Relativt Högfungerande Arbetsminne?

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: Alien, atoms

Relativt Högfungerande Arbetsminne?

Inläggav Chaos » 2012-12-20 18:47:07

I nuläget befinner jag mig mitt i utredningarna. En fråga som har plågat mig mer och mer som tiden går är om det är möjligt att en individ med AS har ett relativt starkt arbetsminne, även om det är osannolikt? Finns det någon annan här som faktiskt har ett relativt högfungerande arbetsminne, eller, bättre än NT-folk kanske? :-)003

Jag frågar därför att jag är fortfarande rätt ignorant när det gäller specifika tendenser i folk med AS, alla är ju ganska olika, och jag läst hur många gånger som helst meddelanden från medlemmar här som berättar om sina svårigheter med arbetsminnet och diskuterar det som det är en vanlig indikation på AS.

Det verkar vara så att jag är tvärtom, och jag har ingen aning om det är så att ett relativt bra arbetsminne kan kontra eller stå emot en eventuell AS diagnos. Jag är helt övertygad att jag har AS, och jag har svårt att tro det är möjligt jag slippa diagnosen om just arbetsminnet spelar ingen stor roll i bedömningen.

Jag har inte haft möjlighet att ställa sådana frågor till psykologerna ännu. :-)051
Chaos
 
Inlägg: 93
Anslöt: 2012-12-01
Ort: Stockholm

Relativt Högfungerande Arbetsminne?

Inläggav svarabhaktivokal » 2012-12-20 19:14:28

Jag fick väldigt höga poäng på test för arbetsminne, så tydligen är det inget hinder för diagnos.
svarabhaktivokal
 
Inlägg: 916
Anslöt: 2009-10-30

Relativt Högfungerande Arbetsminne?

Inläggav treeman » 2012-12-20 19:17:07

svarabhaktivokal skrev:Jag fick väldigt höga poäng på test för arbetsminne, så tydligen är det inget hinder för diagnos.


+1
treeman
Inaktiv
 
Inlägg: 9819
Anslöt: 2009-04-07
Ort: Livetown

Relativt Högfungerande Arbetsminne?

Inläggav Chaos » 2012-12-20 19:25:34

svarabhaktivokal skrev:Jag fick väldigt höga poäng på test för arbetsminne, så tydligen är det inget hinder för diagnos.

tack, vad bra. :-)Happy
Chaos
 
Inlägg: 93
Anslöt: 2012-12-01
Ort: Stockholm

Relativt Högfungerande Arbetsminne?

Inläggav svarabhaktivokal » 2012-12-20 19:33:56

Chaos skrev:
svarabhaktivokal skrev:Jag fick väldigt höga poäng på test för arbetsminne, så tydligen är det inget hinder för diagnos.

tack, vad bra. :-)Happy


Men det kan nog delvis bero på att jag mentalt "tar kort" på ord, bokstäver och siffror som jag hör/ser och minns bilden i huvudet. Det funkar alltså bäst vid meningslös information. Om någon säger nånting till mig som faktiskt betyder något så har jag betydligt sämre arbetsminne.

Fast å andra sidan är jag inte helt hundra på vad arbetsminne faktiskt är så jag ska nog inte svamla iväg för mycket i frågan.
svarabhaktivokal
 
Inlägg: 916
Anslöt: 2009-10-30

Relativt Högfungerande Arbetsminne?

Inläggav treeman » 2012-12-20 19:36:57

svarabhaktivokal skrev:Men det kan nog delvis bero på att jag mentalt "tar kort" på ord, bokstäver och siffror som jag hör/ser och minns bilden i huvudet. Det funkar alltså bäst vid meningslös information. Om någon säger nånting till mig som faktiskt betyder något så har jag betydligt sämre arbetsminne.


Samma med mig. "Tar kort" på det som ska kommas ihåg eller på något som påminner om det, som en ledtråd.
treeman
Inaktiv
 
Inlägg: 9819
Anslöt: 2009-04-07
Ort: Livetown

Relativt Högfungerande Arbetsminne?

Inläggav slackern » 2012-12-20 19:41:07

svarabhaktivokal skrev:
Chaos skrev:
svarabhaktivokal skrev:Jag fick väldigt höga poäng på test för arbetsminne, så tydligen är det inget hinder för diagnos.

tack, vad bra. :-)Happy


Men det kan nog delvis bero på att jag mentalt "tar kort" på ord, bokstäver och siffror som jag hör/ser och minns bilden i huvudet. Det funkar alltså bäst vid meningslös information. Om någon säger nånting till mig som faktiskt betyder något så har jag betydligt sämre arbetsminne.

Fast å andra sidan är jag inte helt hundra på vad arbetsminne faktiskt är så jag ska nog inte svamla iväg för mycket i frågan.


