Radera sina inlägg (inom 15 minuter)?

Foruminformation postas här. Förslag och kritik är också välkommet.

 Moderatorer: Alien, atoms

Radera sina inlägg (inom 15 minuter)?

Inläggav Bjäbbmonstret » 2008-02-01 11:52:22

Jag är en spontan människa. Jag märker då och då att jag plötsligt har postat ett inlägg som jag inte hade tänkt skriva och då måste jag radera hela innehållet och skriva något meningslöst som pass, censur, ....eller något dylikt. Det skulle vara skönt om man bara kunde ta bort sådana tomma inlägg, inte minst för att man lurar andra forummedlemmar att klicka på dem i tron att det är något intressant. Eller det kanske bara skulle skapa alltför mycket röra om folk började kommentera dem?
Senast redigerad av Bjäbbmonstret 2011-05-04 11:29:53, redigerad totalt 1 gång.
Bjäbbmonstret
 
Inlägg: 10578
Anslöt: 2007-11-15
Ort: Mälardalen

Inläggav Kvasir » 2008-02-01 11:55:09

Jag har redan efterfrågat den funktionen tidigare, men det verkar inte finnas några färdiga funktioner för att implementera detta enkelt, tyvärr.
Senast redigerad av Kvasir 2011-05-04 11:29:54, redigerad totalt 1 gång.
Kvasir
 
Inlägg: 14628
Anslöt: 2007-11-04
Ort: Vilse någonstans mellan coNP och P/poly

Inläggav Panika » 2008-02-01 12:13:46

Moderator:

:D Tack Bjäbbis!
Nu förstår jag dina "pass" etc...De inläggen av dig har gjort mig förbryllad.

Om ni raderar det ni skrivit och inte skriver "Pass" eller liknande, utan istället "DUBBELPOST", så raderas det enkelt av mig när jag ser det.
Senast redigerad av Panika 2011-05-04 11:29:54, redigerad totalt 1 gång.
Panika
 
Inlägg: 986
Anslöt: 2007-07-18
Ort: Helsingborg

Inläggav Kvasir » 2008-02-01 12:15:22

Panika skrev:Moderator:

:D Tack Bjäbbis!
Nu förstår jag dina "pass" etc...De inläggen av dig har gjort mig förbryllad.

Om ni raderar det ni skrivit och inte skriver "Pass" eller liknande, utan istället "DUBBELPOST", så raderas det enkelt av mig när jag ser det.


Fast dubbelpost är ju fel om det är ett enda inlägg som man ångrar. Men man kan ju skriva RADERAT eller något liknande.

Kanske läge för en officiell praxis för dessa saker?
Senast redigerad av Kvasir 2011-05-04 11:29:54, redigerad totalt 1 gång.
Kvasir
 
Inlägg: 14628
Anslöt: 2007-11-04
Ort: Vilse någonstans mellan coNP och P/poly

Inläggav Zombie » 2008-02-01 15:56:25

Bra förslag! Men inom redigeringsgränsen på en kvart då, annars blir det väl ohållbart?
----------------------------------------------------------------------------------------
Vad ligger bakom att en person ibland tillskrivs flera inlägg i vänsterspalten (under nicket) än vad som anges i inläggslistan? Är det raderade dubbelposter som bara inläggslistans räkneverk har en funktion för att ta bort - eller vad?

[EDIT] Spontan person ja... kom på att kolla moderatorernas inlägg. Genomgående färre i listan. Tar dess räkneverk bort inlägg inledda med "moderatorn"? Men sedan hade Kvasir just då 1716 inlägg enligt listan och 1716 enligt vänsterspalt (efter uppdatering av sidan); och liknande har jag sett förr. Småsak, men på tal om sånt här...
Senast redigerad av Zombie 2011-05-04 11:29:54, redigerad totalt 2 gånger.
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Inläggav Kvasir » 2008-02-01 16:02:09

Zombie skrev:Bra förslag! Men inom redigeringsgränsen på en kvart då, annars blir det väl ohållbart?


