Problem Mac Word

Allt om hård- och mjukvara samt övriga it-relaterade diskussioner.

 Moderatorer: Alien, atoms

Problem Mac Word

Inläggav Trollmor » 2015-08-11 9:14:22

Hur trött kan man bli? Jag var iaf så trött att jag missade att klicka på Spara Som, och nu har jag två Word-dokument med olika namn, men med samma innehåll. Jag skulle mycket uppskatta tips om att om möjligt återskapa tidigare version av det äldre dokumentet, som inte alls skulle ha fått det nya innehållet.

Jag använder knepet att kopiera ett gammalt word-dokument när jag ska skriva ett nytt, så får jag de inställningar jag vill ha. Och så klickar jag normalt på Spara Som och skriver in den nya texten. Men nu klickade jag alltså i fel ordning, först på Spara (Äpple + s) och först därefter på Arkiv => Spara Som. Jag provade Äpple + z och Word Hjälp, men utan resultat. Under Verktyg hittade jag Spåra Ändringar, men det funkade inte heller, för tydligen måste man ställa in det innan man klickar på Spara.

Jag loggade in här och frågade på chatten om någon orkade hjälpa mig, och ajemen försökte vänligt. Jag var noga med att inte stänga Word. Men så fick jag upp ett meddelande om att "Programmet Word oväntat avslutades när det öppnades igen", ett meddelande som jag finner en aning ologiskt. Ungefär samtidigt halkade någon av mina kontakter ur, och jag tappade kontakten med internet och chatten. Och fick inte igång den igen. (Troligen var datorn överhettad. Jag stängde av för dagen.)

Jag vet att en del skickliga människor kan återskapa gamla versioner av dokument. Finns det någon här hos oss som är villig att försöka?
Trollmor
 
Inlägg: 1460
Anslöt: 2010-08-01

Problem Mac Word

Inläggav notwoodstock » 2015-08-12 4:09:23

För femton år sedan, så hade Word för Mac en temporärfil som den jobbade mot. Så om programmet kraschade eller något så frågade den om återskapa vid uppstart igen. Och då vet jag att man kunde istället för att starta programmet eller återskapa, nog göra kopia på de två aktuella filerna - kommer dock inte ihåg vad den kallade temporärfilen, med senaste ändringarna.

Men mer vet jag inte - om man gjort Spara, så vet jag inte alls om den glömmer alla gamla versioner. :(
notwoodstock
 
Inlägg: 3924
Anslöt: 2013-12-22
Ort: Stockholm

Problem Mac Word

Inläggav Trollmor » 2015-08-12 11:59:00

Tack för svar! Jo, den frågade något, få se, jag gjorde visst en skärmdump åtminstone:

"Programmet Word avslutades oväntat när det öppnades igen.

Mac OS X och andra program påverkas inte.

Klicka på Försök igen så återställs programmets standadinställningar tillfälligt och det öppnas igen. Klicka på Rapport om du vill visa mer information eller skicka en rapport till Apple."


Och tre knappar: Stäng - Försök igen - Rapport.

Och jag min dummer, såg inte det där med mer information, utan klickade på Stäng, eftersom jag redan så gott som hade gett upp. Ja, jag var mycket trött. Annars hade det säkert inte hänt, att jag klickade på Spara före Spara som. :oops:

Jaha, är det helt kört nu då, med min gamla anteckning? :P
Trollmor
 
Inlägg: 1460
Anslöt: 2010-08-01

Problem Mac Word

Inläggav notwoodstock » 2015-08-12 22:02:44

Trollmor skrev:Tack för svar! Jo, den frågade något, få se, jag gjorde visst en skärmdump åtminstone:

"Programmet Word avslutades oväntat när det öppnades igen.

Mac OS X och andra program påverkas inte.

Klicka på Försök igen så återställs programmets standadinställningar tillfälligt och det öppnas igen. Klicka på Rapport om du vill visa mer information eller skicka en rapport till Apple."


Och tre knappar: Stäng - Försök igen - Rapport.

Och jag min dummer, såg inte det där med mer information, utan klickade på Stäng, eftersom jag redan så gott som hade gett upp. Ja, jag var mycket trött. Annars hade det säkert inte hänt, att jag klickade på Spara före Spara som. :oops:

Jaha, är det helt kört nu då, med min gamla anteckning? :P


Jag är osäker på det med information, om det hade givit något alls.

"Rapport" däremot, skickar via nätet ju någon dump av orsaken till crashen, till Apple.

Men den självklara hanteringen, är att man kör Time Machine. En extern hårddisk för 600:- räcker. :-)Happy Om du gjorde det, så läser du ju bara tillbaka filen från backupen. Annars är det värt att investera i en disk.
notwoodstock
 
Inlägg: 3924
Anslöt: 2013-12-22
Ort: Stockholm

Problem Mac Word

Inläggav Trollmor » 2015-08-13 12:37:04

Men det är för framtiden, eller hur? Hjälper inte för det som redan har hänt?
Trollmor
 
Inlägg: 1460
Anslöt: 2010-08-01

Problem Mac Word

Inläggav notwoodstock » 2015-08-13 12:54:41

Nej, tyvärr. :-(

Men ge inte upp till 100%, ändå - jag jobbade för jättelänge sedan, och inte primärt med programmet.
notwoodstock
 
Inlägg: 3924
Anslöt: 2013-12-22
Ort: Stockholm

Problem Mac Word

Inläggav Trollmor » 2015-08-15 10:44:16

Nejdå, inte ger jag upp, fast det verkar ha kört fast. Tack för att du gjort dig besväret att svara!
Trollmor
 
Inlägg: 1460
Anslöt: 2010-08-01

Återgå till IT-forum



Logga in