rdos belagd med restriktioner

Foruminformation postas här. Förslag och kritik är också välkommet.

Moderatorer: Alien, mnordgren, barracuber, atoms

rdos belagd med restriktioner

Inläggav Titti » 2008-05-10 12:13:31

Sedan igår är rdos belagd med vissa restriktioner här på forumet enligt nedanstående beslut:

Titti skrev:Moderator:

Ett flertal anmälningar har kommit in gällande rdos medverkan på forumet, både nu och tidigare. Men anledning av dessa och vad som i övrigt har förekommit på forumet beslutar jag följande.

För tiden fram till 1 september detta år får rdos endast starta nya trådar i Nya Fri Diskussion. Inlägg i övriga forumavdelningar får inte omnämna Aspie-quiz och/eller Neandertalare på något vis eller i övrigt referera till detta. Han får ha kvar länken i sin profil. I övrigt uppmanas rdos att noga begrunda innebörden av Andra Forumregeln:

* Visa i så stor utsträckning som möjligt hänsyn och respekt gentemot andra medlemmar.

Brott mot detta beslut kommer första gången att bestraffas med banning två veckor, andra gången med banning i fyra veckor och tredje gången med permanent banning. Eventuella trådar startade i strid med detta kommer att tas bort.

För tiden efter 1 september kommer jag att fatta ett nytt beslut på grund av vad som kommer att ske under tiden fram tills dess.

Då weasley varit djupt involverad i denna diskussion här vill jag särskilt påpeka att jag svarar för moderationen i denna tråd för att undvika alla diskussioner om eventuellt jäv.

Detta beslut har även tillställts rdos i ett separat PM.

Med anledning av ett par inlägg i tråden om

Är detta ett Aspergerforum eller ett Aspieforum?

vill jag också kort kommentera och göra några förtydliganden.

Kvasir har helt rätt i det han skriver. Inga specifika krav eller förslag på åtgärder har framställts från hans sida.

Det finns inget i beslutet som hindrar rdos från att, om han så önskar, även fortsättningsvis delta i forumet. Han har full frihet att på samma villkor som andra såväl starta trådar som debattera i Nya Fri Diskussion, där alla ämnen får avhandlas (således även såväl Aspie-Quiz som Neandertalare). I de övriga avdelningarna är deltagandet begränsat på sätt som beskrivits ovan.

Beslutet grundar sig på ett stort antal, men var för sig mindre, brott mot regeln om hänsyn och respekt mot andra forummedlemmar (Andra Forumregeln) både genom att medvetet orsaka kontroverser med andra forumdeltagare och på andra sätt agera respektlöst mot andra.

Beslutet är inget ställningstagande varken för eller emot rdos som person eller hans åsikter i olika frågor utan det är enbart grundat på hans agerande som forumdeltagare här.
Senast redigerad av Titti 2011-05-04 14:05:58, redigerad totalt 1 gång.
Titti
Admin

Anslöt: 2007-09-16

Inläggav KrigarSjäl » 2008-05-10 12:22:51

rdos' agerande?? Han har väl inte agerat solo? De han debatterat med har också tagit till brösttoner, vad jag kan se har det varit angrepp från båda håll i debatten. Du får väldigt gärna leta upp trådarna där bara rdos agerar.
Senast redigerad av KrigarSjäl 2011-05-04 14:05:58, redigerad totalt 1 gång.
KrigarSjäl

Anslöt: 2006-08-10

Inläggav rdos » 2008-05-10 12:30:23

KrigarSjäl skrev:rdos' agerande?? Han har väl inte agerat solo? De han debatterat med har också tagit till brösttoner, vad jag kan se har det varit angrepp från båda håll i debatten. Du får väldigt gärna leta upp trådarna där bara rdos agerar.

Man har helt enkelt beslutat att Aspergerforum ska vara ett forum som ska gå i RFAs och Attentions ledband efter att sympatisörer därifrån klagat på ämnesdiskussioner som de inte vill ha diskuterade. Man får ju förmoda att denna utveckling är föranledd av att ExAdmin numera lämnat över forumet till andra.

