Problem med kläder (felköp)

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: atoms, Alien

Inläggav alfapetsmamma » 2010-02-15 20:00:42

Ha, vilken igenkänning.

Häromdagen köpte jag strumpbyxor som visserligen var dyra (enligt mig) men som var innehöll viskos och kashmir, förutom lite plast då. De är sååå sköna, och så är det rätt storlek, och jag har baske mig gått och varit smålycklig över en sån sak som strumpbyxor som inte kasar eller måste dras i samt inte kliar eller är obekväma på nåt annat sätt.

Wera, från Åhléns, 99 spänn på rea, var det, om nån undrar.
Senast redigerad av alfapetsmamma 2011-05-05 0:30:27, redigerad totalt 1 gång.
alfapetsmamma
 
Inlägg: 7383
Anslöt: 2008-05-03

Inläggav Oculi » 2010-02-15 20:07:39

För mig så har självaste materialet en stor roll,
för att inte säga färgerna!
Vissa färger mår jag rent ut sagt som skit av att se tillsammans,
andra kan jag bli deprimerad av.

De flesta kläderna från Topshop kan man kalla något som en dröm för mig, det finns för det mesta inte en chans (bortsett från priset).
Först materialet som känns så artificiellt och plastigt, vilket jag inte klarar av
och sedan de "döda" och artificiella färgerna.

Sedan handlar det ju också om att jag för det mesta handlar och kanske bara bär plaggen en gång.
Sedan har jag ångest över att det inte var de "rätta" plaggen.

Det är skittråkigt att det bara finns som högst tio stycken klädkedjor sammanlagt i Sverige...
Senast redigerad av Oculi 2011-05-05 0:30:27, redigerad totalt 1 gång.
Oculi
 
Inlägg: 80
Anslöt: 2010-02-13

Inläggav Inger » 2010-02-15 21:50:14

Oculi skrev:För mig så har självaste materialet en stor roll,
för att inte säga färgerna!
Vissa färger mår jag rent ut sagt som skit av att se tillsammans,
andra kan jag bli deprimerad av.

Samma här!
Senast redigerad av Inger 2011-05-05 0:30:27, redigerad totalt 1 gång.
Inger
Inaktiv
 
Inlägg: 17333
Anslöt: 2006-06-30

Inläggav kakmonstret » 2010-02-15 22:10:45

Oculi skrev:För mig så har självaste materialet en stor roll,
för att inte säga färgerna!
Vissa färger mår jag rent ut sagt som skit av att se tillsammans,
andra kan jag bli deprimerad av.


Instämmer. Jag kan ta på mig röda byxor t.ex om de är av sjysst modell och sitter bra. Men då vill jag ha något neutralt upptill. Jag skulle inte vilja ha gula eller orangea eller rosa byxor. Inte heller vill jag ha enfärgade tröjor med dessa färger. Gröna byxor går bra om det är en snygg grön och jag gillar byxmodellen. Annars är blått/jeans och svart favoriterna.

Det är lite på modet idag att sticka ut färgmässigt. Jag gillar färger men törs inte bära de "värsta" färgglada plaggen. Det får någon modigare trendnisse våga sig på. Man kan ju bära upp det mesta i stort sett men alla kan inte göra det. Ett plagg som passar på en person gör det kanske inte på någon annan. Ibland ser man missar där ute i vimlet och man tänker: Ok det där plagget (modell, färg och storlek) var inte menat för dig!
Senast redigerad av kakmonstret 2011-05-05 0:30:27, redigerad totalt 1 gång.
kakmonstret
 
Inlägg: 1244
Anslöt: 2008-10-14
Ort: Valley of tears

Inläggav Chrilleb » 2010-02-15 22:12:32

Jag har problem med att hitta rätt kläder, i allafall gällande byxor som sitter bra, antingen sitter de för högt på höften eller så är byxbenen för korta, jag vill ha låg midja och med långa ben. Stickiga kläder är ingen höjdare, och ibland bor jag i stora övertröjor, det tycker jag om.
Senast redigerad av Chrilleb 2011-05-05 0:30:27, redigerad totalt 1 gång.
Chrilleb
 
