Rederiet-tråden

Berätta om dina specialintressen och lär dig om andras.

 Moderatorer: Alien, atoms

Re: Rederiet-tråden

Inläggav sanny » 2011-08-21 20:48:24

Här har du en till som kollade alla avsnitt.
På den tiden var det den enda (nästan) serien som fanns. Dessutom hade vi ingen video och endast 1:an och 2:an på tv.n, så detta var det bästa som fanns.

Ganska dålig serie om jag ska vara ärlig.
Stör mig på dåliga skådespelare som den gamle gubben reidar, tex.

Men förvånansvärt många bra skådespelare är ju med.
sanny
 
Inlägg: 526
Anslöt: 2008-11-23
Ort: Västra Götaland

Re: Rederiet-tråden

Inläggav Moggy » 2011-08-21 20:56:26

Jag var fast för Rederiet när det gick. Såg fram emot varje avsnitt.

Minns Carl. Elak snubbe som var son till Reidar eller nåt sånt. Höll på med kokain och hamnade i rullstol. Undrar om han inte blev snäll sen.

Sen vill jag minnas att det var en period i serien när det kom in en övernaturlig handling, nåt med spöken...
Moggy
 
Inlägg: 12720
Anslöt: 2007-01-25

Re: Rederiet-tråden

Inläggav Banzai » 2011-08-21 22:10:10

Jag har svårt för svenska filmer och jag har svårt för såpor (oavsett språk) så svenska såpor är något jag aldrig gillat och aldrig kommer att gilla. Usla skåderspelare, usla manus och generande styltiga och onaturliga dialoger som får mig att må illa. :?

Så, nej, jag har aldrig sett rederiet fast jag tror jag såg parodiavsnittet SVT gjorde och det har jag för mig var jätteroligt.:D
Banzai
 
Inlägg: 2951
Anslöt: 2010-07-21

Re: Rederiet-tråden

Inläggav KrigarSjäl » 2011-08-21 22:21:15

sanny skrev:Ganska dålig serie om jag ska vara ärlig.
Stör mig på dåliga skådespelare som den gamle gubben reidar, tex.

-Protest.
Karaktären Reidar, företagaren & patriarken, framförs på ett både träffsäkert och trovärdigt vis av Gösta Prüzelius, en given hedersmedlem i en tänkt stofilakademi.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Re: Rederiet-tråden

Inläggav KrigarSjäl » 2011-08-21 22:22:44

Moggy skrev:Undrar om han inte blev snäll sen.

Sen vill jag minnas att det var en period i serien när det kom in en övernaturlig handling, nåt med spöken...

Om det stämmer ska jag länka till det aktuella avsnittet. Men det kan ta tid - hittills har jag bara kommit till avsnitt 21.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Re: Rederiet-tråden

Inläggav Björne » 2011-08-22 1:13:14

Min favorit var Yngve. Hela familjen brukade samlas klockan 20:00 på torsdagar för att få se vem han skulle ha ihjäl nästa gång.

Säkert en mördaraspergare. Notera hans fascination av gnagare och besatthet av tidpunkter "När kommer leveransen. Jag måste få veta." Sedan kom Raspen:

Hans "jag skiter väl i dom!"-attityd blev början till slutet för serien. De följande sju årens avsnitt var ungefär lika stimulerande att titta på som att få nagelbanden utdragna. Pehr Silver var lite kul emellanåt.
Björne
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 1595
Anslöt: 2009-11-12
Ort: Bah

Re: Rederiet-tråden

Inläggav Dagobert » 2011-08-22 13:25:29

Är nu inne på avsnitt 17 (jag är maratontittare periodvis) och humorn som fanns i de första avsnitten är borta. Familjeproblem, brottslighet, rävspel och trivialiteter kommer nog inte att hålla mitt intresse så länge till, oavsett skådespelarkvalitet. Med det utbud jag har tillgång till idag så finns det intressantare saker, och då menar jag inte nån annan såpa.
Dagobert
 
Inlägg: 14135
Anslöt: 2010-11-30

Re: Rederiet-tråden

Inläggav Dagobert » 2011-08-22 14:23:26

En såpa av Lars Norén vore kanske nåt! :)
I stil med Natten är dagens mor och Kaos är granne med Gud med inslag av Personkrets 3:1.
Allvar och humor.
Dagobert
 
Inlägg: 14135
Anslöt: 2010-11-30

Re: Rederiet-tråden

Inläggav Dagobert » 2011-08-22 16:02:17

Vilka jäkla axelvaddar de har, 1 dm per axel! Har folk det idag?
Dagobert
 
Inlägg: 14135
Anslöt: 2010-11-30

Re: Rederiet-tråden

Inläggav Nefarious » 2011-08-22 17:19:16

Dagobert skrev:Vilka jäkla axelvaddar de har, 1 dm per axel! Har folk det idag?