Skulle det finnas något annat motiv bakom detta så skulle andras ideliga hyllanden av Gillberg, klagande på Kärfve mm oxå blivit föremål för restriktioner.
Senast redigerad av rdos 2011-05-04 14:05:58, redigerad totalt 1 gång.
rdos

Anslöt: 2005-10-14

Inläggav Inger » 2008-05-10 12:38:51

Det där är verkligen ett utslag av ren och skär paranoja. Jag hoppas du inte tror på det på allvar?

De som klagat är vad jag kunnat se inte några anhängare av RFA, Attention eller Gillberg utan bara vanliga medlemmar som du lyckats gå på nerverna på samma sätt som du gick mig på nerverna när vi försökte samarbeta.

Att försöka politisera frågan och framställa dig själv som offer för en konspiration är ju att vägra ta ansvar för ditt eget agerande. Du har ju själv medgivit att du tillåtit dig vara extra aspigt här, fastän du kan uppföra dig på andra forum. Vill du inte stå för det nu? Menar du att du inte alls har någon del i att du fått klagomål?
Senast redigerad av Inger 2011-05-04 14:05:58, redigerad totalt 1 gång.
Inger
Inaktiv

Anslöt: 2006-06-30

Inläggav JOR » 2008-05-10 12:42:41

Några medlemmar har sedan tidigare hotat oss med att anmäla oss hos RFA (eller om det var Attention, minns inte) :-D

Så, em... Jag tror nog att vi lugnt kan hävda att vi inte går i RFAs ledband.
Senast redigerad av JOR 2011-05-04 14:05:58, redigerad totalt 2 gånger.
JOR
Forumtomte och dito tekniker

Anslöt: 2005-10-11

Inläggav rdos » 2008-05-10 12:46:21

Inger skrev:Det där är verkligen ett utslag av ren och skär paranoja. Jag hoppas du inte tror på det på allvar?

Varför skulle jag inte det, och förresten så är jag förbannad. När ilskan går över så skiter jag väl antagligen i att läsa mer här?
rdos

Inläggav KrigarSjäl » 2008-05-10 12:49:33

JOR skrev:Några medlemmar har sedan tidigare hotat oss med att anmäla oss hos RFA (eller om det var Attention, minns itne) :-D

Vilka stjärnor är det du talar om här??
Anmäla hos RFA...! Ser folk dem som ngt slags överstepräster eller vad är det frågan om?
KrigarSjäl

Inläggav JOR » 2008-05-10 12:53:50

Namngivningen bör jag nog utelämna.

Men dessa få är inte aktiva medlemmar, så långt kan jag väl säga.

Mycket bottnar i hur vi hanterar de medlemmar som raskt blir anklagade för att vara trolls.
Senast redigerad av JOR 2011-05-04 14:05:58, redigerad totalt 1 gång.
JOR

Inläggav Mats » 2008-05-10 12:58:10

JOR skrev:Några medlemmar har sedan tidigare hotat oss med att anmäla oss hos RFA (eller om det var Attention, minns inte) :-D
Är det sant?? Man häpnar! :-)051

De kunde lika gärna hotat med att anmäla forumet till sin egen mamma. Det hade fått samma effekt... **LOL**

EDIT: Såg inte JOR:s svar innan jag postade.
Senast redigerad av Mats 2011-05-04 14:05:58, redigerad totalt 1 gång.
Mats

Anslöt: 2007-04-09

Inläggav JOR » 2008-05-10 13:15:40

Så som folk hos oss klagat så får jag ibland för mig att vi är ett litet mini-flashback

Angående rdos:
Han har skapat väl många trådar om sitt quiz, ditten o datt om just quizet...

1. "Komorbida tillstånd i Aspie-quiz"
2. "Förstår ni kvinnors signaler?"
3. "Hur förklarar man detta fynd?"
4. "Ny Aspie-quiz rapport bekräftar varför dragen hör ihop"
5. "Vad gör aspergare missnöjda med sin barndom?"
6. " Hur många som fuskar i Aspie-quiz"
7. "Att gilla att kasta saker som t.ex. stenar"
8. "[ Omröstning ] Bättre Neandertal poll"

Ofyf!
Orkar inte sitta o analysera alla trådar och om de borde ses som aspiequiz-tråd eller ej. De är ruskigt många.

