Sensoriska svårigheter (syn, hörsel, beröring, kläder etc.)
Re: Sensoriska svårigheter (syn, hörsel, beröring, kläder et
Smärttålig.
Gillar inte plötsliga skarpa höga ljud såsom smällande ballonger.
Hatar när folk skriker.
Kisar också mycket ute har jag märkt.
Gillar inte plötsliga skarpa höga ljud såsom smällande ballonger.
Hatar när folk skriker.
Kisar också mycket ute har jag märkt.
Ljud är det värsta.
- Freddy Dreadful
- Anslöt: 2010-09-13
När min son drar i mig handgripligen och vill att jag ska följa med och titta på något reagerar jag tyvärr med stark ovilja.. låser mig och får halvt panik. Drar undan handen och försöker förklara att han inte ska dra i mig, det räcker att säga till. Känner mig lite rutten som reagerar så. Å andra sidan har jag inget emot att gosa, eller brottas frivilligt osv.. men det är just det "tvingande" som också gör att jag känner fysiskt obehag.
Ljud är det absolut värsta. Sen tycker jag att viss beröring är jobbig med. Om folk till exempel råkar gå in i mig i mataffären eller om något lägger handen lätt på min axel/rygg osv. Eller kläder ibland. Kläderna känns ibland som om de sitter helt fel och då får jag panik. Strumpor är ganska jobbiga. Klarar inte riktigt av när de blir "skrynkliga" när de åker ner. Förstår ni vad jag menar?
Fremmy skrev:
Hörsel: Hatar höga plötsliga ljud och andra ljud som man hör när man är vid datorn.
Kläder: Relativt lösa. Jeans som är stora nog att de inte är tighta men små nog att inte behöva ett skärp till samt en t-shirt+en skjorta/munkjacka som då bärs öppen.
Det värsta ljud jag vet är dammsugare och hårtork. Fullständigt olidligt. Skulle kunna användas som tortyr.
Jag har skärp men tycker det sitter för löst eller för hårt. Kan inte bestämma mig om jag ska ha 4:e eller 5:e hålet.
Om jag har jacka måste den vara knäppt.
ADHD och AS
Ljusintryck: Sticker och gör ont i ögonen från mörker till ljus. Kisar mest hela tiden. Sedan när dag går över till kväll kan det bli ett typ av dunkelt ljus som gör att jag knappt ser något.
Taktila: Illa sittande kläder, kläder som sitter snett. Vissa tvättlappar (den lilla vita som oftast sitter bak i nacken) på kläder kan driva mig till vansinne.
Dofter: Detta är absolut det som är jobbigast, kan få mig att helt mental krascha. Tjocka, kraftfulla dofter är oerhört jobbiga. De värsta är doften av tandsten och den doften som blir när tvättade kläder inte torkat snabbt nog. En typ av bakteriedoft. Äckligaste i hela världen.
Ljusintryck: Sticker och gör ont i ögonen från mörker till ljus. Kisar mest hela tiden. Sedan när dag går över till kväll kan det bli ett typ av dunkelt ljus som gör att jag knappt ser något.
Taktila: Illa sittande kläder, kläder som sitter snett. Vissa tvättlappar (den lilla vita som oftast sitter bak i nacken) på kläder kan driva mig till vansinne.
Dofter: Detta är absolut det som är jobbigast, kan få mig att helt mental krascha. Tjocka, kraftfulla dofter är oerhört jobbiga. De värsta är doften av tandsten och den doften som blir när tvättade kläder inte torkat snabbt nog. En typ av bakteriedoft. Äckligaste i hela världen.
"Sensorisk överkänslighet - ett dolt tillstånd vid NPF"
Info från en norsk websida: http://innsikt.org/index.asp?id=32151
Hela artikeln är läsvärd. Man man översätta med google om man tycker norska är svårläst, men det blir lite sisådär. Fick korrigera en del manuellt i denna faktaruta som jag citerar här. Någon annan kanske orkar översätta resten?
Fakta
Sensorisk överkänslighet: individer reagerar snabbare, längre eller mer intensivt till sensoriska stimuli där känsligheten i samband med lukt, syn, smak, hörsel, känsel, smärta och balanssystem. Detta är en form av sensorisk bearbetning svårigheter om personen har svårt att känna igen, modulera och tolka stimuli. A. Jean Ayres är känd som en av pionjärerna inom detta område. Sensorisk överkänslighet betraktas inte som en separat diagnos.
Exempel på känsliga överkänslighet och eventuella åtgärder:
Känsel: Plågas eller irriterad av sömmar, etiketter i kläder som berör huden. Ogillar ljus och / eller plötsligt beröring av andra.
