Quetiapin/Seroquel och Ritalin samtidigt

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

 Moderatorer: atoms, Alien

Quetiapin/Seroquel och Ritalin samtidigt

Inläggav kiddie » 2017-05-22 18:15:20

Undrar om någon antingen testat denna kombination eller kan tänka ut något. Min nya läkare tyckte jag skulle testa att sova på Seroquel igen även om jag inte tyckte det var den rätta medicinen för mig. Men jag var desperat och testade. Det var inte denna natten som gick som jag tog, utan natten innan. Dock känner jag mig fortfarande om än väldigt lite, påverkad fortfarande av seroquelen (känslig för sådana mediciner).

Jag har inte testat kombinationen sömnmedicin och sedan Ritalin innan eftersom Ritalin för mig är en behovsmedicin och det har aldrig varit så att jag tagit dem i närheten av varandra förrän nu.

Problemet är nu att jag fick noll effekt av ritalinet idag. Jag brukar ha en tydlig och påtaglig effekt. Men idag är det som att ta sockerpiller.

Kan det vara så illa att seroquelen dödar effekten av ritalinet? Det vore ju högst olyckligt. Jag har saker jag verkligen måste göra idag och jag hade behövt den där igångsättningseffekten.

Undra om de blir galna på psyk om jag snällt ber dem stoppa upp seroquelen i röven för att den förstör mitt Ritalin, eller om de kommer tro mig.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Re: Quetiapin/Seroquel och Ritalin samtidigt

Inläggav tahlia » 2017-05-22 18:51:32

Alltså jag förstår inte varför de skriver ut den som sömnmedicin öht då det är ett antipsykotiskt läkemedel som används vid bl.a bipolär sjukdom (vid såväl depression som mani) och schizofreni. Det säger sig som självt att det kommer att påverka allmäntillståndet. Mig verkligen är det inte heller korttidsverkande .
tahlia
 
Inlägg: 10775
Anslöt: 2007-06-28
Ort: The Skog

Quetiapin/Seroquel och Ritalin samtidigt

Inläggav kiddie » 2017-05-22 18:55:36

Min nya läkare är en sådan som anser att antipsykotisk medicin är säker, väl beprövad och ofarlig. Han anser att man aldrig ska använda äkta sömnmediciner. Därför kommer jag ej att få dessa så länge jag har honom och förmodligen inte sedan heller eftersom han lixom stoppat det för mig och satt spår i journalen.

Enligt honom är psykosmedicinerna de bästa för sömnen eftersom de inte är beroendeframkallande (nu har jag iofs hört att Seroquel ÄR det men men) och har använts under lång tid.

Andra han kunde tänka sig att skriva ut till mig var Nozinan och Truxal. De är milda och ofarliga enligt honom.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Quetiapin/Seroquel och Ritalin samtidigt

Inläggav kiddie » 2017-05-22 18:58:30

Jag blev förövrigt både psykotisk och deprimerad av Seroquel men vill helst inte tala så högt om det här, de som är nyfikna får ta det via PM. Men de tror ju inte på en när man säger sådant. Så försöker bygga ett "case" här så jag ska slippa skiten. Dvs alltså inte bara strunta i att ta den utan få det på papper att jag inte ska ha den.
Senast redigerad av kiddie 2017-05-22 18:59:58, redigerad totalt 1 gång.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Re: Quetiapin/Seroquel och Ritalin samtidigt

Inläggav slackern » 2017-05-22 18:59:48

Tänk på att viktuppgång är en vanlig biverkning.
slackern
 
Inlägg: 43668
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Re: Quetiapin/Seroquel och Ritalin samtidigt

Inläggav tahlia » 2017-05-22 19:02:23

Truxal är som theralen (har haft båda). Vissa blir toktrötta på dem, andra har noll effekt. Tycks vara redigt beroende på person.

