Psykedelika? Kan det hjälpa aspergare?

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

Moderatorer: Alien, marxisten, atoms

Inläggav BellaBelle » 2020-11-16 22:12:54

På Navid Modiris senaste avsnitt av ”hur kan vi” har han intervjuat en leg. Psykolog som håller på och forskar eller nåt om psykedelika.

Jag orkar inte lyssna just nu. Är det LSD och sånt? Trodde jag var farligt. Är det nåt man kan ha nytta av mot Asperger? Så man blir mindre aspig.

https://youtu.be/a8eA_N0wjIM
BellaBelle

Anslöt: 2017-10-29

Inläggav Alien » 2020-11-16 23:05:21

Tydligen tar en del mikrodoser av LSD för att öka kreativiteten. Det är en brittisk studie.

Filip Bromberg talade om att det kunde hjälpa människor som varit deprimerade i åratal och där inget annat hjälpt.
Alien
Moderator

Anslöt: 2007-08-13

Inläggav Alyana » 2020-11-16 23:29:44

Har läst att det är ffa vid PTSD det tydligen skulle kunna hjälpa.
Tycker det känns läskigt.
Alyana

Anslöt: 2009-08-01

Inläggav slackern » 2020-11-16 23:42:12

Det gjordes ju jättemycket försök kring LSD och psykiskohälsa i slutet utav 50-talet början utav 60-talet.
slackern

Anslöt: 2010-10-26

Inläggav Kidzi » 2020-11-18 16:27:20

LSD kan vara helande. Med det sagt, står man på SSRI så uteblir vissa effekter av LSD.

Tycker det är intressant att de söker nya (gamla) behandlingar, och man får alltid tacka nej till behandling.
Kidzi

Anslöt: 2019-12-31

Inläggav sussi83 » 2020-11-18 20:06:29

Allt kan väl vara läkande så länge man inte lever i verkligheten.
sussi83

Anslöt: 2010-10-21

Inläggav hej_på_dej_11 » 2020-11-23 16:24:58

Psykadelia kan användas fel eller rätt,, som allt.. Vi kanske inte riktigt vill inse att vi alla är födda i en tid där det finns morfin och narkos att få under operation.. det hava man icke förut... de stackars jävlarna... Samtidigt dör nån människa säkert varje sekund av morfin/heroin-överdoser efter lång misär och ett liv som går käpprätt ner..

Mina erfarenheter av psilocybin är att nr1 . I f*ing love! Nr2. det är ett rituellt medel, inte en festdrog! ..på tal om rätt eller fel.

Har man ett syfte med 'resan', respekt för det och kunskap om 'set och settings' så är det ett värdefullt redskap för att luckra upp envisa föreställningar. En plan kan vara att utföra ritualen 1/kvartal, med successivt ökande dos, en person som hjälper en att analysera efter-innan och som sagt ett klarlagt syfte..

Det har kommit ut studier, jag antar även den som är länkad till uppe, att mikrodoser av psykadelika är 4ggr mer effektivt än SSRI.

Cannabis kan användas på liknande sätt men min erfarenhet är att regelbunden bruk av THC ihop med psykiska problem är ett stort No No....

Oavsett,, ett mycket intressant ämne!
hej_på_dej_11

Anslöt: 2020-11-04

Inläggav Kidzi » 2020-11-23 18:10:03

sussi83 skrev:Allt kan väl vara läkande så länge man inte lever i verkligheten.

Fast tar du LSD lär du få möta dig själv och var du befinner dig i livet. Fast på ett annat sätt än när folk går och ältar. Det släpper även ut känslor du vill lura dig själv att du inte har. Absolut heller ingen festdrog.
Kidzi

Inläggav Kristofer » 2020-11-23 18:46:12

Kidzi skrev:

Fast tar du LSD lär du få möta dig själv och var du befinner dig i livet. Fast på ett annat sätt än när folk går och ältar. Det släpper även ut känslor du vill lura dig själv att du inte har. Absolut heller ingen festdrog.

Ungefär sådär var det en bekant till mig som sa för lite mer än 20 år sedan. Jag ville inte prova eländet och det är jag otroligt glad för idag.

Tappade sedan kontakten med vederbörande. Fast för tio år sedan återsåg jag personen en gång. Då var dennes hjärna i lika bra form som en kokt grönsak. Slutsatsen får helt enkelt bli att det där ska man ge fan i, i synnerhet som lekman.

