Raka sig med rakapparat och få det slätt och fint...

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: Alien, atoms

Raka sig med rakapparat och få det slätt och fint...

Inläggav Jonmpa » 2014-07-22 10:57:14

jag är så jäkla irriterad efter att ha försökt och försökt och försökt 5011 gånger att få en bra rakning, Men jag blir aldrig nöjd med det så till slut blev jag så arg efter att ha stått och gnuggat som en bindgalning i säkert 30 minuter minst med den förbannade apparaten så jag slängde fanstyget i diskbänken med buller och bång, Jag vill inte ha skägg, Jag vill inte ha skägg, Jag vill inte ha nåt förbannat skägg, Finns det nåt antiskäggmedel man kan ta eller nåt, Jag är helt desperat jag skulle göra vad som helst för att slippa detta, Det börjar klia för jag börjar lugnt, Men när jag inte får bort allt blir jag så förbannad och börjar våldsföra mig med maskinen alltså gnugga jätte jätte jättehårt på samma fläck för att få bort det sista och det börjar då bränna och klia i skinnet och blir rött och alldeles irriterat, Jag blir galen!!! :x icon
Jonmpa
 
Inlägg: 147
Anslöt: 2011-02-04
Ort: Vårberg, Stockholm

Raka sig med rakapparat och få det slätt och fint...

Inläggav Flatline » 2014-07-22 11:19:45

Skaffa en kniv.
Vanligtvis när jag rakar mig på morgonen så har jag inte tid med knivritualen men den är helt suverän för att ta det sista som apparaten inte klarar av.
Om du har gott om tid och är en morgonmänniska så rekommenderar jag att ersätta apparaten med en kniv :)
Flatline
 
Inlägg: 1193
Anslöt: 2013-03-26

Raka sig med rakapparat och få det slätt och fint...

Inläggav Jonmpa » 2014-07-22 11:22:43

Då är det inte rätt för mig, Dels är jag rädd för knivar, Lite knivfobi se, Jag ser inte knivar som hjälpmedel utan som vapen och jag är darrhänt och är inte nån morgonmänniska utan snarare nattuggla var uppe till 3 inatt bara en sån sak
Jonmpa
 
Inlägg: 147
Anslöt: 2011-02-04
Ort: Vårberg, Stockholm

Raka sig med rakapparat och få det slätt och fint...

Inläggav Miche » 2014-07-22 12:31:22

Rakhyvel är nästa alternativ, kombinerat med raklödder och varmt vatten så funkar det rätt bra för att få ett bra resultat. Billigaste grejerna hittar man på Lidl.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Raka sig med rakapparat och få det slätt och fint...

Inläggav plåtmonster » 2014-07-22 12:40:44

Ett tips är att dra lite i huden så att skäggstråna kommer i annan position och köra maskinen i små 1 cm cirklar. Annars är raklödder med rakhyvel en effektiv metod som dock kan ge små skärsår.
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Raka sig med rakapparat och få det slätt och fint...

Inläggav Jonmpa » 2014-07-22 12:49:27

Tack för tipset, Det var ett bra tips mycket konstruktivt och bra!!! Tack och bock!!!
Jonmpa
 
Inlägg: 147
Anslöt: 2011-02-04
Ort: Vårberg, Stockholm

Raka sig med rakapparat och få det slätt och fint...

Inläggav nescio » 2014-07-22 13:20:53

Sluta raka dig och få helskägg. Problem solved!
nescio
 
Inlägg: 3834
Anslöt: 2009-03-12
Ort: En liten röd stuga.

Raka sig med rakapparat och få det slätt och fint...

Inläggav Mortalis » 2014-07-22 13:23:27

Det kan vara bra att raka sig på kvällen istället för morgonen. Då är det lättare att koncentrera sig och ta det lugnt.

Visserligen hinner skägget växa ut lite under natten. Men rakar man med hyvel blir det ändå kortare än med rakapparat.

Tips: låt löddret sitta på några minuter så blir skäggstråna mjukare och rakningen går lättare.
Mortalis
 
Inlägg: 1804
Anslöt: 2012-05-22
Ort: Aspudden

Raka sig med rakapparat och få det slätt och fint...

