Se ner på andra med sjukersättning/som går på DV

Här postar du övriga inlägg relaterade till Asperger.

 Moderatorer: Alien, atoms

Se ner på andra med sjukersättning/som går på DV

Inläggav Jana » 2007-07-31 13:20:34

Fattar inte varför man ser ner på folk som har sjukersättning eller går på daglig verksamhet.

Är det inte större nytta med att se ner på folk som är kriminella då?

Dem som har sjukersättning och går på daglig verksamhet gör ju något vettigt av sina liv. Dem finner sig i att dra sig fram på en liten penning.

Motsatsen är ju att bli anarkisktisk och gå ut och stjäla från andra människor. Är det bättre????? :?: :?: :?: Snacka om destruktivt.

Nä, jag tycker man kan högakta människor som går på sjukpenning och kämpar för att få sina liv att fungera...dessutom med spott och spe och förakt från andra... :twisted:
Senast redigerad av Jana 2011-05-04 10:39:06, redigerad totalt 1 gång.
Jana
 
Inlägg: 106
Anslöt: 2006-02-22

Inläggav KrigarSjäl » 2007-07-31 13:25:50

Om det är mina inlägg som instigerade detta inlägg måste jag dementera å det bestämdaste. Jag lever själv på aktivitetsersättning. Jag ser verkligen inte ner på dem som är aktiva inom olika LSS-åtgärder.

De jag ser ner på är de tjänstemän som placerar aspergare bland utvecklingsstörda, som tycker att vi platsar på dagcenter bara för att vi har svårt att komma in på arbetsmarknaden. De som vill skyffla in oss på Samhall, de som ser oss enbart som obekväm arbetslöshetsstatistik. Jag ser ner på de tanter som tvingar in oss i aktiviteter som inte passar oss helt enkelt. För aspergare ska fan i mig inte måla flörtkulor tillsammans med mongolider hela dagarna!! Vi har mer kapacitet än så.
Senast redigerad av KrigarSjäl 2011-05-04 10:39:06, redigerad totalt 1 gång.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Inläggav sugrövmanövern » 2007-07-31 13:45:18

Saker som folk ser ner på:
Folk ser ner på andra av olika orsaker: De abetslösa och de med sjukpension drar inte sitt strå till stacken, lata, arbetsskygga och tar våra skattepengar låter det. De som går på daglig verksamhet är efterblivna, och så är ofta fallet. Att vara efterbliven ses av många som något negativt, men det är okej att gilla folk med downs syndrom för de är ju så glada låter det. Folk ser ner på Svenssons för de är ju så vanliga och tittar bara på tv och kör volvo. Det är inte mycket som duger eller är tillräckligt bra. Äldre ser ner på ungdomar för de är mindre vetande pga sin ålder. Yeah right, ålder är inte alltid ett tecken på mer vetande eller intelligens.

I Sverige är det ju även okej att hata sitt land och allt som är Svenskt, för vi är ju så mesiga och borde vara mer hetlevrade och humörstinna för det är coolt. Typiskt Svenskt säger de med en fnysning.

Inte konstigt att det är svårt att bli accepterad :roll: .
Jag menar vi bor i ett land där det anses rätt att hata vårt eget folk, hur snurrigt är inte det.

Det var hårt när man insåg att man aldrig kommer att bli omtyckt eller ens accepterad av alla. Men så är det.
Senast redigerad av sugrövmanövern 2011-05-04 10:39:06, redigerad totalt 1 gång.
sugrövmanövern
 
Inlägg: 11110
Anslöt: 2007-01-12
Ort: Marianergraven

Inläggav KrigarSjäl » 2007-07-31 13:48:05

En ganska träffande bild av verkligheten får man säga. Väl funnet!
Senast redigerad av KrigarSjäl 2011-05-04 10:39:06, redigerad totalt 1 gång.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Inläggav Jana » 2007-07-31 13:48:15

KrigarSjäl skrev:Om det är mina inlägg som instigerade detta inlägg måste jag dementera å det bestämdaste. Jag lever själv på aktivitetsersättning. Jag ser verkligen inte ner på dem som är aktiva inom olika LSS-åtgärder.

De jag ser ner på är de tjänstemän som placerar aspergare bland utvecklingsstörda, som tycker att vi platsar på dagcenter bara för att vi har svårt att komma in på arbetsmarknaden. De som vill skyffla in oss på Samhall, de som ser oss enbart som obekväm arbetslöshetsstatistik. Jag ser ner på de tanter som tvingar in oss i aktiviteter som inte passar oss helt enkelt. För aspergare ska fan i mig inte måla flörtkulor tillsammans med mongolider hela dagarna!! Vi har mer kapacitet än så.


