Programmeringstråden

Allt om hård- och mjukvara samt övriga it-relaterade diskussioner.

 Moderatorer: atoms, Alien

Re: Programmeringstråden

Inläggav rdos » 2011-06-09 18:46:53

ca skrev:Templates i sina inte alltför extrema former stöds väl på det mesta som inte är urgammalt, om det bara finns GCC på plattformen.. Var menar du att det saknas?


GCC? Nej, jag har inget stöd för GCC i RDOS operativsystem. Däremot för OpenWatcom och tidigare Borland C++ 4.52. Inget av dessa har fullt stöd för templates, och BCC har inte ens allt OO stöd.

Enligt ett företag som marknadsför ett GUI-verktyg baserat på C++, och med flitigt användande av templates, så finns det flera kompilatorer som inte klarar deras software. Egentligen vet jag inte om de stödjer något annat än GCC fullt ut. Skulle nästan vilja påstå att sådant som bara fungerar i GCC inte har någon portabilitet alls.
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

Re: Programmeringstråden

Inläggav ca » 2011-06-09 19:05:33

MSVC, GCC och LLVM/clang täcker in det mesta som är relevant.
ca
 
Inlägg: 1200
Anslöt: 2011-01-03
Ort: Skåne

Re: Programmeringstråden

Inläggav rdos » 2011-06-09 20:41:35

ca skrev:MSVC, GCC och LLVM/clang täcker in det mesta som är relevant.


Relevant? Du menar väl det mesta som är "populärt"? Jag har en tendens att inte gilla det som är populärt, så jag ger inte mycket för varesig MSVC, GCC eller LLVM. Speciellt inte som alla dessa verktyg genererar gigantiska exekverbara filer och / eller beror på en stor mängd externa bibliotek som gör att de totalt sett ändå är gigantiska.

Jag kommer garanterat att fortsätta använda BCC och OpenWatcom. Det är de enda kompilatorer som är något värda som kan generera både real-mode applikationer och 32-bitars applikationer utan Windows och/eller Linux importfunktioner.

GCC projektet är f.ö. extremt trögt när det gäller att supporta nya plattformar och/eller OS, vilket gör att man helst inte använder det för sådant. MSVC stödjer såklart enbart M$ egna special, saknar källkod, och man kan inte påverka allt det skit som dras med per automatik.
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

Re: Programmeringstråden

Inläggav ca » 2011-06-09 20:56:50

Watcom gillade jag när jag körde MS-DOS, den var svårslagen på C-optimering.

Och ja, relevant i betydelsen "populärt" eftersom det är samma sak för de flesta som utvecklar applikationer. Egentligen för de flesta som utvecklar, det går ju att korskompilera med GCC till alla möjliga plattformar. Inga som helst problem att kompilera med GCC för små plattformar som Nintendo GBA och DS-serien..

Du kan med alla ovanstående kompilatorer välja att inte länka med standard C-library samt optimera ner binärkoden på alla möjliga sätt.

Några exempel på vad man kan göra i 4 KB (visserligen med Windows bakom):

http://www.youtube.com/watch?v=auagm5UB ... re=related
http://www.youtube.com/watch?v=9AX8gNyr ... re=related

Japp, C/C++ (vet inte vilket de använt, spelar mindre roll).
ca
 
Inlägg: 1200
Anslöt: 2011-01-03
Ort: Skåne

Re: Programmeringstråden

Inläggav rdos » 2011-06-09 21:14:51

Jag har lagt av som Windows-programmerare (gjorde mitt sista Windows-program för över 5 år sedan), och tänker aldrig någonsin mer göra något Windows-program. Har testat Linux oxå, men jag anser nog att chansen för att jag gör något på den plattformen som minimal. Jag jobbar just nu fulltid med att göra applikationer och drivrutiner för mitt eget OS. Inom kort (hösten) kommer dessa att sättas ut som front-end på 300 Preem automatstationer i södra / mellersta Sverige + i ett antal av våra egna betalkortsapplikationer (finns knappt 40st ute just nu i hela Sverige).
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

Re: Programmeringstråden

Inläggav rdos » 2011-06-09 21:22:46

ca skrev:Inga som helst problem att kompilera med GCC för små plattformar som Nintendo GBA och DS-serien..


Jag försökte använda GCC till RDOS, men efter att ha väntat ett halvår på att man skulle synka libtool så tröttnade jag.

ca skrev:Du kan med alla ovanstående kompilatorer välja att inte länka med standard C-library samt optimera ner binärkoden på alla möjliga sätt.


Det blir bara värre. Då måste du ladda en DLL som innehåller hela C-biblioteket. Om man länkar in så tar man iaf bara med det som används.
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

Re: Programmeringstråden

Inläggav ca » 2011-06-09 22:28:52

Inbäddade system är spännande... säg till när de rullas ut eller visa gärna screenshot så man känner igen dem. Vore kul att se RDOS in action.