Inläggav Jonmpa » 2014-07-22 13:23:57

Herregud och se ut som en getabock, Nänänä, Never, Då får man aldrig mer en puss i hela mitt liv se
Jonmpa
 
Inlägg: 147
Anslöt: 2011-02-04
Ort: Vårberg, Stockholm

Raka sig med rakapparat och få det slätt och fint...

Inläggav Jonmpa » 2014-07-22 13:24:47

Nu menade jag citat det som Nescio skrev
Jonmpa
 
Inlägg: 147
Anslöt: 2011-02-04
Ort: Vårberg, Stockholm

Raka sig med rakapparat och få det slätt och fint...

Inläggav nallen » 2014-07-22 13:32:32

På den tiden jag rakade mig fick jag mycket mer irriterad hud av rakapparaten än när jag rakade mig med lödder och hyvel. Numer har jag hakskägg och rakar kinderna med trimmer ungefär en gång i veckan, det funkar OK för mig.
Det är nog individuellt vad som fungerar bäst och man får helt enkelt prova sig fram. En sak är helt klar när det gäller rakhyvlar; snåla inte, det blir bara skit när man försöker raka sig med en som inte är tillräckligt vass.
nallen
 
Inlägg: 19462
Anslöt: 2006-08-27
Ort: Vid Skogen

Raka sig med rakapparat och få det slätt och fint...

Inläggav Miche » 2014-07-22 13:52:09

Jonmpa skrev:Herregud och se ut som en getabock, Nänänä, Never, Då får man aldrig mer en puss i hela mitt liv se
Jag hade både skägg och mustasch när jag blev ihop med min älskling, jag trimmar det ibland bara och rakar lite på ställen (halsen och kinderna) där jag inte vill att det ska växa men det gör jag inte varje dag.

F.ö. älskar hon mina pussar...
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Raka sig med rakapparat och få det slätt och fint...

Inläggav kullan » 2014-07-22 13:58:05

Jag älskar min killes skäggstubb. Och jag pussar han gärna.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Raka sig med rakapparat och få det slätt och fint...

Inläggav geocache » 2014-07-22 14:17:05

Jag rakar mig bara någon gång i månaden, och då har jag kanske centimeterlång skäggväxt. Jag börjar med skäggtrimmer, och så fortsätter jag med rakhyvel, raklödder och hett vatten. Det blir mycket bättre resultat än om jag använder rakapparat.
geocache
 
Inlägg: 9578
Anslöt: 2008-06-16
Ort: Ludvika

Raka sig med rakapparat och få det slätt och fint...

Inläggav plåtmonster » 2014-07-22 14:25:07

När det gäller rakapparater har jag goda erfarenheter av Philips variant med 3 st roterande huvuden. Rakapparater behöver dessutom rengöras invändligt med jämna mellanrum för att fungera bra.
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Raka sig med rakapparat och få det slätt och fint...

Inläggav Kristofer » 2014-07-22 14:43:28

Med kraftig skäggväxt och hud som inte tycker om att rakas så är mitt val en lite dyrare rakhyvel och ett bra raklödder. Se upp för billiga engångshyvlar. Det slutar bara med sår istället för skäggstrån.
Kristofer
 
Inlägg: 7528
Anslöt: 2005-11-05

Raka sig med rakapparat och få det slätt och fint...

Inläggav Moggy » 2014-07-22 15:01:52

Jag kör med rakgel efter det att jag har duschat. Hyveln glider lätt på gelet och stråna är mjuka efter duschen. Använder faktiskt engångshyvlar då jag föredrar dessa. Haft ett par riktiga hyvlar med dyra huvuden men jag upplever dessa som stora och klumpiga och svåra att komma åt med i alla vinklar. Gilettes engångshyvlar är små och lätta och går bra att handskar med. Rakar bort näshåren och engångshyvlarna går att stoppa in i näsan och snurra runt med så jag får bort det mesta av närhår. Det går inte med de stora hyvlarna.
Moggy
 
Inlägg: 12720
Anslöt: 2007-01-25

Raka sig med rakapparat och få det slätt och fint...

Inläggav Miche » 2014-07-22 16:01:25

Annars finns det billiga och enkla näshårstrimmers (vill inte stoppa in ett rakblad i näsan...)
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Raka sig med rakapparat och få det slätt och fint...

Inläggav Tigerklo » 2014-07-22 17:08:20

Varmt vatten - gel - tuta och kör!
Tigerklo
Inaktiv
 
Inlägg: 210
Anslöt: 2013-01-01
Ort: Södra Sverige, men vill tillbaka till Skåne

Raka sig med rakapparat och få det slätt och fint...