Det är inget tvång att söka daglig verksamhet. Och mongoloider är underbara människor och jag har jobbat med dessa som gör riktigt jobb.


Det finns olika grader av utvecklingsstörning...Det låter som förakt mot utvecklingsstörda när du säger det ihop med att vi inte ska behöva vara med dem...fast du kanske inte menar så...

Och om man läser riktigt noga så kan man inhämta infon att man har rätt till ett jobb som är efter ens egna behov och önskemål och förutsättningar...tänker inte upprepa det igen. Nog visst hamnar man fel om man har AS hamnar bland utvecklingsstörda, dem flesta, inte pga arbetet i sig utan pga det intellektuella utbytet mellan arbetskamrater. Men glöm inte att det finns människor med AS som inte vill ha kontakt med arbetskamrater.


Jag accepterar inte heller att sitta och måla flörtkulor.

Vet inte om det är dina inlägg som initierat, tycker jag hört en massa nedvärderande om folk med sjukersättning här och tror inte att allt kommer från dig...

Däremot tror jag att det som hörs här om det är allmänt vedertaget i samhället. Men varför förakta dem som går på sjukersättning och väljer att skaffa sig ett jobb som är avpassat för en själv, när det är "tanter" och systemet som är sjukt och fel och som anser att man inte duger till annat än att måla flörtkulor.

Om någon tycker det är härligt att måla flörtkulor, låt dem göra det.

Varför ska man behöva försvara att man är en "invalid" som går på sjukersättning. Nä Krigarsjäl jag vet att det inte enbart är du som är upphovet till vad jag kände när jag skrev det här inlegget ovan.

Jag har svårt att hitta inläggen och måste säga en annan sak som jag fått från en annan tråd.

Det är appropå det där med att studerande skulle ha mindre pengar än dem som går på sjukersättning. Om man nu skaffar sig daglig verksamhet och jobbar 40 timmar i veckan med ett riktigt jobb på en rikgt arbetsplats...så har man fortfarande bara sjukersättning....som i mitt fall då 6000kr/månad. Är det riktgit :?: :?: :?: :twisted: :twisted: :twisted:

Du Krigarsjäl jag bara tänker ta det inte personligt. Jag är upprörd för precis detsamma som du säger här ovan. Men jag skiter i samhällets politiker och tjänstemän och gör det jag vill...jag är färdigkränkt...

Men blir för den skulle ledsen och upprörd när folk ska behöva känna sig anklagade och behöva försvara att dem har sjukersättning...

som sagt var gå på systemet och gör oss fullvärdiga...
Senast redigerad av Jana 2011-05-04 10:39:06, redigerad totalt 1 gång.
Jana
 
Inlägg: 106
Anslöt: 2006-02-22

Inläggav Jana » 2007-07-31 13:52:14

Sugrövsmanövern sa:
Det var hårt när man insåg att man aldrig kommer att bli omtyckt eller ens accepterad av alla. Men så är det.


Ja så är det. Håller med. Och det gör ont. Men så är det. Och då tycker jag man är en bra människa som kämpar på med det.

Alltid kommer folk att se mig som en konstig och sjuk ickeindivid med ickeexistensberättigande och inget värd. Men så är det. Och när man insett det, ska man acceptera det...och sen ska man gå vidare...och det är väl faan att man ska behöva försvara det också...
Senast redigerad av Jana 2011-05-04 10:39:06, redigerad totalt 1 gång.
Jana
 
Inlägg: 106
Anslöt: 2006-02-22

Inläggav KrigarSjäl » 2007-07-31 13:53:13

Ja det är ju det jag gör, Jana. Du ska verkligen inte ta åt dig personligen av det jag skriver. Men jag skulle definitivt vilja att någon tant från myndigheterna vinglar in hit och läser mina rader...
Hoppas verkligen att de tar åt sig.
Senast redigerad av KrigarSjäl 2011-05-04 10:39:06, redigerad totalt 1 gång.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Inläggav KrigarSjäl » 2007-07-31 13:54:55

Jana skrev:Sugrövsmanövern sa:
Det var hårt när man insåg att man aldrig kommer att bli omtyckt eller ens accepterad av alla. Men så är det.


Ja så är det. Håller med. Och det gör ont. Men så är det. Och då tycker jag man är en bra människa som kämpar på med det.

