Problem med selektivt ätande (SED)

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

Moderatorer: mnordgren, atoms

Re: Problem med selektivt ätande (SED)

Inläggav Banzai » 2011-12-11 13:17:05

Jag lider inte av SED och har aldrig gjort. Däremot så har jag alltid haft mina egna idéer om vad som går att äta och inte och hur saker ska ätas.

Jag har svårt för vissa maträtter p.g.a. konsistensen och totalvägrar att äta en del saker, medan jag älskar andra av samma orsak.

Det har tagit ett bra tag för mig att lära mig att blanda maten och det är endast vissa maträtter jag gör så med. Helst vill jag äta saker i en viss ordning, antingen det godaste först eller sist.

Jag kan inte äta kokta grönsaker men älskar de flesta råa (varför envisas folk med att förstöra saker som är goda i sig?)

Jag kan inte heller äta fläskkotletter (jag är inte ensam! :-)Happy ) och jag kan inte äta ägg eller räkor om inte jag har skalat dem själv.

Jag har fler matidéer, men orkar inte lista dem nu.
Banzai

Anslöt: 2010-07-21

Inläggav nallen » 2011-12-11 14:36:34

ragnevi skrev:Jag måste lära mig vad terrine betyder, det kan ju komma med på högskoleprovets orddel…

Jag kan inte påstå att wikipedia kommer att göra dig klokare i det här fallet: terrin.
I matsammanhang har jag för mig att terrin brukar innebära diverse matvaror i gelé, vad som är skillnaden mellan en terrin och en aladåb vet jag däremot inte.
Nåt får språkforument kanske? Eller en matlagningstråd.
nallen

Anslöt: 2006-08-27

Inläggav ragnevi » 2011-12-11 15:23:49

Smaklöst har små portioner, men just där vet jag inte om det är ett problem.

Vad är det för fel på en hängmörad biff, oxfilé eller entrecôte med klyftpotatis och rödvinssås eller grönpepparsås?
ragnevi

Anslöt: 2007-05-31

Inläggav Peace » 2011-12-11 16:23:30

Det verkar jobbigt för er som har så stora ätproblem, men samtidigt är jag liiite avundsjuk. Hade troligtvis inte varit så överviktig om jag haft dessa problem. x)
Peace

Anslöt: 2009-06-27

Inläggav Choklad » 2011-12-11 17:02:22

Usch menyn från "smaklöst" är ja just smaklös. Det måste ju vara ganska svårt för en medel kräsen 'svensson' att äta där också kan jag tänka mig.

Peace skrev:Det verkar jobbigt för er som har så stora ätproblem, men samtidigt är jag liiite avundsjuk. Hade troligtvis inte varit så överviktig om jag haft dessa problem. x)

Det är väldigt olika med vikt skulle jag tro, såg en kräsen unge på TV som var smäll fet. Jag själv kan inte gå upp i vikt om jag försöker. Det har nog mycket med gener att göra...
Choklad

Anslöt: 2011-12-07

Inläggav Tiblan » 2011-12-11 19:15:19

Peace skrev:Det verkar jobbigt för er som har så stora ätproblem, men samtidigt är jag liiite avundsjuk. Hade troligtvis inte varit så överviktig om jag haft dessa problem. x)

Summan av alla laster är konstant.... ;-)
Tiblan

Anslöt: 2009-08-13

Inläggav EmsAnnorlunda » 2011-12-11 19:20:23

Jag har problem med att jag äter väldigt lite, vågar sällan prova saker då jag redan i huvudet har bestämt mig för att det här är inte gott alltså tänker jag inte äta det..

Det värsta jag vet och jag blir lika förbannad varje gång är om jag beställer mat från exempelvis Mcdonalds, Max eller Burger King, jag vill alltid ha endast ost och ketchup i min hamburgare.. Det låter ju inte så jätte svårt att komma ihåg eller hur? Så på Max en gång stod jag och tittade när tjejen gjorde hamburgaren och hon gjorde fel säkert 3gånger..

"Du kan slänga den där burgaren och börja om från början.." sa jag.. Sen om jag äter på restaurang så äter jag inte kebabsås, ska jag ha kycklingtallrik så vill jag alltid ha Beasås och jag får alltid fel varje gång så dom får slänga maten och göra ny tallrik..