Jo, förmodligen. Man kan ju alltid skriva ett nytt inlägg där man ber moderator att ta bort detta och föregående inlägg, men det är nog ingen bra lösning. Redan inom 15 min finns ju risk att någon har hunnit börja svara på det man skrev.
Senast redigerad av Kvasir 2011-05-04 11:29:55, redigerad totalt 1 gång.
Kvasir
 
Inlägg: 14628
Anslöt: 2007-11-04
Ort: Vilse någonstans mellan coNP och P/poly

Inläggav Zombie » 2008-02-01 16:15:09

Zombie skrev:Vad ligger bakom att en person ibland tillskrivs flera inlägg i vänsterspalten (under nicket) än vad som anges i inläggslistan? Är det raderade dubbelposter som bara inläggslistans räkneverk har en funktion för att ta bort - eller vad?

[EDIT] Spontan person ja... kom på att kolla moderatorernas inlägg. Genomgående färre i listan. Tar dess räkneverk bort inlägg inledda med "moderatorn"? Men sedan hade Kvasir just då 1716 inlägg enligt listan och 1716 enligt vänsterspalt (efter uppdatering av sidan); och liknande har jag sett förr. Småsak, men på tal om sånt här...

¤#"¤&%¤#Rättelse: 1715.
Senast redigerad av Zombie 2011-05-04 11:29:55, redigerad totalt 1 gång.
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Inläggav sommar » 2008-02-01 17:01:56

Onekligen vore en sådan funktion bra. :D Det har jag oxå efterlyst. Att det står raderat tycker jag låter vettigt. men, huvudsaken är givetvis att funktionen kommer till stånd på något sätt.
sommar
Bannad
 
Inlägg: 4619
Anslöt: 2008-01-09

radera inlägg ?

Inläggav Maggi » 2014-02-26 15:45:30

Hur gör man om man vill radera sitt eget inlägg? Står att man ska klicka på redigeraknappen.... hittar inte den

Moderator Gripandekylig - flyttade tråden från avd. Att leva som Aspergare
Gripandekylig

Slog ihop tråden radera inlägg? med tråden Radera sina inlägg?
------------
Nyttig läsning: Forumregler | Netikett
Maggi
 
Inlägg: 3157
Anslöt: 2013-09-04

radera inlägg ?

Inläggav Kevlarsoul » 2014-02-26 16:08:47

1. Det går inte att radera inlägg
2. Det här är helt fel avdelning att fråga detta.
Kevlarsoul
 
Inlägg: 5748
Anslöt: 2006-12-08
Ort: Nybro

radera inlägg ?

Inläggav Gripandekylig » 2014-02-26 16:19:39

Moderator:

Du kan, om du vill radera innehållet inom 15 minuter från det att du postade inlägget, klicka på knappen Bild uppe i varje inläggsrutas högra hörn. Då kan du radera texten manuellt och sedan anmäla inlägget för borttagning av oss moderatorer genom att klicka på knappen Bild bredvid ändra-knappen.

Har det gått längre tid än 15 minuter kan du anmäla inlägget så gör vi moderatorer en bedömning av om delar av det behöver raderas eller ej. I regel raderar vi inget som skrivs i forumet men undantag görs exempelvis när en medlem råkat avslöja någon personuppgift eller liknande.

Postningsregler för AspergerForum skrev:• använd rapportverktyget för att be om hjälp med fel i inlägg eller för att anmäla inlägg som strider mot reglerna.

Registreringsavtalet skrev:Korta versionen
• Du har 15 minuter på dig att editera texten i ett inlägg efter postning, därefter tillåts inga ändringar.
• Vi raderar inte ditt konto eller dina inlägg om du vill gå ur forumet.
• Tänk även över det lämpliga i att avslöja till synes harmlösa personliga detaljer om dig själv.
Långa versionen
Observera att du som användare går du med på att all information som du skrivit in sparas i databasen.