Alltid kommer folk att se mig som en konstig och sjuk ickeindivid med ickeexistensberättigande och inget värd. Men så är det. Och när man insett det, ska man acceptera det...och sen ska man gå vidare...och det är väl faan att man ska behöva försvara det också...


Nej, alla ser inte på dig på det sättet. Bara de inskränkta & fascistoida atomansamlingar som vandrar på vår jord.
Senast redigerad av KrigarSjäl 2011-05-04 10:39:06, redigerad totalt 1 gång.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Inläggav Jana » 2007-07-31 14:01:54

KrigarSjäl skrev:Ja det är ju det jag gör, Jana. Du ska verkligen inte ta åt dig personligen av det jag skriver. Men jag skulle definitivt vilja att någon tant från myndigheterna vinglar in hit och läser mina rader...
Hoppas verkligen att de tar åt sig.


Dem som borde ta åt sig på myndigheterna har inte tillräckligt mycket samvete eller empati för det.
Senast redigerad av Jana 2011-05-04 10:39:06, redigerad totalt 1 gång.
Jana
 
Inlägg: 106
Anslöt: 2006-02-22

Inläggav Jana » 2007-07-31 14:04:37

KrigarSjäl skrev:Ja det är ju det jag gör, Jana. Du ska verkligen inte ta åt dig personligen av det jag skriver. Men jag skulle definitivt vilja att någon tant från myndigheterna vinglar in hit och läser mina rader...
Hoppas verkligen att de tar åt sig.


Och om en tant från myndigheterna skulle vingla in hit så är det inte den farsistoida typen och vad ska dem ta åt sig av då? Bara lära sig hur det borde vara inte att dem är rövarslen. Men det finns 1 sån bra på 500 000.
Senast redigerad av Jana 2011-05-04 10:39:06, redigerad totalt 1 gång.
Jana
 
Inlägg: 106
Anslöt: 2006-02-22

Inläggav KrigarSjäl » 2007-07-31 14:06:02

Jana skrev:
Dem som borde ta åt sig på myndigheterna har inte tillräckligt mycket samvete eller empati för det.


Du glömde nämna engagemang, intelligens & sunt förnuft...
Senast redigerad av KrigarSjäl 2011-05-04 10:39:07, redigerad totalt 1 gång.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Inläggav KrigarSjäl » 2007-07-31 14:08:08

Jana skrev:
Och om en tant från myndigheterna skulle vingla in hit så är det inte den farsistoida typen och vad ska dem ta åt sig av då? Bara lära sig hur det borde vara inte att dem är rövarslen. Men det finns 1 sån bra på 500 000.

Jag drar (nästan) alla myndighetsrepresentanter över en kam. Vill mer än gärna hudflänga dem offentligt och hoppas innerligt att de kommer hit...!
Senast redigerad av KrigarSjäl 2011-05-04 10:39:07, redigerad totalt 1 gång.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Inläggav Jana » 2007-07-31 14:24:44

KrigarSjäl skrev:
Jana skrev:
Och om en tant från myndigheterna skulle vingla in hit så är det inte den farsistoida typen och vad ska dem ta åt sig av då? Bara lära sig hur det borde vara inte att dem är rövarslen. Men det finns 1 sån bra på 500 000.

Jag drar (nästan) alla myndighetsrepresentanter över en kam. Vill mer än gärna hudflänga dem offentligt och hoppas innerligt att de kommer hit...!


Dem kommer inte hit. Varför tror du dem skulle vilja höra vad du har att säga :?: :?: :?:
Senast redigerad av Jana 2011-05-04 10:39:07, redigerad totalt 1 gång.
Jana
 
Inlägg: 106
Anslöt: 2006-02-22

Inläggav KrigarSjäl » 2007-07-31 14:41:01

Jana skrev:
Dem kommer inte hit. Varför tror du dem skulle vilja höra vad du har att säga :?: :?: :?:


Det tror jag inte heller, men man vet aldrig. När jag reggade mig här såg jag faktiskt bland presentationerna en som jobbade med aspergerungdomar.
Senast redigerad av KrigarSjäl 2011-05-04 10:39:07, redigerad totalt 1 gång.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Inläggav Panika » 2007-07-31 21:45:22