Ang. att välja bort C-library, nej menar inte DLL. Du kan undvika de delar du inte vill ha, nästan in absurdum... du måste ju ha någon form av kommunikation med OS om där nu finns något, men jag syftar också på väldigt speciella behov, om du bara är ute efter C-kod -> binär-image behövs ju ingen overhead och jag tror inte GCC tvingar på dig någonting.

Därmed inte sagt att jag är ett fan av GCC, jag ville bara peka på att användning av templates inte betyder att man måste få med en massa annat skräp på köpet. Sen iofs, templates innebär i sin natur kodduplicering.. men det är en annan sak.
ca
 
Inlägg: 1200
Anslöt: 2011-01-03
Ort: Skåne

Re: Programmeringstråden

Inläggav rdos » 2011-06-10 6:33:16

ca skrev:Inbäddade system är spännande... säg till när de rullas ut eller visa gärna screenshot så man känner igen dem. Vore kul att se RDOS in action.


Piloter finns i Trelleborg och Helsingborg (Långeberga). Fast vår betalkortsterminal ser bättre ut (finns t.ex. i Skivarp i Skåne).

Jag menar nog inte heller att GCC bara är skräp. Man kan välja att använda newlib med GCC om man vill ha ett mindre c-lib. GCC är nog det som ligger närmast till hands för att få bättre kompabilitet med standardapplikationer och få stöd för C/C++ standarden fullt ut. Där kan man (till skillnad ifrån MSVC) lägga in stöd för andra plattformar. När man dessutom varit igenom den processen för OpenWatcom så kan det tänkas att det går lättare att komma igenom den med GCC.
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

Re: Programmeringstråden

Inläggav rdos » 2011-06-10 6:53:39

Några screen-shots (länkar då forumet inte tillåter bildern).

Typisk förstasida: (det är en animation)
http://www.rdos.net/rdos/card.png

Ljudinställningsdialog:
http://www.rdos.net/rdos/sound.png

Att köra debbugern från Windows via nätverk:
http://www.rdos.net/rdos/debug.jpg
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

Re: Programmeringstråden

Inläggav Miche » 2011-06-10 11:53:37

rdos skrev:Några screen-shots (länkar då forumet inte tillåter bildern).

Jaså?
rdos skrev:Typisk förstasida: (det är en animation)

Bild

rdos skrev:Ljudinställningsdialog:

Bild

Den sista bilden är för stor (automagisk resizing funkar inte numera men den går att ladda upp till ex.vis imgur.com och få resize gjord där, nu ville jag inte göra det eftersom jag inte kollat rättigheterna för bilden.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Re: Programmeringstråden

Inläggav rdos » 2011-06-10 20:42:03

Sista bilden (förminskad):

Bilden är iofs ett halvår gammal, och debugger-dialogen ser numera lite snyggare ut (visar korrekta thread-states även på de trådar som inte aktivt körs debug på).

Bild
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

Re: Programmeringstråden

Inläggav Torsdag » 2011-06-11 13:02:53

Intressant att det fortfarande händer saker med rdos. Hur har du lyckats sälja in det till betalkortsterminaler? (säkerhetskäl, stöd för äldre hårdvara?)
Torsdag
 
Inlägg: 383
Anslöt: 2006-01-19

Re: Programmeringstråden

Inläggav rdos » 2011-06-12 8:35:29

Torsdag skrev:Intressant att det fortfarande händer saker med rdos. Hur har du lyckats sälja in det till betalkortsterminaler? (säkerhetskäl, stöd för äldre hårdvara?)


Det är företaget där jag jobbar som använder rdos i nya generationen betalkortsterminaler. Det är jag som sedan ca 10 år tillbaka har haft hand om våra andra terminaler som använder en V25 (i princip en 8086 processor). Utvecklingen av en PC-baserad terminal har väl pågått sisådär 5 år, varav de första åren mestadels användes för att hitta fel i äldre terminaler på PC-plattformen (då rdos har en del bra saker felsökning).

Fast i fallet Preem, där vi ska sätta ut 300 terminaler fram till nyår, så är vår del bara som en presentation av texter och för att skriva ut kvitton. Fast det är förstås vår del som kunden ser. :mrgreen:
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

Re: Programmeringstråden

Inläggav barracuber » 2012-01-07 17:58:48

http://code.he.net - Gratis interaktiva "kurser" i programmering.

Bild

Jag testade att köra lektion 1 (strings) i javascript. Man har helt enkelt en webbaserad kommandoprompt där man skriver in saker precis som på en lokal dator. Sajten håller reda på vilka lektioner man kört och hur långt man kommit i varje lektion.

Förloppet bygger på moment, man gör ett moment, sedan kommer nästa moment, man ser med en procentlinje hur långt man kommit. Lektionen jag körde gick ut på att jag blev uppmanad att skriva in javascriptkod. Beroende på om det var rätt eller fel får man antingen en röd eller grön text till svar. Lektionen tog max fem minuter.

Det känns definitivt inte som en kurs i vanlig mening, mer som en sandlåda/sandbox där man apar efter det som står. Framförallt finns inget ljud eller lärarröst. Eller ens lärotext i någon form utom det man uppmanas att skriva.

