Tjejer: skillnad på tjejer och killar som har asperger?

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: Alien, atoms

Tjejer: skillnad på tjejer och killar som har asperger?

Inläggav plåtmonster » 2013-04-01 15:44:36

Summa summarum. Fler killar än tjejer diagnosticeras med AS. Men om man kikar på NPF generellt så föreligger ingen bias. Alltså kan man misstänka att diagnoskriterierna är skeva och om de korrigeras så kommer denna obalans ej att förekomma i någon större grad?
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Tjejer: skillnad på tjejer och killar som har asperger?

Inläggav Schmetterling » 2013-04-01 15:49:18

lillmupp skrev:
Unib12 skrev:De kanske inte hade känt sig så i fel kön utfall vi slopade könsroller från första början. Om det inte finns pojk och flick-kläder, pojk och flick-lekar, pojk och flick-pennor och inga specifika sätt som man förväntas agera på bara på grund av att man föddes till ett visst kön osv.

Hur många transsexuella har Du pratat med? Det verkar ha varit typ noll, med tanke på vad du skriver. Könsroller är inte ett problem öht för transsexuella.

Unib12 skrev:Även transexuella kanske inte nödvändigtvis måste vilja något bara för att något skiljer sig i hjärnan, vilket jag absolut inte tror att det gör. Ibland så kanske bara man vill något, på samma sätt som att jag bara vill vara tatuerad. Det måste inte ha någonting med något att göra.

Du spekulerar anmärkningsvärt! Vad du råkar tro är ju totat irrelevant. Vad som är relevant är de berättelser som transsexuella förmedlar och vad forskningen säger. Båda dessa parter diskvalificerar det du vill tro är korrekt.

Kanske ska du ta reda på lite fakta innan du slösar bandbredd.
(Och nej, det är inte min uppgift att upplysa dig. Men återkom gärna när du har skaffat dig, i vart de mest elementära, grunderna i ämnet så kan vi samtala.)

:-)049
Schmetterling
 
Inlägg: 1539
Anslöt: 2012-08-18

Tjejer: skillnad på tjejer och killar som har asperger?

Inläggav elle » 2013-04-01 17:03:20

Unib12 skrev:Kul att du är en av de få som inte mår dåligt. Men vanligtvis blir det ett jävla ståhej om man bryter mot könsnormer. Till exempel i tidigare inlägg skrev du att du inte tycker kvinnor bör se ut som ruggugglor. Men om de gör det? Vad händer då?

människor eller kvinnor som utstrålar det gnälliga, det negativa eller det otrevliga är fula.
det har inget med varken utseendet eller klädstil att göra.
elle
 
Inlägg: 8128
Anslöt: 2011-01-09
Ort: Supernova

Tjejer: skillnad på tjejer och killar som har asperger?

Inläggav plåtmonster » 2013-04-01 20:25:16

Människor som är fula blir illa behandlade från start och kan sedan ha svårt att vara lika glada. Får jag nobelpris nu? ;)
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Tjejer: skillnad på tjejer och killar som har asperger?

Inläggav Unib12 » 2013-04-01 21:21:59

elle skrev:
Unib12 skrev:Kul att du är en av de få som inte mår dåligt. Men vanligtvis blir det ett jävla ståhej om man bryter mot könsnormer. Till exempel i tidigare inlägg skrev du att du inte tycker kvinnor bör se ut som ruggugglor. Men om de gör det? Vad händer då?

människor eller kvinnor som utstrålar det gnälliga, det negativa eller det otrevliga är fula.
det har inget med varken utseendet eller klädstil att göra.

Men, va fan. Se ut som ruggugglor kan ju bara tolkas som att vara ful att titta på. Och nu påstår du att det inte är det du menade, utan att du helt enkelt inte gillar negativa gnällspikar.
Unib12
 
Inlägg: 191
Anslöt: 2012-03-29
Ort: Solna

Tjejer: skillnad på tjejer och killar som har asperger?

Inläggav Unib12 » 2013-04-01 21:34:20

lillmupp skrev:Hur många transsexuella har Du pratat med? Det verkar ha varit typ noll, med tanke på vad du skriver. Könsroller är inte ett problem öht för transsexuella.

Kanske ska du ta reda på lite fakta innan du slösar bandbredd.
)


Jag gick estet, så ja, jag har hängt med i HBT rörelsen ganska ihärdigt. Och nej du kanske också borde läsa på lite. Men jag skiter blanka fan i biologiska olikheter, det är ingen ursäkt ändå för att få köna allt och alla.
Det finns dessutom fler aspekter än neurologisk forskning, till exempel historisk. Bara det är ju ett tydligt exempel till att kulturen har större inflytande på beteenden än de biologiska olikheterna.
Unib12
 
Inlägg: 191
Anslöt: 2012-03-29
Ort: Solna

Tjejer: skillnad på tjejer och killar som har asperger?

