Samband mellan motviljan att duscha och brist på D-vitamin?

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: Alien, atoms

Samband mellan motviljan att duscha och brist på D-vitamin?

Inläggav Parvlon » 2011-04-16 23:33:50

Finns det någon studie,teori eller annat läsbart om detta?
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Re: Samband mellan motviljan att dusha och brist på D-vitami

Inläggav Dagobert » 2011-04-17 0:44:00

Nåt borde det finnas eftersom du frågar, eller är det din egen idé?
Dagobert
 
Inlägg: 14132
Anslöt: 2010-11-30

Re: Samband mellan motviljan att dusha och brist på D-vitami

Inläggav Parvlon » 2011-04-17 12:33:44

Dagobert skrev:Nåt borde det finnas eftersom du frågar, eller är det din egen idé?
Än så länge är det min idé, men jag har inte tagit patent på den än.

Jag tycker det hela är ganska obvious. En unge vill inte dusha och han får för lite solljus på dagarna. D-vitamin är ett hormon/vitamin som kroppen bildar efteratt ha varit utsatt för UV-ljus (ett par dygn?) och det verkar som att om man duschar så förstör man hudens förmåga att bilda det, så man är tillbaka på ruta ett.
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Re: Samband mellan motviljan att dusha och brist på D-vitami

Inläggav KaosPrinsessa » 2011-04-17 12:53:56

Jag hatar att duscha för jag tycker det är obehagligt med vattenstrålarna mot huden, men bada älskar jag. Så för min del har det knappast med d-vitamin att göra.
KaosPrinsessa
 
Inlägg: 3153
Anslöt: 2010-10-10
Ort: Cardiff, Wales

Re: Samband mellan motviljan att dusha och brist på D-vitami

Inläggav Parvlon » 2011-04-17 12:57:47

KaosPrinsessa skrev:Jag hatar att duscha för jag tycker det är obehagligt med vattenstrålarna mot huden, men bada älskar jag. Så för min del har det knappast med d-vitamin att göra.
Att bada är mycket omständigare, inte minst där solen inte tittar fram som här i norden på vintern. Sen är det nog rätt ovanligt att bada i badkar varje dag, till skillnad från den hysteriska dusch-manin som råder.
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Re: Samband mellan motviljan att dusha och brist på D-vitami

Inläggav KaosPrinsessa » 2011-04-17 13:14:39

Parvlon skrev:Att bada är mycket omständigare, inte minst där solen inte tittar fram som här i norden på vintern. Sen är det nog rätt ovanligt att bada i badkar varje dag, till skillnad från den hysteriska dusch-manin som råder


Jag badar varje dag. Bada (både i badkar och sjö) är ett av det bästa jag vet.
När det gäller att duscha så känner jag ingen som gör det varje dag.
KaosPrinsessa
 
Inlägg: 3153
Anslöt: 2010-10-10
Ort: Cardiff, Wales

Re: Samband mellan motviljan att dusha och brist på D-vitami

Inläggav Parvlon » 2011-04-17 13:27:18

KaosPrinsessa skrev:
Parvlon skrev:Att bada är mycket omständigare, inte minst där solen inte tittar fram som här i norden på vintern. Sen är det nog rätt ovanligt att bada i badkar varje dag, till skillnad från den hysteriska dusch-manin som råder


Jag badar varje dag. Bada (både i badkar och sjö) är ett av det bästa jag vet.
När det gäller att duscha så känner jag ingen som gör det varje dag.
Minst en gång per dag är det normalaste, trodde jag. Möjligt att det inte stämmer men när man läser sånt här så

Under några veckor återgick han till en 50-talsnivå genom att duscha två gånger i veckan och i övrigt sköta hygienen över tvättfatet.
[...]

Emellertid har han åter inordnat sig i den rådande normen och tar nu sina dagliga duschar.
http://www.svd.se/nyheter/idagsidan/tre ... 249693.svd
Senast redigerad av Parvlon 2011-04-17 13:31:33, redigerad totalt 1 gång.
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Re: Samband mellan motviljan att dusha och brist på D-vitami

Inläggav treeman » 2011-04-17 15:22:37

Duschar varje dag. Men jag misstänker jag har vitaminbrist av både den ena typen och den andra.
(spekulation då)

Jag måste äta mer varierat...
treeman
Inaktiv
 
Inlägg: 9819
Anslöt: 2009-04-07
Ort: Livetown

Re: Samband mellan motviljan att dusha och brist på D-vitami

Inläggav aspiemelly » 2011-04-17 15:45:39

Nu har jag badkar, men om några veckor kommer jag ha dusch. Tycker inte heller om hårda strålar mot huden, men det ska finnas speciella duschmunstycken eller vad det heter med olika inställningar. Vi hade sådan hemma hos föräldrarna, en av inställningarna kallades "champagne" eller nåt och var mycket mjukare. Mer åt blomdusch hållet.
aspiemelly
 
Inlägg: 1813
Anslöt: 2008-12-03

Re: Samband mellan motviljan att dusha och brist på D-vitami

Inläggav Dagobert » 2011-04-17 16:13:27

Parvlon skrev:Jag tycker det hela är ganska obvious. En unge vill inte dusha och han får för lite solljus på dagarna. D-vitamin är ett hormon/vitamin som kroppen bildar efteratt ha varit utsatt för UV-ljus (ett par dygn?) och det verkar som att om man duschar så förstör man hudens förmåga att bilda det, så man är tillbaka på ruta ett.