Och nu när ex antal klagat på att han drar in sina quiz-teorier/Nh i andras trådar.
Vad skall man göra?

Tycker nog allt att rdos får hålla sig till NFD med alla sina trådar tills det lugnat ner sig väsentligt.

Ifrågasätta RFA, Attention, psykiatrin eller staten o kapitalet får han fortsätta med. Men det under förutsättning att han inte drar en massa korrelationer från quizet. Eller bygger sina ifrågasättande baserade på Nh-teorier.

Måste väl ändå vara acceptabelt?
Senast redigerad av JOR 2011-05-04 14:05:58, redigerad totalt 1 gång.
JOR

Inläggav KrigarSjäl » 2008-05-10 13:26:59

Ja. Men banningsperioden är fortfarande på tok för lång.
KrigarSjäl

Inläggav Inger » 2008-05-10 13:27:40

rdos skrev:
Inger skrev:Det där är verkligen ett utslag av ren och skär paranoja. Jag hoppas du inte tror på det på allvar?

Varför skulle jag inte det, och förresten så är jag förbannad. När ilskan går över så skiter jag väl antagligen i att läsa mer här?

Och det vore väl som sagt synd. Kan du inte bara vara arg ett tag och komma tillbaka när du lugnat ner dig?

Då kanske du också inser att detta inte är en RFA-konspiration utan bara några som tycker du har en påfrestande kommunikationsstil. Kan du inte bara ta in det och ta ansvar för det och modifiera den en aning, såsom du tydligen kan om du bara vill?

Edit: Det handlar om respekt för andra medlemmar. Jag vet att du tycker att "bland Aspergare ska man kunna få slappna av och vara sig själv'"därför att du betraktar oss som 'familj' men du har inte frågat om andra känner på samma sätt, och om det faktiskt är ok att vara helt sitt enerverande själv. Du bara utgår från det och tvingar det på andra, vilket då begränsar deras frihet i samma utsträckning som du utökar din egen.
Senast redigerad av Inger 2011-05-04 14:05:58, redigerad totalt 3 gånger.
Inger
Inaktiv

Inläggav Kvasir » 2008-05-10 13:29:51

Intressant. Att andra ständigt och jämnt blir förbannade på rdos verkar helt i sin ordning, enligt honom själv, men när han själv blir förbannad, då får han nog. ;)
Senast redigerad av Kvasir 2011-05-04 14:05:58, redigerad totalt 1 gång.
Kvasir

Anslöt: 2007-11-04

Inläggav rdos » 2008-05-10 13:33:38

Kvasir skrev:Intressant. Att andra ständigt och jämnt blir förbannade på rdos verkar helt i sin ordning, enligt honom själv, men när han själv blir förbannad, då får han nog. ;)

Jo, och Kvasir han tolkar fortfarande allt som fan tolkar bibeln.

FYI, så handlar ju detta inte om vem som blir förbannad utan om censur om vad som får diskuteras där nya medlemmar kommer in.
rdos

Inläggav rdos » 2008-05-10 13:36:03

Inger skrev:Då kanske du också inser att detta inte är en RFA-konspiration utan bara några som tycker du har en påfrestande kommunikationsstil. Kan du inte bara ta in det och ta ansvar för det och modifiera den en aning, såsom du tydligen kan om du bara vill?

Står inget om kommunikationsstil i PMet, utan det står om censur. De åsikter jag har är helt enkelt farliga för nya medlemmar som skickar anmälningar, speciellt de som är vana vid RFA och Attention.
rdos

Inläggav Kvasir » 2008-05-10 13:36:08

rdos skrev:
Kvasir skrev:Intressant. Att andra ständigt och jämnt blir förbannade på rdos verkar helt i sin ordning, enligt honom själv, men när han själv blir förbannad, då får han nog. ;)

Jo, och Kvasir han tolkar fortfarande allt som fan tolkar bibeln.

FYI, så handlar ju detta inte om vem som blir förbannad utan om censur om vad som får diskuteras där nya medlemmar kommer in.