Jag tror att arbetsminne är kopplat till hur mycket vi kommer ihåg i minnet medans vi löser en uppgift. Typ hur många bollar vi kan hålla i luften. Om vi ska sätta ihop en komplicerad figur hur många utav stegen vi kan minnas utan att behöva göra om dom. Utan det kommer upp automatiskt utan att vi måste prova oss fram. Nu blev det här väldigt osammanhängande känner jag.
slackern
 
Inlägg: 43750
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Relativt Högfungerande Arbetsminne?

Inläggav SgtArdbeg » 2012-12-20 20:01:34

Haha, det känns som att jag kommer få NOLL på arbetsminnetest? :-)Happy
Hur ser en utredare på att man "övat" sig på saker i 30-40 år? ibland orkar man ju faktiskt pressa sig till saker som man egentligen inte orkar... Och nu kapade jag tråden lite?
SgtArdbeg
 
Inlägg: 219
Anslöt: 2012-08-17
Ort: Hellsingland

Relativt Högfungerande Arbetsminne?

Inläggav slackern » 2012-12-20 20:11:45

SgtArdbeg skrev:Haha, det känns som att jag kommer få NOLL på arbetsminnetest? :-)Happy
Hur ser en utredare på att man "övat" sig på saker i 30-40 år? ibland orkar man ju faktiskt pressa sig till saker som man egentligen inte orkar... Och nu kapade jag tråden lite?


Du kan öva upp ditt arbetsminne. Min psykolog gav mej tipset att spela Memory och Sudoku. Finns även något program som heter Cogmed tror jag som hon tipsade om.
slackern
 
Inlägg: 43750
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Relativt Högfungerande Arbetsminne?

Inläggav Chaos » 2012-12-20 20:41:55

Jag tycker det om bollar i luften verkar stämma. Jag antar jag har några extra bollar särskilt när det gäller siffror. Jag brukar dock inte ta kort. Intressant. Siffrorna och sådant bara lagras i banken liksom. Jag tar sekvenser i siffror och vandä om dem till något annat. Lättare att komma ihåg siffror när man reducerar dem.

t.ex. 1889343168 blir "Hitler, Sevens, Week." Tre element istället för tio. Mycket bättre för mig. Här kört acogmed också, får något sjukt som 170-180 på det. Uppgifterna passar mig, så många siffror.

Andra metoder? Jag är nyfiken.
Chaos
 
Inlägg: 93
Anslöt: 2012-12-01
Ort: Stockholm

Relativt Högfungerande Arbetsminne?

Inläggav Anna med fyra » 2012-12-20 20:48:05

Jag har egentligen inget lågt arbetsminne, det är normalt. Men i förhållande till min icke-verbala iq så blir det ett lågt arbetsminne. Så visst kan man som aspergare ha normalt arbetsminne. Men en ojämn iq är väl ofta utmärkande vid AS, tror jag.
Anna med fyra
 
Inlägg: 267
Anslöt: 2010-01-20

Relativt Högfungerande Arbetsminne?

Inläggav arbogaerik » 2012-12-20 20:54:56

Kan definitivt rekommendera Sudoku, de svåraste versionerna då förstås.

De man inte med "vanligt" logiskt tänkande kommer vidare med, utan de man måste tillämpa prövning av respektive ruta på.
Brukar vanligtvis kräva att man har 25-45st olika siffror och dess placering i huvet, för att verifiera själva prövningen som leder till slutlösningen.

Låter kanske som en barnlek, men prova själv, verkligen hjärngympa kan jag säga!
arbogaerik
 
Inlägg: 334
Anslöt: 2012-11-23

Relativt Högfungerande Arbetsminne?

Inläggav Chaos » 2012-12-20 21:07:03

Tack, har aldrig gjort någon sudoku. Det borde jag testa någon gång.:) Uppskattar alla förslag på sådant. Det viktigaste för mig att minnet inte gör det mer knepigt att komma åt någon diagnos och vägen framåt.
Chaos
 
Inlägg: 93
Anslöt: 2012-12-01
Ort: Stockholm

Relativt Högfungerande Arbetsminne?

Inläggav treeman » 2012-12-20 21:24:54

Chaos skrev:Tack, har aldrig gjort någon sudoku. Det borde jag testa någon gång.:) Uppskattar alla förslag på sådant. Det viktigaste för mig att minnet inte gör det mer knepigt att komma åt någon diagnos och vägen framåt.


Det ska det inte göra vad jag vet.
treeman
Inaktiv
 
Inlägg: 9819
Anslöt: 2009-04-07
Ort: Livetown

Relativt Högfungerande Arbetsminne?

Inläggav Lindansare » 2012-12-20 23:39:38

Även jag fick höga resultat på arbetsminne. Det tror jag dock kunde bidra till att jag inte fick en ADHD- diagnos...
Lindansare
 
Inlägg: 267
Anslöt: 2012-12-11
Ort: Norrland

Relativt Högfungerande Arbetsminne?

Inläggav Schmetterling » 2012-12-20 23:44:24

Resultaten på testerna är inte diagnosgrundande utan kan falla lite hur som helst, faktiskt.
Mitt arbetsminne är bra. Ja, just nu är det sämre än sämst eftersom jag är utbränd, men annars så. Och jag har diagnos.
Schmetterling
 
Inlägg: 1539
Anslöt: 2012-08-18

Relativt Högfungerande Arbetsminne?