Alltså seroquel används som SSRI, dvs det byggs upp en nivå i kroppen som man underhåller. Det innebär också att många får såväl insättnings- som utsättningssymptom. För någon som behöver få till sömnen är det som inte ovanligt att ta den dagligen varvid de kommer att få en behandling för nåt de inte ens har "på köpet".
Nozinan kan jag inte säga nåt om spontant då jag inte är det minsta inläst på den.
tahlia
 
Inlägg: 10775
Anslöt: 2007-06-28
Ort: The Skog

Quetiapin/Seroquel och Ritalin samtidigt

Inläggav kiddie » 2017-05-22 19:03:54

Viktuppgång är OK. Men måste strunta i den ändå pga biverkningar. Men de kör mest på att "ta mindre". Han vill skriva ut 25 mg som jag ska dela i 8 delar. Eftersom det är för mycket för mig med 50-grammare som jag delar i tiondelar.

Jag tror fortfarande det är fel medicin för mig.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Quetiapin/Seroquel och Ritalin samtidigt

Inläggav kiddie » 2017-05-22 19:10:18

tahlia skrev:Truxal är som theralen (har haft båda). Vissa blir toktrötta på dem, andra har noll effekt. Tycks vara redigt beroende på person.

Alltså seroquel används som SSRI, dvs det byggs upp en nivå i kroppen som man underhåller.


VA? Men jag skulle alltså ta den vid behov, inte varje dag. Insättning?

Theralen är en sådan medicin jag inte tål. Jag blir fysiskt nästintill förlamad medan tankarna bara snurrar. Väldigt obehagligt. Min läkare sa att Truxal verkar mot ångest och är för sömn. Hamnar jag i ett sådant tillstånd så lär jag FÅ ångest ju! Men vad faan...
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Quetiapin/Seroquel och Ritalin samtidigt

Inläggav Titus » 2017-05-22 20:29:09

Herregud. Vad många såna här historier man hittar här. Varför följer ni dessa skitläkares ordinationer? Ät egen medicin eller sov på starköl istället.

Om läkaren skriver ut plutonium till natten och säger att det är en bra hypnotika, tar du den också då?

Quetiapin som sömnmedel? Haha. Prova olanzapin (Zyprexa) och risperidon (Risperdal) också. Varför inte klorpromazin när vi ändå är igång. Du kommer att må toppen. Dag och natt. :lol:
Titus
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 124
Anslöt: 2016-10-26

Quetiapin/Seroquel och Ritalin samtidigt

Inläggav Pinghis Khan » 2017-05-22 22:41:06

kiddie skrev:Andra han kunde tänka sig att skriva ut till mig var Nozinan och Truxal. De är milda och ofarliga enligt honom.


Hhhahah???
Pinghis Khan
Förhandsgranskad. Får inte använda PM eller chatt.
 
Inlägg: 1558
Anslöt: 2016-01-17

Quetiapin/Seroquel och Ritalin samtidigt

Inläggav kiddie » 2017-05-22 22:48:24

Jag frågade om det inte fanns någon risk med dem, och han sa absolut inte på de doser som används idag. Möjligen på höga doser man hade förr.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Quetiapin/Seroquel och Ritalin samtidigt

Inläggav Bali » 2017-05-23 5:27:23

Truxal är då enligt mig inte milda.

Jag fick sådana tabletter utskrivna mot ångest för 17-18 år sedan och efter att ha tagit en 15 mg tablett (tydligen den minsta dosen för en vuxen person) fick jag ett rejält blodtrycksfall och slog i huvudet i en tröskel i min dåvarande lägenhet. Det var bara till att åka till sjukhuset och sy ihop skallen med 8-9 stygn. De jävla tabletterna rörde jag inte mer sedan.
Bali
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 3289
Anslöt: 2010-05-15

Quetiapin/Seroquel och Ritalin samtidigt

Inläggav kiddie » 2017-05-23 6:03:35

Är det jag är lite rädd för. Jag förklarar alltid hur känslig jag är, och jag tycker mig se ett samband mellan de medicinerna jag är känsligast mot, så jag tror jag kommer vara känslig mot den. Men jag tror inte jag når fram. Det känns som de tror jag hittar på. Jag har också ramlat och slagit i skallen, men på Lergigan, två gånger faktiskt. Inte så illa så jag behövt vård men ja... en normal människa hade åkt in tror jag. För säkerhets skull.

