Resor

Berätta om dina specialintressen och lär dig om andras.

 Moderatorer: atoms, Alien

Resor

Inläggav manne » 2022-06-12 17:39:37

slackern skrev:
triggerhappyD skrev:Jag är sugen på att resa utomlands, inte varit längre ifrån hemmet än typ 10 mil sen innan pandemin.


Latinamerika kan nog vara trevligt att resa till. Fast då väljer jag att åka dit under vintern för då har dom sommar där. :)


Min familj har haft bostad i Spanien under väldigt lång tid de har bott där nere under många års tid och mina syskon gick i skola där också.de kan spanska.

Almunecar 4K | Spain | Andalucia | Costa Del Sol | Costa Tropical
https://www.youtube.com/watch?v=91XE7ZwgE7E
manne
 
Inlägg: 18382
Anslöt: 2007-08-23

Resor

Inläggav triggerhappyD » 2022-06-12 18:07:55

Riksamiralen skrev:Så var det ju förra året men jag tror det har blivit bättre nu, även i länder som hade hård lockdown så verkar de inte bry sig om covid pass, om jag stöter på någon som ska kommentera att jag är ovaccinerad på min semester så kan de få veta att jag inte tänker handla hos dem någonsin och mina pengar går till någon som inte vaccin-segregerar samhället på det viset.


Yeah det har helt klart blivit bättre de senaste ~6 månaderna.
Många fler länder har lugnat ner sig lite med allt BS.

Återstår att se hur det utvecklar sig till hösten och vintern antar jag.
Hoppas verkligen att covid passen osv inte gör en stark återkomst.

Yeah, jag bojkottar alla länder och ställen som diskriminerar mot ovaccinerade.
triggerhappyD
 
Inlägg: 4826
Anslöt: 2015-06-01

Resor

Inläggav triggerhappyD » 2022-06-12 18:13:32

slackern skrev:Latinamerika kan nog vara trevligt att resa till. Fast då väljer jag att åka dit under vintern för då har dom sommar där. :)


Mjo.

Jag är lite sugen på Colombia och Mexiko.
Men min Spanska suger, och sen är jag lite små nojig över Latinamerika på nått obefogat sätt. :lol:
triggerhappyD
 
Inlägg: 4826
Anslöt: 2015-06-01

Resor

Inläggav manne » 2022-06-12 18:31:36

triggerhappyD skrev:Mexiko.


Min bror har rest runt i Mexiko och även Costa Rica Västindien.
Och min bröder och syster snackar spanska flyttande så de kan göra sig förstådda där i de spansk talade länderna.

själv så kan jag lite spanska men min engelska är väldigt bra. :-)049 :-)Happy :D alltid något det.
manne
 
Inlägg: 18382
Anslöt: 2007-08-23

Resor

Inläggav slackern » 2022-06-12 18:49:27

manne skrev:själv så kan jag lite spanska men min engelska är väldigt bra. :-)049 :-)Happy :D alltid något det.


Akta dig så att dom inte misstar dig för en gringo.
slackern
 
Inlägg: 43696
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Resor

Inläggav nomemorytoday » 2022-06-12 23:07:57

Måste slå ett slag för Malta igen.

Blev så roligt överraskad över en liten by vid kusten. Ville dra från stan och körde mot vattnet. byn låg ner i en lagun (som ej syntes på vägen dit). Och såg ut som en rolig tripp. Då fanns inte wikipedia osv, dvs allmänt känt.

Trevligt folk med och lagom skönt klimat.

https://en.wikipedia.org/wiki/Popeye_Village
nomemorytoday
 
Inlägg: 3913
Anslöt: 2018-01-13

Resor

Inläggav nomemorytoday » 2022-06-12 23:11:33

slackern skrev:
Huggorm skrev:Jag var mycket ute och reste förr, men prioriterar bort det nu. Åkte också oftast ensam.


