Problem med Theory of Mind - ett måste för AS-diagnos?

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: atoms, Alien

Problem med Theory of Mind - ett måste för AS-diagnos?

Inläggav slackern » 2018-10-01 17:55:17

nomemorytoday skrev:
slackern skrev:Så med andra ord kan du vara dum som ett spån och ha AS

Nej det finns gränser. Bland annat där det kallas att man har en intellektuell funktionsnedsättning (tidigare kallat utvecklingsstörning).

http://habilitering.se/funktionsnedsatt ... gsstorning

Det har inget med AS att göra.


Läs om gör rätt.
Förmåga att klara sig själv, adaptivt beteende och nyfikenhet på omgivningen under de första tre åren skall ligga på en nivå som överensstämmer med normal intellektuell utveckling.

post1527676.html#p1527676
slackern
 
Inlägg: 43690
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Problem med Theory of Mind - ett måste för AS-diagnos?

Inläggav kiddie » 2018-10-01 19:00:30

slackern skrev:Nu när jag skrev du så menar jag inte dig personligen, bara för att klargöra så att det inte blir några missförstånd.


Nä, men jag är ändå rätt ofta dum som ett spån. :-)005 :-)141
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Problem med Theory of Mind - ett måste för AS-diagnos?

Inläggav kiddie » 2018-10-01 19:29:46

Handy skrev:A&A har rätt. Det är också rätt att ens totala kvot inte får understiga 70 för en aspergerdiagnos. Men man måste i princip ha svagheter i sin begåvningsprofil (det är ju därför vi aspergare är så ojämna i funktion), framförallt gällande de exekutiva funktionerna.


Det man kallar begåvning är ju den totala IQ:n. Och där får man inte ha utvecklingsstörning. Därför är det konstigt formulerat att säga att det är svaga i Theory of mind, central koherens, exekutiva funktioner, minne och begåvning. Då har man redan tagit ur exekutiva funktioner ur begåvningen.

Det är helt enkelt klantigt formulerat. Det vore bättre att säga att man helt enkelt har ojämn begåvningsprofil där vissa områden är mycket lägre än andra. Jag menar jag är definitivt inte svag i minne (mer än det jag medicinerat bort under senare år med benso), jag minns 7 siffror framåt och 8 bakåt vilket är rätt genomsnittligt. Hade alla rätt på språk men extremt dåligt resultat på matte. Kan helt enkelt inte räkna i huvudet. Det är ju så det kan se ut. Någon annan kan vara hur bra som helst på matte och dålig på något annat.

Man är helt enkelt inte dålig på allt och en text som påstår det har fel. Har själv problem med exekutiva funktioner, har väldigt bra organisationsförmåga men har väldigt svårt att både starta och stoppa. Har fått lära mig att man måste sluta städa innan det blir helt rent. Fastän det kliar i fingrarna och man skulle kunna städa ihjäl sig.

Om jag har bra eller dålig central koherens vet jag inte men tror den är hyfsad. T ex har jag enklare att minnas saker i sitt sammanhang. För mig är det svårt att minnas lösryckta saker trots att jag har ett rätt bra detaljtänk. Ska jag lära mig en nummerplåt t ex så minns jag inte utan att relatera till något. Samma med pin-koder. Jag försöker relatera siffrorna till antingen bekanta siffror eller översätta siffrorna till bokstäver (l33t style :wink: ) så att de kanske blir någonslags ord som jag senare behöver ett knep för att minnas. (Som jag sa har jag tyvärr medicinerat bort lite minne så just nya koder behöver jag minnesstöd för.)

Kontext är superviktigt för mig. Det tror jag visar på central koherens. Sedan kan den vara olika om den är visuell, med ljud, abstrakt osv.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Problem med Theory of Mind - ett måste för AS-diagnos?

Inläggav nomemorytoday » 2018-10-01 21:49:35

slackern skrev:
nomemorytoday skrev:
slackern skrev:Så med andra ord kan du vara dum som ett spån och ha AS

Nej det finns gränser. Bland annat där det kallas att man har en intellektuell funktionsnedsättning (tidigare kallat utvecklingsstörning).

http://habilitering.se/funktionsnedsatt ... gsstorning

Det har inget med AS att göra.


Läs om gör rätt.
Förmåga att klara sig själv, adaptivt beteende och nyfikenhet på omgivningen under de första tre åren skall ligga på en nivå som överensstämmer med normal intellektuell utveckling.

post1527676.html#p1527676

Dito
nomemorytoday
 
Inlägg: 3913
Anslöt: 2018-01-13

Problem med Theory of Mind - ett måste för AS-diagnos?

Inläggav Bjäbbmonstret » 2018-10-02 0:28:47

Följer
Bjäbbmonstret
 
Inlägg: 10578
Anslöt: 2007-11-15
Ort: Mälardalen

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in