Jag hade då tagit 5 mg vilket jag fått förklarat för mig är dosen för barn under 5 år. Så känslig är jag nog. Då hade jag ändå spenderat 20 timmar i sängen innan det hände en av gångerna.

Min läkare tycker det bara är att dela tabletter tills man kommer ner i den dos man tål. På något vis känner jag att detta är lite läskigt, att det är något "fel" på en om man inte tål medicinerna, att man nog inte ska ta dem alls då. Att en normaldos då faktiskt blir en rejäl överdos och även om man delar och delar och smular sönder tabletter, hur vet man att man inte fortfarande överdoserar sig själv? När man ändå fallit utanför ramarna för dosering totalt.

Det känns så himla fel att höra trygga och beprövade mediciner samtidigt som man vet med sig att man KOMMER att drälla i backen av dem. Eller att kompisen vill ringa ambulans för att man inte kan vakna.

Nu menar jag inte att detta ska bli en gnälltråd. Men just nu känner jag mig skärrad och rädd. Och ledsen faktiskt. När jag börjar tänka på att jag kommer måsta börja testa läskiga mediciner igen. Jag som trodde det kapitlet ur mitt liv var slut. Min kroppskemi är så jävla dum i huvudet att jag blir supersjuk av 9 av 10 sorts mediciner.

Jag vill så gärna hoppas att medicinerna jag testar inte ska vara så farliga, tyckte jag hade frågat tillräckligt många för att våga ta Seroquel, så visar det sig att jag inte reagerar som någon som jag talat med. Och försöker verkligen att våga tro att Nozinan och Truxal är svaga grejer som jag kommer att tåla.

För om jag inte får en medicin mot ångest och sömnproblem så ser jag lixom noll framtid för mig. Jag orkar inte ha den ångest jag hade innan jag fick benso och sömntabletter.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Quetiapin/Seroquel och Ritalin samtidigt

Inläggav kiddie » 2017-05-23 6:08:54

En annan sak som gör mig otroligt skärrad... och jag inser jag offtopicar min egen tråd... är att jag hör att man ger höga doser neuroleptika till döende patienter för att de ska stänga in sin ångest i sig själva och verka fina och lugna utåt.

Jag har NOLL ANING om var jag fått det från eller vem som sagt det men nu har jag skitmycket ångest för att när jag ska dö att jag måste ha dödsångest plus att de kapar av alla mina uttryck med dårhusmediciner så jag får ännu mer ångest.

Asså Kiddie ta det lugnt för faan. Nu skärper vi oss va!
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Quetiapin/Seroquel och Ritalin samtidigt

Inläggav kiddie » 2017-05-23 6:23:46

Titus skrev:Herregud. Vad många såna här historier man hittar här. Varför följer ni dessa skitläkares ordinationer? Ät egen medicin eller sov på starköl istället.

Om läkaren skriver ut plutonium till natten och säger att det är en bra hypnotika, tar du den också då?

Quetiapin som sömnmedel? Haha. Prova olanzapin (Zyprexa) och risperidon (Risperdal) också. Varför inte klorpromazin när vi ändå är igång. Du kommer att må toppen. Dag och natt. :lol:


Har redan provat Risperdal men tack iallafall. Skulle efter det ha testat Zyprexa men min läkare ändrade sig och skrev ut Zeldox som är den allra värsta medicin jag någonsin tagit. Jag skulle inte ens vilja att Hitler mådde så.

Hibernal skrivs inte ut längre i Sverige annars är det rätt självklart att den också skulle vara på tapeten.

Varför jag inte självmedicinerar? Därför att alkohol aldrig verkat ångestdämpande eller sömngivande på mig. Hade den det hade jag redan varit alkis för länge sedan.

Olagliga droger håller jag mig borta från just för att de är olagliga. Men jo, man straffas rätt rejält inom vården om man är följsam (av sin egen kropp och medicinen) och av vården själv om man sätter sig emot. Jag är redan stämplad som en svår patient så det känns inte som man vill göra det värre.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Quetiapin/Seroquel och Ritalin samtidigt

Inläggav Fretshi » 2017-05-24 10:20:17

Tycker ärligt talat sömnmediciner inte är så bra. Dock har jag själv aldig tagit. Jag fick lära mig bland annat på en meditations kurs att det är oron för att inte sova som är problemet inte att man inte sover i sig. Dock kan det ju såklart vara svårt att sura oroa sig men om man har det i baktanke att en natt eller flera nätter utan sömn inte är farligt så brukar man bli lugnare automatsikt och inte stressa upp sig. Hjälpte mig att få bort den värsta oron för att inte kunna sova.