Ta hand om era hjärnor istället. :-)154
Kristofer

Anslöt: 2005-11-05

Inläggav Kidzi » 2020-11-23 22:19:28

Kristofer skrev:
Kidzi skrev:

Ungefär sådär var det en bekant till mig som sa för lite mer än 20 år sedan. Jag ville inte prova eländet och det är jag otroligt glad för idag.

Tappade sedan kontakten med vederbörande. Fast för tio år sedan återsåg jag personen en gång. Då var dennes hjärna i lika bra form som en kokt grönsak. Slutsatsen får helt enkelt bli att det där ska man ge fan i, i synnerhet som lekman.

Ta hand om era hjärnor istället. :-)154

Det är verkligen inget man ska ta ofta. Och skulle man förskrivas det skulle det nog vara i en serie med början och slut.

Sedan så är det ju vanligt att folk tar mer än en drog. Vet faktiskt ingen som hållit sig till en om det inte är alkohol.

Sätter kompisen lite åt sidan här men tror att LSD är rätt harmlöst om man jämför med vissa dissociativa droger som man kan bli bäng av i veckor efter.

Men en sak som kan vara dålig för autister är att LSD är lite som att meditera, man bryter ner saker i väldigt små delar. Det gör autister redan, så det kan bli för mycket av det goda. Kan säga att det är ingen höjdare att trippa i en skitig lägenhet. Man ser minsta dammpartikel. Och den kommer störa.
Kidzi

Inläggav Marjatta » 2020-11-23 22:46:56

Jag hörde nåt radioprogram om de pågående svenska försöken. Det handlar om att ge svårt deprimerade människor en dos av, tror inte det var LSD utan nåt annat, med förberedelse före och efter. Som jag förstod det var en poäng att få en handgriplig upplevelse av att saker man erfar inte nödvändigtvis är verkliga, för att få distans till den egna upplevelsen i vardagsfallet. "Trippen" ska följas upp med samtal med psykolog.
Marjatta

Anslöt: 2020-02-15

Inläggav Zia1985 » 2020-11-23 22:52:31

Det är laboratorieframställt psilocybin man prövar mot depression på Karolinska.
Hörde David Nutt (professor i neuropsykofarmakologi) i en intervju för många år sen om att det bedrivs studier på psykedelika på många ställen i världen och att autismspektrumdiagnoser även testas att behandla med psykedelika, med framgång.
Zia1985

Anslöt: 2019-10-20

Inläggav hej_på_dej_11 » 2020-11-23 23:26:32

Kidzi skrev:Det är verkligen inget man ska ta ofta. Och skulle man förskrivas det skulle det nog vara i en serie med början och slut.

Sedan så är det ju vanligt att folk tar mer än en drog. Vet faktiskt ingen som hållit sig till en om det inte är alkohol.

Sätter kompisen lite åt sidan här men tror att LSD är rätt harmlöst om man jämför med vissa dissociativa droger som man kan bli bäng av i veckor efter.

Men en sak som kan vara dålig för autister är att LSD är lite som att meditera, man bryter ner saker i väldigt små delar. Det gör autister redan, så det kan bli för mycket av det goda. Kan säga att det är ingen höjdare att trippa i en skitig lägenhet. Man ser minsta dammpartikel. Och den kommer störa.

Håller med dig till punkt och pricka där, set och settings är A och O! Det innebär att ha det städat och lite Feng Shui i hemmet skadar inte heller.. En väl genomtänkt spellista på ca 3h, musik som svänger både neråt och uppåt i känsla, bara det inte är kommersiell skit.. Det är bra att fasta innan med... äta frukt efteråt är extas i ordet sanna betydelse..

Och att knappa på elektroniska enheter under trippen är bland de mest ångestframkallande jag vet... Man vill bara ha bort skiten från en..
hej_på_dej_11

Inläggav Kristofer » 2020-11-23 23:56:24

Ett gott råd: Sluta med det där innan du sabbat skallen! Det du sysslar med är inte någon terapi eller forskning.
Kristofer

Anslöt: 2005-11-05

Inläggav Kidzi » 2020-11-24 0:38:30

Kristofer skrev:Ett gott råd: Sluta med det där innan du sabbat skallen! Det du sysslar med är inte någon terapi eller forskning.