Programspråk: Perl, PHP, Ruby, Python, SQLite (?)
Webbprogrammering: HTML, CSS, Javascript, JQuery, XML
Certifiering: IPv6

Även om jag bara kört en lektion tror jag upplägget gör det helt omöjligt att lära sig programmera/bygga på djupet. Man måste komplettera med böcker, hands-on, träning, träning, träning.

Betyg: Sajten är enkel och överskådlig men innehållet får knappast godkänt. Plus för att man inte behöver skapa något konto utan kan logga in med sitt google- eller facebookkonto.
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Re: Programmeringstråden

Inläggav Parvlon » 2012-01-07 18:25:10

http://ideone.com är en sajt där man kan testa sin kod utan att installera kompilatorn. Behövs ingen registrering.

what is it? skrev:share your code (that's obvious - it is a pastebin, isn't it? :)) in a neat way,
run your code on server side in more than 40 programming languages (number still growing) and do it all with your own input data! ideone.com also provides free Ideone API which is availabe as a webservice. It's functionality allows you to build your own ideone-like service! for logged in users Ideone offers possibility to manage their codes, publish multiple submissions at one go, and more.

supported languages atm skrev:Ada
Assembler
Assembler
AWK (gawk)
AWK (mawk)
Bash
bc
Brainf**k
C
C#
C++
C++0x
C99 strict
CLIPS
Clojure
COBOL
COBOL 85
Common Lisp (clisp)
D (dmd)
Erlang
F#
Factor
Falcon
Forth
Fortran
Go
Groovy
Haskell
Icon
Intercal
Java
JavaScript (rhino)
JavaScript (spidermonkey)
Lua
Nemerle
Nice
Nimrod
Objective-C
Ocaml
Oz
Pascal (fpc)
Pascal (gpc)
Perl
Perl 6
PHP
Pike
Prolog (gnu)
Prolog (swi)
Python
Python 3
R
Ruby
Scala
Scheme (guile)
Smalltalk
SQL
Tcl
Text
Unlambda
Visual Basic .NET
Whitespace
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Programmeringstråden

Inläggav Hettan » 2014-11-15 18:38:42

Jag skulle vilja väcka mina vilande kunskaper inom programmering och funderar på att lära mig ett nytt språk.

Vilket språk skulle ni rekommendera om man vill kunna försörja sig på egenskapade program? Kan tänka mig att kanske android är vägen att gå för att göra simpla koder som ändå kan generera en skaplig inkomst?

Eller kanske php för att bygga hemsidor var jag har ganska stor erfarenhet inom sedan tidigare men jag har för det mesta tyckt det var så vansinnigt tråkigt :(

C++ hade också varit kul, att göra spel o sånt men det kräver ju mycket mer ansträngning.

Tack på förhand!
Hettan
 
Inlägg: 591
Anslöt: 2013-05-13

Re: Programmeringstråden

Inläggav Pieohpah » 2014-11-15 20:18:13

Jag gillar c++, objective-c, javascript... Mindre glad i vb och c#.
Pieohpah
 
Inlägg: 1150
Anslöt: 2012-01-05
Ort: Stockholm

Programmeringstråden

Inläggav Miche » 2014-11-15 20:20:08

Pieohpah skrev:Jag gillar c++, objective-c, javascript... Mindre glad i vb och c#.
Jag har kommit in i ett c#-projekt och det funkar rätt bra, lite pyssligt i början men med kunskaperna från C och en del andra språk så går det.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Re: Programmeringstråden

Inläggav Pieohpah » 2014-11-15 20:59:23

Miche skrev:
Pieohpah skrev:Jag gillar c++, objective-c, javascript... Mindre glad i vb och c#.
Jag har kommit in i ett c#-projekt och det funkar rätt bra, lite pyssligt i början men med kunskaperna från C och en del andra språk så går det.


Jag tycker nog att c# är ett rätt bra språk. Det är bara .Net-frameworket som inte är så polerat, även om det är rätt ok det också.

Java gillar jag som språk, men jag gillar ingen javaeditor och inte heller prestandan
Pieohpah
 
Inlägg: 1150
Anslöt: 2012-01-05
Ort: Stockholm

Programmeringstråden

Inläggav Heidi79 » 2014-11-15 21:05:18

Va ni tycker om NXT-G då?

:D
Heidi79
 
Inlägg: 1433
Anslöt: 2009-06-22

Programmeringstråden

Inläggav Miche » 2014-11-15 21:27:13

Pieohpah skrev:Java gillar jag som språk, men jag gillar ingen javaeditor och inte heller prestandan
Håller med, tanken med Java är bra men det känns som om de inte fått till det riktigt.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Programmeringstråden

Inläggav EXetoC » 2015-08-16 12:24:18

http://nim-lang.org/
Jag började med C++ (hemskt val av språk för introduktionskurser), och nu kan jag inte gå tillbaka till det längre. Det är hemskt i jämförelse med mer moderna språk.
EXetoC
 
Inlägg: 56
Anslöt: 2015-08-15

Återgå till IT-forum



Logga in