Problem med selektivt ätande (SED)

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

 Moderatorer: atoms, Alien

Problem med selektivt ätande (SED)

Inläggav Choklad » 2011-12-09 4:16:36

Undrar om det är någon här som har svårt med att äta?
Jag själv lider av selektivt ätande (SED) och hade gärna haft någon att prata med som förstår hur just det är.

http://en.wikipedia.org/wiki/Selective_eating_disorder
Länk till fakta om någon är nyfiken.


Moderator mnordgren: förtydligade rubriken.
Choklad
 
Inlägg: 837
Anslöt: 2011-12-07
Ort: Skåne

Re: Problem med ätande

Inläggav Aklaim » 2011-12-09 5:26:02

kan nog vara nått liknande en har. kan inte säga att jag lider av det med tanke på att jag inte behöver trugla i mig mat som jag inte bedömmer ätbar. ie alla grönsaker o sånt snusk :-)Happy
Aklaim
 
Inlägg: 276
Anslöt: 2011-11-24
Ort: ett par mil från örebro eller ett par mil ifrån kiruna

Re: Problem med ätande

Inläggav Jagers » 2011-12-09 6:49:03

tycker det stämmer in rätt så bra på mig med, men jag antar att man måste vara extrem för att man ska gå under själva diagnosen, jag har iaf. jättesvårt med temperaturer på mat (äter inte varm mat, den ska vara runt 25-30 grader) och jättesvårt för konsistens på mat.
och för att jag ska pröva nått nytt så krävs det att någon mutar mig med en Nissan Skyline R34 GT-R.
Jagers
 
Inlägg: 1210
Anslöt: 2011-05-12
Ort: Västerås

Re: Problem med ätande

Inläggav Kostymhippie » 2011-12-09 12:54:57

Har vissa problem som kan räknas in under detta. Har jättesvårt att äta många grönsaker, då dom smakar väldigt beskt och jag känner ofta att smaken kommer från konstgödsel, besprutningsmedel, lera eller förorenat vatten. Har också svårt för att äta mat där man kombinerar smaker, t.ex blandar frukt och kött. Då känner jag att det salta i köttet och söta eller syrliga i frukten tar ut varandra och hela anrättningen smakar illa.
Kostymhippie
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 2573
Anslöt: 2011-10-12

Re: Problem med ätande

Inläggav Iridia » 2011-12-09 13:08:52

Jag hade definitivt detta som barn, och till viss del fortfarande även om jag kan äta fler saker nu. Men många saker kan jag fortfarande inte tänka mig att äta, t ex ost (ev i gratänger, men helst inte), potatissallad, senap, musslor, ansjovis, böckling, tonfisk, läbbiga pålägg mm. Större delen av allt i mataffären går bort direkt, antingen för att det är motbjudande, onyttigt eller för att jag inte tål det p g a överkänslighet mot vissa födoämnen.
Iridia
 
Inlägg: 4618
Anslöt: 2011-09-22

Re: Problem med ätande

Inläggav KaosPrinsessa » 2011-12-09 13:34:19

Jo det där känner jag definitivt igen, men vet inte om jag har det så svårt att jag skulle få den diagnosen. Äter dock sällan, delvis pga konsistens, smak och färg på saker men även för att jag har svårt att tugga och svälja samt ytterst sällan känner någon hunger.
KaosPrinsessa
 
Inlägg: 3153
Anslöt: 2010-10-10
Ort: Cardiff, Wales

Re: Problem med ätande

Inläggav Choklad » 2011-12-09 16:24:40

Själv är jag så pass begränsad att jag varken äter kött eller grönsaker. Äter bara en sorts frukt och ett fåtal sorters bröd (måste vara rätt märke och alltid vitt). Jag är till och med kräsen när det gäller godis och kakor.
KaosPrinsessa skrev:Jo det där känner jag definitivt igen, men vet inte om jag har det så svårt att jag skulle få den diagnosen. Äter dock sällan, delvis pga konsistens, smak och färg på saker men även för att jag har svårt att tugga och svälja samt ytterst sällan känner någon hunger.