Så motviljan mot att duscha skulle vara en sund "instinkt" i det fallet?
Dagobert
 
Inlägg: 14132
Anslöt: 2010-11-30

Re: Samband mellan motviljan att dusha och brist på D-vitami

Inläggav Parvlon » 2011-04-17 16:23:00

Dagobert skrev:
Parvlon skrev:Jag tycker det hela är ganska obvious. En unge vill inte dusha och han får för lite solljus på dagarna. D-vitamin är ett hormon/vitamin som kroppen bildar efteratt ha varit utsatt för UV-ljus (ett par dygn?) och det verkar som att om man duschar så förstör man hudens förmåga att bilda det, så man är tillbaka på ruta ett.

Så motviljan mot att duscha skulle vara en sund "instinkt" i det fallet?
Vet inte vad du syftar på som är en instinkt, än mindre när de är (o)sunda, men möjligt att om man blivit intutad att duscha varje dag och pga. det får brist på X och Y så får man komplikationer i framtiden om man följt "normen" som har med att man vill göra som alla andra gör. Du kan nog inte hitta några hälsofördelaktiga skäl för att dusha varje dag hos särskilt många förutom gruvarbetare och vissa inom industrin, annat än inbillningar. Visserligen blir motviljan sund då, men det har väl mer med att man använder skallen och funderar på varför man gör saker än nån s.k instinkt.
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Re: Samband mellan motviljan att dusha och brist på D-vitami

Inläggav Dagobert » 2011-04-17 19:24:57

Jag försöker förstå vad du menade i TS, så det vore bättre för min del om du försökte förklara istf att, som jag ser det, angripa vad du tror är min ståndpunkt.

För du menar väl inte att ungen använder skallen och funderar på varför man gör saker pga D-vitaminbrist? Glöm det där sista.
Dagobert
 
Inlägg: 14132
Anslöt: 2010-11-30

Re: Samband mellan motviljan att dusha och brist på D-vitami

Inläggav Parvlon » 2011-04-17 19:32:52

Dagobert skrev:Jag försöker förstå vad du menade i TS, så det vore bättre för min del om du försökte förklara istf att, som jag ser det, angripa vad du tror är min ståndpunkt.

För du menar väl inte att ungen använder skallen och funderar på varför man gör saker pga D-vitaminbrist? Glöm det där sista.
Det jag menade var det jag skrev. Jag undrar om det finns någon studie eller teori som påvisar ett samband mellan motviljan att duscha och brist på d-vitamin, är inte mer komplicerat än så.

Jobbiga ungar är ju ett samhällsproblem så jag tror att det finns en chans att det finns studier, eller har man bakat in allihopa till olika syndrom?. hmm

Att vad vitaminer är eller vad man behöver i hormonväg är självklart inget som ungar tänker på varje gång de(inte) gör något, snarare att de mer intelligenta av ungarna inte ser skälen att duscha som tillräckliga. Vuxna försöker inbilla barn att man ska duscha varje dag, antingen genom att tvinga dem eller så gör de det själva, och då blir konsekvensen att den mindre intelligenta ungen gör precis som de vuxna gör.
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Re: Samband mellan motviljan att dusha och brist på D-vitami

Inläggav Dagobert » 2011-04-17 19:39:53

Jag undrade i mitt andra inlägg om du menade att det fanns nån inbyggd mänsklig funktion som gör att man inte vill duscha när huden lider brist på solljus.