Inlägg: 6387
Anslöt: 2008-11-14
Ort: Sollentuna

Inläggav Emma » 2010-02-15 22:29:06

Jag är lyckligt lottad som föddes till tjej för jag klarar inte byxor utan bara kjolar och sen inte vilka kjolar som helst, de får inte vara för långa, inte för korta, inte strama runt magen, inte sno in sej med benen, de ska helst inte kännas alls och de måste ha rätt färg. Det är ytterst besvärligt vintertid spec. denna vinter som varit så fasligt kall. Strumpbyxor är det samma problem med... går ju inte med vad som helst, de måste sitta bra och får inte heller "kännas". Hade ett par nyligen som hela tiden hasade ner och skavde och de höll på att driva mej till vansinne ink. alla runt mej "Emma, sluta dra upp stumpbyxorna hela tiden!".
"- Men de hasar ju ner och skaver!"

Jackor som sitter snyggt och inte skaver under armarna eller stramar över ryggen... liksom hur svårt är inte det att hitta... går ju nästan inte! Alla jackor ska ha smala armar och stramar över ryggen och det trots att jag är smal... känner mej instängd och som om armarna inte går att röra och armhålorna håller på att bli amputerade!

Skor, convers, jag lär bli begraven i convers, den enda sko som efter ett tag blir ett med foten och lika bekväm som en strumpa utan irriterande sömmar. Dock ser ens fötter ut som en lodis alt. slöhög till tonåring när de väl uppnått sin ljuva status som skönaste skon på jorden.
Senast redigerad av Emma 2011-05-05 0:30:27, redigerad totalt 1 gång.
Emma
 
Inlägg: 108
Anslöt: 2008-06-13
Ort: Hemlis

Inläggav kakmonstret » 2010-02-15 22:35:03

Det hör till att conversarna ser lodiga ut! Jag gillar converse, har ett par vita. Men det går ju inte att pulsa runt i snön med dessa tunna tygskor.

Jag gillar också byxor som är låga i midjan och med långa ben. Lite baggy som sagt. Nej fan heller, att de ska vara höga i midjan. Det plus för tight i linningen är det värsta jag vet. Får panik.
Senast redigerad av kakmonstret 2011-05-05 0:30:27, redigerad totalt 1 gång.
kakmonstret
 
Inlägg: 1244
Anslöt: 2008-10-14
Ort: Valley of tears

Inläggav alfapetsmamma » 2010-02-15 23:14:18

kakmonstret skrev:Det är lite på modet idag att sticka ut färgmässigt. Jag gillar färger men törs inte bära de "värsta" färgglada plaggen. Det får någon modigare trendnisse våga sig på.


Eller färgglada småaspisar som min lilla som glatt har på sig olika färger på ALLT och gärna i olika mönster också. Fast hon är faktiskt söt som påskkärring året runt. :)
Senast redigerad av alfapetsmamma 2011-05-05 0:30:27, redigerad totalt 1 gång.
alfapetsmamma
 
Inlägg: 7383
Anslöt: 2008-05-03

Inläggav imperativ » 2010-02-16 0:43:58

Kläder är ett mysterium. Det har jag själv insett. Min kropps proportioner är ganska långt från majoriteten av alla standardstorlekar och de flesta standardmodeller. Sen jag slutade växa har inget vettigt klädesplagg jag ägt suttit bra på min kropp.

Jag saknar tyvärr viljan att lära mig sy mina egna plagg.
Internet och postorder är kasst har jag lärt mig. Det ger inget att äga kvalitetsplagg som sitter dåligt.
Senast redigerad av imperativ 2011-05-05 0:30:27, redigerad totalt 1 gång.
imperativ
 
Inlägg: 2134
Anslöt: 2008-11-22

Inläggav Truly » 2010-02-16 10:32:56

Inger skrev:Känner helt igen mig i Trulys beskrivning.

