Rita Jordan

Här postar du övriga inlägg relaterade till Asperger.

 Moderatorer: Alien, atoms

Rita Jordan

Inläggav milve » 2008-05-31 22:53:58

Jag har varit på en föreläsning där Rita Jordan pratade om autism och Asperger syndrom. Är det fler som har hört henne?
Jag blev alldeles tagen av det hon berättade. Jag börjar att förstå att jag har det inte lätt och det kommer inte att bli lättare framöver, eftersom i det samhälle som jag lever i är sådana som mig bara till besvär.
Senast redigerad av milve 2011-05-04 14:15:30, redigerad totalt 1 gång.
milve
Inaktiv
 
Inlägg: 785
Anslöt: 2007-11-13

Inläggav pH » 2008-05-31 23:18:30

Har nyligen varit. Mycket intressant. En särskilt spännande upplevelse att sitta i auditoriet och vara både det "vi" och det "dem" hon talade om, även om jag kände igen mig mer i "dem"-et.

En klok och inspirerande kvinna. Men vad var det i det hon sa som gjorde dig nedslagen?
Senast redigerad av pH 2011-05-04 14:15:30, redigerad totalt 1 gång.
pH
 
Inlägg: 1355
Anslöt: 2006-11-30

Inläggav milve » 2008-06-01 11:43:01

Jag är helt enkelt påväg att ge upp fullständigt eftersom allt känns så meningslöst. Den tomheten som hon pratade om är jag helt fylld av och hon satte ord på det jag känner, men inte har kunnat uttrycka i ord.
Jag har trott att när jag skall träffa människor som är till för att hjälpa, så vill det bara prata med mig och ingen har använt sig av icke verbal kommunikation och då rasar jag ihop för det är svårt att prata.
Senast redigerad av milve 2011-05-04 14:15:30, redigerad totalt 1 gång.
milve
Inaktiv
 
Inlägg: 785
Anslöt: 2007-11-13

Inläggav Mardröm » 2008-06-01 14:01:15

Tro, vi behöver tro.
Men hur i h-vete kan man tro?
Folk som ska hjälpa en har en arbetsbeskrvning och en budget, kanske 5% går +, 80% gör skiten de är ålagda halvuselt och 15% är helt bomkorkade.

Hur menar du att du skulle bli hjälpt, gestaltterapi? skriftlig kommuniskation?

Tomhet går ju inte att beskriva heller.
Vad är inget?
Senast redigerad av Mardröm 2011-05-04 14:15:30, redigerad totalt 1 gång.
Mardröm
 
Inlägg: 1352
Anslöt: 2006-07-23

Inläggav Alien » 2008-06-01 14:17:18

Men föreläsningen var väl inte till för att uppmuntra aspergare utan för att informera de som möter aspergare. I så måtto var det ju positivt, att sprida kunskap om AS och den forskning som pågår:
Under dagen går föreläsaren igenom de aktuella forskningsresultaten på autismområdet och pekar på de konsekvenser de får för hur vi förstår och bör arbeta med människor med Aspergers syndrom och autism. Denna föreläsningsdag ger en översikt över hur forskning kan och bör informera de verksamheter som arbetar med personer med autismspektrumtillstånd, från autism på tidig utvecklingsnivå till Aspergers syndrom.

Rita Jordan är professor vid Autismcentret för Forskning och Utbildning vid universitetet i Birmingham, Storbritannien. Rita har skrivit många böcker om såväl autism på tidig utvecklingsnivå som Aspergers syndrom. Hur man uppnår och mäter god kvalitet i verksamheter har varit ett av hennes särskilda intresseområden, liksom autism och lärande, där hon alltid bidrar med nya insikter som kan omsättas i praktiken. Rita Jordan är en mycket efterfrågad och uppskattad föreläsare som gjort det till sin uppgift att just föra in vetenskapliga rön och evidensbasering i de verksamheter som inte alltid nås av detta (skolan, omsorgen, habiliteringen etc.).
http://www.pavus.se/rita_stockholm_30maj-08.html

Det finns tydligen lite av vad hon skrivit översatt till svenska:
- Att känna igen och tillgodose de särskilda pedagogiska behoven hos elever med Aspergers syndrom
- Nödvändigheten av utbildning för att förebygga våld och övergrepp av människor med autism
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Rita Jordan

Inläggav onionhttps » 2017-01-31 2:55:15


Den där länken leder till en "Object not found!" sida. Jag har använt mig av Internet Archive Wayback Machine för att fixa länken. Här är den

Länken arkiverades 2008 Maj 14 17:04:11 av web.archive.org
onionhttps
Får inte chatta
 
Inlägg: 972
Anslöt: 2016-01-07
Ort: https://random.org

Återgå till Övriga Aspergerfrågor



Logga in