Scheman, listor och dylikt

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: Alien, atoms

Scheman, listor och dylikt

Inläggav rapchic » 2011-11-25 7:51:57

Hej,
jag måste börja bli mer strukturerad då min man börjat jobba heltid så han har inte tid att ta hand om hemmet. och ofta brukar jag kunna följa listor och dyl när det är nytt. så jag vill ha inspiration.

själv har scheman aldrig funkar för mig för missar jag en punkt så rasar allt så jag har hitills försökt inrikta mig på listor.

jag har en whiteboard som till vänster har veckan dagar och tider (lite schemaliknande men det är bara för tider jag inte får missa tex läkartider.) och till höger uppe två listor (prio ett och prio två) med vad som sk göras varje dag (tex mata djuren, diska m.m.) och sen under det en lista som är olika för varje dag (beroende på vad som behöver göras).
innan hade jag bara en som var olika varje dag eftersom vi inte hade tex djur.

hur gör ni? andra bra tips? etc

tack på förhand
rapchic
 
Inlägg: 4280
Anslöt: 2008-02-22
Ort: Lycksele

Re: scheman, listor och dylikt

Inläggav Choklad » 2011-12-21 3:04:40

Hemma hos mig har vi matlista så alla vet vad det blir till middag. Det hjälper även pappa så att han vet vad han ska handla för något.
Den brukar sitta uppe synligt så alla ser den, vi har haft det så sen så långt jag kan minnas och det fungerar bra.
Choklad
 
Inlägg: 837
Anslöt: 2011-12-07
Ort: Skåne

scheman, listor och dylikt

Inläggav kvasten » 2011-12-21 11:50:19

Finns en bra iOS-app som heter Home Routines. Där kan man lägga in uppgifter för varje dag och mer övergripande uppgifter som ska ske veckotidning eller månadsvis. Man klickar på listan mur man gjort en specifik uppgift. Är det något man inte hunnit med nollställs den uppgiften nästa dag så att man får en ny chans så att säga.
kvasten
 
Inlägg: 126
Anslöt: 2011-04-02
Ort: Stockholm

Re: scheman, listor och dylikt

Inläggav Miche » 2011-12-21 13:44:23

Sökte lite på Android Market och hittade den här länken, det kanske kan vara en vettig app för att få saker gjorda.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Re: scheman, listor och dylikt

Inläggav wuwei » 2011-12-22 10:12:53

Jag gör listor över tre saker som ska göras, betar av dem och skriver sedan upp tre nya. Varför? Därför om jag sätter mig ner och gör en fullständig lista så kommer jag på MASSOR och då blir jag överväldigad och ger upp i förväg. Vissa saker som är rutin (rensa kattlådor, fixa disk etc) behöver jag inte skriva upp, utan det är saker som att t ex se till att göra bostadsbidragsansökan eller ringa ett viktigt samtal som jag sätter på min lista.

Jag planerar och köper mat för högst två dagar i rad i taget eftersom jag får avsmak om jag gör en veckohandling, på dag tre vill jag inte längre ha det som är inplanerat och det slutar med att jag slänger, vilket jag tycker är skitdumt. Och nej, jag har inte lyckats lära mig av med den där avsmaken jag får. Tyckte det var jätteskönt när en terapeut sa till mig att sluta slå på mig själv för att jag inte fixar veckohandling/planering och istället göra som det fungerar för mig.
wuwei
 
Inlägg: 1473
Anslöt: 2010-09-08

Re: scheman, listor och dylikt

Inläggav KrigarSjäl » 2011-12-22 19:00:37

Ingas listor överhuvudtaget är min strategi. Det går ändå inte att schematisera tillvaron.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Re: scheman, listor och dylikt

Inläggav 424stil » 2011-12-22 19:26:17

Jag har funderat på att göra listor men jag tror inte jag behöver det. Jag kommer ihåg vad som ska göras, om det är något som ska göras som är en engångsgrej och som faller utanför mina vanliga rutiner så lägger jag en påminnelse om det i mobilen.
424stil
 
Inlägg: 652
Anslöt: 2011-10-03
Ort: Angered

Re: scheman, listor och dylikt

Inläggav Deadly_Nightshade » 2011-12-23 2:19:37

Jag använder:
Post-it lappar
Att-göra -listor

samt en kalender-app i telefonen som har inbyggd påminnelsefunktion.
Deadly_Nightshade
 
Inlägg: 881
Anslöt: 2009-07-03
Ort: Stockholm

Re: scheman, listor och dylikt

Inläggav Arcas » 2011-12-23 2:31:45

Skall efter dessa införts börja knåpa på andra listor men dessa är de två huvudsakliga som man inte kan leva utan.Jag har just börjat med punkt-lista. Eftersom jag är en grubblare, har dåligt minne och gillar ordning så har jag ofta försökt med scheman och liknande. Men detta har inte funkat för mig. Detta är första försöket med en punkt-lista och det verkar gå riktigt bra.

Nu när jag lever tillsammans med en slarver är det speciellt riktigt viktigt med lista så jag slipper göra allt.
Jag skrev upp olika sysslor man måste göra relativt ofta sedan satte jag kategorier. En för mig, en för maken och en tillsammans. Vi satt sedan tillsammans och bestämde vem som skulle ta vad.

