Så kan man också sköta sekretessen....

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

 Moderatorer: atoms, Alien

Så kan man också sköta sekretessen....

Inläggav Savanten Svante » 2011-07-20 23:57:37

Savanten Svante
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 10005
Anslöt: 2007-03-13
Ort: Utility muffin research kitchen

Re: Så kan man också sköta sekretessen....

Inläggav Taxus » 2011-07-21 0:06:24

Jag antar att sjukhuspersonal inte ens får ta med sig sådana papper hem. Det borde
vara svårt att av misstag få med sig sådant, sjuksköterskor har ju speciella arbetskläder.
:shock:
Taxus
 
Inlägg: 133
Anslöt: 2011-06-17
Ort: NÖ Skåne

Re: Så kan man också sköta sekretessen....

Inläggav nano » 2011-07-21 6:46:29

Jag har svårt att tro att det var med flit, antar att hon av någon anledning trott att pappret var ett vanligt A4 utan mer text men man undrar ju minst sagt vad patientjournaler gjorde hemma hos henne.
Möjligen gjorde hon jobb hemifrån.

Kan tänka mig många olika sätt detta kan ha hänt men men man måste ju kunna ställa krav på att när man hanterar journaler så får de inte komma på avvägar.
nano
 
Inlägg: 6161
Anslöt: 2008-06-20
Ort: /home/Jorden/Stockholm

Re: Så kan man också sköta sekretessen....

Inläggav Selma » 2011-07-21 8:13:31

Det här är vanligare än ni tror. Inte just att man använder delar av journaler som anteckningspapper men att delar av dem hamnar där de inte ska vara.
Att det händer kommer inte alltid (=sällan) till allmänhetens kännedom.
Selma
 
Inlägg: 3633
Anslöt: 2009-05-04

Re: Så kan man också sköta sekretessen....

Inläggav Zima33 » 2011-07-21 22:28:45

Jag skötte en häst i ett stall som ägdes av en sjuksköterska, hon använde rivna sjukhuspapper som strö till sin häst. En gång såg jag delar av nån slags patientlista... :?
Zima33
 
Inlägg: 3612
Anslöt: 2011-05-09

Re: Så kan man också sköta sekretessen....

Inläggav Zima33 » 2011-07-21 22:30:56

nano skrev:Jag har svårt att tro att det var med flit, antar att hon av någon anledning trott att pappret var ett vanligt A4 utan mer text

Men man ser väl om det står text på pappret typ :!:
Zima33
 
Inlägg: 3612
Anslöt: 2011-05-09

Re: Så kan man också sköta sekretessen....

Inläggav Zombie » 2011-07-21 23:05:22

Får socialstyrelsen en anmälan så måste den handla. Det anmärkningsvärda i det här fallet är väl att den fick det. Att den själv håller dålig koll är inte anmärkningsvärt.

Sedan undrar man ju över det avsiktliga läckaget också. Sekretessbelagda uppgifter på nätet läcker hela tiden, vad jag har hört (bland annat av någon här som fick handskas med det i sitt jobb). Rätt rutinmässigt att socialmyndigheter och andra försöker ta reda på saker om folk de inte har rätt till, och alla som sitter på uppgifterna är ju knappast hederligare de.

Plus den mänskliga lättjan och viljan till blindhet i en trakt där man alltför länge har haft det alltför bra. "Äh, spelar roll", "vem har ont av det", "varför uppröras över skitsaker".
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Re: Så kan man också sköta sekretessen....

Inläggav nano » 2011-07-22 13:14:40

Zima33 skrev:
nano skrev:Jag har svårt att tro att det var med flit, antar att hon av någon anledning trott att pappret var ett vanligt A4 utan mer text

Men man ser väl om det står text på pappret typ :!:
Inte om det ligger uppochnedvänt på fel ställe, tex om någon lagt det i skrivaren av någon undelig anledning.
Fast det är för det som man ska ha rutiner för hur man ska hantera liknande papper, att ha dem hemma är inget bra alls, då bör man ha ett separat kontor för den typen av göromål så man inte blandar in det med sina privata papper eller att övriga familjemedlemmar råkar lägga papper över eller råka få med sig saker så liknande saker händer..
nano
 
Inlägg: 6161
Anslöt: 2008-06-20
Ort: /home/Jorden/Stockholm

Re: Så kan man också sköta sekretessen....

Inläggav Zima33 » 2011-07-23 21:42:53

nano skrev:
Zima33 skrev:
nano skrev:Jag har svårt att tro att det var med flit, antar att hon av någon anledning trott att pappret var ett vanligt A4 utan mer text

Men man ser väl om det står text på pappret typ :!:
Inte om det ligger uppochnedvänt på fel ställe, tex om någon lagt det i skrivaren av någon undelig anledning.
Fast det är för det som man ska ha rutiner för hur man ska hantera liknande papper, att ha dem hemma är inget bra alls, då bör man ha ett separat kontor för den typen av göromål så man inte blandar in det med sina privata papper eller att övriga familjemedlemmar råkar lägga papper över eller råka få med sig saker så liknande saker händer..

Ja jag brukar då kolla båda sidorna om det inte är ett papper direkt från en förpackning.
Zima33
 
Inlägg: 3612
Anslöt: 2011-05-09

Re: Så kan man också sköta sekretessen....

Inläggav nano » 2011-07-24 7:11:01

Det brukar jag också oftast, inte alltid om jag tar det från skrivaren men annars, just för att jag inte ska ta ett kontoutrdrag tex.
nano
 
Inlägg: 6161
Anslöt: 2008-06-20
Ort: /home/Jorden/Stockholm

Re: Så kan man också sköta sekretessen....

Inläggav Zima33 » 2011-07-24 8:53:18

Den där ssk:an kanske är NT :roll:
Zima33
 
Inlägg: 3612
Anslöt: 2011-05-09

Återgå till Aspergare och vården



Logga in