Långt häruppe någonstans var det någon som skrev något om "Ska man bli anarkistisk eller nåt"...Och jag säger bara - Ja, varför inte? Jag växte upp med punk, demonstrationer, husockuppationer...och jag saknar det...
Där fick alla plats - där var alla välkomna och alla tilläts göra fel...
Och alla var lika mycket värda...
Och faktum är att det politiska system vi lever i idag inte fungerar...för alla...
Har själv provat på kommunal och region politik, suttit i nämnder och sånt - för att försöka förstå, för att begripa och för att "smälta" in i samhället...Men jag är på väg ut därifrån med mycket kunskap om hur det ser ut i den världen - och med större politikerförakt än vad jag trodde fanns...
Nej, jag slår ett slag för anarkin, för utanförskapet och för rätten till att få vara den man är!
Senast redigerad av Panika 2011-05-04 10:39:07, redigerad totalt 1 gång.
Panika
 
Inlägg: 986
Anslöt: 2007-07-18
Ort: Helsingborg

Inläggav ragnevi » 2007-07-31 21:54:27

De flesta studenter har sämre grundekonomi än dem som är förtidspensionerade. Men skillnaderna är att för studenter är det under en begränsad tid, de vet att de kommer få ett arbete efter studierna. Som förtidspensionerad är det denna nivå som du ska leva på, det är få som kommer tillbaks till yrkeslivet.
Många studenter får ekonomiskt stöd av sina föräldrar vid sidan av studierna. Sedan får studenter också lov att arbeta extra och tjäna upp till 100 000:- per år. Som förtidspensionerad får du arbeta fem timmar i veckan, och vilken arbetsgivare vill plocka in dig på så få timmar?

Att studenter har det dåligt ställt är inte heller ett argument för att man inte ska kunna höja ersättningsnivåerna, eller höja studiemedlet också för den delen.
Senast redigerad av ragnevi 2011-05-04 10:39:07, redigerad totalt 1 gång.
ragnevi
 
Inlägg: 1069
Anslöt: 2007-05-31
Ort: Göteborg

Inläggav Proffe Slimp » 2008-08-04 15:17:04

KrigarSjäl skrev:Jag ser ner på de tanter som tvingar in oss i aktiviteter som inte passar oss helt enkelt. För aspergare ska fan i mig inte måla flörtkulor tillsammans med mongolider hela dagarna!! Vi har mer kapacitet än så.
Var detta en sarkasm, eller finns det några riktiga exempel?

P.S. Jag blir stissig av downisar. Är de lugna så är det ok. Men för det mesta känns de som något kaotiskt.
Senast redigerad av Proffe Slimp 2011-05-04 10:39:07, redigerad totalt 1 gång.
Proffe Slimp
 
Inlägg: 1029
Anslöt: 2008-08-03

Inläggav KrigarSjäl » 2008-08-04 18:09:45

Jana skrev:Dem som borde ta åt sig på myndigheterna har inte tillräckligt mycket samvete eller empati för det.

Av samma anledning har de desto mer av prestigebehov & slapphet. Det är där man ska möta dem.
Senast redigerad av KrigarSjäl 2011-05-04 10:39:07, redigerad totalt 1 gång.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Inläggav KrigarSjäl » 2008-08-04 18:11:56

Proffe Slimp skrev:
KrigarSjäl skrev:Jag ser ner på de tanter som tvingar in oss i aktiviteter som inte passar oss helt enkelt. För aspergare ska fan i mig inte måla flörtkulor tillsammans med mongolider hela dagarna!! Vi har mer kapacitet än så.
Var detta en sarkasm, eller finns det några riktiga exempel?

Nej, det var ingen sarkasm.
Senast redigerad av KrigarSjäl 2011-05-04 10:39:07, redigerad totalt 1 gång.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Inläggav Milyc » 2008-08-04 22:38:06

Om jag som tonårig aspergare säger att jag inte får ut något av att gå på fritidsaktiviteter tillsammans med utvecklicklisstörda tolkar en massa en NT in att jag ser ner på utvecklingsstörda, vilket jag inte borde eftersom de är så "trevliga och gulliga" och "det finns olika grader av utveckligsstörning" osv. Samma NT kan sedan sitta och säga att "inte undra på att ingen vill bli kontaktperson (alltså någon som får betalt för att hitta på fritidsaktiviteter med en företrädesvis utvecklingsstörd person) när ersättningen är så låg."

