Jag tror jag håller på att bli galen

Här postar du övriga inlägg relaterade till Asperger.

 Moderatorer: Alien, atoms

Jag tror jag håller på att bli galen

Inläggav simon22 » 2013-04-25 21:35:46

Hej vet inte vart jag skulle placera det här men det känns ärligt talat som om jag håller på att tappa sinnet. Jag jobbar som diskare heltid från halv tolv till åtta tisdag till lördag åt tre resturanger går fram och tillbaka hämtar och plockar disk går ut och torkar bord varenda jävla dag. Det är så himlans monotont och repetivit vissa dagar skiter jag tillochmed och gå dit. På torsdagar och lördagar står jag själv och få ta hand om all disk. Jjag håller på att stressa ihjäl mig. Går som en zombie på jobbet. När jag kommer hem så äter jag och sover orkar inget annat all min energi är helt slut. Så det enda jag gör om dagarnna är att jobba. Är detta ett liv eller vad tycker ni?
simon22
Bannad
 
Inlägg: 1
Anslöt: 2013-04-25

Jag tror jag håller på att bli galen

Inläggav Gripandekylig » 2013-04-25 21:43:41

simon22 skrev:Är detta ett liv eller vad tycker ni?

Man måste ju arbeta för att tjäna pengar och kunna göra andra roligare saker på sin fritid. Du arbetar ju vanliga 40-timmarsveckor och det gör ju många. Kanske är dina arbetsförhållanden ändå för ansträngande ifall du arbetar ensam då jag kan tänka mig att det kommer in mest disk. Blir du sjukligt stressad så kan du ju sjukskriva dig och reparera dig i mer lugn och ro. Annars kan du ju fortsätta slita på dig tills du hittar ett mer trivsamt arbete. Det låter ju ändå som ett helt vanligt arbetsliv men blir det för mycket så är det ju inte mer än att man sjukskriver sig.

Din plan är ju troligen inte att fortsätta arbeta där för all framtid. Du har troligen andra framtidsplaner. Man måste ju ändå tjäna pengar så ifall du skulle säga upp dig helt så behöver du ju ha ett annat arbete att gå till, såtillvida du inte har tjänat ihop tillräckligt.
Gripandekylig
 
Inlägg: 1620
Anslöt: 2012-12-27
Ort: Uppsala

Jag tror jag håller på att bli galen

Inläggav barracuber » 2013-04-25 21:50:45

Gripandekylig skrev:
simon22 skrev:Är detta ett liv eller vad tycker ni?

Du arbetar ju vanliga 40-timmarsveckor....

Skrev han verkligen det? Jag tyckte han skrev nåt om "halv åtta till åtta", vilket är något oklart skrivet iofs. Om han menar 7.30 - 20.00 är det väl mer än 40-timmar?
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Jag tror jag håller på att bli galen

Inläggav Gripandekylig » 2013-04-25 21:54:01

barracuber skrev:
Gripandekylig skrev:
simon22 skrev:Är detta ett liv eller vad tycker ni?

Du arbetar ju vanliga 40-timmarsveckor....

Skrev han verkligen det? Jag tyckte han skrev nåt om "halv åtta till åtta", vilket är något oklart skrivet iofs. Om han menar 7.30 - 20.00 är det väl mer än 40-timmar?

Ja.
simon22 skrev:från halv tolv till åtta tisdag till lördag
Gripandekylig
 
Inlägg: 1620
Anslöt: 2012-12-27
Ort: Uppsala

Jag tror jag håller på att bli galen

Inläggav Dalalvan » 2013-04-25 22:05:52

Jag trodde också att man var tvungen att arbeta heltid oavsett hur det påverkade övriga livet/livskvaliten. Fick veta av hab att om man blir så utmattad av sitt arbete att man bara orkar äta och sova på fritiden så räknas inte det som en ok levnadsstandard! Då har man rätt till aktivitetsersättning på deltid.
Dalalvan
 
Inlägg: 39
Anslöt: 2011-11-03
Ort: Avesta

Jag tror jag håller på att bli galen

Inläggav Alien » 2013-04-25 23:04:36

Ja, jag ser två alternativ:

1. Man skaffar ett annat arbete, om man tror att det är just detta arbete som är så utmattande.

2. Man går till en läkare och säger att man inte orkar jobba heltid. Då blir det antagligen en utredning; FK måste ju godkänna det. Arbetsförmågeutredning?

Att låta bli att gå dit bara för att det är tråkigt tycker jag inte är ett alternativ = dålig arbetsmoral.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Jag tror jag håller på att bli galen

Inläggav Zirre » 2013-04-25 23:10:53

Arbetsvägran är att riskera att bli av med sitt jobb.
Zirre
 
Inlägg: 9275
Anslöt: 2009-12-08
Ort: Sthlms län, Uppland

Jag tror jag håller på att bli galen

Inläggav Alien » 2013-04-25 23:54:05

Det finns givetvis också möjligheten att säga upp sig direkt. Men då blir det karenstid i a-kassan (du är väl med i a-kassan). Då måste man antingen ha ett sparkapital att leva på, föräldrar som är beredda att försörja en el begära socialbidrag (försörjningsstöd).
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Jag tror jag håller på att bli galen

Inläggav plåtmonster » 2013-04-26 6:07:32

Byt jobb? utbildning?
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Återgå till Övriga Aspergerfrågor



Logga in