Projektarbete - AS!

Här postar du övriga inlägg relaterade till Asperger.

 Moderatorer: Alien, atoms

Projektarbete - AS!

Inläggav jonna89 » 2007-11-12 15:55:48

Hej!

Mitt namn är Jonna och jag är 18 år. Jag är just nu inne på mitt sista år på gymnasiet vilket innebär att jag läser en kurs som heter "projektarbete". I den kursen får eleven möjlighet att skriva om något eller utföra ett praktiskt arbete kring ett ämne/problem som känns tilltalande och intressant. Jag har valt att utforma en broschyr/informationsblad som behandlar just Asperger syndrom och syftet med mitt arbete är att sprida information om AS samt försöka öka förståelsen för funktionshindret hos gymnasieelever så att de sedan ska kunna ta med sig kunskapen vidare i livet och applicera den på andra situationer. Jag har själv en lillebror med diagnosen så jag känner till AS relativt väl.

Broschyren kommer att innehålla en beskrivning av AS och även spekulationer kring handlingar och tankesätt som skulle kunna bidra till en ökad förståelse för AS.
I min broschyr skulle jag vilja ha med intervjuer med människor som själva har diagnosen, människor som lever med individer med AS samt människor som stöter på funktionshindret i sitt yrkesliv.

Jag undrar då om det finns någon hjälpsam själ här inne på forumet som skulle kunna ställa upp på en intervju som behandlar funktionshindret och hur ni upplever att ni blir bemötta av andra individer med eller utan AS. Det hade varit kanon om de individer som ställer upp på intervjuerna har levt med diagnosen under en relativt lång tid och som känner att de har tillräckligt med "kött på benen" för att kunna tala om sin diagnos och om mötet med andra individer med eller utan AS. Om det finns någon som är intresserad av att hjälpa mig med mitt arbete så hade jag varit enormt tacksam och den/dessa individer kommer naturligtvis få ta del av resultatet av slutprodukten.

Tack på förhand!
MVH
Jonna

PS. Vill du/ni inte svara här inne på forumet går det bra att kontakta mig via mail: jonna.welander@skola.helsingborg.se, där kan jag även ge ut mitt telefonnummer. DS.
Senast redigerad av jonna89 2011-05-04 10:53:23, redigerad totalt 1 gång.
jonna89
Ny medlem
 
Inlägg: 2
Anslöt: 2007-11-12

Inläggav Lilla Gumman » 2007-11-12 17:26:43

Hej!

Det låter som ett viktigt och intressant projektarbete. Jag har haft AS sedan 2000, men jag känner mig inte direkt aspig. Dock har min AS gjort att jag är stresskänslig och har problem med städningen. För det mesta svarar jag villigt och glatt på frågor.

Hälsningar

Lilla Gumman
Senast redigerad av Lilla Gumman 2011-05-04 10:53:23, redigerad totalt 1 gång.
Lilla Gumman
 
Inlägg: 5451
Anslöt: 2007-08-01
Ort: Ludvika

Inläggav weasley » 2007-11-12 18:21:45

Skicka PM vettja!
Senast redigerad av weasley 2011-05-04 10:53:23, redigerad totalt 1 gång.
weasley
 
Inlägg: 9949
Anslöt: 2007-04-18
Ort: eth0

Gissa vad som händer!

Inläggav milve » 2007-11-14 1:29:56

Efter en diagnos så får du ta av dig mössan, bocka eller niga, välj själv. Sedan går du rakt in i sjukersättning och daglig verksamhet. Se det som en förmån! :)
milve
Inaktiv
 
Inlägg: 785
Anslöt: 2007-11-13

Återgå till Övriga Aspergerfrågor



Logga in