Inläggav Moggy » 2014-07-22 17:12:07

Miche skrev:Annars finns det billiga och enkla näshårstrimmers (vill inte stoppa in ett rakblad i näsan...)


Fast dom är inget bra.
Moggy
 
Inlägg: 12720
Anslöt: 2007-01-25

Raka sig med rakapparat och få det slätt och fint...

Inläggav Miche » 2014-07-22 18:26:39

Moggy skrev:
Miche skrev:Annars finns det billiga och enkla näshårstrimmers (vill inte stoppa in ett rakblad i näsan...)


Fast dom är inget bra.
Duger för mig, det behöver inte direkt bli lent som en barnrumpa i näsan...
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Raka sig med rakapparat och få det slätt och fint...

Inläggav pappfigur » 2014-07-25 22:47:31

Hejhej här är mina "50 cents"

Jag har helskägg sedan 30 år men vill inte se ut som en taliban med skägg på halsen och kinderna. Köpte engångshyvlar för 10 kr påsen och rakade mej med skum eller tvållödder. Skum är enklare.
Har nån sorts virvel eller liknande på halsen, skäggstråna ligger svepande från vänster till höger och sen ner.
Med en ny fin engångshyvel skär jag mej nåt så förbaskat, särskilt inför kalas, för mig som är(var) van att gnugga med lite slöare ofarligare hyvlar.

På billiga engångshyvlar finns ingen spalt så skägget fastnar mellan bladen. Skölj ofta!

En engångshyvel räcker väl ett par veckor tror jag? (Som om 10 kr påsen är en svår utgift).

Raka dej på kvällen, som sagts tidigare. Lugnt och ledigt. Och rödflammor kanske hinner lägga sej till morgonen :)

Numera använder jag pappas (rip) batteridrivna, det är enkelt och blir någotsånär (ett av hans favoritord). Men en vanlig tvåbladshyvel tar djupare, det blir slätare (Utom när vårdhemstjejen rakade pappa när han dött, han såg misshandlad ut)

Dra inte diagonalt med bladet, du skär dej! Raka vinkelrätt mot bladet.

Dom säger att man ska raka längs med "fallriktningen" på stråna (dvs inte raka uppåt?) för då hugger det, men jag fick det inte att bli slätt med mina halvofarliga hyvlar om jag inte rakade "baklänges", mot strånas lutning eller vridning. Med en ny hyvel och det sättet skar jag mig alltid...

Jag har även provat en Philips luddnoppningsapparat! Principen är samma som en rakapparat men större. Den ryckte en liten slamsa av mitt halsskinn! AJ!
pappfigur
Ny medlem
 
Inlägg: 3
Anslöt: 2014-06-26

Raka sig med rakapparat och få det slätt och fint...

Inläggav LittleKiwi » 2014-07-25 23:03:43

Min pojkvän rakade sig med en sådan här http://www.maggardrazors.com/wp-content ... hrome2.jpg och rakborste + raktvål innan han skaffade helskägg. Allt det i kombination gav en riktigt nära rakning och han blev riktigt len i ansiktet. Dessutom så blev han inte röd i ansiktet efteråt. Han har flera gånger lovprisat den typen av rakhyvel då man bara låter den glida över huden. Med raktvål och borste så kommer löddret åt ännu längre ner än när man gnider in vanligt raklödder med fingrarna.
LittleKiwi
 
Inlägg: 63
Anslöt: 2012-04-10

Raka sig med rakapparat och få det slätt och fint...

Inläggav Aspergare » 2014-08-08 18:59:00

Rakhyvel ger den bästa rakningen. Vilket det även finns en test gjord av Discovery Channel.
Dom jämförde resultat för rakkniv (i händerna på en kunnig barberare), rakhyvel och rakapparat.

Använder själv rakhyvel och kan bara hålla med om att de ger det bästa resultatet. Rakhyvel är också skonsammast för hyn.
Jag använder Gillette Fusion och vanligt vitt rakskum. Gel har en tendens att bilda en hinna på huden som gör att knivarna glider över håren och försvårar en nära på huden rakning.
Aspergare
Ny medlem
 
Inlägg: 8
Anslöt: 2012-05-12
Ort: Stockholm

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in