Skall även göra ett system för dammsugning då ingen av gillar denna aktivitet och jag inte ens tål ljudet.
Denna lista skall vara med 10 poletter och två kategorier, en för mig och en för maken. Varje gång man dammsugit tar man en polett till sin lista, har jag alla så måste han börja dammsuga. Detta gör att det blir lika fördelat utan att man känner tvång att göra det varannan gång eller så.

Detta med tider eller dagar skulle aldrig funka då vi inte har rutiner. Med dessa listor jag har slipper man dylikt utan man tar saker när man ser att det behövs göras något. Finns regler på vissa saker dock, tex så skall det dammsugas minst en gång i veckan och hundarna skall rastas 3-4ggr i veckan. Det skall även plockas bort papper direkt och dylikt för finns inget som irriterar mig så mycket som att köksbordet har en massa saker på sig.
Arcas
 
Inlägg: 213
Anslöt: 2011-12-15

Re: scheman, listor och dylikt

Inläggav geocache » 2011-12-23 2:51:03

Scheman och listor är något jag inte klarar av (bortsett från "handlalistor" som jag behöver ha för att inte glömma något när jag är i dagligvarubutiken och handlar.

Jag tycker helt enkelt det är bättre att bara sätta igång med de sysslor jag annars skulle sitta och skriva ("bättre att göra en sak än att först skriva att jag ska göra den, och sedan göra den"). Sådant skulle kännas som att uppfinna hjulet två gånger, på ett sätt. Och vad är det för idé att göra det...
geocache
 
Inlägg: 9578
Anslöt: 2008-06-16
Ort: Ludvika

Re: scheman, listor och dylikt

Inläggav Arcas » 2011-12-23 4:24:03

Ser din logik där geocache och har ofta tänkt likadant på olika saker. Men just listor är livsnödvändigt. Jag har tendens att sitta och tänka på allt som skall göras hela tiden och om jag har lista så slipper jag tänka på det 24/7.
Det gör även att jag slipper suras på min make då vi har delat upp sysslorna. Så om något inte är gjort å slipper jag gnata på maken och han ger kontring om att det är jag som inte gör nåt. Har man lista så ser man vems fel det är och slipper onödiga dispyter. Sedan ser han lättare vad han skall göra, eftersom han är en slarver som är lat och har dåligt minne så behövs det.

Har även listor för sådant jag inte kan göra nu på grund av pengabrist eller sådant som är prioriterat först i ett led längre bak. Detta för att man har så dåligt minne att när man väl ska göra något sådant så har man glömt bort vad som skulle göras.

Sedan är det ju så underbart med ordning och reda. När jag bodde själv så sparade jag alla kvitton också och gjorde listor om hur mycket som inhandlades per månad. Lade summorna i olika kategorier som mat, räkningar och onödigt tjafs. Som sparare så var det ett bra sätt att se över sina utgifter och på det sättet räkna ut saker och se hur man kan spara mer.

Ända sedan barnsben har jag gjort listor av olika slag. Det har nog mycket med en trygghet också att göra förutom denna ordning och slippa tänka på onödiga saker.
Arcas
 
Inlägg: 213
Anslöt: 2011-12-15

Re: scheman, listor och dylikt

Inläggav Lilla Gumman » 2011-12-29 13:25:14

Hej!

rapchic, det verkar vara ett bra system du har. Det finns även sådana veckoscheman att skriva ut från nätet nånstans (minna inte adressen) eller så gör man dem själv i Excel. Det är ett liggande A4-papper. Överst står det veckoschema, man skriver även i veckonummer eller datum eller så om man vill. I mitten finns det som ett veckoschema, måndag-söndag. Där är det linjerade rader bara, så man kan skriva upp möten och annat som måste vara gjort en viss dag och tid. På ena sidan om veckoschemat en ruta som det står Att göra som rubrik. Där är det linjerade rader så man kan skriva upp vad som är att göra den här veckan. På den andra sidan står det Kontakta, och där skriver man upp om man ska ringa något viktigt samtal till exempel. Under veckoschemat kan man ha rutor med andra rubriker, som t,ex. Anteckningar (för fria anteckningar).

Det här veckoschemat ska sitta väl synligt på en anslagstavla eller upptejpat på en skåpslucka eller garderobsdörr. Sedan går man dit varje gång man vill anteckna något eller kolla vad man ska göra. Att ha veckoschemat i en pärm t.ex. tror jag inte är lika effektivt.

Men du verkar ju redan ha ett liknande system på din whiteboard.

Hälsningar

Lilla Gumman
Lilla Gumman
 
Inlägg: 5451
Anslöt: 2007-08-01
Ort: Ludvika

Re: scheman, listor och dylikt

Inläggav barracuber » 2011-12-29 13:57:18

Lilla Gumman skrev:Hej!

rapchic, det verkar vara ett bra system du har. Det finns även sådana veckoscheman att skriva ut från nätet nånstans (minna inte adressen) eller så gör man dem själv i Excel. Det är ett liggande A4-papper. ..


http://teuxdeux.com/ är en känd och medvetet minimalistisk sådan sajt. men det finns många andra också.

Bild
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Re: scheman, listor och dylikt

Inläggav Lilla Gumman » 2011-12-29 23:54:18

Hej!

Jag menade någonting liknande som denna, fast det finns bättre varianter. http://calendars.vertex42.com/images/we ... enshot.gif

Hälsningar

Lilla Gumman
Lilla Gumman
 
Inlägg: 5451
Anslöt: 2007-08-01
Ort: Ludvika

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in