Rädd för att gå ut

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

Moderatorer: Alien, marxisten, atoms

Rädd för att gå ut

Inläggav WallE » 2021-03-17 15:36:39

Undrar om det är någon fler med detta problem?

Jag har några barndomsvänner som jag ibland talar med i telefon och på fb, samt har jag min syster, familj och flickvän jag umgås med. Men jag är ofta rädd/drar mig för att storhandla mm pga andra människor. Nu vet jag ju att ingen bryr sig, och så konstig ser jag nog inte ut att vara, men det är en olustkänsla som är väldigt jobbig när man är ute bland folk. Jag har inte dåliga erfarenheter av att "göra bort mig offentligt", möjligtvis har man varit lite aspig när man gick i skolan och var klumpig socialt.

Någon som känner igen sig?
WallE
Bannad

Anslöt: 2020-12-20

Rädd för att gå ut

Inläggav Paladinen » 2021-03-17 15:43:53

Ja till en viss del men av andra skäl.

Jag upplever att vi idag av olika anledningar lever i ett väldigt våldsamt samhälle där rån och överfall och mord blivit vardagsmat.

I staden där jag bor har det sedan 2019-2021 begåtts 5 mord och ett antal skjutningar med skarpladdade vapen och ett par sprängningar , mängder med överfallsrån och grova misshandlar, inbrott mm mm . För nått år sedan sköts det vilt på stan med automatvapen i nån gänguppgörelse.

Jag drar mig för att gå ut efter mörkrets inbrott numera.
Paladinen
Förhandsgranskad

Anslöt: 2020-12-23

Rädd för att gå ut

Inläggav WallE » 2021-03-17 16:33:53

Jag kan ju tänka mig att har man dåliga sociala skills så blir det väl lite att man är rädd för att umgås. Men har varit bland människor jättemycket förut och "tränat", men det blir liksom inte bättre.
WallE
Bannad

Anslöt: 2020-12-20

Rädd för att gå ut

Inläggav antonius » 2021-03-17 17:53:32

WallE skrev:Jag kan ju tänka mig att har man dåliga sociala skills så blir det väl lite att man är rädd för att umgås. Men har varit bland människor jättemycket förut och "tränat", men det blir liksom inte bättre.

En riktig aspie bör egentligen bo under en stubbe i skogen, människor(NT) är förvirrande, orationella och skapar osäkerhet... :?
antonius

Anslöt: 2012-12-06

Rädd för att gå ut

Inläggav ufo » 2021-03-17 23:30:02

WallE skrev:Undrar om det är någon fler med detta problem?

Jag har några barndomsvänner som jag ibland talar med i telefon och på fb, samt har jag min syster, familj och flickvän jag umgås med. Men jag är ofta rädd/drar mig för att storhandla mm pga andra människor. Nu vet jag ju att ingen bryr sig, och så konstig ser jag nog inte ut att vara, men det är en olustkänsla som är väldigt jobbig när man är ute bland folk. Jag har inte dåliga erfarenheter av att "göra bort mig offentligt", möjligtvis har man varit lite aspig när man gick i skolan och var klumpig socialt.

Någon som känner igen sig?
Hög igenkänning.
Det började efter skoltiden, det blev jobbigare och jobbigare att vistas på stan.
Till slut flyttade jag till ny ort, och där försvann "torgskräcken" helt.
Idag har jag hittat tillbaka till min gamla stad, och det fungerar fortfarande bra.
ufo

Anslöt: 2007-06-23

Återgå till Att leva som Aspergare

Logga in