Ett tips är att kolla att affären har öppet köp och känn efter i lugn och ro hemma hur det känns (företrädesvis innan du klippt bort alla etiketter). :wink:


:lol: :lol:

Ja, jag har faktiskt gjort det misstaget någon gång eller två; klippt bort etiketterna innan jag verkligen bestämt mig för plagget. Men då gav jag bort det till min mamma. :-)012

Vet förstås inte om hon någonsin använde det.
Senast redigerad av Truly 2011-05-05 0:30:27, redigerad totalt 1 gång.
Truly
 
Inlägg: 1741
Anslöt: 2009-11-25
Ort: Skogen

Inläggav Inger » 2010-02-16 12:49:59

Har också gjort den missen... :oops: det var så jag lärde mig hur man inte ska göra. :roll:
Senast redigerad av Inger 2011-05-05 0:30:27, redigerad totalt 1 gång.
Inger
Inaktiv
 
Inlägg: 17333
Anslöt: 2006-06-30

Inläggav Vaken » 2010-02-17 13:17:42

Oj, fantastiskt många svar. Jag gillar det här forumet. Tack allihopa! :D
Senast redigerad av Vaken 2011-05-05 0:30:27, redigerad totalt 1 gång.
Vaken
 
Inlägg: 70
Anslöt: 2010-02-06
Ort: Månen

Inläggav KrigarSjäl » 2010-02-17 13:49:38

imperativ skrev:Kläder är ett mysterium. Det har jag själv insett. Min kropps proportioner är ganska långt från majoriteten av alla standardstorlekar och de flesta standardmodeller. Sen jag slutade växa har inget vettigt klädesplagg jag ägt suttit bra på min kropp.

Jag saknar tyvärr viljan att lära mig sy mina egna plagg.
Internet och postorder är kasst har jag lärt mig. Det ger inget att äga kvalitetsplagg som sitter dåligt.

Börja träna. Efter ett tag märker man att kläderna sitter bättre.
Senast redigerad av KrigarSjäl 2011-05-05 0:30:27, redigerad totalt 1 gång.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Inläggav Glimma » 2010-02-17 20:54:23

KrigarSjäl skrev:Jag köper kläder av högre kvalitet och kända märken.
Billiga t-shirtar av okänt märke, 4 för 99:-, sitter helt enkelt inte lika bra som en Lonsdale för 250:-

För att inte tala om jeans!
Aldrig att jag köper billiga jeans av okänt märke. Är det något plagg som MÅSTE sitta rätt är det brallor, om man inte har något emot att se ut som en hösäck, vill säga.

Själv kör jag med Crocker 331or & Lonsdale.

Skulle aldrig dra på mig chinos, manchester, hiphopkläder etc.
Det ska vara hyfsat tight, oömt, svart, grått. Inga fladdrande sjok. Inga starka färger.


Ja hurra för Crocker. För mig är det viktigast att kläder sitter tajt. Jag vill känna dem nära kroppen. Har jättesvårt för stora bylsiga kläder. Så figurnära som möjligt. Kan bero på att jag är rätt liten själv. Har svårt för syntetkläder så inte vilket material som helst funkar. De som har mest bomull i kläderna brukar funka bäst. Manchester funkar om ränderna inte är för breda.
Senast redigerad av Glimma 2011-05-05 0:30:27, redigerad totalt 1 gång.
Glimma
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 873
Anslöt: 2008-08-31

Inläggav carl » 2010-02-17 21:38:37

Jag har fått bättre storlekar på kläderna eftersom jag blivit äldre. Då jag varit lite för smal för kläderna tidigare. Annars är jag storleksmässigt perfekt för kläderna, behöver nästan aldrig oroa mig för att en sak inte ska passa. Både på längd och bredd.
Senast redigerad av carl 2011-05-05 0:30:27, redigerad totalt 1 gång.
carl
 
Inlägg: 2609
Anslöt: 2009-07-01

Inläggav Ualim » 2010-02-17 21:47:52

Jag har minnen av att jag satt på mig kläder som givit mig andnöd och ett högrött ansikte men jag kommer järnspikars inte ihåg vilken typ av plagg det var.

Jag får plötsliga impulser av att jag behöver nya kläder ungefär två gånger om året vilket ur en ekonomisk synvinkel nog är för det bästa. Flertalet blindtester ljuger inte, jag lyckas alltid fatta tycke för de dyraste - Både i utseende och passform.

