Schizoid personlighetsstörning och Aspergers syndrom
30 inlägg
• Sida 2 av 2 • 1, 2
Alexanderr skrev:Peace skrev:Tack för svaren. Tror ni att överbeskyddande föräldrar kan göra så att man får asperger-drag?
Asperger är något man föds med, så nej. Sen är det säkerligen vanligt att personer med asperger har överbeskyddande förälder/föräldrar, eftersom föräldern/föräldrarna själva vet hur det är att växa upp med aspergers.
Men aspergerdrag kan man ha utan att ha asperger. Så jag tror svaret är ja.
Senast redigerad av barracuber 2011-05-04 22:25:19, redigerad totalt 1 gång.
- barracuber
- Moderator
- Anslöt: 2007-02-11
Peace skrev:Tack för svaren. Tror ni att överbeskyddande föräldrar kan göra så att man får asperger-drag?
Njaa då tycker jag att man missbrukar ordet asperger.
Kan överbeskyddande föräldrar göra att man får tex problem i sociala situationer osv ?
Ja säkert.
Men är det asperger drag då?
Nej det tycker jag inte egentligen.
Senast redigerad av Flawed 2011-05-04 22:25:19, redigerad totalt 1 gång.
Bara undrade, för jag blev nämligen väldigt överbeskyddad av min mamma när jag var liten. Hon har för övrigt många asperger-drag hon också. Fler än jag tror jag faktiskt. Min pappa har många narcissistiska drag och har inte alltid varit så lätt att leva med. Tänkte att den kombinationen kanske kunde göra att man blir lite aspig.
Senast redigerad av Peace 2011-05-04 22:25:19, redigerad totalt 1 gång.
Peace skrev:Bara undrade, för jag blev nämligen väldigt överbeskyddad av min mamma när jag var liten. Hon har för övrigt många asperger-drag hon också. Fler än jag tror jag faktiskt. Min pappa har många narcissistiska drag och har inte alltid varit så lätt att leva med. Tänkte att den kombinationen kanske kunde göra att man blir lite aspig.
Allmänt svar: de flesta är väl överens om att det mesta här i världen förs vidare. Så det låter väl inte helt otroligt.
Även motsatsen. Min mor var aspig (+ hade epilepsi). Min pappa var raka motsasten - han var NT, flexibel, extremt social, generös, omvårdande, inte det minsta envis och trångsynt. Han tog i princip hand om mamma hela livet. Han var så omvårdande att det tog död på honom - bokstavligen talat.
Så jag hade en NT-pappa och en ganska aspig mamma => jag blev milt aspig.
Så det beror på graderna tror jag.
Senast redigerad av barracuber 2011-05-04 22:25:19, redigerad totalt 1 gång.
- barracuber
- Moderator
- Anslöt: 2007-02-11
Flawed skrev:Peace skrev:Tack för svaren. Tror ni att överbeskyddande föräldrar kan göra så att man får asperger-drag?
Njaa då tycker jag att man missbrukar ordet asperger.
Kan överbeskyddande föräldrar göra att man får tex problem i sociala situationer osv ?
Ja säkert.
Men är det asperger drag då?
Nej det tycker jag inte egentligen.
Medhåll!
Senast redigerad av Alexandra 2011-05-04 22:25:19, redigerad totalt 1 gång.
Peace skrev:Bara undrade, för jag blev nämligen väldigt överbeskyddad av min mamma när jag var liten. Hon har för övrigt många asperger-drag hon också. Fler än jag tror jag faktiskt. Min pappa har många narcissistiska drag och har inte alltid varit så lätt att leva med. Tänkte att den kombinationen kanske kunde göra att man blir lite aspig.
Då har du kanske både problem som beror både på hereditet och uppväxtmiljö.
Återgå till Övriga Aspergerfrågor