Det med att inte känna hunger kan jag känna igen mig i, jag kan glömma bort att äta. En sak som hjälper mig svälja är att dricka mycket medan jag äter.
Choklad
 
Inlägg: 837
Anslöt: 2011-12-07
Ort: Skåne

Re: Problem med ätande

Inläggav KaosPrinsessa » 2011-12-09 17:21:08

Choklad skrev:Själv är jag så pass begränsad att jag varken äter kött eller grönsaker. Äter bara en sorts frukt och ett fåtal sorters bröd (måste vara rätt märke och alltid vitt). Jag är till och med kräsen när det gäller godis och kakor.

Kött äter inte jag heller, men jag äter många sorts grönsaker, men pasta och i princip allt bröd går helt bort samma sak med såser. Potatis gillar jag inte heller.

Choklad skrev:Det med att inte känna hunger kan jag känna igen mig i, jag kan glömma bort att äta. En sak som hjälper mig svälja är att dricka mycket medan jag äter.

Ja det gör jag med. Kan ibland glömma att äta i 2-3 dagar. Jag kan inte dricka just medan jag äter, tycker skillnaden blir konstig i munnen. Jag kan däremot dricka om jag äter soppa eller liknande.
KaosPrinsessa
 
Inlägg: 3153
Anslöt: 2010-10-10
Ort: Cardiff, Wales

Re: Problem med ätande

Inläggav Choklad » 2011-12-09 19:17:09

Jag måste ha rätt dricka till rätt mat också. om jag inte dricker under tiden känns det som maten fastnar i halsen på mig.
Choklad
 
Inlägg: 837
Anslöt: 2011-12-07
Ort: Skåne

Re: Problem med ätande

Inläggav Kostymhippie » 2011-12-09 23:15:51

Har också druckit sjukt mycket till maten förut, kunde med lätthet dricka en hel 1,5 liters läsk till en tyngre måltid. Men har senaste året börjat träna att dricka mindre och det går förvånansvärt bra och känns såklart mycket bättre i magen. Tricket är att jag aldrig sätter mej törstig till bords, dricker vatten före maten. Sen tuggar jag långsammare och längre än förut (kunde förut trycka i mej en specialpizza på 10 min) vilket gör att det går lättare att svälja ner maten. Dricker sen lite mer efter maten istället.

Jag har nästan omvänt problem mot många andra i denna tråd, äter gärna ofta och mycket. Känner heller inte alltid hunger utan blir bara trött istället men vet nu att jag måste äta ordentligt och med jämna mellanrum. Har också kunnat lära mej äta många grönsaker och grytor som jag avskydde som liten grabb. Däremot har jag börjat bli kinkig på bröd, äter helst rent vitt bröd typ toast, fralla eller tunnbröd och skippar mörkt bröd, men det beror på att jag känner mej väldigt orolig i magen av det och inte att jag tycker det är äckligt.

Jag tror att det faktum att jag gärna äter mycket och ofta har bidragit till att jag blivit mindre selektiv i min mathållning.
Kostymhippie
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 2573
Anslöt: 2011-10-12

Re: Problem med ätande

Inläggav Peace » 2011-12-10 17:27:15

Har alltid varit lite petig, men inget extremt. Vågar prova nytt, även om jag inte är så jätteglad för det. Några rätter som jag absolut inte kan äta är vissa sorters soppor (särskilt ärtsoppa :-)002 ), bruna bönor, bearnaisesås, fiskbullar, kokt kött/fisk, musslor, koriander, ärtor och bönor.