Jo, det blev faktiskt trendigt igen..
Nefarious
 
Inlägg: 3596
Anslöt: 2010-10-02
Ort: Svíþjóð

Re: Rederiet-tråden

Inläggav LordNelson » 2011-08-22 17:31:04

Dagobert skrev:En såpa av Lars Norén vore kanske nåt! :)
I stil med Natten är dagens mor och Kaos är granne med Gud med inslag av Personkrets 3:1.
Allvar och humor.


Jag tycker den ska vara som "VD." Varenda avsnitt ska handla om hur Ernst-Hugo söker upp och tvingar till sig sex av sina anställdas hustrur! :D
LordNelson
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 4790
Anslöt: 2010-06-25

Re: Rederiet-tråden

Inläggav Pemer » 2011-08-22 19:51:57

Såg alltid Rederiet. Kanske kan ha missat högt räknat tio avsnitt. Jag hade noll intresse för fyrans "Tre Kronor", dels eftersom det gick på onsdagar då man "alltid" hade hockey, och dessutom tyckte jag premissen bakom seriens namn var urfånig - att sporthallen någonstans skulle heta "Tre kronor". Trams och noll trovärdighet redan där, och alltså skit.

Jag började spela in säsong 1 och sedan säsong 2 på min inspelningsbara DVD och laddade senare ner allt som hade visats via piratbukten, när de säsongerna repriserades under somrarna för några år sedan, men det var innan jag hade någon extern hårddisk och försvann i någon av senare års datorkrascher.

Jag kommer naturligtvis att vara spekulant på DVD-erna och helst vänta till allt släppts som en enda box i form av en modell av Freja. :)

De drar sannerligen ut på att släppa sådant. En DVD med första och sista avsnitten och alla jämna hundratalsavsnitt har det kommit, och ganska tidigt också. Det verkar osannolikt att de skulle ha skrivit sådana kontrakt just för denna serie så att det skulle vara exceptionellt svåra rättighetsfrågor gentemot skådespelerna... men Varuhuset släpptes relativt nyligen, så... nästa år kanske, eller kanske till jul i år?

Uno kändes väl åtminstone i vissa stunder rätt aspig också.

För mig var det slående hur ojämn kvalitet serien kunde ha. En del småhistorier med Uno och Joker kunde vara ren slapstick och kännas som att de inte hörde hemma i samma TV-serie som allt annat som hände.

Och.... Malte! Vad kan han ha haft för syndrom, månntro??? :lol:

Nåväl, han kändes rätt så bakom flötet också. Kanske snarare ganska högfungerande autist snarare än klassisk aspergare i så fall, då?
Pemer
 
Inlägg: 13588
Anslöt: 2007-02-08
Ort: Grödinge

Re: Rederiet-tråden

Inläggav Henkkalexi » 2011-08-22 20:01:22

Älskar Rederiet storligen, och följde den från början på youtube härom året. Första säsongerna är enormt bra, på fullaste allvar! Jag säger bara Renate Dahlén, Jussi Tola och Carl Ericsson!
Henkkalexi
Inaktiv
 
Inlägg: 6845
Anslöt: 2011-05-17

Re: Rederiet-tråden

Inläggav Lakrits » 2011-08-22 20:06:21

Dagobert skrev:En såpa av Lars Norén vore kanske nåt! :)
I stil med Natten är dagens mor och Kaos är granne med Gud med inslag av Personkrets 3:1.
Allvar och humor.

Han är en av våra mest spelade dramatiker utomlands, så en sådan serie skulle nog kunna slå i fler länder än bara vårt lilla rike.
Lakrits
 
Inlägg: 5469
Anslöt: 2008-10-15

Re: Rederiet-tråden

Inläggav Kahlokatt » 2011-08-22 20:35:24

Ibland tittar Krigarn på Rederiet som en vanlig man... :wink:
Jag tror knappt jag såg ett enda avsnitt, inte ens på den tid då Mikael "Fantomen" Samuelson var med. Man fick höra så mycket via klasskompisar att man hängde med ändå. Den där Uno, fanns det något han inte smugglade? Knark, flyktingar, sprit, tobak, you name it.
Hörde av en brevvän som var lite bekant med Peter Harryson att någon käring som inte kunde skilja på dikt och verklighet hade kommit och slagit honom i huvudet med sin väska och skrikit: "Du skall vara SNÄLL mot din MAMMA!" :mrgreen:
Kanske därför han alltid hälsade till sin riktiga mamma i Så ska det låta sedan?
Och när Reidar hade fått en hjärtinfarkt kom det fram folk till Gösta Prützelius på stan och frågade: "Hur MÅR du, Reidar?" :roll:
Kahlokatt
 