Endast slim-fit, pöskläder klarar jag inte av och mjukisbyxor är bland det värsta jag vet i klädväg! Har gärna på mig samma jeans och tjocktröja i veckor i sträck, endast speciella tillfällen får mig att byta till nästa uppsättning att nöta ut. :wink:
Senast redigerad av Ualim 2011-05-05 0:30:27, redigerad totalt 1 gång.
Ualim
 
Inlägg: 225
Anslöt: 2010-02-08
Ort: Stockholm

Inläggav Shawn » 2010-02-17 22:05:24

Jag har alltid samma typ av kläder på mig. Går helst heltäckt i kläder, så denna kalla vinter har varit alldeles ypperlig! :D Har ganska specifika åsikter om utseende på kläder, dessutom av någon märklig anledning antingen det man kunde hitta förra året eller det som kommer hittas nästa år, så ofta brukar mina shoppingrundor sluta med noll och intet. Hittar jag nåt jag gillar kan det i stället bli tre likadana plagg.

Jag har tyvärr problemet att jag tvättar sönder mina kläder (förmodligen miljön också, även om jag fyller maskinen och kör miljöprogram och svanenmärkt och allt vad det nu är). Klarar inte av när kläderna börjar liksom mjukna för att man haft dem på sig ett tag, vilket för mig är efter en väldigt kort tid. Det känns solkigt, på något vis. Byter alltid kläder när jag kommer hem från jobbet, så det är oftast två uppsättningar kläder som åker i tvätten varje dag... Det enda som brukar hålla ett par-tre dagar är byxor. Och halsduken. Strumpor kan gå två-tre par på en dag.

Tvätta är det bästa som finns i hela världen!
Senast redigerad av Shawn 2011-05-05 0:30:27, redigerad totalt 1 gång.
Shawn
Ny medlem
 
Inlägg: 8
Anslöt: 2010-02-08
Ort: Mörkaste Småland

Inläggav Ualim » 2010-02-17 22:44:01

Shawn skrev: Klarar inte av när kläderna börjar liksom mjukna för att man haft dem på sig ett tag, vilket för mig är efter en väldigt kort tid. Det känns solkigt, på något vis.


Jag är precis tvärtemot! Jag finner framförallt jeans som skönast efter en månads tvättfritt användande! :D
Senast redigerad av Ualim 2011-05-05 0:30:27, redigerad totalt 1 gång.
Ualim
 
Inlägg: 225
Anslöt: 2010-02-08
Ort: Stockholm

Inläggav IckyFlix » 2010-02-17 22:59:06

Shawn skrev:Har ganska specifika åsikter om utseende på kläder, dessutom av någon märklig anledning antingen det man kunde hitta förra året eller det som kommer hittas nästa år, så ofta brukar mina shoppingrundor sluta med noll och intet. Hittar jag nåt jag gillar kan det i stället bli tre likadana plagg.


Dito! Känner igen mig ordagrant :)
Senast redigerad av IckyFlix 2011-05-05 0:30:27, redigerad totalt 1 gång.
IckyFlix
 
Inlägg: 422
Anslöt: 2009-08-20
Ort: Västsverige

Inläggav sanny » 2010-02-21 21:09:34

Kan tipsa om outlet ( i kungsbacka om du bor i göteborgsområdet. Annars finns det nog i andra städer också ).

Där finns märkeskläder och de gånger jag varit där har det varit ca 40 personer. Och då är det många affärer. Man kan koncentrera sig bättre på kläderna och så är det billigare också!

Jag köpte underkläder för 30 kr styck.
Senast redigerad av sanny 2011-05-05 0:30:27, redigerad totalt 1 gång.
sanny
 
Inlägg: 526
Anslöt: 2008-11-23
Ort: Västra Götaland

Inläggav ståochglo » 2010-02-21 21:23:56

Jag klarar absolut inte av tajta kläder. Speciellt inte sånt som sitter åt vid halsen. Riktigt tajta jeans får jag ont i magen och ångest av.
Trosor som åker in i röven är ingen höjdare heller.