Se även här i FAQ:en Hur ändrar och raderar jag inlägg?
Senast redigerad av Gripandekylig 2014-02-27 3:02:55, redigerad totalt 3 gånger.
Gripandekylig
 
Inlägg: 1620
Anslöt: 2012-12-27
Ort: Uppsala

Radera sina inlägg?

Inläggav Maggi » 2014-02-26 16:26:51

Ok, kanske det skulle framgå i FAQ, så hade jag inte behövt ställa frågan.
Maggi
 
Inlägg: 3157
Anslöt: 2013-09-04

Radera sina inlägg?

Inläggav Kevlarsoul » 2014-02-26 16:32:42

Det gör det ju.

faq.php#f2r1

Edit.
Eller nej det gör det iofs inte "Såvida du inte är administratör eller moderator kan du endast redigera och ta bort dina egna inlägg."
Det står med andra ord att en vanlig medlem kan radera inlägg.

Då förstår jag förvirringen.
Kevlarsoul
 
Inlägg: 5748
Anslöt: 2006-12-08
Ort: Nybro

Re: Sv: Radera sina inlägg?

Inläggav Zirre » 2014-02-26 17:10:33

Maggi skrev:Ok, kanske det skulle framgå i FAQ, så hade jag inte behövt ställa frågan.

Kan hålla med om att texten är lite luddig.
Zirre
 
Inlägg: 9275
Anslöt: 2009-12-08
Ort: Sthlms län, Uppland

Radera sina inlägg?

Inläggav Alien » 2014-02-26 19:22:54

Moderator:

Det som står i denna FAQ är standard för PhpBB. Det är alltså inte något som forumledningen skrivit ihop el lätt kan ändra.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Radera sina inlägg?

Inläggav abyss » 2014-02-27 0:15:06

Alien skrev:Moderator:

Det som står i denna FAQ är standard för PhpBB. Det är alltså inte något som forumledningen skrivit ihop el lätt kan ändra.

Klart att ni kan ändra den, speciellt svårt är det inte heller, bara att ändra templaten. Förövrigt är det en jävligt konstig policy att driva på den här typen av forum där folk ofta ångrar vad dom skrivit i efterhand.
abyss
 
Inlägg: 70
Anslöt: 2011-05-10

Radera sina inlägg?

Inläggav Alien » 2014-02-27 1:08:37

abyss skrev:
Alien skrev:Moderator:

Det som står i denna FAQ är standard för PhpBB. Det är alltså inte något som forumledningen skrivit ihop el lätt kan ändra.

Klart att ni kan ändra den, speciellt svårt är det inte heller, bara att ändra templaten. Förövrigt är det en jävligt konstig policy att driva på den här typen av forum där folk ofta ångrar vad dom skrivit i efterhand.


Vad syftar du på? Menar du att man ska kunna ändra sina inlägg hur lång tid efteråt som helst?

Inte så lyckat om första inlägget ändras helt el tas bort, när flera redan svarat på det.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Radera sina inlägg?

Inläggav abyss » 2014-02-27 17:20:44

Alien skrev:Vad syftar du på? Menar du att man ska kunna ändra sina inlägg hur lång tid efteråt som helst?

Inte så lyckat om första inlägget ändras helt el tas bort, när flera redan svarat på det.

Det är inte heller så lyckat om någon får ångest för att dom ångrat sig angående något dom skrivit. I jämförelse med det skulle jag påstå att några saknade inlägg och trådar är en skitsak som inte påverkar någon negativt.

Personligen har jag inget emot att det inte går att ta bort, tänker mest på att det finns en del deppiga och instabila personer här som kanske inte tänker efter innan dom skriver saker.
abyss
 
Inlägg: 70
Anslöt: 2011-05-10

Radera sina inlägg?

Inläggav Sjuckert » 2014-02-27 17:45:55

abyss skrev:
Alien skrev:Vad syftar du på? Menar du att man ska kunna ändra sina inlägg hur lång tid efteråt som helst?