Så om man kan lära sig någrattis meditationer/avslappningsövningar när man ska sova så är nog det bättre än medicin.

Bara min åsikt om sömnmedicin.
Fretshi
 
Inlägg: 1285
Anslöt: 2015-05-26

Quetiapin/Seroquel och Ritalin samtidigt

Inläggav kiddie » 2017-05-24 11:24:37

Jag har alltså inte insomni som är svårigheter att somna som kan bero på oro men även saker som hjärnskada och psykisk sjukdom kan ge insomni. Självklart kan även jag ha svårt att somna bara för att jag vet att jag måste upp tidigt. Men det är en bråkdel av mitt sömnproblem. Mitt största problem är att jag har en väldigt svag dygnsrytm som inte bara kan kontrolleras med ren viljekraft (i praktiken betyder det att jag till viss del kan kontrollera den om jag alltid lever med ett sömnunderskott på ca 2 timmar vilket sliter på kroppen).

De flesta människor har en väldigt stark inre klocka de kan förlita sig på. Jag har inte det. Det betyder att jag inte blir trött om kvällen/natten som normala människor blir, för mig skulle det precis likagärna kunna vara mitt på dagen.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Quetiapin/Seroquel och Ritalin samtidigt

Inläggav vofff » 2017-05-25 16:58:27

Jag kan inte sova utan quetiapin.
vofff
 
Inlägg: 445
Anslöt: 2015-05-13
Ort: Malmö

Quetiapin/Seroquel och Ritalin samtidigt

Inläggav Fretshi » 2017-05-25 22:30:33

kiddie skrev:De flesta människor har en väldigt stark inre klocka de kan förlita sig på. Jag har inte det. Det betyder att jag inte blir trött om kvällen/natten som normala människor blir, för mig skulle det precis likagärna kunna vara mitt på dagen.


För mig är det alla fall beroende på hur aktiv jag har varit på dagen har man någon planerad fysisk aktivitet på dagen så brukar man kunna sova på kvällen. Sen finns det såklart de dagar när man känner sig ständigt trött fast brukar inte ta powernaps då ändå :-)ZZZ
Fretshi
 
Inlägg: 1285
Anslöt: 2015-05-26

Quetiapin/Seroquel och Ritalin samtidigt

Inläggav kiddie » 2017-05-25 23:37:27

De som har fungerande inre klocka har ingen aning om hur det är att inte ha det. De tar den för givet.

Vissa människor har även såpass svår insomni att de inte kan somna naturligt. Det bara är så.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Quetiapin/Seroquel och Ritalin samtidigt

Inläggav kiddie » 2017-05-26 4:08:59

vofff skrev:Jag kan inte sova utan quetiapin.


Jag antar den inte påverkar dig på något läskigt sätt. Tar du något annat eller bara den?
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Quetiapin/Seroquel och Ritalin samtidigt

Inläggav vofff » 2017-05-29 18:22:36

kiddie skrev:
vofff skrev:Jag kan inte sova utan quetiapin.


Jag antar den inte påverkar dig på något läskigt sätt. Tar du något annat eller bara den?


Ja Atarax för en backup plan, men det är en risk då man kan bli en zombie nästa dag.
vofff
 
Inlägg: 445
Anslöt: 2015-05-13
Ort: Malmö

Quetiapin/Seroquel och Ritalin samtidigt

Inläggav Titus » 2017-06-07 4:22:51

kiddie skrev:
Titus skrev:Herregud. Vad många såna här historier man hittar här. Varför följer ni dessa skitläkares ordinationer? Ät egen medicin eller sov på starköl istället.

Om läkaren skriver ut plutonium till natten och säger att det är en bra hypnotika, tar du den också då?

