Rolig mekanik

Berätta om dina specialintressen och lär dig om andras.

 Moderatorer: Alien, atoms

Rolig mekanik

Inläggav Dagobert » 2015-03-01 20:59:24

Alltså mekanik. Inga datorstyrda grejer. Motorer för att driva dem är förstås tillåtet.

Detta smärre underverk är byggt av K'nex, en universalbyggsats i stil med Lego o.d.
Byggtid 10 månader. 12 banor med en häpnadsväckande uppfinningsrikedom. Består av 29 873 delar.

Metropolis - a K'nex Ball Machine
Dagobert
 
Inlägg: 14138
Anslöt: 2010-11-30

Rolig mekanik

Inläggav Dagobert » 2015-03-02 12:55:47


Linkage Marble Machine
Dagobert
 
Inlägg: 14138
Anslöt: 2010-11-30

Rolig mekanik

Inläggav Gripandekylig » 2017-01-20 16:09:22

Jag skulle behöva hjälp med ett mekaniskt problem.

Bild
Jag försöker bygga en gökursmekanism men efter sjätte försöket har jag ännu inte lyckats skapa en fungerande länk mellan den roterande "motorn" och den reciprokerande "göken" (mården).

Motorn utgörs av ett fjäderspänt mekaniskt "batteri" som man vevar upp (se axeln i toppen). Då den frigörs snurrar en vevarm monterad undertill. Denna behöver på något vis kopplas till mården alternativt till den pistong, vilken rör sig genom en cylinder, som mården sitter fast på. För att djuret ska stanna inuti huset när det har tittat ut och in färdigt sitter en fjäder baktill som håller pistongen bakspänd.

Hur gör jag för att få vevarmen att orka pressa fram (bakåt sköter fjädern) mården utan att friktionen blir för stor?
Gripandekylig
 
Inlägg: 1620
Anslöt: 2012-12-27
Ort: Uppsala

Rolig mekanik

Inläggav slackern » 2017-01-20 16:54:37

Den här maskinen var inte fyskam.

slackern
 
Inlägg: 43754
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Rolig mekanik

Inläggav KrigarSjäl » 2017-01-20 16:56:52

En bayersk schnupfmaschine.

KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Rolig mekanik

Inläggav truthseeker » 2017-01-20 17:02:08

truthseeker
 
Inlägg: 928
Anslöt: 2016-07-02
Ort: Växjö

Rolig mekanik

Inläggav truthseeker » 2017-01-20 17:04:03

läste inte första inlägget visst.
truthseeker
 
Inlägg: 928
Anslöt: 2016-07-02
Ort: Växjö

Rolig mekanik

Inläggav Dagobert » 2017-01-20 20:13:35

Gripandekylig skrev:Jag skulle behöva hjälp med ett mekaniskt problem.

Bild
Jag försöker bygga en gökursmekanism men efter sjätte försöket har jag ännu inte lyckats skapa en fungerande länk mellan den roterande "motorn" och den reciprokerande "göken" (mården).

Motorn utgörs av ett fjäderspänt mekaniskt "batteri" som man vevar upp (se axeln i toppen). Då den frigörs snurrar en vevarm monterad undertill. Denna behöver på något vis kopplas till mården alternativt till den pistong, vilken rör sig genom en cylinder, som mården sitter fast på. För att djuret ska stanna inuti huset när det har tittat ut och in färdigt sitter en fjäder baktill som håller pistongen bakspänd.

Hur gör jag för att få vevarmen att orka pressa fram (bakåt sköter fjädern) mården utan att friktionen blir för stor?

Det blir väl en enkel vevstake mellan veven och pistongen?
Den mesta friktionen orsakas väl av fjädern?
Är fjädern bara till för att få mården i viloläge?

En möjlighet är att byta ut fjädern mot ett lod i ett snöre som drar in mården. Med vikten kan du minimera dragkraften, och den är konstant hela vägen till skillnad mot fjäderkraften.

Vevstaken verkar sitta nån cm ovanför pistongen. När vevstaken drar ut mården borde det bli en snedbelastning som förstärks av fjädern och ger friktion mot cylindern. Som nödlösning kanske en liten vikt i bakändan på pistongen kan balansera det.

Men det blir ändå tungt för "motorn". Fjädern bör orsaka friktion inne i "motorn" också.

Hellre ta bort fjädern och ordna stoppet på veven istället. Låta veven dra i snöret med lodet direkt utan omvägar.

Eller mer radikalt en pinne som åker in och stoppar veven i rätt läge. Då slipper motorn övervinna friktion och fjäderkraft.
Dagobert
 
Inlägg: 14138
Anslöt: 2010-11-30

Rolig mekanik

Inläggav Gripandekylig » 2017-01-21 14:13:40

Dagobert skrev:Det blir väl en enkel vevstake mellan veven och pistongen?
Den mesta friktionen orsakas väl av fjädern?
Är fjädern bara till för att få mården i viloläge?

En möjlighet är att byta ut fjädern mot ett lod i ett snöre som drar in mården. Med vikten kan du minimera dragkraften, och den är konstant hela vägen till skillnad mot fjäderkraften.

Vevstaken verkar sitta nån cm ovanför pistongen. När vevstaken drar ut mården borde det bli en snedbelastning som förstärks av fjädern och ger friktion mot cylindern. Som nödlösning kanske en liten vikt i bakändan på pistongen kan balansera det.

Men det blir ändå tungt för "motorn". Fjädern bör orsaka friktion inne i "motorn" också.

Hellre ta bort fjädern och ordna stoppet på veven istället. Låta veven dra i snöret med lodet direkt utan omvägar.

Eller mer radikalt en pinne som åker in och stoppar veven i rätt läge. Då slipper motorn övervinna friktion och fjäderkraft.

Ja, du har rätt på alla punkter. Tack för tipset. Jag har funnit en lämplig tyngd men jag vet inte ifall jag hinner bygga färdigt mekanismen idag. Linjärservon har jag också tittat på lite och jag kanske skulle kunna få till något med en roterande bult och en mutter fast idén med lodet verkar bäst så slipper jag elektronik.
Gripandekylig
 
Inlägg: 1620
Anslöt: 2012-12-27
Ort: Uppsala

Rolig mekanik

Inläggav nallen » 2017-01-22 20:23:29

Clickspring är en rätt imponerande kanal på Youtube. Australiensare som nyss byggt färdigt en klocka och som snart ska ta sig an en kopia av Antikythera-mekanismen...
nallen
 
Inlägg: 19465
Anslöt: 2006-08-27
Ort: Vid Skogen

Återgå till Intressanta intressen



Logga in