Sadla om till fysik?

Diskussioner kring allt som rör arbete och studier.

 Moderatorer: atoms, Alien

Inläggav Kvasir » 2008-02-11 18:23:25

Problemet är ju att många oss har (eller har haft) jobb som är svåra att bara glömma bort när man slutar för dagen, så ja, det kan nog lätt ta större delen av dygnet genom att störa andra hjärnaktiviteter.
Senast redigerad av Kvasir 2011-05-04 11:37:27, redigerad totalt 1 gång.
Kvasir
 
Inlägg: 14628
Anslöt: 2007-11-04
Ort: Vilse någonstans mellan coNP och P/poly

Inläggav ford » 2008-02-11 18:36:15

Kristofer skrev:Du vet väl att du kan ta med dig böcker hemifrån? Annars så kan du väl gå och lägga dig.

Eller skaffa ett annat yrke om du inte gillar det du håller på med.


Jag ser inget omoraliskt i att då och då känna att det är halvsugigt att jobba, så länge man gör vad man ska och inte myglar.

By the way...

Jag försöker faktiskt byta jobb (inte yrke), då jag ledsnade lite på min arbetsgivare under den förra säsongen.
Men att byta jobb (eller yrke, vilket är en ännu större förändring) är inte som att byta hus, eller bil. Det förutsätter att man får en annan anställning och det hänger lika mycket på arbetsmarknaden, som på en själv.
Senast redigerad av ford 2011-05-04 11:37:28, redigerad totalt 3 gånger.
ford
 
Inlägg: 6673
Anslöt: 2006-03-14
Ort: Skåne

Inläggav uniqueNr5 » 2008-02-11 18:36:40

ford skrev:uniqueNr5

Tycker det låter som en dum idé.
En akademisk examen är definitivt inte någon garanti för ett akademiskt yrke, och även om du skulle sluta som vanlig knegare måste dina studielån betalas.
Ca: 1100 kr/mån kostar mina tre år av heltidsstudier (har idag knappt 120 000 i csn-lån), tänk då vad det hade blivit med 250 000, eller mer hos csn.
Att gå en akademisk utbildning är en möjlighet till ett intressant, och spännande liv med en relativt bra inkomst, men att gå två är bara dumt (inte minst för att många arbetsgivare är tveksamma att anställa någon med alltför lång studietid bakom sig).

Mitt råd är: satsa stenhårt på det du läser nu, och se till att rikta in din examen på något som känns någotsånär rätt för dig.
Möjligheter att byta bana har du under hela ditt yrkesliv, och med lite tur behöver du inte ens sätta dig i skolan igen, för att lyckas byta yrke (även inom den akademiska världen).

-Kör hårt, och satsa på det du håller på med är mitt råd!

Jag söker doktorand tjänster i matematik nu, men jag är lite kluven eftersom jag inte känner att jag passar in i vad de söker.*ångest* Dessutom vet jag inte om de vill ha mig. Jag önskar lite halvt att jag inte blir antagen så att jag har en ursäkt att forska på egen hand. Det skulle va kul att undersöka patent ansökningar :lol: och forksa på fritiden.
Istället för att bli tillsagd och styrd. Intellektuell frihet känns viktigare än status..

Att tillägga är att fysik skulle bara innebära tre terminer studier till eftersom jag kan tillgodoräkna mina matematik studier. Så det är ju inte så jättestor omsadling ..
Senast redigerad av uniqueNr5 2011-05-04 11:37:28, redigerad totalt 1 gång.
uniqueNr5
 
Inlägg: 1133
Anslöt: 2007-07-29

Inläggav Kristofer » 2008-02-11 20:26:53

ford skrev:Jag ser inget omoraliskt i att då och då känna att det är halvsugigt att jobba, så länge man gör vad man ska och inte myglar.


Jag ser på det på ett annorlunda sätt. Det är väl inte bara att man ska fullgöra skyldigheter man ska också behandla sig själv rättvist, dvs. syssla med något yrke som man tycker är intressant.
Senast redigerad av Kristofer 2011-05-04 11:37:28, redigerad totalt 1 gång.
Kristofer
Inaktiv
 
Inlägg: 7528
Anslöt: 2005-11-05

Inläggav ford » 2008-02-11 22:40:49

Kristofer skrev:
ford skrev:Jag ser inget omoraliskt i att då och då känna att det är halvsugigt att jobba, så länge man gör vad man ska och inte myglar.


Jag ser på det på ett annorlunda sätt. Det är väl inte bara att man ska fullgöra skyldigheter man ska också behandla sig själv rättvist, dvs. syssla med något yrke som man tycker är intressant.


Det handlar inte nödvändigtvis om rätt yrke: rätt arbetsplats och rätt arbetsgivare har minst lika stor betydelse.

