då de bygger på slumpmässiga sammanträffanden. Det är NT mycket bättre på än NPF-are.
Vildsvin
 
Inlägg: 2289
Anslöt: 2011-01-03

Ser mönster och associerar blixtsnabbt.

Inläggav Batte » 2017-10-18 12:39:07

Ja, jeg bygger nok de fleste av mine konklusjoner på "slumpmessige sammentreff".
Batte
 
Inlägg: 6223
Anslöt: 2016-08-04
Ort: Smaalenenes amt

Ser mönster och associerar blixtsnabbt.

Inläggav Dreamtrance » 2017-10-18 20:43:42

Men ibland är det som att vissa ljud eller ord förstärks. Läser en text och en särsild fras dyker upp. Då letar jag blixtsnabbt igenom minnet efter alla tidigare gånger då jag stött på den frasen.
Dreamtrance
 
Inlägg: 1045
Anslöt: 2016-07-04

Ser mönster och associerar blixtsnabbt.

Inläggav Batte » 2017-10-18 21:04:48

Ja, slik er det iblant.
Batte
 
Inlägg: 6223
Anslöt: 2016-08-04
Ort: Smaalenenes amt

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in