Utveckligsstörda är således enligt dessa personer bra nog att bli riktiga kamrater åt aspergare men inte bättre än att att en NT fötjänar en betydande ekonomisk ersättning för att spela kompis åt dem en gång i veckan. Vem ser ner på vem? :roll:
Senast redigerad av Milyc 2011-05-04 10:39:07, redigerad totalt 1 gång.
Milyc
Inaktiv
 
Inlägg: 2078
Anslöt: 2007-02-22

Inläggav Pemer » 2008-08-04 22:54:05

Good point!
Senast redigerad av Pemer 2011-05-04 10:39:07, redigerad totalt 1 gång.
Pemer
 
Inlägg: 13588
Anslöt: 2007-02-08
Ort: Grödinge

Inläggav sommar » 2008-08-05 10:06:00

Ja, verkligen good point! :)
Senast redigerad av sommar 2011-05-04 10:39:07, redigerad totalt 1 gång.
sommar
Bannad
 
Inlägg: 4619
Anslöt: 2008-01-09

Inläggav Proffe Slimp » 2008-08-06 10:10:36

KrigarSjäl skrev:Nej, det var ingen sarkasm.
Ok, får vi höra några exempel?

Sedan så måste de downisarna varit riktigt pantade eller korrumperade. För Dick Erixon har i Svaghetens moral skrivit (s 26-27):
När jag satt i en av landstingets omsorgsnämnder gav besöken i de utvecklingsstördas vardag ofta minnesvärda intryck. Inte minst besöken hos dem som arbetar "på riktigt", det vill säga hos dem som på en vanlig arbetsplats sköter enklare sysslor eller arbetar med prylar som dagcentret säljer för "riktiga pengar". Trots sitt handikapp var det ingen tvekan om att de mycket väl förstod skillnaden mellan att göra nytta, alltså sådant som har värde för andra, och att ha arbetsuppgifter av "terapeutisk karaktär", som det heter. Det gick inte att ta miste på den glädje och stolthet som lyste kring dem som fick visa vad de kunde, vad de hade presterat. Att betyda något, att kunna tillföra ett värde är mer livskvalitetshöjande än något annat. Den slutsatsen förstår de utvecklingsstörda, men inte våra socialpolitiska aktörer och makthavare.
Själv så vet jag precis vad Erixon talar om då jag har varit säsongsanställd på ett par kyrkogårdar i Stockholm. Dålig planering är bara förnamnet.

Milyc skrev:Om jag som tonårig aspergare säger att jag inte får ut något av att gå på fritidsaktiviteter tillsammans med utvecklicklisstörda tolkar en massa en NT in att jag ser ner på utvecklingsstörda, vilket jag inte borde eftersom de är så "trevliga och gulliga" och "det finns olika grader av utveckligsstörning" osv. Samma NT kan sedan sitta och säga att "inte undra på att ingen vill bli kontaktperson (alltså någon som får betalt för att hitta på fritidsaktiviteter med en företrädesvis utvecklingsstörd person) när ersättningen är så låg."

Utveckligsstörda är således enligt dessa personer bra nog att bli riktiga kamrater åt aspergare men inte bättre än att att en NT fötjänar en betydande ekonomisk ersättning för att spela kompis åt dem en gång i veckan. Vem ser ner på vem? :roll:
Sir, no shit sir! Lätt att tala om för andra vad de skall tycka och göra när man själv slipper dras med kostnaderna.

Och om man öht undrar varför folk inte söker sig till aldrig så behjärtansvärda yrken så har man inte förstått sig på väldigt enkla ekonomiska principer.

Vad gäller den politiskt korrekta inställningen till efterblivna så tror jag att pendeln kommer att svänga tillbaka. Efterblivna är helt enkelt barn i vuxnas kroppar. En fyraåring som dampar kan man tillrättavisa med lite enkel fysisk dominans. (Det är inte så hemskt som det låter. Det räcker med att t.ex. ta tag om snorungens ena överarm med sin ena hand eller att lyfta upp snorungen. Väldigt enkelt att visa vem som bestämmer. Men hur gör man med en efterbliven som är lika stor som en själv? Kopplar en dubbelnelson och hoppas att "retard strength" inte sätter igång?)
Senast redigerad av Proffe Slimp 2011-05-04 10:39:07, redigerad totalt 2 gånger.
Proffe Slimp
 
Inlägg: 1029
Anslöt: 2008-08-03

Inläggav KrigarSjäl » 2008-08-06 10:20:17

Jag är inte intresserad av vare sig Timbro eller att betraktas på det här sättet: Det gick inte att ta miste på den glädje och stolthet som lyste kring dem som fick visa vad de kunde, vad de hade presterat.
Senast redigerad av KrigarSjäl 2011-05-04 10:39:07, redigerad totalt 1 gång.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Återgå till Övriga Aspergerfrågor



Logga in