Hur gör ni för att kunna somna?

Här postar du övriga inlägg relaterade till Asperger.

 Moderatorer: atoms, Alien

Hur gör ni för att kunna somna?

Inläggav Mr Handyman » 2013-02-16 20:01:42

Hela mitt liv har jag haft sömn problem. ätit sömn medicin sen jag var 3.
Medicinerna hjälpe när jag blev 23...

Den strategin jag kommit på, som stillar tankar. är att tänka tillbaka på en underbar dröm,

En sån där dröm man inte vill vakna ifrån, och hur fortsättningen ska vara får min hjärna att styra rakt och in i drömmen igen.

Helt underbart :-)ZZZ
Mr Handyman
Ny medlem
 
Inlägg: 10
Anslöt: 2013-02-16

Hur gör ni för att kunna somna?

Inläggav plåtmonster » 2013-03-31 11:21:15

SVT: Biologiska klockan ger vårtrötthet
– Vad är de vanligaste orsaken till att vi sover dåligt?

– Det är att man utsatt sig för långvarig stress, i arbetet eller hemma, eller båda. Och orsaken är att man oroar sig för vad som ska hända nästa dag. Då varvar man upp, medvetet eller omedvetet. Stressar man under dagen så sover man bättre, då har man använt hjärnan.

– Det gäller att komma bort från alla tvången, tacka nej till alla extrauppdrag. Försöka att inte tänka på problem innan man ska gå och lägga sig, säger Torbjörn Åkerstedt.

– Och bästa tipset för god sömn?

– Mycket fysisk aktivitet, och mycket ljus på morgonen.


Känns rätt orättvist att en del ska bli påtvingade en skola med mobbning som minst sagt orsakar långvarig stress!
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Hur gör ni för att kunna somna?

Inläggav lar66 » 2013-04-18 19:25:30

Normalt så däckar jag direkt, speciellt sedan jag fick Atarax. Däremot vaknar jag ofta väldigt tidigt och har svårt att somna om.

Brukar börja läsa en bok vid sängdax, men ögonen faller nästan igen efter 3-4 sidor.

Sover även på pendeltåget hem från Solnajobbet. Om jag har glömt kaffet på morgonen så kan jag även somna på vägen till jobbet, vilket är lite riskabelt...

Och så somnar jag ibland till vid lunchen någon kvart. Hmm, när är jag egentligen vaken :-)018 ? Lunchslummern kan vara en väldigt bra "power nap", jobbar ofta mycket bättre efteråt.
lar66
 
Inlägg: 385
Anslöt: 2007-02-10
Ort: Stockholm

Hur gör ni för att kunna somna?

Inläggav Gripandekylig » 2013-04-18 19:54:18

Ifall det står enklare hinder i min väg som exempelvis att det handlar om att min hjärna är för aktiverad med tankar som förhindrar mig från att somna, så brukar jag slappna av och tänka fritt associativt tills jag kommit in på tankar som tillsynes helt saknar samband och som därför inte betyder någonting. Avslappningen går till så att jag på utandningen slappnar av med en muskelgrupp i taget och arbetar mig igenom hela kroppen. Ibland får man återvända till vissa muskler ifall de har spänts igen och sedan efter en halvtimme cirka så är hela kroppen avslappnad och man upplever inte längre gravitationen.

Då börjar jag att förvirra mig mentalt genom att associera tankar, först med uppenbara relationer men sedan med allt mer avlägsna samband. Exempelvis kanske jag börjar med att tänka på ett träd, och sedan ett löv, och sedan celler o.s.v. för att till slut inte längre hänga med i kopplingarna som att tänka på en silverfärgad fisk, konservburkstillverkning, orange o.s.v. Då får inte mina tankar längre något värde och när de blir ointressanta, och när kroppens muskler inte signalerar någonting så finns det inte längre någonting att tänka på och då brukar jag somna.