På tal om att dricka mycket så gör jag det också. Har alltid gjort. För de flesta verkar det räcka med ett glas dricka till maten, men jag behöver flera.
Peace
 
Inlägg: 629
Anslöt: 2009-06-27

Re: Problem med selektivt ätande (SED)

Inläggav geocache » 2011-12-10 18:03:22

Jo. Redan tanken på att äta hel broccoli och och att äta hel blomkål ger mig panikångest beroende på kännslan av det där knottriga mot gommen :-)060. Samma med konsistensen på svamp.
geocache
 
Inlägg: 9578
Anslöt: 2008-06-16
Ort: Ludvika

Re: Problem med selektivt ätande (SED)

Inläggav Choklad » 2011-12-10 18:12:39

Fler än vad jag trodde som har problem med maten här.
Själv är jag vad jag skulle kalla ett extremfall, kan inte äta med kniv och gaffel då jag inte äter något som gör att det krävs. Jag får panik och klöks om jag skulle äta något främmande.
Någon som fått bra hjälp från vården när det kommer till ätande?
Choklad
 
Inlägg: 837
Anslöt: 2011-12-07
Ort: Skåne

Re: Problem med selektivt ätande (SED)

Inläggav KaosPrinsessa » 2011-12-10 18:41:41

Jag kan inte äta sånt jag inte vet vad det innehåller, även om det är nått jag ätit förut.
Tex så äter jag ju ris och nudlar som jag gjort här hemma men om någon annan lagar det (med exakt samma saker i) så kan jag inte äta det om jag inte får se när det tillagas.
Någon hjälp med detta har jag inte fått (och det hela är ett problem för mig verkligen) utan de påstår att jag är ätstörd och måste förstå att jag duger ändå, trots att jag förklarar att det handlar om hur saker känns, smakar eller luktar som ställer till det mest. Men de verkar inte tro på det, tyvärr.
KaosPrinsessa
 
Inlägg: 3153
Anslöt: 2010-10-10
Ort: Cardiff, Wales

Re: Problem med selektivt ätande (SED)

Inläggav Choklad » 2011-12-10 19:03:37

Känner igen det med innehåll, jag måste veta exakt vad något innehåller innan jag äter det. Tycker det är väldigt jobbigt när man bjuds på hembakat och så då jag inte vet alls vad som är i det och så, även om jag äter muffins så är det inte garanterat att jag vågar äta dem om någon bjuder på hembakade.
Känns som att vården inte bryr sig så länge man inte är anorektisk eller bulimisk.
Det blev konstaterat att jag behövde näringsdrickor för att få i mig näring men ingen ville skriva ut det trots detta. Konstig vård sverige har när det gäller ätande tycker jag.
Choklad
 
Inlägg: 837
Anslöt: 2011-12-07
Ort: Skåne

Re: Problem med selektivt ätande (SED)

Inläggav ragnevi » 2011-12-11 4:03:36

Jag hade det som barn, det står till och med i min utredning. Jag har fortfarande problem med vissa saker, grejer som innehåller ättika till exempel är helt omöjliga för mig att äta enbart på grund av smaken.
Det har blivit bättre med åren, men det kan fortfarande vara ganska jobbigt. På en meny på en restaurang finns det kanske bara en rätt som jag kan äta eftersom vissa saker skulle jag klassa som oätbara. Men när inte ens det finns och du inte har några andra alternativ? Vad ska man göra?
ragnevi
 
Inlägg: 1069
Anslöt: 2007-05-31
Ort: Göteborg

Re: Problem med selektivt ätande (SED)

Inläggav Choklad » 2011-12-11 4:19:59

ragnevi skrev:Men när inte ens det finns och du inte har några andra alternativ? Vad ska man göra?


Jag har varit på en "finare" restaurang en gång, det var min värsta mardröm. Det slutade med att jag åt två portioner glass då det var det enda jag klarade av att få ner från menyn.
Som barn så fick mina föräldrar rådet att låta mig gå hungrig tills jag åt vad som serverades, jag lät helt enkelt bli att äta alls kände mig inte ens hungrig.

