Regelstyrda aspies

Här postar du övriga inlägg relaterade till Asperger.

 Moderatorer: atoms, Alien

Regelstyrda aspies

Inläggav dino » 2010-11-30 11:50:06

Varför är ni så regelstyrda? Hur motiverar ni det? Vad händer om ni inte är det?
dino
 
Inlägg: 585
Anslöt: 2010-04-12
Ort: Göteborg

Inläggav MsTibbs » 2010-11-30 12:07:22

Ångest kan jag tänka mig. Regelstyrdhet ligger nog samma som med rutiner som många med AS måste ha.
MsTibbs
 
Inlägg: 22872
Anslöt: 2007-07-30
Ort: 127.0.0.1 Spindelnätet Karlstad i Värmland

Inläggav atoms » 2010-11-30 12:27:54

Vilka regler syftar du på?
atoms
Moderator
 
Inlägg: 18052
Anslöt: 2009-05-05
Ort: Norrköping

Inläggav dino » 2010-11-30 12:34:13

Tibbs:

Okej, det är känslobaserat alltså? Man får ångest om man bryter mot reglerna?

atoms:

Allt möjligt, det är tydligt att många aspies här är väldigt regelstyrda, nitiska anti gå mot röd gubbe -personer typ.
dino
 
Inlägg: 585
Anslöt: 2010-04-12
Ort: Göteborg

Inläggav lollo_testar » 2010-11-30 12:45:49

tur som tusan att jag aldrig litar på högeregeln när jag kör bil... fy tusan.. skulle krockat mååånga gånger ;)
lollo_testar
 
Inlägg: 170
Anslöt: 2010-09-14

Inläggav dino » 2010-11-30 12:49:17

lollo_testar skrev:tur som tusan att jag aldrig litar på högeregeln när jag kör bil... fy tusan.. skulle krockat mååånga gånger ;)


:)

Det är skillnad på att följa högerregeln, eller bryta ihop om äggen kokat 20 sekunder mer än vad det står på äggkartongen.
dino
 
Inlägg: 585
Anslöt: 2010-04-12
Ort: Göteborg

Inläggav dino » 2010-11-30 13:05:48

Tänkte starta en till tråd, men det hör ju till ämnet:

Jag får känslan att många aspies är riktigt regelstyrda moralister, som intalar sig att de är moraliskt överstående och mycket mer fina än andra som inte är likadana. Dömande supremasister som negligerar god sed, riktiga principer och varmt hjärta, för att se godhet som en tävlan i att vara mest perfekt.

Dvs de misstar sin regelstyrdhet för att handla om starkt förankrade moraliska principer som bygger på empati och humanism. Många är extrema nihilistiska värderelativister också, och det är ju helt principlöst och går emot starkt förankrad moral som bygger på universella värden om godhet.

Nån sa t.ex. i en tråd att alla kulturer är lika bra. Rent konsekvensneutralt kanske det stämmer, eftersom allt är relativt och det inte finns några moraliska sanningar som inte är skapade av människan och därmed föränderliga. Men att t.ex. hävda att en kultur som stenar våldtagna kvinnor, eller har slavar, eller förtrycker sina medborgare, eller utrotar judar etc, att den är lika bra som en kultur som inte gör det, det är ju riktigt principlöst och vittnar om att man de facto inte bryr sig ett skit om de värden man säger sig stå upp för.
dino
 
Inlägg: 585
Anslöt: 2010-04-12
Ort: Göteborg

Inläggav MsTibbs » 2010-11-30 13:09:44

dino skrev:Tibbs:

Okej, det är känslobaserat alltså? Man får ångest om man bryter mot


Det kan nog vara så i vissa fall. Sen så är ju aspergare ofta fyrkantiga också.
MsTibbs
 
Inlägg: 22872
Anslöt: 2007-07-30
Ort: 127.0.0.1 Spindelnätet Karlstad i Värmland

Inläggav Angelic Fruitcake » 2010-11-30 13:23:46

Jag ställer upp regler för mig själv för att hantera vardagen, men inte i mitt tänkande.

T ex måste jag bädda sängen innan jag går hemifrån, rensa diskbänken innan jag äter frukost och tvätta lakanen minst varannan vecka. Det är sånt som skjuts upp eller inte blir gjort om jag inte har en regel att följa. Fast detta kanske faller mer under rutiner.