Men när det står svårare hinder i min väg så som svår ångest så brukar jag använda mig av 60 mg Alimemazin och 10 mg Nitrazepam oftast. Då får man börja behandla sig ett par timmar innan läggdags så att man blir lite mer mottaglig för sömn när det är dags att sova. Då brukar man till slut somna mer av utmattning från ångesten, men knepet är ju att behandla bort den mest engagerande mentala ångesten. Andra mediciner så som Imovane och Stilnoct tycker jag är alltför hypnotiska och mentalt tillknycklande så de fungerar inte bra för mig.
Gripandekylig
 
Inlägg: 1620
Anslöt: 2012-12-27
Ort: Uppsala

Hur gör ni för att kunna somna?

Inläggav kiddie » 2013-04-19 3:23:46

Äta strax innan jag sover, och meds såklart annars går det inte så bra.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Hur gör ni för att kunna somna?

Inläggav Juggernawt » 2013-04-19 6:51:59

Det jag gör för att ha största möjlighet att somna är:

1 brusalvedon + Stilnoct/Imovane/Circadin (beroende på vad som fungerar för tillfället).
20 minuter på spikmattan med lugn musik i lurarna.
Lurar på med föreläsning/podcast/ljudbok.
Förhoppningsvis sömn - vaknar jag under natten tar jag ur lurarna och stoppar in öronproppar.
Juggernawt
 
Inlägg: 186
Anslöt: 2011-04-14
Ort: Stockholm

Hur gör ni för att kunna somna?

Inläggav kiddie » 2013-04-19 7:24:34

plåtmonster skrev: * Följ kroppsklockan
* Vistas i dagsljus
* Var regelbunden


Säkert bra om man inte är helt onormal som jag. ;)

Om jag följer kroppsklockan så kommer jag inte sova samma tid varje dag. Jag kommer mestadels vara vaken nattetid och missa dagsljuset. Tjoho.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Hur gör ni för att kunna somna?

Inläggav plåtmonster » 2013-04-19 12:22:07

Man behöver oftast fasa in kroppens klocka för att det skall fungera.
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Hur gör ni för att kunna somna?

Inläggav kiddie » 2013-04-19 22:35:25

Då ska man ha en kroppsklocka som kan nollställas varje dag, annars funkar det inte. Att man har en dålig nollställning beror tydligen på brist på ett specifikt enzym som t o m väldigt lågt stående varelser har. Då blir man slav under kroppsklocka nummer två som för de flesta ligger runt 25 timmar men som är väldigt ospecifik och kan dra sig. Har man detta har man cirkadiska sömnproblem, som jag har, dvs är onormal som jag säger.

Sömnråd funkar bäst på dem som har en normal sömn i grunden. Känner min kropp att det verkligen är dax att sova kan jag sova på en knölig madrass, i ett varmt rum, med huvudet fullt av tankar, i ett rum som är avsett för aktivitet. Känner min kropp att det är "dag", fast det inte är det, då gäller bara komplett fullproppning med sömnmedel för att sömnen ska komma.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Hur gör ni för att kunna somna?

Inläggav Kouzelny » 2013-04-19 23:19:44

Okey så här är det.
Jag bojkottar mediciner.
Varför?
Jo därför att:
Jag tror människors problem att sova ligger dem närmare en de tror.

Prova detta:
Gå upp klockan fem på morgonen oavsett. Hjälp till i en ladugård (t.ex.) Mocka och mjölka åt minst 40 kor. Därefter ät lunch.
Gå sedan med bonden ut i skogen och plantera minst 40 granar. (var).

Gå därefter med bonden hem, ta in korna mjölka igen.

Sedan:

Det är sommar och sol den här dagen. Kör in minst 4 ton hö på logen.
När ni kommer tillbaka till middagen, (kalvdans) så har redan månen varit uppe i tre timmar redan.

Prova nu att INTE sova.

Upprepa dag efter dag i minst en månad.

Behöver du Stilnoct fortfarande?