Det är ju inte som att jag ber dom att göra jordens konstigaste rätt utan bara att byta ut såsen eller bara ha Ost och Ketchup på hamburgaren.. Ibland undrar man hur dom tänker dom som jobbar där..
EmsAnnorlunda

Anslöt: 2011-12-10

Inläggav Choklad » 2011-12-11 19:32:12

Håller fullständigt med, hur svårt kan det egentligen vara med att ta enkla instruktioner vad som ska finnas med i maten och vad som inte ska finnas där.
Beställde pommes i en kiosk och sa tydligt att jag vill varken ha ketchup eller någon krydda, resultatet blev pommes med ketchup överallt och massa grillkrydda.
Jag kan ju tycka att om man jobbar med mat så borde det inte vara så himla svårt... suck.
Choklad

Anslöt: 2011-12-07

Inläggav EmsAnnorlunda » 2011-12-11 20:32:57

Choklad skrev:Håller fullständigt med, hur svårt kan det egentligen vara med att ta enkla instruktioner vad som ska finnas med i maten och vad som inte ska finnas där.
Beställde pommes i en kiosk och sa tydligt att jag vill varken ha ketchup eller någon krydda, resultatet blev pommes med ketchup överallt och massa grillkrydda.
Jag kan ju tycka att om man jobbar med mat så borde det inte vara så himla svårt... suck.

Ja men hade jag velat ha massa annat på så hade jag väl sagt det? Ibland undrar man alltså.. =)
EmsAnnorlunda

Anslöt: 2011-12-10

Inläggav Kostymhippie » 2011-12-11 21:54:44

Det där med att inte kunna blanda mat är också en grej jag har pysslat med, kunde nästan omöjligt käka grytor när jag var yngre just för att det var blandat alltihop, avskydde också om man hällde såsen på maten, ville absolut ha den på sidan om. Är fortfarande ogillande mot att man häller såsen över maten men nu blir det inte mer än en axelryckning och bekymrat rynkade ögonbryn. Grytor har jag lärt mej tycka om så länge det inte är frukt eller någon grönsak jag ogillar i dom.

Om ett matställe inte kan följa enkla specialbeställningar bojkottar jag det konsekvent och sprider till alla jag pratar med "gå inte dit, där får du inte vad du beställer". Ibland undrar jag om dom helt enkelt missar det där "inte/ingen/utan" före det man beställer.

Ytterligare en grej, min morsa har alltid varit hård med att jag ska testa allt innan jag avfärdar det, vilket nog gjort att jag har fått ett mycket mer öppet sinne att prova nya saker. Har nog testat dom flesta matkulturer och jag måste säga att den västerländska maten är knepig för oss aspies p.g.a udda smakkombinationer och dålig kryddning. I många andra matkulturer är det mer regel än undantag med mycket stark mat och att man hela tiden håller sej inom en grupp av smaker. I t.ex indisk mat är det ofta lamm eller kyckling med baljväxter, curry, garam masala och färska örter. I karibisk mat är det mycket fisk, kyckling eller fläsk med platanos (kokbanan) och rotfrukter men även bönor och man använder mycket färsk peppar och även där curry.

Det verkar som att ju närmare ekvatorn man kommer desto starkare, renare smak får maten och desto större likheter är det. När jag är med min tjej (karibisk afrotjej) behöver jag nästan inte ens fråga om maten för jag vet på ett ungefär vad det blir och lagar hon annan mat nån dag, t.ex thai, afrikanskt, arabiskt eller europeiskt säger hon alltid till. I Sverige däremot där man ena dagen äter mager nötstek med kokpotatis och gräddsås och nästa dag pasta med köttfärssås med sju olika grönsaker i blir jag mycket mer nojig och måste fråga vad det blir för mat vid varje ny måltid.
Kostymhippie

Anslöt: 2011-10-12

Inläggav Miche » 2011-12-11 23:08:34

Kostymhippie skrev:Ibland undrar jag om dom helt enkelt missar det där "inte/ingen/utan" före det man beställer.

Det är allmänt känt att man bör undvika det ordet, berätta istället om hur du vill ha det på sådant sätt att du kan undvika att använda inte.
Miche

Anslöt: 2009-01-08

Inläggav Kostymhippie » 2011-12-12 9:06:18

OK, det visste inte jag, tack för tipset. Hur ska man säga istället? På snabbmatskedjorna eller motsvarande går det ju bra att säga "naturell hamburgare" eller "kebab med bara kött, bröd och xx-sås". Men hur gör man på gammal hederlig restaurang där själva anrättningen är helt OK men man vill inte ha sallad? På Thai, sushi eller indiskt brukar jag sällan bry mej då bra ställen med sån mat inte serverar västerländsk sallad utan bara sina egna grönsaker, vilka jag oftast kan äta.
Kostymhippie

Inläggav Miche » 2011-12-12 10:34:18

Prova hellre orden utan, ingen eller kanske hoppa över. Minus kan funka det med (på många hamburgerställen verkar de vara vana vid det).

Inte funkar inte...
Miche

Anslöt: 2009-01-08

Inläggav Kostymhippie » 2011-12-12 15:06:50

OK, tack för tipsen. Ang. minus inom hamburgerkedjorna har du helt rätt, speciellt på Max funkar det bra att säga så.
Kostymhippie

Återgå till Att leva som Aspergare

Logga in