Quetiapin/Seroquel och Ritalin samtidigt

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

 Moderatorer: atoms, Alien

Quetiapin/Seroquel och Ritalin samtidigt

Inläggav Zima33 » 2017-06-07 13:59:54

kiddie skrev:Jag har alltså inte insomni som är svårigheter att somna som kan bero på oro men även saker som hjärnskada och psykisk sjukdom kan ge insomni. Självklart kan även jag ha svårt att somna bara för att jag vet att jag måste upp tidigt. Men det är en bråkdel av mitt sömnproblem. Mitt största problem är att jag har en väldigt svag dygnsrytm som inte bara kan kontrolleras med ren viljekraft (i praktiken betyder det att jag till viss del kan kontrollera den om jag alltid lever med ett sömnunderskott på ca 2 timmar vilket sliter på kroppen).

De flesta människor har en väldigt stark inre klocka de kan förlita sig på. Jag har inte det. Det betyder att jag inte blir trött om kvällen/natten som normala människor blir, för mig skulle det precis likagärna kunna vara mitt på dagen.


Minns inte om vi skrivit om detta förut men har du provat Melatonin AGB eller Circadin?
Zima33
 
Inlägg: 3605
Anslöt: 2011-05-09

Quetiapin/Seroquel och Ritalin samtidigt

Inläggav kiddie » 2017-06-07 14:02:56

Man får inte ta melatonin om man har autoimmuna sjukdomar. Det kan vara farligt.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Quetiapin/Seroquel och Ritalin samtidigt

Inläggav kiddie » 2017-06-08 1:47:01

Titus skrev:Kronisk insomni (långvariga sömnproblem):
* Theralen 20 - 60 mg (kombinera ej med Lergigan, då det ger akatisi. Oavsett vad läkaren tror)
* Lergigan 25 - 100 mg.


Har som sagt var drällt i backen två gånger av 5 mg Lergigan och varit oväckbar i flera dygn, reagerar ungefär på samma vis av alla antihistaminer så, de är skitdålig medicin för mig. De ger även ofta panikångest för mig eftersom jag får det när kroppen inte lyder mig. Tål inga antihistaminer, inte ens åksjuketabletter.

För mig känns de mer eller mindre exakt samma som antipsykotika.

Men frågeställningen är ändå om det är vettigt att skriva ut en medicin som är en exakt motsatsmedicin till en annan? Seroquelen släcker verkligen all effekt av Ritalinet. Det verkar som man är mer mån om interaktioner och fullkomligt skiter i om medicinerna tar ut varandra eftersom det inte per se är farligt.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Quetiapin/Seroquel och Ritalin samtidigt

Inläggav kiddie » 2017-06-08 1:53:42

Titus skrev:I vissa fall fungerar inte medicinerna OCH DÅ SKA DET UTREDAS VARFöR. Men detta sker sällan i praktiken. Att "man inte sover p.g.a. ASD" är rent larv.


Det är aldrig någon som sagt det till mig. Däremot i de fall jag hittat andra med dygnsrytmstörningar har de ofta haft AS eller ADD.

Utredd kan man nog glömma i svensk vård. Vården känner ju inte ens till att dygnsrytmstörningar finns. Alla läkare som jag träffat tror att alla sömnproblem är insomni och de verkar helt ovetande om att dygnsrymt ens existerar. T o m den läkaren jag ett tag hade som var extremt kunnig visste inte om detta.

De flesta tar för givet att man bara är stressad och har insomni. Det är ju så att man inte kan komma med ny information eftersom man som patient inte ska kunna något. Blev av den senaste läkaren rekommenderad KBT. Vilket har noll effekt mot min typ av problem.

Tillvänjning med benso är omöjligt eftersom jag redan är tillvand pga Xanor dagtid.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Quetiapin/Seroquel och Ritalin samtidigt

Inläggav Titus » 2017-06-16 9:27:00

kiddie skrev:
Titus skrev:I vissa fall fungerar inte medicinerna OCH DÅ SKA DET UTREDAS VARFöR. Men detta sker sällan i praktiken. Att "man inte sover p.g.a. ASD" är rent larv.


Det är aldrig någon som sagt det till mig. Däremot i de fall jag hittat andra med dygnsrytmstörningar har de ofta haft AS eller ADD.

Utredd kan man nog glömma i svensk vård. Vården känner ju inte ens till att dygnsrytmstörningar finns. Alla läkare som jag träffat tror att alla sömnproblem är insomni och de verkar helt ovetande om att dygnsrymt ens existerar. T o m den läkaren jag ett tag hade som var extremt kunnig visste inte om detta.