Min mening med detta utlägg är, människan är till för fysisk påfrestning.

Jag vet. Ingen ide att säga emot mig alltså...

Jag träffade häromdagen en man som ALDRIG hållit i en spade....
Kouzelny
 
Inlägg: 160
Anslöt: 2012-09-17

Hur gör ni för att kunna somna?

Inläggav kiddie » 2013-04-19 23:22:04

Usch, det där blir jag lite ledsen av att höra. När jag jobbar riktigt hårt under dagen kan jag somna ännu sämre än vanligt. Jag ligger och känner hur trött kroppen är och att den vill vila. Samtidigt är huvudet inte trött utan vill vara vaket. Suck.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Hur gör ni för att kunna somna?

Inläggav Kouzelny » 2013-04-19 23:25:31

kiddie skrev:Usch, det där blir jag lite ledsen av att höra. När jag jobbar riktigt hårt under dagen kan jag somna ännu sämre än vanligt. Jag ligger och känner hur trött kroppen är och att den vill vila. Samtidigt är huvudet inte trött utan vill vara vaket. Suck.


Okey. Beskriv din dag när du jobbar riktigt hårt då.

Själv brukar jag jobba så hårt att hjärnan upphör att tänka.

Jag har extremt lite behov av sömn.


Jag tror att sömn är överskattat. Vi lever i en villfarelse att vi behöver mera sömn en vad vi tror.
Och det är då det blir ett problem.
Kouzelny
 
Inlägg: 160
Anslöt: 2012-09-17

Hur gör ni för att kunna somna?

Inläggav kiddie » 2013-04-19 23:34:35

Jag har ett stort behov av sömn. Ja, en hård arbetsdag kan vara att mocka väldigt mkt skit, att på egen hand nybryta jord för att skapa ett trädgårdsland (jättejobbigt) eller gå väldigt långt för att det inte finns transport.

Jag tror att det kan vara bristen på mental stimulans varvat med den fysiska tröttheten som är problemet för mig.

Fast i princip tror jag folk skulle ha lättare att sova om de var mer aktiva, särskilt ute i naturen. Men jag tror det är en viss skillnad på de som har sömnproblem helt pga livsstil, avsaknad av aktivitet och hög mental stress, och de som har en sömnstörning som är diagnostiserbar, grav och uppkommer vad man än gör.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Hur gör ni för att kunna somna?

Inläggav Gripandekylig » 2013-04-19 23:50:58

kiddie skrev:Fast i princip tror jag folk skulle ha lättare att sova om de var mer aktiva, särskilt ute i naturen. Men jag tror det är en viss skillnad på de som har sömnproblem helt pga livsstil, avsaknad av aktivitet och hög mental stress, och de som har en sömnstörning som är diagnostiserbar, grav och uppkommer vad man än gör.

Jag håller med kiddie. Exempelvis ångestproblem kan vara oavhängiga fysisk aktivitet.
Gripandekylig
 
Inlägg: 1620
Anslöt: 2012-12-27
Ort: Uppsala

Hur gör ni för att kunna somna?

Inläggav plåtmonster » 2013-04-20 0:58:55

Bonden kanske slipper sådana där människor. Träd och växter ställer inga sociala krav ;)
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Hur gör ni för att kunna somna?

Inläggav astralblood » 2013-07-09 23:44:15

Läser en bok en stund, är uppe tills jag blir trött även om det blir 4 på morgonen, dricker alkohol, röker cannabis...blundar och tänker att jag står vid grand canyon och alla jag hatar är uppradade, och en efter en går jag förbi och puttar ner dom för stupet. Då brukar jag somna.
astralblood
Ny medlem
 
Inlägg: 18
Anslöt: 2013-05-22

Hur gör ni för att kunna somna?

Inläggav weasley » 2013-07-10 2:51:49

Savanten Svante skrev:Hur jag gör?

Fel, för det funkar sällan för mig.


