rappakalja

Här diskuterar vi språkfrågor på ett brett plan.

 Moderatorer: Alien, atoms

rappakalja

Inläggav Zombie » 2008-05-23 23:54:43

:-)030 Kvällsstuga också? Nu lell...
Svenskt ord för pub? Eller den där nattmannen bor? :wink:
Senast redigerad av Zombie 2011-05-04 18:51:32, redigerad totalt 1 gång.
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Inläggav Sabina » 2008-05-24 0:19:28

Zombie skrev: :-)030 Kvällsstuga också? Nu lell...
Svenskt ord för pub? Eller den där nattmannen bor? :wink:


"Nattspringerska" finns med i spelet "Rappakalja".

(Spelet där man hittar på förklaringar till ovanliga ord, ni vet?)

Men "nattspringerska" visade sig inte vara något särskilt syndigt fenomen, enligt facit...

Det går nog värre till på puben. :)
Senast redigerad av Sabina 2011-05-04 18:51:32, redigerad totalt 1 gång.
Sabina
 
Inlägg: 390
Anslöt: 2008-03-23
Ort: Göteborg

Inläggav Sabina » 2008-05-30 20:25:12

Zombie skrev:Sabina
Nej, jag hade inte hört talas om spelet Rappakalja. (Men det kanske inte säger så mycket.) Har det många ord? Ordlista också?
Och inte om nattspringerskor. Vad är det?



Rappakalja är ett av de få sällskapsspel som jag verkligen tycker är roligt. Och jag skule tro att det kan passa många andra med ordintresse också. Men det var många år sedan jag spelade det sist och jag har ingen koll på om det fortfarande säljs.

Det är ett kortspel och innehåller därför inte någon separat ordlista. Däremot kan ordbok/lexicon vara kul att ha i tillgång till när man spelar, även om det inte är på något sätt nödvändigt. Spelet går kortfattat ut på att hitta på trovärdiga förklaringar på ovanliga ord, och därmed få de andra spelarna att tycka att ens egen förklaring är den mest trovärdiga. ("Specialfall" är dock de gånger då en spelare faktiskt vet vad det ovanliga ordet betyder, och då lämnat en korrekt förklaring. Då får man poäng för det också).

"Nattspringerska" finns med som ett ord i spelet "Rappakalja". Jag har dock aldrig träffat på ordet utanför spelet, så jag vet inte om det är något speltillverkarna själva kreerat. :) I spelets facit stod det något i stil med att nattspringerska betyder "kvinna som springer om natten" vilket då alltså skulle vara den korrekta förklaringen. Men de förklaringar som jag minns vann poäng var istället olika varianter av kvinnlig prostituerad.

Men det där med nattspringerskan är ett undantag. Annars är spelet fullt av ord som "bortglaspa", "akalkuli", "astasi", "sisare", "partinium", "radotör", "selenografi" etc etc etc

Aspergare med specialintresse för något udda ämne kan få tillfälle att glänsa! :)
Senast redigerad av Sabina 2011-05-04 18:51:32, redigerad totalt 1 gång.
Sabina
 
Inlägg: 390
Anslöt: 2008-03-23
Ort: Göteborg

Inläggav Jonte » 2008-05-30 21:40:04

Det går att använda en ordbok istället. Man är några stycken, en läser ett ord från ordboken, de andra säger om de vet vad ordet betyder. Kan någon ordet tar man nästa (ärlighet förutsätts). Nu har vi hittat ett ord som ingen kan t ex lemmiskata. Då skriver alla på små lappar; fågel, formövning i karate, konsummärke, växt, seldon för renar eller så. Den med ordboken skriver det rätta svaret på sin lapp. Sen får de andra poäng om de gissar på rätt svar och dessutom får den som ljugit bäst (den vars svar flest röstat på) poäng. Sen går boken vidare till nästa. Kul om man gillar ord och gillar att fabulera. Nackdelen är att Zombie inte får vara med, han kan alla orden :( .
Senast redigerad av Jonte 2011-05-04 18:51:32, redigerad totalt 1 gång.
Jonte
 
Inlägg: 1402
Anslöt: 2007-02-01

Inläggav Zombie » 2008-05-30 22:50:30

Musturerna umbilikvendoserar jormundligen centralepipedialt underi spunkrabiatism, hörsnar otvå grötnystan nedupp evagala pedikulariteter undslippsamt.
Se? Idel ord jag inte kan.
"Älskogsskata" :?: Vill jag se! Inte för jag tror att inte den vanliga ägnar sig åt det, ska gudarna veta - men...