Inlägg: 21459
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

Re: Rederiet-tråden

Inläggav Dagobert » 2011-08-22 22:53:04

Kliché... Hon tappar nåt, han hjälper till att plocka upp, deras händer möts på golvet... :roll:
Dagobert
 
Inlägg: 14135
Anslöt: 2010-11-30

Re: Rederiet-tråden

Inläggav Lakrits » 2011-08-22 23:38:32

Dagobert skrev:Kliché... Hon tappar nåt, han hjälper till att plocka upp, deras händer möts på golvet... :roll:

Vad kall ni är om handen (Che gelida manina) ur La bohème (Puccini)

Lakrits
 
Inlägg: 5469
Anslöt: 2008-10-15

Re: Rederiet-tråden

Inläggav Miche » 2011-08-22 23:39:49

Kahlokatt skrev:Hörde av en brevvän som var lite bekant med Peter Harryson att någon käring som inte kunde skilja på dikt och verklighet hade kommit och slagit honom i huvudet med sin väska och skrikit: "Du skall vara SNÄLL mot din MAMMA!" :mrgreen:

Den historien har jag läst någonstans i samband med någon intervju av PH, men även att han frågade vad man absolut INTE ska göra i ett program och fick till svaret: Man ska INTE hälsa till sin mamma...
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Re: Rederiet-tråden

Inläggav Dagobert » 2011-08-22 23:48:35

Lakrits skrev:
Dagobert skrev:Kliché... Hon tappar nåt, han hjälper till att plocka upp, deras händer möts på golvet... :roll:

Vad kall ni är om handen (Che gelida manina) ur La bohème (Puccini)

http://www.youtube.com/watch?v=Z_MBddnU26w

I Rederiet ledde det direkt i säng, inte i sång.
Dagobert
 
Inlägg: 14135
Anslöt: 2010-11-30

Re: Rederiet-tråden

Inläggav KrigarSjäl » 2011-08-23 3:40:25

Björne skrev:Säkert en mördaraspergare. Notera hans fascination av gnagare och besatthet av tidpunkter "När kommer leveransen. Jag måste få veta.

Onödig kommentar.
"När kommer leveransen"-repliken har du dessutom missförstått, det sa han när de skulle sätta dit Björn Lindman för smuggling och inte för att han "måste få veta".
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Re: Rederiet-tråden

Inläggav Henkkalexi » 2011-08-23 8:15:30

Jag tror inte jag kan komma på någon aspiekaraktär- möjligen med undantag för Malte - i Rederiet... Men däremot en hel hög narcissister, minst en pyskopat, ett par kleptomaner osv. Listan på karaktärer utan vare sig psykiska sjukdomar, kriminella tendenser eller småudda personligheter måste vara ganska kort. :wink:
Henkkalexi
Inaktiv
 
Inlägg: 6845
Anslöt: 2011-05-17

Re: Rederiet-tråden

Inläggav Lakrits » 2011-08-23 15:03:32

Dagobert skrev:
Lakrits skrev:
Dagobert skrev:Kliché... Hon tappar nåt, han hjälper till att plocka upp, deras händer möts på golvet... :roll:

Vad kall ni är om handen (Che gelida manina) ur La bohème (Puccini)

http://www.youtube.com/watch?v=Z_MBddnU26w

I Rederiet ledde det direkt i säng, inte i sång.

De var kanske dyslektiker?
Lakrits
 
Inlägg: 5469
Anslöt: 2008-10-15

Re: Rederiet-tråden

Inläggav Miche » 2011-08-23 17:54:06

Lakrits skrev:
Dagobert skrev:
Lakrits skrev:Vad kall ni är om handen (Che gelida manina) ur La bohème (Puccini)

http://www.youtube.com/watch?v=Z_MBddnU26w

I Rederiet ledde det direkt i säng, inte i sång.

De var kanske dyslektiker?

De kunde bara inte sin Puccini...
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Re: Rederiet-tråden

Inläggav Hundralappen » 2011-08-23 20:33:12

Åh rederiet!

Tur man har alla avsnitt av den här klassikern!

Ska bara orka ha ett maraton med exakt alla avsnitt :roll:
Hundralappen
 
Inlägg: 2042
Anslöt: 2009-01-16
Ort: Landet där kropparna vissnar?

Återgå till Intressanta intressen



Logga in