Inläggav KrigarSjäl » 2013-04-01 21:46:30

lillmupp skrev:
Unib12 skrev:De kanske inte hade känt sig så i fel kön utfall vi slopade könsroller från första början. Om det inte finns pojk och flick-kläder, pojk och flick-lekar, pojk och flick-pennor och inga specifika sätt som man förväntas agera på bara på grund av att man föddes till ett visst kön osv.

Hur många transsexuella har Du pratat med? Det verkar ha varit typ noll, med tanke på vad du skriver. Könsroller är inte ett problem öht för transsexuella.

Unib12 skrev:Även transexuella kanske inte nödvändigtvis måste vilja något bara för att något skiljer sig i hjärnan, vilket jag absolut inte tror att det gör. Ibland så kanske bara man vill något, på samma sätt som att jag bara vill vara tatuerad. Det måste inte ha någonting med något att göra.

Du spekulerar anmärkningsvärt! Vad du råkar tro är ju totat irrelevant. Vad som är relevant är de berättelser som transsexuella förmedlar och vad forskningen säger. Båda dessa parter diskvalificerar det du vill tro är korrekt.

Kanske ska du ta reda på lite fakta innan du slösar bandbredd.
(Och nej, det är inte min uppgift att upplysa dig. Men återkom gärna när du har skaffat dig, i vart de mest elementära, grunderna i ämnet så kan vi samtala.)

Bra att du nämner de transsexuella, lillmupp!

De ritar upp kartan åt oss och lär oss att uppfostran inte har ett smack med könstillhörighet/könsidentitet att göra. Deras hjärnor har man forskat på och man ser att de har annorlunda strukturer, att de som är födda som män men känner sig som kvinnor också har kvinnliga stukturer i hjärnan.

Likhetsfeministisk ideologi skulle drabba dem mycket hårt, man kan liksom inte säga att det är patriarkatets fel att de är som de är eller att de får vara som de vill utan att byta kön etc.

Det är väl det som stör mig, att likhetsfeministerna inte ser att deras tänk är potentiellt skadligt för de grupper de säger sig försvara.
De har inte läst eller valt att missförstå fallet David/Brenda vilket jag också ser som intellektuellt ohederligt.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Tjejer: skillnad på tjejer och killar som har asperger?

Inläggav KrigarSjäl » 2013-04-01 21:52:30

Unib12 skrev:
lillmupp skrev:Hur många transsexuella har Du pratat med? Det verkar ha varit typ noll, med tanke på vad du skriver. Könsroller är inte ett problem öht för transsexuella.

Kanske ska du ta reda på lite fakta innan du slösar bandbredd.
)


Jag gick estet, så ja, jag har hängt med i HBT rörelsen ganska ihärdigt. Och nej du kanske också borde läsa på lite. Men jag skiter blanka fan i biologiska olikheter, det är ingen ursäkt ändå för att få köna allt och alla.
Det finns dessutom fler aspekter än neurologisk forskning, till exempel historisk. Bara det är ju ett tydligt exempel till att kulturen har större inflytande på beteenden än de biologiska olikheterna.

Kön är ingenting man skapar.
Läs John Colapintos bok om fallet David/Brenda och återkom sen.
http://www.bokborsen.se/Colapinto-John/ ... cka/315715
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Tjejer: skillnad på tjejer och killar som har asperger?

Inläggav Unib12 » 2013-04-01 21:54:05

KrigarSjäl skrev:Likhetsfeministisk ideologi skulle drabba dem mycket hårt, man kan liksom inte säga att det är patriarkatets fel att de är som de är eller att de får vara som de vill utan att byta kön etc.

Det är väl det som stör mig, att likhetsfeministerna inte ser att deras tänk är potentiellt skadligt för de grupper de säger sig försvara.
De har inte läst eller valt att mifförstå fallet David/Brenda vilket jag också ser som intellektuellt ohederligt.

Läs inlägget innan tack. Skulle vilja höra dig förklara också hur könsnormer kan skilja sig så mycket historiskt sätt om det nu är så att det finns könsnormer av biologiska själ och inte av kulturella. Och inget man skapar? Så du menar att särbehandling i tex skolor har inte ett jota med saken att göra?

Och angående förvirrade människor, du kanske tänker som du gör då du inte hänger med folk utanför gränserna.
Senast redigerad av Unib12 2013-04-01 21:59:11, redigerad totalt 2 gånger.
Unib12
 
Inlägg: 191
Anslöt: 2012-03-29
Ort: Solna

Tjejer: skillnad på tjejer och killar som har asperger?