Nu var det väl lite på skoj jag skrev det, därav smileyn. Men det är ju förmodligen ändå så att det som fått moderatorern att agera i grund och botten är att så många medlemmar så ofta blir fly förbannade på dig och ditt beteende.
Kvasir

Inläggav Inger » 2008-05-10 13:43:53

rdos skrev:FYI, så handlar ju detta inte om vem som blir förbannad utan om censur om vad som får diskuteras där nya medlemmar kommer in.

Hm, ja på sätt och vis kan man väl säga att det är det. Men det är vad jag förstår inte för att cencurera dina åsikter (i så fall skulle du blivit utslängd helt) utan i första hand för att inte skrämma bort nykomlingar med dina konstiga teorier, som du har en irriterande vana att presentera som fakta istället för som teori. Varvid vi andra på typiskt Aspie-maner inte kan låta bli att påpeka detta eftersom man vill att rätt ska vara rätt.

Sånt tjafs är inte det första man ska behöva mötas av som nykomling, oavsett om man är en undrande anhörig, nydiagnosticerad Aspie eller nån som precis upptäckt AS och undrar om de har det. Minns du pro/anti-med-diskussionerna mellan Kate&Trisha vs José i varenda nykomlingstråd på ToT? Samma sak. Skitjobbigt för den nytillkomne som fattar noll och finner sin tråd hijackad av nån märklig diskussion som inte verkar ha med deras fråga att göra.

Däremot kan de ju läsa om dina teorier sen när de blivit lite mer hemmastadda i forumet och ta ställning till vad de tycker om dem. Detta ser jag inte alls som något orimligt.

Kan du inte försöka att se saken från andras perspektiv för en gångs skull? Du brukar säga att du saknar NT ToM men att du har Aspie ToM - här har du möjlighet att bevisa det.
Inger
Inaktiv

Inläggav rdos » 2008-05-10 13:54:49

Inger skrev:Kan du inte försöka att se saken från andras perspektiv för en gångs skull? Du brukar säga att du saknar NT ToM men att du har Aspie ToM - här har du möjlighet att bevisa det.

Det gör jag redan. Det här handlar om det som andra nykomligar redan klagat på (tror det var Nilale, bl.a.) att det finns en "innegrupp" här som tycks leva i sin egen verklighet och inte släpper in andra. Detsamma man sett exempel på många andra ställen, t.ex. när jag första gången var på AS-föreläsning och för den delen av på många andra forum.

Jag tror ju inte precis att bildandet av sådana grupperingar gör någon större nytta för kollektivet som sådant, utan de tenderar att isolera sig ifrån alla som inte delar deras åsikter.
rdos

Inläggav Inger » 2008-05-10 14:01:00

rdos skrev:
Inger skrev:Kan du inte försöka att se saken från andras perspektiv för en gångs skull? Du brukar säga att du saknar NT ToM men att du har Aspie ToM - här har du möjlighet att bevisa det.

Det gör jag redan. Det här handlar om det som andra nykomligar redan klagat på (tror det var Nilale, bl.a.) att det finns en "innegrupp" här som tycks leva i sin egen verklighet och inte släpper in andra. Detsamma man sett exempel på många andra ställen, t.ex. när jag första gången var på AS-föreläsning och för den delen av på många andra forum.

Jag tror ju inte precis att bildandet av sådana grupperingar gör någon större nytta för kollektivet som sådant, utan de tenderar att isolera sig ifrån alla som inte delar deras åsikter.

OK, då bevisar du att du antingen saknar Aspie-ToM, eller medvetet försöker undvika frågan om ditt eget ansvar genom att återigen skjuta över det på andra och dra upp något som är en separat diskussion. Vad är det som är så svårt med att ta ansvar för ditt eget uppförande eftersom du gör nästan vad som helst för att undvika det?
Inger
Inaktiv

Inläggav Kvasir » 2008-05-10 14:06:07

rdos skrev:

Visserligen kan jag ha misstolkat Nilale, men som jag förstod henne så hade det ingenting med åsikter att göra. Jag tolkade det snarare som att hon uppfattade det som svårt att bli uppmärksammad i vissa diskussioner eller något sådant (men exakt vad hon syftade på vet jag inte). Det är nog snarare du rdos som tror att allting har med åsikter och inbillade åsiktsförbud att göra.
Kvasir

Inläggav rdos » 2008-05-10 14:14:11

Inger skrev:OK, då bevisar du att du antingen saknar Aspie-ToM, eller medvetet försöker undvika frågan om ditt eget ansvar genom att återigen skjuta över det på andra och dra upp något som är en separat diskussion. Vad är det som är så svårt med att ta ansvar för ditt eget uppförande eftersom du gör nästan vad som helst för att undvika det?

Jag har inget ansvar för detta. Jag tänker sätta igång aspie-forum på Yahoo istället, eftersom detta forum nu i min tankevärd är en bastion för RFA.

FYI, så klarade jag alldeles utmärkt att på egen hand driva ett forum i flera år, helt utan moderering dessutom. För mig ser situationen exakt likadan ut som 2002 då samma hetska förföljelse av avvikande idéer pågick på ett då populärt AS-forum. Det slutade, så vitt jag vet, med att forumet dog ut medan aspie-forum levde bra många år.
rdos

Inläggav Inger » 2008-05-10 14:24:47

Nähä, du har inget ansvar för hur du uppför dig? OK, då är det klarlagt en gång för alla. Folk som konsekvent vägrar ta ansvar för sin del av kommunikationen (dvs åtminstone 50%) har jag inget intresse av att kommunicera eller umgås med.

Himla synd för jag tycker faktiskt att du är rätt kul och har en trevlig energi och har känts lite som en bror. Om du bara inte varit så förmorrat envis och oresonlig så skulle jag gärna fortsatt debattera med dig. Forumet kommer helt klart att kännas tommare och sakna en av sina mest utmärkande profiler om du verkligen drar och inte kommer tillbaka (vilket jag tycker du borde sova på innan du beslutar nåt förhastat).

Jag skriver också helt under på att ditt Aspie-forum var Sveriges bästa forum innan detta fanns. Det dog väl för att folk tröttnade på ditt och mitt tjafs om quizet (innan vi började ta det i privata mejl) och för att detta forum hade fler medlemmar och mer användarvänligt format. Lite synd för det var småmysigt där. Går det inte att återuppliva igen?
Inger
Inaktiv

Inläggav rdos » 2008-05-10 14:30:43

Inger skrev:Nähä, du har inget ansvar för hur du uppför dig? OK, då är det klarlagt en gång för alla.

Det var inte så jag menade. Problemet är som sagt att PMet inte handlar om hur jag uppför mig utan vilka åsikter jag har. Dessutom så är det EN person som ska straffas när en hel hög med andra personer oxå är inblandade i detta (därav moderator Weasley).

Inger skrev:Men lycka till med att skapa ditt eget forum. Jag skriver helt under på att ditt Aspie-forum var Sveriges bästa forum innan detta fanns. Det dog väl för att folk tröttnade på ditt och mitt tjafs om quizet (innan vi började ta det i privata mejl) och för att detta forum hade fler medlemmar och mer användarvänligt format. Lite synd för det var småmysigt där. Går det inte att återuppliva igen?

Håller på och försöker, och jag håller med om att aspie-forum dog ut när vi tjafsade om Aspie-quiz, vilket vi borde gjort privat och inte på forumet. Du är välkommen tillbaka om du har lust.
rdos

Inläggav Kvasir » 2008-05-10 14:36:11

rdos skrev: Problemet är som sagt att PMet inte handlar om hur jag uppför mig utan vilka åsikter jag har. Dessutom så är det EN person som ska straffas när en hel hög med andra personer oxå är inblandade i detta (därav moderator Weasley).

Nu menar jag absolut inte att någon ska offentliggöra PMet, men är det verkligen så att det står eller rimligen kan tolkas att det handlar om åsikter? Jag ställer mig tveksam, eftersom du nästan alltid hävdar att det är dina åsikter vi andra klagar på när det inte alls är åsikterna det handlar om.
Kvasir

Återgå till Regler, nyheter och synpunkter

Logga in