Jag har en massa regler gällande alkohol, eftersom jag är lite fobisk inför att bli alkoholist, men ändå behöver det för att dämpa ångesten på kvällarna. Reglerna rör både tid, mängd, före eller efter mat osv. Det är ett sätt att försäkra mig om att jag inte kommer tappa kontrollen. Och det är väl ofta det som regler handlar om; det är ett sätt att begränsa möjligheterna för att få kontroll och överblick.
Angelic Fruitcake
 
Inlägg: 3352
Anslöt: 2010-05-21
Ort: Täby

Inläggav Abbreviation » 2010-11-30 13:37:33

Jag är inte fyrkantig. Jag är mer åt det sfäriska hållet.
Abbreviation
 
Inlägg: 3446
Anslöt: 2010-10-15

Inläggav LordNelson » 2010-11-30 14:14:31

dino skrev:
lollo_testar skrev:tur som tusan att jag aldrig litar på högeregeln när jag kör bil... fy tusan.. skulle krockat mååånga gånger ;)


:)

Det är skillnad på att följa högerregeln, eller bryta ihop om äggen kokat 20 sekunder mer än vad det står på äggkartongen.

Lollo testar bröt uppenbarligen mot regeln. Inte följer som du menar.
LordNelson
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 4788
Anslöt: 2010-06-25

Inläggav dino » 2010-11-30 16:01:32

Angelic Fruitcake skrev:Jag ställer upp regler för mig själv för att hantera vardagen, men inte i mitt tänkande.

T ex måste jag bädda sängen innan jag går hemifrån, rensa diskbänken innan jag äter frukost och tvätta lakanen minst varannan vecka. Det är sånt som skjuts upp eller inte blir gjort om jag inte har en regel att följa. Fast detta kanske faller mer under rutiner.

Jag har en massa regler gällande alkohol, eftersom jag är lite fobisk inför att bli alkoholist, men ändå behöver det för att dämpa ångesten på kvällarna. Reglerna rör både tid, mängd, före eller efter mat osv. Det är ett sätt att försäkra mig om att jag inte kommer tappa kontrollen. Och det är väl ofta det som regler handlar om; det är ett sätt att begränsa möjligheterna för att få kontroll och överblick.


Okej, jag skulle känna mig som helt låst om jag hade det så. Jag älskar att få göra precis hur jag vill, men mitt liv blir jävligt luststyrt och lite blir gjort om jag inte får ett ryck. Gillar förvisso när andra är styrande, om man har en tjej som är noga med sånt, så glider man med på det och slirar lite och skolkar och så :)

Får du inte mer ångest av alkohol? Det är ganska ångestframkallande för mig, först blir jag salong, det gillar jag, sen efter en timme blir jag skittrött och får ont i huvudet och känner mig sjuk :) har aldrig förståt alkohol. Främst för att jag blir så jävla trött av det. Hm, det ska jag starta en tråd om.
dino
 
Inlägg: 585
Anslöt: 2010-04-12
Ort: Göteborg

Re: Regelstyrda aspies

Inläggav Pemer » 2010-11-30 16:31:44

dino skrev:Varför är ni så regelstyrda? Hur motiverar ni det? Vad händer om ni inte är det?


En del är det. Många andra är det inte. Jag med min mix av AS- och ADHD-drag har insett mer och mer att jag skulle ha behövt en väldig massa rutiner, som jag dessvärre inte har.
Pemer
 
Inlägg: 13588
Anslöt: 2007-02-08
Ort: Grödinge

Inläggav Zombie » 2010-11-30 16:46:18

Nej, just det. Trådens premiss är felaktig.

Enligt min praktiska erfarenhet: Som så ofta täcker vi nog hela spektret, med om något en tendens mot båda extremerna. Även mot båda extremerna inom samma person, för den delen. Kaos och rigiditet, drunkna i nyanser eller se allt i svartvitt: känns det igen från andra områden?

Och som (åtminstone) Pemer antydde, drag av (åtminstone) det slag som för tillfället etiketteras AD(H)D kan åstadkomma att man blir direkt överkänslig mot regler/rutiner även där man skulle behöva dem bättre än de flesta.

Vilket kanske tangerar den gemensamma nämnaren: att våra system är illa kalibrerade för överblick, balans, kontrollerbarhet eller, ofta, ens inre sammanhang?

Sedan, liksom på andra områden, finns det de som kompenserar med yttre medel ("regelstyrdhet" och så vidare), de som inte gör det (för att de inte kan eller inte vill) och de som gör det på ett delområde men inte på ett annat.
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Inläggav dino » 2010-11-30 16:58:39

"Trådens premiss" är inte alls felaktig. Jag riktade den till regelstyrda aspies, sa aldrig att alla var det. Jag är ju t.ex. inte det.
dino
 
Inlägg: 585
Anslöt: 2010-04-12
Ort: Göteborg

Inläggav Zombie » 2010-11-30 16:59:22

Okej. Då kan du uttrycka dig tydligare nästa gång. ("Till er som är regelstyrda" till exempel.) :)
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Inläggav dino » 2010-11-30 17:03:31

:) Jo, det kanske vore bra, men det går så snabbt!
dino
 
Inlägg: 585
Anslöt: 2010-04-12
Ort: Göteborg

Inläggav atoms » 2010-11-30 17:03:39

Ett par rutiner jag har är att notera klockslag och datum varje gång jag tar itu med kattens toalett. Samma sak gör jag med kattens mat; hon käkar 500gram per 7 dygn.