Det verkade du inte mena enl. ditt svar. För du menade väl det du skrev där med. Instinkt var det iaf inte, snarare att man använder skallen och funderar på varför man gör saker. Och eftersom det skrev om nån unge (mänsklig antar jag) så undrade jag lite spydigt om ungen använder skallen och funderar på varför man gör saker, när det nu inte var instinkt. Slut på den här diskussionen för min del.
Dagobert
 
Inlägg: 14132
Anslöt: 2010-11-30

Re: Samband mellan motviljan att dusha och brist på D-vitami

Inläggav Parvlon » 2011-04-17 19:45:59

ok, sökandet fortsätter. Jo, är människor det handla om. Vi har en hud som bildar "D-vitamin" av solen, jag tror inte att andra djurarter har exakt likadan funktion(er).
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Re: Samband mellan motviljan att dusha och brist på D-vitami

Inläggav Björne » 2011-04-17 20:34:58

Hur mycket D-vitamin får man i sig via kosten och är den mängden större än dagsbehovet?
Björne
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 1595
Anslöt: 2009-11-12
Ort: Bah

Re: Samband mellan motviljan att dusha och brist på D-vitami

Inläggav Parvlon » 2011-04-17 20:39:54

Björne skrev:Hur mycket D-vitamin får man i sig via kosten och är den mängden större än dagsbehovet?
Äter du inte fisk ofta varje dag så tror jag inte att du får i dig tillräckligt för att skippa uv-strålningen från solljus.
Det har visat sig att större delen av befolkningen inte når upp till rekommenderat intag via kosten, detta trots berikning av alla fettreducerade mjölkprodukter och alla margariner. Det verkar helt enkelt inte finnas D-vitamin i tillräckligt stora mängder bland de vanligast förekommande livsmedlen i den svenska kosten, och om man inte har en väldigt hög konsumtion av fet fisk lär inte intaget bli så högt som det är rekommenderat. Det är ett fettlösligt vitamin, alltså krävs fett i kosten för att man skall kunna tillgodogöra sig det så att äta extremt fettsnålt riskerar att vitaminet inte tas upp (detsamma gäller övriga fettlösliga vitaminer, närmare bestämt A-, E- och K-vitamin).
Utöver maten så kan kroppen dock tillgodogöra sig D-vitamin från även solljus då solstrålarna når huden och och transporteras sedan vidare till levern för att lagras in, en ganska invecklad och intressant process som jag dock inte tänker gå in djupare på. Detta utgör en mycket viktig källa till vitaminet och ca 10-15 minuter av solsken som bestrålar ca 30% av kroppen anses tillräckligt på en dag för att täcka det (i dagsläget) rekommenderade behovet (2). Här föreligger dock ytterligare ett bekymmer, nämligen det att befolkningen på våra nordligare breddgrader enbart får tillräckligt gynnsamma solstrålar under sommarhalvåret och resten av året kan kroppen inte syntetisera vitamin D i tillräckliga mängder från solen. Har man dessutom mörk hy är omvandlingen alltid otillräcklig p.g.a. ämnet melanin i huden, något som gör att Sveriges individer med mörk hudfärg är i större risk för D-vitaminbrist (ibid.).
http://traningslara.se/d-vitaminbrist-o ... tillskott/
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Re: Samband mellan motviljan att dusha och brist på D-vitami

Inläggav KaosPrinsessa » 2011-04-17 21:31:10

Eller om man som mig är extremt överkänslig mot uv-ljus och måste ha minst 50 i spf på somrana plus heltäckande kläder för att inte få allvarliga hudproblem. Tack och lov har det blivit något bättre. Fast jag äter i och för sig kosttillskott så jag ska få i mig det jag behöver.
KaosPrinsessa
 
Inlägg: 3153
Anslöt: 2010-10-10
Ort: Cardiff, Wales

Re: Samband mellan motviljan att duscha och brist på D-vitam

Inläggav Parvlon » 2011-04-18 18:05:54

Märkte att topic kanske är onödigt komplicerad. Kan göras enklare genom att att undra om det finns något samband mellan att duscha [varje/varannan dag] och d-vitamin brist.

KaosPrinsessa skrev:Eller om man som mig är extremt överkänslig mot uv-ljus och måste ha minst 50 i spf på somrana plus heltäckande kläder för att inte få allvarliga hudproblem. Tack och lov har det blivit något bättre. Fast jag äter i och för sig kosttillskott så jag ska få i mig det jag behöver.
Vad är det för typ av hudproblem? Är du en rödtott? Antar att du inte hoppar fett i kosten, mejeriprodukter t.ex? Om du läser den förra länken så påstås det att många typer av tillskott är värdelösa utan rikligt med fett i maten. Det är en väldigt vettig sida f.ö, personerna som skriver där vet vad de snackar om.
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Re: Samband mellan motviljan att duscha och brist på D-vitam

Inläggav kullan » 2011-04-18 20:17:18

jag duschar en gång i veckan.Är det för sällan?
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Re: Samband mellan motviljan att duscha och brist på D-vitam

Inläggav Parvlon » 2011-04-18 20:24:30

kullan skrev:jag duschar en gång i veckan.Är det för sällan?
Nej, det är lagom. :)
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Re: Samband mellan motviljan att duscha och brist på D-vitam

Inläggav KaosPrinsessa » 2011-04-18 21:17:42

Parvlon skrev:Vad är det för typ av hudproblem? Är du en rödtott? Antar att du inte hoppar fett i kosten, mejeriprodukter t.ex? Om du läser den förra länken så påstås det att många typer av tillskott är värdelösa utan rikligt med fett i maten. Det är en väldigt vettig sida f.ö, personerna som skriver där vet vad de snackar om.