Jag är jättenöjd med mitt yrke, men känner mig less på min arbetsgivare som visserligen är seriös, hederlig och betalar bra löner, men som inte ger oss en chans att utvecklas på jobbet, eller lyssnar på oss när vi har synpunkter på hur arbetet läggs upp och fördelas, samt försöker "effektivisera" genom att ge oss mera monotona arbetsuppgifter (vilket i praktiken inte är någon effektivisering, eftersom det sänker motivationen).

Dock har jag två andra jobb på gång nu, men vet inte så mycket mer ännu. *håller tummarna*

Det jag försöker säga är att det inte bara är att välja och vraka vad gäller jobb, ibland får man ta det som bjuds också. Och så länge arbetsgivaren gör rätt för sig, dv.s. följer avtal och arbetsmiljöregler utan att krångla (vilket de faktiskt har gjort), så anser jag det vara en skyldighet att även jag skall göra rätt för mig, genom att sköta mitt jobb, även om det har sugit duktigt ibland, under den senaste säsongen.

Livet är inte alltid en dans på rosor, vad än alla karriärscoacher o dyl. försöker påskina.
Senast redigerad av ford 2011-05-04 11:37:28, redigerad totalt 1 gång.
ford
 
Inlägg: 6673
Anslöt: 2006-03-14
Ort: Skåne

Inläggav weasley » 2008-02-14 14:12:17

Moderatorn:

Jag delar ämnet i två.
Senast redigerad av weasley 2011-05-04 11:37:28, redigerad totalt 1 gång.
weasley
 
Inlägg: 9949
Anslöt: 2007-04-18
Ort: eth0

Inläggav jonsch » 2008-02-14 14:35:49

UniqueNr5, finns det något riktigt galet du drömmer om att ägna dig åt, något som skulle ge dig utlopp för så många av dina spretiga intressen och okonventionella vinklingar att du kunde släppa resten?

Om man har kommit på en sådan sammanhängande strut godis (jag har, för min del) så vore det ju själva f*n om man inte skulle kunna konstruera (eller rentav hitta) något mer realisktiskt livsprojekt som åtminstone i drömmen kan utvecklas till det man drömmer om (jag har). Därmed kan man ge sig i kast med det realistiska och använda allt som just för stunden faller utanför, som hobby med anknytning till det realistiska.

Själv tänker jag bli yrkesverksam i något praktiskt taget helt annat än mitt livsprojekts område, tills projektet nån gång blir möjligt att leva på. Du kanske har det bättre förspänt än så, med dina snyggare betyg?
Senast redigerad av jonsch 2011-05-04 11:37:28, redigerad totalt 1 gång.
jonsch
 
Inlägg: 4895
Anslöt: 2006-10-12
Ort: Hilbertrummet

Inläggav uniqueNr5 » 2008-02-14 16:20:16

jonsch, betygen är inte problemet. Det är väl mer det sociala.
Jag har varit hemskt dålig på att "knyta kontakter", etc...
I nuläget är jag dock för deprimerad för att göra så mycket, men ska väl tvinga iväg några ansökningshelveten såsmåningom (förhoppningsvis innan deadline), som jag bara kommer orka lägga ner en promille av min fulla energi. Hobby hit eller dit. När jag är uppåt ägnar jag mig åt meningsfulla saker oberoende av vad som är realistiskt eller inte inom mina intresseområden. Antagligen med minst lika hög nivå av ambition som en doktorand. Sedan om det blir så är en fråga om formalia,pappersarbete och politik, samt var jag passar in, om min hälsa tillåter etc. Jag vill ha en såpass oberoende och asocial tillvaro som möjligt, som präglas av regelbundet tankearbete, det är allt. Allt annat är ointressant.
Senast redigerad av uniqueNr5 2011-05-04 11:37:28, redigerad totalt 1 gång.
uniqueNr5
 
Inlägg: 1133
Anslöt: 2007-07-29

Inläggav Titti » 2008-02-14 16:49:47

uniqueNr5 skrev:Jag vill ha en såpass oberoende och asocial tillvaro som möjligt, som präglas av regelbundet tankearbete, det är allt. Allt annat är ointressant.


Asocial eller osocial?
Senast redigerad av Titti 2011-05-04 11:37:28, redigerad totalt 1 gång.
Titti
 
Inlägg: 9003
Anslöt: 2007-09-16

Inläggav uniqueNr5 » 2008-02-14 17:01:27

Titti skrev:
uniqueNr5 skrev:Jag vill ha en såpass oberoende och asocial tillvaro som möjligt, som präglas av regelbundet tankearbete, det är allt. Allt annat är ointressant.


Asocial eller osocial?

ja. 8)
uniqueNr5
 
Inlägg: 1133
Anslöt: 2007-07-29

Återgå till Studier och arbetsliv



Logga in