Fast min skalle är rätt sabbad sedan 90-talet då de satte mig på hög dos SSRI. Blev aldrig mig själv igen. Och det anses vara terapi.

Tycker det är bra om det kommer nya behandlingsformer. Särskilt om folk kan bli friska efter några gånger istället för att måsta ta psykofarmaka varje dag i resten i sina liv.

Jag har fått vad jag kunnat av LSD pga samtida behandling med SSRI. Men måste ändå säga att det känns som en lättviktare jämfört med vissa dissociativa som faktiskt inte ger något, utan bara är för att ha något att göra i stunden. Kanske med undantag för ketamin som jag inte provat. Den verkar ju funka mot depp.

Men jo, det kan vara läskigt att se vad droger gör med folk. Som de ataraxoffer jag sett. Man undrar om de kan bli normala efter att de slutat.
Kidzi

Inläggav Heidi79 » 2020-11-24 1:32:01

BellaBelle skrev:På Navid Modiris senaste avsnitt av ”hur kan vi” har han intervjuat en leg. Psykolog som håller på och forskar eller nåt om psykedelika.

Jag orkar inte lyssna just nu. Är det LSD och sånt? Trodde jag var farligt. Är det nåt man kan ha nytta av mot Asperger? Så man blir mindre aspig.

Menar LSD å extacy å sån? Inte vet...aldrig provat....men kan vara skoj kanske? :lol: :lol: :lol:

Ovasätt...ja har stor hjälp Strattera. kanske e det menas.
Heidi79

Anslöt: 2009-06-22

Inläggav hej_på_dej_11 » 2020-11-24 23:11:22

Heidi79 skrev:
BellaBelle skrev:På Navid Modiris senaste avsnitt av ”hur kan vi” har han intervjuat en leg. Psykolog som håller på och forskar eller nåt om psykedelika.

Menar LSD å extacy å sån? Inte vet...aldrig provat....men kan vara skoj kanske? :lol: :lol: :lol:

Ovasätt...ja har stor hjälp Strattera. kanske e det menas.

LSD och extacy är helt syntetiska,,, kanske inte att föredra om man hamnat i en aspergers-situation här på jorden, eller vem vet det kanske är det motsatta :shock: ....du verkar ju ha kul på dina Strattera, vilket jag inte gissar växer på träd..
hej_på_dej_11

Inläggav Richard » 2020-11-25 19:03:18

Jag gjorde en ketaminbehandling på egen hand o jo, det hjälpte mot depression. Ungefär samma effekt som vid ECT-behandling, dock var jag inte lika deprimerad vid ketamin-behandlingen. Men den här känslan att känna sig fräsch o nyduschad fanns där. Satt i ca 3 månader.
Richard

Anslöt: 2005-10-12

Inläggav Quagmire » 2020-11-25 19:32:47

Richard skrev:Jag gjorde en ketaminbehandling på egen hand o jo, det hjälpte mot depression. Ungefär samma effekt som vid ECT-behandling, dock var jag inte lika deprimerad vid ketamin-behandlingen. Men den här känslan att känna sig fräsch o nyduschad fanns där. Satt i ca 3 månader.

Har du fått ECT? :shock:
Quagmire

Anslöt: 2020-11-17

Inläggav Kungen1 » 2020-11-25 19:36:58

Det sägs att det finns högre risk för biverkningar (permanenta sådan) för folk som lider av mental ohälsa. Då hjärnor på folk med autism är annorlunda, samt att vi har högre risk för andra diagnoser, så kan det vara en dålig idé att experimentera med sånt. Vi är dessutom generellt känsliga.

Nu vill jag inte säga vad jag har gjort och inte gjort, men oftast återgår man till det vanliga. Alltså att även om man "lindrar" sin ångest/depression så är det bara för stunden.

Jag klassar psykedeliska som vanliga droger. Dessutom kan det finnas långvariga problem som kan förekomma längre fram i livet.

Låt säga att någon är "obotlig", och lider av något. Jag antar att det inte kan bli "värre", om det nu finns forskning på att man kan må bra av det? Mediciner som vi får från apoteket är inte helt felfria heller.

Folk som säger att dom mår bättre, brukar mikrodoser. Alltså att dom fortsätter droga sig, fast med mindre mängd. Det ser inte jag som en lösning.
Kungen1
Ny medlem

Anslöt: 2020-11-25

Återgå till Aspergare och vården

Logga in