Åtgärder: Ta bort etiketter i kläderna, undvika beröring eller röra på ett fast och lugnt sätt.
Ljus: Undviker starkt ljus, kisar av starkt ljus, och verkar vara förvirrad.
Åtgärd: Solglasögon, avskärmning, plats borta från fönster, filtrerande linser.
Ljud: Reagerar på skarpa ljud eller känner att vissa ljud är påträngande eller irriterande.
Åtgärd: Hörlurar med valfri ljudavskärming eller brusreducerande hörselkåpor. Tänk placering i klassrum och arbete. Ta pauser.
Lukt: Reagerar starkt på lukter.
Åtgärd: Ta bort källan, undvika att använda starka dofter som är obehagliga, såsom parfym.
Smak: Undviker vissa livsmedel med en viss substans eller smak. Vissa tål en gradvis introduktion.
Åtgärd: Prata med en dietist för att förhindra undernäring eller under näring.
Balans: reaktion på plötsliga rörelser bakifrån eller foroverlening (?), höjder och instabila ytor.
Åtgärder: Fysisk eller arbetsterapi
Hela artikeln är läsvärd. Man man översätta med google om man tycker norska är svårläst, men det blir lite sisådär. Fick korrigera en del manuellt i denna faktaruta som jag citerar här. Någon annan kanske orkar översätta resten?
Re: "Sensorisk överkänslighet - ett dolt tillstånd vid NPF"
Borde vi inte förstå norska utan översättning?
"undernäring eller under näring" ska vara "fel- eller undernäring".
"foroverlening": jag ser för mig hur någon lutar sig över någon?
"undernäring eller under näring" ska vara "fel- eller undernäring".
"foroverlening": jag ser för mig hur någon lutar sig över någon?
Alien skrev:Borde vi inte förstå norska utan översättning?
Jo jag tror det. Till och med min son gjorde det när han var 5 år.
Han och jag satt på Tunnelbanan och det satt ett Norskt par mittemot oss och tjejen snackade på som tusan. Min son satt och stirrade på dom som fan och såg ut att tänka väldigt mycket. Så när dom klev av så frågade han.
Pappa vilken dialekt pratade dom?
Jag tror att dom pratade Norska.
Sonen jag tycke att det lät som Skånska.
Jag men förstod du något då?
Sonen med irriterad röst klart jag gjorde dom pratade ju svenska.
Iridia skrev:Balans: reaktion på plötsliga rörelser bakifrån eller foroverlening (?), höjder och instabila ytor.
Alien skrev:"foroverlening": jag ser för mig hur någon lutar sig över någon?
Det står "ved bak- eller foroverlening" vilket jag skulle översätta som "vid bakåt- eller framåtlutning". Inte "bakifrån" alltså.
Alien skrev:Borde vi inte förstå norska utan översättning?
Kanske det. Jag har inga problem att förstå talad norska, eller danska för den delen.
Men skriven så blir det betydligt jobbigare att ta sig igenom eftersom jag avkodar på igenkänning av hela ord och inte på ljud. Om de stavningsmässigt inte ser ut som svenska eller engelska så spelar det ingen roll hur lika det låter i tal, det blir ändå för ansträngande att läsa eftersom jag är för ovan och måste stanna upp hela tiden och ljuda mig igenom ord jag blir osäker på och det har jag inte tålamod till eftersom jag är van att läsa snabbt.
Musicus skrev:Det står "ved bak- eller foroverlening" vilket jag skulle översätta som "vid bakåt- eller framåtlutning". Inte "bakifrån" alltså.
Ha, det var väl det jag visste! Min mamma har det symptomet, bland annat, och jag hävdar att det har att göra med samma typ av problematik som jag har, kopplat till perceptionssvårigheter på något sätt. Hon har inte velat höra på det örat, uppfattar det som att jag försöker förringa hennes problem. Som om det skulle vara att förringa något! Jag tycker nog att mina svårigheter är fullt verkliga.
Jag har ganska mycket av denna sensoriska överkänslighet. Skulle nog säga att det hör till det mest handikappande.
- Tintomara Ariadne
- Anslöt: 2009-03-04
Tintomara Ariadne skrev:Jag har ganska mycket av denna sensoriska överkänslighet. Skulle nog säga att det hör till det mest handikappande.
Samma här. Jag klarar inte av normalt ljus eller normal bullernivå. När jag var liten tyckte jag det var obekvämt att över huvud taget ha kläder på mig, och hade därför alltid stora, säckiga kläder som inte kändes så mycket, vilket jag naturligtvis blev retad för.
- Jesters Tear
- Inaktiv
- Anslöt: 2011-04-26
Återgå till Att leva som Aspergare