Moderator: Satte ägare på citatet.
Choklad
 
Inlägg: 837
Anslöt: 2011-12-07
Ort: Skåne

Re: Problem med selektivt ätande (SED)

Inläggav ragnevi » 2011-12-11 5:21:35

På Riche som ligger på Birger Jarlsgatan i Stockholm bad jag dem en gång att steka på min carpaccio (rå oxfilé) en halv minut per sida eftersom jag inte ville äta den rå. Kyparen svarade bara; jag ska se vad köket kan göra och kom sedan tillbaks och sa att de fixar det.
Det är sådant som jag tycker skiljer ut bra service från dålig. Ett mer mediokert ställe skulle ha försökt läxa upp mig och säga att den ska ätas rå.
Ja, naturligtvis så var det jag som gjorde bort mig, men som sagt, vad ska man göra? Äta handlar väldigt mycket om att umgås i Sverige och jag kunde faktiskt inte hitta någon annan förrätt som jag hade kunnat få i mig.
Jag har förövrigt idag lärt mig äta carpaccio, jag kan inte säga att jag älskar det, men det slinker ned.

Mitt "hatställe" som TYVÄRR ligger alltför nära Attentions kansli i Stockholm heter Smakfullt, fast jag brukar kalla stället för Smaklöst. De påstår att de serverar klassiska rätter, men de har krånglat till det och gått till överdrift att det är fullkomligt omöjligt att veta vad de serverar. Jag skickade tillbaks en rätt och sa att den var fullkomligt oätbar och fick annan mat istället. Men efter det så har vi aldrig gått dit mer, utan vi brukar äta på hotellet.
ragnevi
 
Inlägg: 1069
Anslöt: 2007-05-31
Ort: Göteborg

Re: Problem med selektivt ätande (SED)

Inläggav Choklad » 2011-12-11 5:35:10

Förstår att ni inte äter där då, mat behöver inte vara särskilt komplicerad.
Kan störa mig på vissa caféer som ska envisas med att ha nötter och andra konstigheter i en massa saker jag annars skulle kunna äta. Tyvärr verkar det bli allt vanligare att mat ska innehålla så mycket olika ingredienser som möjligt.
Jag får för tillfället nöja mig med att ha snabbmats kedjorna som möjliga ställen att äta på, där kan man alltid få pommes stripes utan massa konstigheter.
Är dödens avundsjuk på att dem flesta kan lära sig att äta vissa saker. Jag får panik, klöks och/eller spyr om jag äter något jag inte klarar av, om jag kommer så långt som att stoppa det i munnen då.
Choklad
 
Inlägg: 837
Anslöt: 2011-12-07
Ort: Skåne

Re: Problem med selektivt ätande (SED)

Inläggav ragnevi » 2011-12-11 5:47:56

Jag gillar Subway, de frågar om VARJE ingrediens i mackan om du säger nej till att du inte vill ha alla grönsaker.
ragnevi
 
Inlägg: 1069
Anslöt: 2007-05-31
Ort: Göteborg

Re: Problem med selektivt ätande (SED)

Inläggav Aklaim » 2011-12-11 5:55:33

resturang går det o äta på såna? knappt att jag kan beställa en burgare utan att det ska ligga massa sallad o lök o annat oätligt på nästan så en får det med stripsen med.
är ett totalt mörker när man ska ut o äta på resturang med familjen sitta o leta rätt på den saken med minst oätligt i för att sen åter en gång få sin order felaktig o allt det oätliga är kvar eller att man har fått extra av det till o med.
Aklaim
 
Inlägg: 276
Anslöt: 2011-11-24
Ort: ett par mil från örebro eller ett par mil ifrån kiruna

Re: Problem med selektivt ätande (SED)

Inläggav ragnevi » 2011-12-11 6:00:41

Här är deras nuvarande meny på "smaklöst":

Kryddstekt älginnanlår serveras med kantarellrulle, scharlottenlök och rödkål.
(Inte så förtjust i älg, är innanlår speciellt och vad är kantarellrulle?)


Gotländsk fläsksida brässerad med svagdricka och äpple, serveras med mannagrynskräm, karamelliserad rotselleri och hasselnöt
(Fläsksida är ett annat ord för fläskfett, vidrigt. Mannagrynskräm? Låter äckligt. Denna rätt ger mig mardrömmar.)

Halstrad strutsfilé från Stigtomtagård serveras med sagogryn, ädelost, honungsrostade valnötter och ingefärspäron
(Halstrad betyder oftast lätt grillad, struts smakar som oxfilé, men vad sjutton gör sagogryn i rätten eller ingefärspäron? Men vad praktiskt, du slipper beställa efterrätt eftersom den verkar vara inkluderad i huvudrätten.)