Jag har hört flera som har rest ensamma och tycker att det är klart bästa sättet att resa. Man träffar nya människor och lära känna dom på ett helt annat sätt tydligen.


Jo, hälften man känner gör samma. Dock svårt att förstå den grejen.
nomemorytoday
 
Inlägg: 3913
Anslöt: 2018-01-13

Resor

Inläggav nomemorytoday » 2022-06-12 23:35:50

slackern skrev:
Patarei skrev:På senare år har jag även börjat intressera mig för flygplatser och övrigt som har med resor att göra.
Inte bara resmålet i sig.


Har du varit på Berlin-Tempelhofs flygplats? Den tror jag kan vara rätt mäktig att besöka.

https://en.wikipedia.org/wiki/Berlin_Tempelhof_Airport


Coolaste jag varit på är Abu Dhabi. Också länge sedan, innan Dubai och så blev marknadsfört här i europa. Nu är man inte hänförd på samma sätt - med tanke på det moderna Dubai som finns nu.

Då iaf, hela flygplatsen var byggd som svampar typ (jag var ej på svajet) med coola runda gångar och köpcentrumen låg i svampen liksom. Inget var fyrkantigt, plus coola färger.

(lägger in en egen disclaimer här nu, då arkitekturen i tex Barcelona bokstavligen intercourse:ar det mesta, och den tillsammans med Bath. Tror, utan att kolla nu, att Barcelonas flygplats ritades av en Richardo Bofill, som i Sverige ritade Bofills båge i fatburgsparken på Södermalm (det vet jag). Dock är den ej - enligt min mening - något. Och det har inte att göra med att just den platsen - förr, var området en liten sjö där alla kastade sina kossor i (döda) samt annat skräp.

Tror det finns extremt genomtänkta byggnader (som bra arkitektur löst, genom att idka yrket med respekt och genuin hänsyn till både innehåll och form) lite varstans i världen som ej fått uppmärksamheten dem förtjänar. Asplunds skogskyrkogården - och mellan väggarna, med trappor på bibblan Odenplan, tar iaf Bofills båge - alla dagar i veckan - sorry o rip Bofill.

Hela området på Skogskyrkogården kan man få energi av - trots att det inrymmer sorg också.

Sigurd Lewerentz, var också med och gjorde den, dock har jag inget i hjärnan om honom.
nomemorytoday
 
Inlägg: 3913
Anslöt: 2018-01-13

Resor

Inläggav Huggorm » 2022-06-13 10:24:53

nomemorytoday skrev:Coolaste jag varit på är Abu Dhabi. Också länge sedan, innan Dubai och så blev marknadsfört här i europa. Nu är man inte hänförd på samma sätt - med tanke på det moderna Dubai som finns nu.

Då iaf, hela flygplatsen var byggd som svampar typ (jag var ej på svajet) med coola runda gångar och köpcentrumen låg i svampen liksom. Inget var fyrkantigt, plus coola färger.

Jag har också varit där, två gånger tror jag. Stället påminner om något mitt mellan en moské med sina konstiga former, och en offentlig toalett med sina kaklade väggar. Sedan är det ju numera hopbyggt med den nya delen, som är en helt konventionell flygplats.
Huggorm
 
Inlägg: 22215
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en kundvagn bak konsum

Resor

Inläggav slackern » 2022-06-13 16:22:56

nomemorytoday skrev:Måste slå ett slag för Malta igen.

Blev så roligt överraskad över en liten by vid kusten. Ville dra från stan och körde mot vattnet. byn låg ner i en lagun (som ej syntes på vägen dit). Och såg ut som en rolig tripp. Då fanns inte wikipedia osv, dvs allmänt känt.

Trevligt folk med och lagom skönt klimat.

https://en.wikipedia.org/wiki/Popeye_Village


Trippade ni mycket där?
slackern
 
Inlägg: 43696
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Återgå till Intressanta intressen



Logga in