Inläggav treeman » 2012-12-20 23:46:59

Lindansare skrev:Även jag fick höga resultat på arbetsminne. Det tror jag dock kunde bidra till att jag inte fick en ADHD- diagnos...


+1

Men jag har mer eller mindre ADHD alltså...
treeman
Inaktiv
 
Inlägg: 9819
Anslöt: 2009-04-07
Ort: Livetown

Relativt Högfungerande Arbetsminne?

Inläggav Lindansare » 2012-12-20 23:48:35

treeman skrev:Men jag har mer eller mindre ADHD alltså...


Vad menar du?
Lindansare
 
Inlägg: 267
Anslöt: 2012-12-11
Ort: Norrland

Relativt Högfungerande Arbetsminne?

Inläggav treeman » 2012-12-20 23:59:47

Lindansare skrev:
treeman skrev:Men jag har mer eller mindre ADHD alltså...


Vad menar du?


Min utredare sa bestämt att jag inte hade ADHD, men jag är rätt säker på att jag har det.
treeman
Inaktiv
 
Inlägg: 9819
Anslöt: 2009-04-07
Ort: Livetown

Relativt Högfungerande Arbetsminne?

Inläggav slackern » 2012-12-21 0:01:58

Lindansare skrev:Även jag fick höga resultat på arbetsminne. Det tror jag dock kunde bidra till att jag inte fick en ADHD- diagnos...


Du behöver inte ha sämre arbetsminne för att ha ADHD. Det är bara på gruppnivå som man kan se att folk med ADHD har sämre arbetsminne. Men alla har det inte.
slackern
 
Inlägg: 43750
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Relativt Högfungerande Arbetsminne?

Inläggav Lindansare » 2012-12-21 16:34:38

treeman skrev:Min utredare sa bestämt att jag inte hade ADHD, men jag är rätt säker på att jag har det.


Jag scorar alltid högt på screeningar av ADHD men uppfyller inte kriterierna. Det som ger liknande "symptom" är nog istället min uppmärksamhetsnedsättning i kombination av maniska drag i perioder.. Ja - utöver min AD då.

Du kanske har delar av det.
Lindansare
 
Inlägg: 267
Anslöt: 2012-12-11
Ort: Norrland

Relativt Högfungerande Arbetsminne?

Inläggav kattkvinna » 2012-12-24 13:21:26

Chaos skrev: Finns det någon annan här som faktiskt har ett relativt högfungerande arbetsminne, eller, bättre än NT-folk kanske? :-)003

Bra att du tar upp frågan! :-)Happy

Chaos skrev:Jag frågar därför att jag är fortfarande rätt ignorant när det gäller specifika tendenser i folk med AS, alla är ju ganska olika, och jag läst hur många gånger som helst meddelanden från medlemmar här som berättar om sina svårigheter med arbetsminnet och diskuterar det som det är en vanlig indikation på AS.

Nej, lågt arbetsminne är ingen indikation på AS! Jag kanske var lite otydlig med det och att det kunde tolkas att jag menade så i tråden om arbetsminne. Jag var bara nyfiken på om folk med AS kunde ha lågt arbetsminne utan att ha problem med uppmärksamhet/ ha ADD/ADHD-diagnos. Att det sedan verkar vara vanligt kan ju säkert ha mer med en ojämn begåvningsprofil att göra.
Anna med fyra skrev:Men en ojämn iq är väl ofta utmärkande vid AS, tror jag.
kattkvinna
Inaktiv
 
Inlägg: 319
Anslöt: 2012-04-10
Ort: Linköping

Relativt Högfungerande Arbetsminne?

Inläggav kattkvinna » 2012-12-24 13:23:05

slackern skrev:Du behöver inte ha sämre arbetsminne för att ha ADHD. Det är bara på gruppnivå som man kan se att folk med ADHD har sämre arbetsminne. Men alla har det inte.


Det var intressant!
kattkvinna
Inaktiv
 
Inlägg: 319
Anslöt: 2012-04-10
Ort: Linköping

Relativt Högfungerande Arbetsminne?

Inläggav slackern » 2012-12-24 13:27:39

kattkvinna skrev:
slackern skrev:Du behöver inte ha sämre arbetsminne för att ha ADHD. Det är bara på gruppnivå som man kan se att folk med ADHD har sämre arbetsminne. Men alla har det inte.


Det var intressant!


Jag var på en föreläsning på ADHD-mottagningen i STHLM. Tror det var psykologen som tog upp det.
Du kan säkert ringa och fråga hur det ligger till. :)

Psykologföreläsningen fokuserar på hjärnans funktioner och informerar om en del av mottagningens gruppbehandlingar.


http://www.adhdmottagningen.se/grupper/ ... narstaende
slackern
 
Inlägg: 43750
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in