DN: Överbeskyddade barn mobbas oftare

Tipsa om nyheter, böcker, filmer, hemsidor o.s.v. här.

 Moderatorer: Alien, atoms


DN: Överbeskyddade barn mobbas oftare

Inläggav Alien » 2013-04-27 23:32:18

Står om detta även i denna tråd: vilka-ar-det-som-mobbas-i-skolan-t30061.html
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

DN: Överbeskyddade barn mobbas oftare

Inläggav Iridia » 2013-04-28 2:42:59

Vad är hönan och ägget då? Kan det inte vara så att de barn som utstrålar någon sorts medfödd ömtålighet är de som både överbeskyddas och mobbas av just den anledningen?
Iridia
 
Inlägg: 4618
Anslöt: 2011-09-22

DN: Överbeskyddade barn mobbas oftare

Inläggav slackern » 2013-04-28 2:54:26

Iridia skrev:Vad är hönan och ägget då? Kan det inte vara så att de barn som utstrålar någon sorts medfödd ömtålighet är de som både överbeskyddas och mobbas av just den anledningen?


Jo jag tror att du delvis har rätt i ditt antagande. Om barnen har hönsmammor så tror jag att barnen kan bli rädda och inte stå på egna ben. Och det märks bland dom andra baren om barnet är osäkert och blir en hackkyckling.
slackern
 
Inlägg: 43751
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

DN: Överbeskyddade barn mobbas oftare

Inläggav Iridia » 2013-04-29 7:32:27

Så kan det säkert också vara.
Iridia
 
Inlägg: 4618
Anslöt: 2011-09-22

DN: Överbeskyddade barn mobbas oftare

Inläggav Gafsan » 2013-05-05 2:32:16

plåtmonster skrev:Är ju lite bakvänt att skyddande barndom skall vara till men för att det finns skitstövlar i skolan?


Fast om man läser den första artikeln så handlar det ju om föräldrar som i allt för hög grad går in för att förhindra att deras barn ska uppleva motgångar och konflikter. Det är klart att det kan vara negativt för barn att inte få lära sig att hantera motgångar och svårigheter (på rimlig nivå), och att barn som förvägras sådana erfarenheter får ett sämre utgångsläge i det sociala samspelet än andra barn.

Det handlar inte nödvändigtvis om att andra barn är "skitstövlar" utan det kan lika väl vara så att barn som aldrig fått lära sig att kompromissa eller ta hänsyn (eftersom deras föräldrar alltid skyddat dem från alla krav på anpassning till andras känslor och behov) beter sig på ett socialt oacceptabelt sätt vilket gör att de uppfattas som osympatiska.

För inte så länge sedan umgicks jag lite med en mamma vars barn hela tiden avbröt/överröstade mamman (och mig) när vi pratade. Jag tyckte synd om barnet som inte fick lära sig ett socialt fungerande sätt att kommunicera, vilket sannolikt kan ha negativa konsekvenser i hens kamratumgänge. Andra barn tycker inte heller om barn som avbryter hela tiden och även om mamman säkert ville sitt barns bästa när hon hela tiden avbröt vårt samtal för att svara barnet, så bidrog hon därmed till att försämra hens chanser i det sociala samspelet med andra eftersom konsekvensen blev att hen inte betedde sig på ett åldersadekvat sätt.
Gafsan
 
Inlägg: 3595
Anslöt: 2011-01-23
Ort: En väldigt trevlig liten stad nånstans

DN: Överbeskyddade barn mobbas oftare

Inläggav Alien » 2013-05-09 2:21:48

Sedan får vi inte glömma att fråga oss "Vilka är det som mobbar?"

varfor-vi-mobbar-engelsk-studie-t24289.html
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Återgå till Tipsa medlemmarna



Logga in