Inläggav KrigarSjäl » 2013-04-01 21:56:01

Unib12 skrev:
lillmupp skrev:Hur många transsexuella har Du pratat med? Det verkar ha varit typ noll, med tanke på vad du skriver. Könsroller är inte ett problem öht för transsexuella.

Kanske ska du ta reda på lite fakta innan du slösar bandbredd.
)


Jag gick estet, så ja, jag har hängt med i HBT rörelsen ganska ihärdigt.

Det är på intet vis kvalificerande.
Att ha hängt med sexuellt förvirrade eller bisexuella tedrickare med kajalsmink och palestinasjalar är ingen vidare merit för nånting.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Tjejer: skillnad på tjejer och killar som har asperger?

Inläggav KrigarSjäl » 2013-04-01 21:57:58

Unib12 skrev:
KrigarSjäl skrev:Likhetsfeministisk ideologi skulle drabba dem mycket hårt, man kan liksom inte säga att det är patriarkatets fel att de är som de är eller att de får vara som de vill utan att byta kön etc.

Det är väl det som stör mig, att likhetsfeministerna inte ser att deras tänk är potentiellt skadligt för de grupper de säger sig försvara.
De har inte läst eller valt att mifförstå fallet David/Brenda vilket jag också ser som intellektuellt ohederligt.

Läs inlägget innan tack. Skulle vilja höra dig förklara också hur könsnormer kan skilja sig så mycket historiskt sätt om det nu är så att det finns könsnormer av biologiska själ och inte av kulturella.

Nej, det är du som nyss fått ett konkret lästips.
När du läst boken ifråga är jag beredd att fortsätta diskussionen men inte innan dess.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Tjejer: skillnad på tjejer och killar som har asperger?

Inläggav KrigarSjäl » 2013-04-01 21:59:09

Unib12 skrev:
KrigarSjäl skrev:Likhetsfeministisk ideologi skulle drabba dem mycket hårt, man kan liksom inte säga att det är patriarkatets fel att de är som de är eller att de får vara som de vill utan att byta kön etc.

Det är väl det som stör mig, att likhetsfeministerna inte ser att deras tänk är potentiellt skadligt för de grupper de säger sig försvara.
De har inte läst eller valt att mifförstå fallet David/Brenda vilket jag också ser som intellektuellt ohederligt.

Läs inlägget innan tack. Skulle vilja höra dig förklara också hur könsnormer kan skilja sig så mycket historiskt sätt om det nu är så att det finns könsnormer av biologiska själ och inte av kulturella. Och inget man skapar? Så du menar att särbehandling i tex skolor har inte ett jota med saken att göra?

Normer är underordnat kön.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Tjejer: skillnad på tjejer och killar som har asperger?

Inläggav rdos » 2013-04-01 22:10:24

Unib12 skrev:Läs inlägget innan tack. Skulle vilja höra dig förklara också hur könsnormer kan skilja sig så mycket historiskt sätt om det nu är så att det finns könsnormer av biologiska själ och inte av kulturella. Och inget man skapar? Så du menar att särbehandling i tex skolor har inte ett jota med saken att göra?


Enkelt svar: Det gör de inte. Skillnaderna både historiskt och mellan kulturer är små, och handlar bara om hur manligt och kvinnligt beteende kopplas till fysiska saker. T.ex. så kunde inte killar leka med bilar på stenåldern då det inte fanns bilar då.
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

Tjejer: skillnad på tjejer och killar som har asperger?

Inläggav Unib12 » 2013-04-01 22:15:24

rdos skrev:
Unib12 skrev:Läs inlägget innan tack. Skulle vilja höra dig förklara också hur könsnormer kan skilja sig så mycket historiskt sätt om det nu är så att det finns könsnormer av biologiska själ och inte av kulturella. Och inget man skapar? Så du menar att särbehandling i tex skolor har inte ett jota med saken att göra?


Enkelt svar: Det gör de inte. Skillnaderna både historiskt och mellan kulturer är små, och handlar bara om hur manligt och kvinnligt beteende kopplas till fysiska saker. T.ex. så kunde inte killar leka med bilar på stenåldern då det inte fanns bilar då.


Jo, eller förr i tiden skulle killar grina om vet annat? Manligt!
Unib12
 
Inlägg: 191
Anslöt: 2012-03-29
Ort: Solna

Tjejer: skillnad på tjejer och killar som har asperger?