Med andra ord är jag en rätt så osexig kvinna med bylsiga kläder och mormors-trosor.
Senast redigerad av ståochglo 2011-05-05 0:30:27, redigerad totalt 1 gång.
ståochglo
 
Inlägg: 52
Anslöt: 2010-02-14
Ort: Linköping

Inläggav regnif » 2010-02-21 21:27:35

ståochglo skrev:Jag klarar absolut inte av tajta kläder. Speciellt inte sånt som sitter åt vid halsen. Riktigt tajta jeans får jag ont i magen och ångest av.
Trosor som åker in i röven är ingen höjdare heller.

Med andra ord är jag en rätt så osexig kvinna med bylsiga kläder och mormors-trosor.


Strunt i det. Det finns nog NÅGON i denna värld som tycker du är het eller så :)
Om inte de flesta, så nån. ^^
De flesta verkar ändå bara gå efter nån modemall som glöms bort nästa gång?
Senast redigerad av regnif 2011-05-05 0:30:27, redigerad totalt 1 gång.
regnif
 
Inlägg: 3075
Anslöt: 2009-04-25

Inläggav ståochglo » 2010-02-21 21:30:18

regnif skrev:
ståochglo skrev:Jag klarar absolut inte av tajta kläder. Speciellt inte sånt som sitter åt vid halsen. Riktigt tajta jeans får jag ont i magen och ångest av.
Trosor som åker in i röven är ingen höjdare heller.

Med andra ord är jag en rätt så osexig kvinna med bylsiga kläder och mormors-trosor.


Strunt i det. Det finns nog NÅGON i denna värld som tycker du är het eller så :)
Om inte de flesta, så nån. ^^
De flesta verkar ändå bara gå efter nån modemall som glöms bort nästa gång?


Precis, mode varierar. För några år sen så skrek de flesta tjejer att de aldrig skulle sluta använda stringtrosor även om det blev omodernt. Numera finns det knappt några string att köpa i butikerna.

Att vara slappt klädd kan faktiskt vara rätt hett också. Det lämnar ju i alla fall något åt fantasin.
Senast redigerad av ståochglo 2011-05-05 0:30:27, redigerad totalt 2 gånger.
ståochglo
 
Inlägg: 52
Anslöt: 2010-02-14
Ort: Linköping

Inläggav regnif » 2010-02-21 21:30:27

Truly skrev:Jag är också oerhört känslig för hudstimuli.
Jag vill ha mjuka, lätta kläder som sitter skönt.
Jag klarar inte av för "tunga" material för då känns det som jag inte kan röra kroppen.
Jag fixar inte grova sömmar eller detaljer som kliar. Klipper bort tvättlapparna det första jag gör.
Jag fixar inte nylon och andra syntetiska material - tyget måste "andas" så det inte blir för instängt.
Jag klarar inte av tröjor med hög hals (typ polo) det känns som jag blir strypt och det kliar på hela halsen.
Jag fixar inte för trånga kläder och köper därför alltid en storlek för stora kläder, så de sitter löst och bekvämt.

Halsband, ringar, armband, klocka osv. klarar jag inte av alls. Bilbälte har jag pga. säkerhetsskäl men tycker det känns som att jag blir strypt.
Bh:ar använder jag bara av socialt tvång. Tycker de trycker alldeles för hårt också, det känns som jag inte kan andas ordentligt.

Jag köper i stort sett bara enkla, tunna bomullskläder.

Jag hade tidigare en hel garderob full av oanvända kläder; helt nya och mycket snygga, men jag klarade inte av att bära dem. De har jag nu sålt på Tradera.

Numera köper jag alltid kläder på Internet. Om de inte passar kan man alltid skicka tillbaka dem, byta dem mot något annat eller byta storlek. Man slipper också stressen i affärerna.


Samma här, kan inte andas ordentligt av bh. Trodde det bara var jag. Socialt tvång? Äh. Så länge inget syns utåt, så? Nä jag vet inte men andas kan inte jag heller i dem :evil:
Kan inte nån hitta på såna som man kan andas i?
Senast redigerad av regnif 2011-05-05 0:30:27, redigerad totalt 1 gång.
regnif
 
Inlägg: 3075
Anslöt: 2009-04-25

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in