Det där med att aldrig gå mot röd gubbe förhåller jag mig flexibel till. Är det barn i närheten så väntar jag. Har jag inte bråttom (sällan) så väntar jag.

När jag är på cykel är det en helt annan sak. Då iakttager jag alla trafikregler till punkt och pricka; visar tecken, kör aldrig på trottoarer eller mot enkelriktat, stiger av och väntar på grönt, kör aldrig utan lyse. Jag försöker undvika rondellkörning men då jag ändå gjort det så är det efter konstens alla regler. Om jag måste stiga av och leda cykeln på ett övergångsställe och det kommer yrkestrafik så lämnar jag alltid företräde.
atoms
Moderator
 
Inlägg: 18052
Anslöt: 2009-05-05
Ort: Norrköping

Inläggav KrigarSjäl » 2010-11-30 18:17:09

Jag har inte överdrivet mycket rutiner, de mest påtagliga är väl det att jag vill vara ifred på morgonen och läsa en bok när jag går till sängs.

När det gäller morgnarna är jag helt kompromisslös. Jag äter frukost själv och har aldrig förstått varför man ska äta frukost med andra. Jag behöver tid för att vakna ordentligt och får bara huvudvärk av en massa socialt kackel på morgnarna. Sen kan hela dagen bli förstörd om det vill sig illa.
Med huvudvärk och dåligt humör som resultat
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Inläggav Abbreviation » 2010-11-30 22:15:56

Jag går aldrig mot rött.
Abbreviation
 
Inlägg: 3446
Anslöt: 2010-10-15

Inläggav jorand » 2010-11-30 22:35:51

dino skrev:
lollo_testar skrev:tur som tusan att jag aldrig litar på högeregeln när jag kör bil... fy tusan.. skulle krockat mååånga gånger ;)


:)

Det är skillnad på att följa högerregeln, eller bryta ihop om äggen kokat 20 sekunder mer än vad det står på äggkartongen.

Står det något alls om koktider på äggkartonger....??
jorand
 
Inlägg: 4668
Anslöt: 2008-05-09
Ort: Norrbotten

Inläggav dino » 2010-11-30 22:57:44

Det var ett retoriskt exempel,precis som anti gå mot röd gubbe militantismen, men många verkar ha tagit det bokstavligt.
dino
 
Inlägg: 585
Anslöt: 2010-04-12
Ort: Göteborg

Inläggav Fenren » 2010-12-01 1:27:36

dino skrev:Det var ett retoriskt exempel,precis som anti gå mot röd gubbe militantismen, men många verkar ha tagit det bokstavligt.


ja, här tenderar saker att tas relativt bokstavligt

det kan vara svårt att se sina egna regler och rutiner, då man ofta är ganska van med dem och följer dem automatiskt

...eftersom allt är relativt och det inte finns några moraliska sanningar som inte är skapade av människan och därmed föränderliga. Men att t.ex. hävda att en kultur som stenar våldtagna kvinnor, eller har slavar, eller förtrycker sina medborgare, eller utrotar judar etc, att den är lika bra som en kultur som inte gör det, det är ju riktigt principlöst och vittnar om att man de facto inte bryr sig ett skit om de värden man säger sig stå upp för.

nej

bara för att det inte följer DINA principer behöver det verkligen inte vara principlöst och det vittnar inte om att personen i fråga inte bryr sig ett skit.

att stå upp för något innebär att man på ett eller annat sätt är beredd att strida mot de som har andra åsikter i frågan, det är sällan kompatibelt med en värdenihilistisk världsbild. speciellt inte att gå till attack, att försvara sina, eller någon annans, åsikter, värderingar och ideal är fullt kompatibelt.

antingen tycker man att det är principiellt fel att stena folk till döds, hugga ner trän och ställa dem i vardagsrummet en vecka eller två för att sedan kasta dem, låta sina gamla sitta ensamma hela dagarna och/eller utrota judar, eller så tycker man att det är upp till var och en att få definiera vad som är gott och ont, fint och fult, rätt och fel, upp och ner, skönt och obehagligt och så vidare.
Fenren
 
Inlägg: 7847
Anslöt: 2009-09-03
Ort: Min Mamma

Inläggav Alien » 2010-12-01 4:30:03

Regler finns ofta för en orsak, alltså följer jag dem.

Så finns det regler som verkar oförnuftiga el rent av omoraliska, sådana behöver man inte följa, men kanske gör det ändå pga man annars drabbas av negativa konsekvenser.

Givetvis har jag principer, men ibland kan principerna krocka, och då blir det svårt. Om jag av "varmt hjärta" tycks ha brutit mot en regel, så får jag givetvis skäll av andra aspergare, som är regelstyrda när det passar dem. :twisted:
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46087
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Återgå till Övriga Aspergerfrågor



Logga in