Inte så lyckat om första inlägget ändras helt el tas bort, när flera redan svarat på det.

Det är inte heller så lyckat om någon får ångest för att dom ångrat sig angående något dom skrivit. I jämförelse med det skulle jag påstå att några saknade inlägg och trådar är en skitsak som inte påverkar någon negativt.

Personligen har jag inget emot att det inte går att ta bort, tänker mest på att det finns en del deppiga och instabila personer här som kanske inte tänker efter innan dom skriver saker.

Det är förstås olyckligt om det blir så ibland, men jag tror att om möjligheten fanns så skulle folk ta bort sina inlägg av helt andra anledningar också. Tänk vad skönt det kunde vara: man stör sig på ett felaktigt/tråkigt/ogenomtänkt inlägg - ta bort. Man har ändrat åsikt sedan man skrev ett visst inlägg - ta bort. Man råkade framställa sig själv på ett ofördelaktigt sätt - ta bort, osv osv. Som en slags självcensur. Det kunde bli många hål i diskussionerna då...
Sjuckert
 
Inlägg: 1164
Anslöt: 2013-05-11

Re: Radera sina inlägg?

Inläggav Titti » 2014-02-27 17:49:45

Som på Facebook. Där tar folk bort inlägg när de får mothugg. Eller trådstarten om svaren inte blir de önskade. I det första fallet blir det hål i diskussionerna och en del inlägg blir helt obegripliga när andra har försvunnit. I det andra fallet försvinner hela tråden med kanske en hel del intressanta inlägg.
Titti
 
Inlägg: 9003
Anslöt: 2007-09-16

Radera sina inlägg?

Inläggav kullan » 2014-02-27 17:58:25

Titti skrev:Som på Facebook. Där tar folk bort inlägg när de får mothugg. Eller trådstarten om svaren inte blir de önskade. I det första fallet blir det hål i diskussionerna och en del inlägg blir helt obegripliga när andra har försvunnit. I det andra fallet försvinner hela tråden med kanske en hel del intressanta inlägg.


Ja och det är en förlust man får ta tycker jag. Åtminstone på facebook. Jag raderar mina trådar när jag känner att det är lämpligt. Och det på egna grunder.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Sletting (radering) av innlegg

Inläggav River » 2014-09-22 12:40:57

Synes det skulle vært tillatt å slette sine innlegg (med besvarelser) til evig tid.

Er jo ikke alltid en skriver så smart da.

Moderator Alien: Lade till svenska ordet i rubriken. Slog senare ihop tråden med tidigare tråd.
River
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 3642
Anslöt: 2012-04-16

Sletting av innlegg

Inläggav River » 2014-09-22 13:51:03

Ja, tenker ikke bare på frekke innlegg og uheldige utleveringsinnlegg, men også på banebrytende poesi/store tanker som ikke er skikkelig gjennomtenkt (eller banebrytende.)
River
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 3642
Anslöt: 2012-04-16

Sletting av innlegg

Inläggav Liebert » 2014-09-22 15:54:53

Det här är en fråga som dyker upp med ganska jämna mellanrum. Den grundläggande principen är att inga inlägg tas bort. Undantag är när visst innehåll censureras. Ibland tar vi också bort uppgifter på forumisternas begäran som kan vara allt för personliga eller känsliga.

I forumets ungdom var det möjligt att radera sina gamla inlägg och en del minns säkert att denna funktion kom att missbrukas på så sätt att många trådar massakrerades till oigenkännlighet. Därför tillkom 15-minutersregeln. Jag tror den har bidragit till att hålla tillbaka en hel del kontroversiellt innehåll då de flesta verkar medvetna om att det inte är möjligt att ångra det man skriver.
Liebert
Grundare
 
Inlägg: 1900
Anslöt: 2005-10-10

Återgå till Regler, nyheter och synpunkter



Logga in