Variation på lamm.
Hemstoppad lammkorv, brässerad lammbringa med citron och rosmarin serveras med blomkålskräm och rostade rotfrukter
(Lammkorv låter inget vidare och blomkålskräm? Det senare låter något som man skrämde barn med i bamba på 70-talet.)

Kalv från mälardalen med potatisstubbe, kräm på kronärtskocka och kycklinglever samt rödvinskokt persiljerot
(Är det bara jag som tycker att kräm på kycklinglever låter avskräckande?)

Stekt röding med potatis och varmrökt torsk, serveras med terrine på gröna ärtor och flottyrkokt scharlottenlök
(Jag vet inte ens vad en terrine på gröna ärtor och flottyrkokt scharlottenlök är, än mindre vill jag äta det…)

Sotad sejrygg med terrine på potatis och salvia, serveras med pumpacreme och grön blomkål
(Jag måste lära mig vad terrine betyder, det kan ju komma med på högskoleprovets orddel…)

Kantarellrulle med pumpakräm och vit bönragu.
(Kantarellrullen låter inte mer lockande med pumpakräm och bönragu, jag avskyr bönor.)

Kålrabbigratäng med stekt äpple, marinerad tomat och ostomelett
(Du tillagar kålrabbigratäng med stekt äpple, marinerad tomat och ostomelett kan bli ett nytt kriterium för någon psykossjukdom i DSM-5, kål, äpple och ost kan inte passa ihop.)
ragnevi
 
Inlägg: 1069
Anslöt: 2007-05-31
Ort: Göteborg

Re: Problem med selektivt ätande (SED)

Inläggav Tiblan » 2011-12-11 7:48:51

Det värsta jag vet är när restauranger inte serverar sås och dressingar på sidan av. Då skickar jag idag alltid ut maten och mer om det. Borde vara självklart att göra så för att alla ska få bestämma om dom vill ha och hur mycket. Inte så lätt att peta bort sås och dressing ju.

Fisk och skaldjur, soppor och grönsaker går bort. Allt med ben i går också bort till exempel om jag ska ha fläskotlett så måste den vara benfri annars kan jag inte äta den. Om jag går på McDonalds ber jag alltid om pommes frites utan salt. Hyperkänslig mot salt.
Tiblan
 
Inlägg: 950
Anslöt: 2009-08-13

Re: Problem med selektivt ätande (SED)

Inläggav Kostymhippie » 2011-12-11 9:35:50

Jag tyckte dom flesta rätterna från menyn på "Smaklöst" verkade OK, modern svensk lyxmat, enda problemet är att det brukar va ganska små portioner - är det mat eller är det konst kan man ibland undra.

Älskar för övrigt kött i alla former och gärna feta varianter eller med ben.

Men en sak som jag känner igen mej i är att restauranger nonchalerar specialbeställningar, beställer alltid utan grönsaker och det händer säkert i mer än hälften av fallen att dom ligger där ändå. Är det rejäl restaurangmat på tallrik och man äter med flickvännen eller morsan går det ju bra, "älskling, vill du ha min sallad?" alt. "morsan, du får mina gröna och röda blad" brukar funka rätt bra.

Värre är det när man beställer naturell hamburgare, kebab eller pizza utan en viss ingrediens och den kommer ändå. Har förut irriterat mej kopiöst på detta och ansett det helt bero på nonchalans från personalen, men min flickvän som haft egna caféer och restauranger har sagt med bestämdhet att det handlar inte om nonchalans eller att dom vill jävlas, ofta handlar det om kommunikationsmissar och att personalen lägger upp maten som man alltid gör av gammal vana. Då jag har turen att ha en rejäl och stabil flickvän med båda fötterna på jorden tror jag henne i 95% av fallen, men visst förekommer ren nonchalans och djävulskap.
Kostymhippie
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 2573
Anslöt: 2011-10-12

Återgå till Aspergare och vården



Logga in