Det har ett namn men jag minns inte vad. Föddes med det iaf.
Jo jag har lite rött i håret men inte särskilt farligt, men mitt problem har med någon obalans att göra. Det är nått ämne jag producerar för lite som gör att jag är ljuskänslig.
Nej jag skippar inte fett och jag är beroende av mjölk. Jag försöker att äta så naturliga produkter som möjligt, delvis för att jag är allergisk/överkänslig mot vissa färgämnen, vissa konserveringsmedel och sötningsmedel och delvis för att jag inte tror att det är bra att få i sig konstgjorda saker. Varför jag äter kosttillskott är för att jag är dålig på att minnas att äta samt att jag (enligt läkare) inte tar upp vitaminer och dyl så bra (vilket tydligen gör att jag har sämre immunförsvar enligt läkare med och ja jag blir lätt sjuk).
KaosPrinsessa
 
Inlägg: 3153
Anslöt: 2010-10-10
Ort: Cardiff, Wales

Re: Samband mellan motviljan att duscha och brist på D-vitam

Inläggav Parvlon » 2011-04-18 21:33:42

KaosPrinsessa skrev:
Parvlon skrev:Vad är det för typ av hudproblem? Är du en rödtott? Antar att du inte hoppar fett i kosten, mejeriprodukter t.ex? Om du läser den förra länken så påstås det att många typer av tillskott är värdelösa utan rikligt med fett i maten. Det är en väldigt vettig sida f.ö, personerna som skriver där vet vad de snackar om.

Det har ett namn men jag minns inte vad. Föddes med det iaf.
Jo jag har lite rött i håret men inte särskilt farligt, men mitt problem har med någon obalans att göra. Det är nått ämne jag producerar för lite som gör att jag är ljuskänslig.
Nej jag skippar inte fett och jag är beroende av mjölk. Jag försöker att äta så naturliga produkter som möjligt, delvis för att jag är allergisk/överkänslig mot vissa färgämnen, vissa konserveringsmedel och sötningsmedel och delvis för att jag inte tror att det är bra att få i sig konstgjorda saker. Varför jag äter kosttillskott är för att jag är dålig på att minnas att äta samt att jag (enligt läkare) inte tar upp vitaminer och dyl så bra (vilket tydligen gör att jag har sämre immunförsvar enligt läkare med och ja jag blir lätt sjuk).
Ok, jag antar att symptomen syns på din hud iaf. Solbränna på ansiktet ska vara svårare att få och du täcker väl knappast det ändå, så du får säkerligen i dig d-vitamin där.

Finns mycket nyttigheter i mjölken så det kan ju vara för att du hoppar en väldans massa annars i din kost som du ser dig som beroende. Man mår ofta dåligt om man inte får i sig de vitaminer osv man behöver. Jag tror inte att din Läkare har utrett din kropps förmåga att ta upp vitaminer eller har en realistisk syn på hur dina kostrutiner ser ut. De brukar nämligen inte gå in allt för djupt i hur ens vanor ser ut och om de gör det så riskerar man att ge dem en felaktig bild.

F.ö ang. solskyddskrämer så tycker jag de är skräp. Går det inte att dricka så ska det inte vara på huden någon längre tid.
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Re: Samband mellan motviljan att duscha och brist på D-vitam

Inläggav KaosPrinsessa » 2011-04-18 21:58:07

Parvlon skrev:Ok, jag antar att symptomen syns på din hud iaf. Solbränna på ansiktet ska vara svårare att få och du täcker väl knappast det ändå, så du får säkerligen i dig d-vitamin där.

Finns mycket nyttigheter i mjölken så det kan ju vara för att du hoppar en väldans massa annars i din kost som du ser dig som beroende. Man mår ofta dåligt om man inte får i sig de vitaminer osv man behöver. Jag tror inte att din Läkare har utrett din kropps förmåga att ta upp vitaminer eller har en realistisk syn på hur dina kostrutiner ser ut. De brukar nämligen inte gå in allt för djupt i hur ens vanor ser ut och om de gör det så riskerar man att ge dem en felaktig bild.

F.ö ang. solskyddskrämer så tycker jag de är skräp. Går det inte att dricka så ska det inte vara på huden någon längre tid.


Näe men jag är inte ute så mkt på sommaren pga att jag blir bränd så snabbt och har helst sun block på mig.

Jodå det har han. Jag var inlaggd på grund av det en längre tid.
KaosPrinsessa
 
Inlägg: 3153
Anslöt: 2010-10-10
Ort: Cardiff, Wales

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in