De flesta tar för givet att man bara är stressad och har insomni. Det är ju så att man inte kan komma med ny information eftersom man som patient inte ska kunna något. Blev av den senaste läkaren rekommenderad KBT. Vilket har noll effekt mot min typ av problem.

Tillvänjning med benso är omöjligt eftersom jag redan är tillvand pga Xanor dagtid.


Tråkigt att medicinerna inte fungerar för dig. Skulle du kanske kunna stå kontinueringt på ett z-preparat (zolpidem eller zopiklon) detta fungerar faktiskt för vissa.
Titus
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 124
Anslöt: 2016-10-26

Quetiapin/Seroquel och Ritalin samtidigt

Inläggav Pinghis Khan » 2017-06-16 12:15:04

kiddie skrev:
Titus skrev:Kronisk insomni (långvariga sömnproblem):
* Theralen 20 - 60 mg (kombinera ej med Lergigan, då det ger akatisi. Oavsett vad läkaren tror)
* Lergigan 25 - 100 mg.


Har som sagt var drällt i backen två gånger av 5 mg Lergigan och varit oväckbar i flera dygn, reagerar ungefär på samma vis av alla antihistaminer så, de är skitdålig medicin för mig. De ger även ofta panikångest för mig eftersom jag får det när kroppen inte lyder mig. Tål inga antihistaminer, inte ens åksjuketabletter.

För mig känns de mer eller mindre exakt samma som antipsykotika.

Men frågeställningen är ändå om det är vettigt att skriva ut en medicin som är en exakt motsatsmedicin till en annan? Seroquelen släcker verkligen all effekt av Ritalinet. Det verkar som man är mer mån om interaktioner och fullkomligt skiter i om medicinerna tar ut varandra eftersom det inte per se är farligt.


Känner igen mig av beskrivningen av antihistaminer väldigt väl.
Pinghis Khan
Förhandsgranskad. Får inte använda PM eller chatt.
 
Inlägg: 1558
Anslöt: 2016-01-17

Quetiapin/Seroquel och Ritalin samtidigt

Inläggav kiddie » 2017-06-16 21:34:00

Pinghis Khan skrev:Känner igen mig av beskrivningen av antihistaminer väldigt väl.


Jag höll på att skriva Vad bra!

Men faktiskt så känns det skönt att man inte är ensam om att reagera konstigt.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Quetiapin/Seroquel och Ritalin samtidigt

Inläggav kiddie » 2017-06-16 21:34:41

Titus skrev:Tråkigt att medicinerna inte fungerar för dig. Skulle du kanske kunna stå kontinueringt på ett z-preparat (zolpidem eller zopiklon) detta fungerar faktiskt för vissa.


Nej. Är allergisk mot dem.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Quetiapin/Seroquel och Ritalin samtidigt

Inläggav Zima33 » 2017-06-20 18:10:50

kiddie skrev:Man får inte ta melatonin om man har autoimmuna sjukdomar. Det kan vara farligt.

Det visste jag inte, varför kan det vara farligt? Har du någon länk med fakta om det? Jag har hypotyreos som oftast väl är autoimmun. Har ingen aning :?:
Zima33
 
Inlägg: 3605
Anslöt: 2011-05-09

Quetiapin/Seroquel och Ritalin samtidigt

Inläggav kiddie » 2017-06-21 4:02:33

När man har en autoimmun sjukdom är det inte en bra idé att stärka immunförsvaret som melatonin gör. Då blir sjukdomen värre. Man ska absolut inte ta melatonin i ett aktivt skede av autoimmun hypotyreos. Dock brukar den sjukdomen enbart komma i ett skov, när den börjar har man ofta hypertyreos eller en blandning av hyper och hypo. Detta skov går oftast över och lämnar en skada på sköldkörteln som leder till otillräcklig mängd fritt T3 och T4.

Har man haft hypotyreos i många år och inte behövt öka dosen av levaxin (eller annan medicin om man tar denna istället) under flera år, har sjukdomen förmodligen bränt ut sig själv. Den autoimmuna reaktionen har lagt sig och kvar finns bara skadorna.

Måste man fortfarande öka medicinmängd då och då så har man förmodligen fortfarande en pågående autoimmun reaktion och då ska man absolut inte ta melatonin!

Jag tycker att din läkare borde upplyst dig om detta. Det är inget man ska behöva leta efter själv på internet.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Återgå till Aspergare och vården



Logga in