^what he said...
weasley
 
Inlägg: 9949
Anslöt: 2007-04-18
Ort: eth0

Hur gör ni för att kunna somna?

Inläggav Charlie72 » 2013-07-10 2:54:47

Tar en tablett o hoppas på det bästa, bättre än ingen tablett i alla fall för då blir det åt helvete med dygnsrytmen
Charlie72
 
Inlägg: 3698
Anslöt: 2012-10-11

Hur gör ni för att kunna somna?

Inläggav antonius » 2013-07-10 10:11:17

1. Tar två 50mg Propavan, Försöker hålla borta demonerna.

2. Koncentrera sig på ha en jämn andning.

3. Tänka på ett stort grönt fält, där det långa gräset vajar lite i vinden som
vågor.

Funkar inte det, efter en halvtimme eller så, går jag upp och gör ngt annat enkelt som inte kräver tankeverksamhet, och provar sen igen. Knepet är att undvika att oroa sig, för då går det ju inte. :-)063
antonius
 
Inlägg: 21794
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Hur gör ni för att kunna somna?

Inläggav Richard » 2013-07-10 12:32:20

Tar en hel del mediciner på kvällen; Haldol 4 mg, Iktorivil 4 mg, Theralen 120 mg o Imovane 7,5 mg. Men trots det har jag svårt att somna. Men jag sover väldigt mycket, ca 12 timmar per dygn, o ibland även lite på eftermiddagen.
Richard
 
Inlägg: 3349
Anslöt: 2005-10-12
Ort: Ängelholm

Hur gör ni för att kunna somna?

Inläggav anyless » 2013-07-10 13:31:36

Jag upplever att träning i olika former är det som hälper mig mest med att kunna somna lätt, har en hantel och lite vikter här hemma som jag brukar göra olika övningar med, eller så går jag ut och cyklar.
anyless
 
Inlägg: 44
Anslöt: 2013-07-09
Ort: Göteborg

Hur gör ni för att kunna somna?

Inläggav Automaton » 2013-07-10 15:35:53

Tränar & lever ett aktivt liv

Äter inget efter 18.00

Inget koffein efter 18.00 heller

Ser till att lägga mig vid samma tid varenda dag, och försöker hålla huvudet klart från diverse funderingar.

Har inga problem med att sova, brukar ta i genomsnitt en halvtimme att somna.
Automaton
 
Inlägg: 286
Anslöt: 2013-06-29

Hur gör ni för att kunna somna?

Inläggav Steppenwolf » 2013-07-10 17:57:13

Det är olika. Just nu har jag en dålig period och kan inte sova, tar då en halv imovanetablett (7,5/2 gram), och somnar då efter högst en timme.

I andra perioder somnar jag utan hjälpmedel.

Det verkar mest bero på humöret, är jag deprimerad och trött på livet så tänker jag för mycket och har svårt att sova.
Kan också få svårt att sova om jag är på bättre humör men jobbar hårt med någonting sent på kvällen. Jag är mest aktiv sent när jag börjar tänka på allt jag borde ha gjort under dagen.
Steppenwolf
 
Inlägg: 36
Anslöt: 2012-08-14
Ort: Åland

Hur gör ni för att kunna somna?

Inläggav alixha » 2013-07-10 21:06:54

Jag har strikta kvällsrutiner varje kväll men jag kan fortfarande inte sova utan medicin.
Så det brukar se ut så här:

1. Kvällsrutiner.
2. Medicin (Zolpidem och Oxascand).
3. Lägger mig i sängen, alltid vid samma tid.
4. Tittar på någonting som jag tycker är halvbra på tv:n eller läser någon faktabok.
5. Somnar.


Detta fungerar bra för mig, jag har försökt många olika saker men detta har fungerat bäst och jag känner mig nöjd med detta för tillfället.
alixha
 
Inlägg: 2646
Anslöt: 2013-01-04

Återgå till Övriga Aspergerfrågor



Logga in