Quetiapin som sömnmedel? Haha. Prova olanzapin (Zyprexa) och risperidon (Risperdal) också. Varför inte klorpromazin när vi ändå är igång. Du kommer att må toppen. Dag och natt. :lol:


Har redan provat Risperdal men tack iallafall. Skulle efter det ha testat Zyprexa men min läkare ändrade sig och skrev ut Zeldox som är den allra värsta medicin jag någonsin tagit. Jag skulle inte ens vilja att Hitler mådde så.

Hibernal skrivs inte ut längre i Sverige annars är det rätt självklart att den också skulle vara på tapeten.

Varför jag inte självmedicinerar? Därför att alkohol aldrig verkat ångestdämpande eller sömngivande på mig. Hade den det hade jag redan varit alkis för länge sedan.

Olagliga droger håller jag mig borta från just för att de är olagliga. Men jo, man straffas rätt rejält inom vården om man är följsam (av sin egen kropp och medicinen) och av vården själv om man sätter sig emot. Jag är redan stämplad som en svår patient så det känns inte som man vill göra det värre.


Jag har förstått att du är lite "irriterad" på mig av detta och liknande inlägg. Jag har ingen ond avsikt utan jag anser (nu har jag iofs inte hela din anamnes) helt enkelt att du måste stå på dig. Ibland innebär det att man sätter sig över lagen. Men din egen hälsa är ju viktigast eller hur? Dessutom är min bergfasta övertygelse att Hippokrates Ed (läkareden) står långt över lagen.

Jag vet inte vad du har för erfarenhet av Truxal® (klorproxiten) men det jag kan säga rent anekdotiskt är väl att den brukar göra patienter nedstämda och de väldigt lågkvalitativ sömn.

DU kan också "självmediciera" med t.ex. Rilmazafon eller Belsomra® (suvorexant). Dessa kan importeras helt lagligt (de är moderna, oklassade och bevis för att de är narkotiska saknas helt) och har egentligen inga rekreativa effekter, trots att rilmazafon är en benso "prodrug" som blir en full benso i kroppen. Den enda effekten den har är att den är lite sederanade så det är inget som lockar till missbruk direkt.

Kom ihåg att vården finns till för dig. Inte tvärt om. Prova Truxal nån natt men lyssna inte för mycket till den där jeppen till läkare.
Titus
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 124
Anslöt: 2016-10-26

Quetiapin/Seroquel och Ritalin samtidigt

Inläggav Titus » 2017-06-07 4:44:00

Och åter igen. Neuroleptika, Antipsykorika, "Major tranquilisers" (ja kärt barn har många namn) är INTE SÖMNMEDEL. Det är gravt felaktiga förskrivningar vissa här har fått.

För akut insomni (tillfälliga sömnproblem) används:
* Imovane 5 -15 mg
* Stilnoct 5 - 20 mg
* De två ovanstående kan med fördel potentieras med en mildare bensodiazepin (t.ex. 15-20 mg Sobril) och Lergigan. Nackdelar: mild men ändå närvarande beroendepotential. Metallsmak i munnen. Annars mycket få biverkningar så som de flesta bensopreparat. Bra läkemedel över lag.

Kronisk insomni (långvariga sömnproblem):
* Theralen 20 - 60 mg (kombinera ej med Lergigan, då det ger akatisi. Oavsett vad läkaren tror)
* Lergigan 25 - 100 mg.

Ja båda dessa ovanstående preparat är fentiazinderivat. Men de är INTE antipsykotiska. De är sönmedel med ganska få biverkningar. Fördelar: Ingen beroendepotential. Nackdelar: Torr mun. Ökat aptit.

Alla reagerar olika och man får prova sig fram lite.

I vissa fall fungerar inte medicinerna OCH DÅ SKA DET UTREDAS VARFöR. Men detta sker sällan i praktiken. Att "man inte sover p.g.a. ASD" är rent larv.

Läs mer på https://lakemedelsverket.se/lmu eller ring dem. Men svälj ALDRIG allt folk säger vare sig det är jag, lmu, er läkare eller Apoteket. En enda källa är ALDRIG bra.
Titus
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 124
Anslöt: 2016-10-26

Återgå till Aspergare och vården



Logga in