Nej, så spellysten jag blir!

(Man kan googla fram "lempi" i en finsksvensk ordlista - bedrövlig, men den finns. Antog att "lemmi" kunde vara en stadieväxlad böjningsstam eller finlandssvensk förvanskning; sedan får Jonte säga (eller inte säga) om han lurade mig...)
Senast redigerad av Zombie 2011-05-04 18:51:33, redigerad totalt 1 gång.
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Inläggav Jonte » 2008-05-30 23:19:26

Bara för att göra det lite svårare stavade jag fel, givetvis med flit :oops: Ska ju vara lemniskata så klart... Fast Google är ju fusk.

Zombie skrev:Musturerna umbilikvendoserar jormundligen centralepipedialt underi spunkrabiatism, hörsnar otvå grötnystan nedupp evagala pedikulariteter undslippsamt.
Se? Idel ord jag inte kan.
Var glad för det du!

Då kan vi leka! Jag säger att otvå är tre, vad är ditt förslag? Sen när det kommit in några förslag till så får de andra gissa? Undrar om det funkar?
Senast redigerad av Jonte 2011-05-04 18:51:33, redigerad totalt 1 gång.
Jonte
 
Inlägg: 1402
Anslöt: 2007-02-01

Inläggav Zombie » 2008-05-31 18:50:18

Jamen det var väl inget spel då heller? :oops:
Och ös på med fler facktermer bara så bräcker du mig!
Jag otvår mig just nu. Skulle gärna vilja ha en dykardator, så jag slipper avskärma mig* när jag måste duscha (för jag har det så NT att jag duschar ibland) - men men, att orka bråka om AD*Dhjälpmedelspengar...

*stöldkälla: Mixpippi
Senast redigerad av Zombie 2011-05-04 18:51:33, redigerad totalt 1 gång.
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Inläggav Jonte » 2008-05-31 20:30:24

Zombie skrev:Jamen det var väl inget spel då heller? :oops:
Och ös på med fler facktermer bara så bräcker du mig!
Jag otvår mig just nu. Skulle gärna vilja ha en dykardator, så jag slipper avskärma mig* när jag måste duscha (för jag har det så NT att jag duschar ibland) - men men, att orka bråka om AD*Dhjälpmedelspengar...

*stöldkälla: Mixpippi


Fattar sufr
Senast redigerad av Jonte 2011-05-04 18:51:33, redigerad totalt 1 gång.
Jonte
 
Inlägg: 1402
Anslöt: 2007-02-01

Inläggav Zombie » 2008-05-31 21:03:52

Med "lemmiskata" fattade jag det inte som fusk att googla ;) ; "lemniskata" och en massa andra exempelvis matematiska begrepp kände/känner jag inte till; sedan spelade jag ut kortet "otvå = otvätta sig = inte tvätta sig" och småslet tangenter på temat att jag inte vågar tvätta mig medan jag sitter vid en dator som jag inte vet är vattenfast...
Senast redigerad av Zombie 2011-05-04 18:51:33, redigerad totalt 1 gång.
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Inläggav Jonte » 2008-05-31 23:16:47

Menar du att otvå betyder när man inte tvättar sig? "Är du i duschen? Nej jag otvår." Ett sånt där ord som man man nog inte skulle våga använda. Fast såna finns det ju fler av. Jag skulle knappast kalla någon oomkullrunkelig t ex. Risken är att man får stryk.
Jonte
 
Inlägg: 1402
Anslöt: 2007-02-01

Återgå till Språket



Logga in