Inläggav rdos » 2013-04-01 22:20:09

Jag gissar att NT killar på stenåldern skulle tränat på att göra pilbågar, tränat på att skjuta prick, driva djur. Tjejer skulle antagligen gått i skogen med sina mammor och lärt sig vad man kunde samla, eller hjälpt till att sköta småsyskon. Steget till att killar leker med bilar eller spelar fotboll är inte långt, och inte heller är steget för tjejer speciellt långt.
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

Tjejer: skillnad på tjejer och killar som har asperger?

Inläggav Schmetterling » 2013-04-01 22:23:50

rdos skrev:Jag gissar att NT killar på stenåldern skulle tränat på att göra pilbågar, tränat på att skjuta prick, driva djur. Tjejer skulle antagligen gått i skogen med sina mammor och lärt sig vad man kunde samla, eller hjälpt till att sköta småsyskon. Steget till att killar leker med bilar eller spelar fotboll är inte långt, och inte heller är steget för tjejer speciellt långt.

Hur tänker du angående de "urfolk" som fortfarande finns i dag där kvinnor och män delar lika på både jagande och barnvaktande?
Schmetterling
 
Inlägg: 1539
Anslöt: 2012-08-18

Tjejer: skillnad på tjejer och killar som har asperger?

Inläggav rdos » 2013-04-01 22:56:58

Schmetterling skrev:Hur tänker du angående de "urfolk" som fortfarande finns i dag där kvinnor och män delar lika på både jagande och barnvaktande?


Sådana har jag aldrig hört talas om. Kan du ge en referens till något?

Jag läste boken om Nisa, som handlar om San, och de är ett urfolk som beter sig precis som man förväntar sig av urfolk med majoritet NT ska bete sig.
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

Tjejer: skillnad på tjejer och killar som har asperger?

Inläggav AnnaSue » 2013-04-06 14:12:20

rdos skrev:OK, ska svara på ursprungsinlägget ifrån min synvinkel, även om jag tvivlar på att TS kommer att våga ta med detta i sin bok då den väl som vanligt är fixerad på resonemangsdiagnoser.

Låt oss börja utifrån ett diagnosperspektiv. Det finns definierat vad som ingår i AS, och dessa egenskaper har en bias bland män/killar. Om man alltså diskuterar problematiken utifrån ett diagnosperspektiv så kan man inte få till det att tjejer och killar med AS är olika då fler killar än tjejer har diagnos p.g.a. bias i diagnoskriterierna. Detta problem kan inte ens Tony Atwood fixa då han inte bestämmer vilka kriterier som gäller för AS. Hans eventuella spekulationer om vad som borde ingå i AS för att färre tjejer skulle "missas" är just bara spekulationer.

Sedan kan man fundera på vilka andra diagnoser som tjejer oftast får, och där ligger social fobi med ca 1.7:1 mellan tjejer och killar bra till. Även OCD, med 2:1 förhållande ligger bra till. Skulle även gissa på att selektiv mutism kan ha skev könsfördelning.

Vad som är mer intressant är att lämna diagnosperspektivet och använda npf på ett vetenskapligt sätt, t.ex. som "npf är första faktorn och NT är andra faktorn i faktoranalys av mänskliga drag som är jämnt fördelade och innehåller alla drag i mänsklig variation". Används denna definition, så finns inte längre någon könsbias, utan lika många killar som tjejer har mer npf-drag än NT-drag. Om man undersöker vilka npf-drag som visar könsbias, så är det kring 10%, men majoriteten av dessa drag har bias i båda populationer. De drag som Atwood brukar hänvisa till och som Simon Baron-Cohen brukar använda för att definiera manlighet är alla i denna kategori. De är m.a.o inte specifikt vanligare bland Aspie killar / tjejer, utan är allmänt vanligare bland killar / tjejer.

De drag som har könsbias i Aspie populationen, men inte i NT populationer är lätt räknade. De finns listade på min blog http://blog.rdos.net/?p=115. Det är enbart 2 drag som har övervikt bland killar, och 15 drag som har övervikt bland tjejer. Ett nytt drag har tillkommit sedan detta skrevs (att ogilla samlag utom för reproduktion, med övervikt bland tjejer). Detta ur ett underlag på 1800 drag. Alltså ca 1%. Jag har även gjort en undersökning av NT drag som bara har bias hos NTs, och de är ungefär lika många, men detta har jag än så länge inte dokumenterat.



förstod ingenting av varken inlägget eller på din blogg. Kan du förklara på mer lätt svenska vad du kom fram till för skillnader mellan kvinnor och män där båda har asperger?
AnnaSue
 
Inlägg: 154
Anslöt: 2013-03-18

Tjejer: skillnad på tjejer och killar som har asperger?

Inläggav AnnaSue » 2013-04-06 14:15:59

Om ni alla tittar på min usprungsfråga och så tittar ni på alla svar. Tycker ni att vi pratar om skillnaderna mellan kvinnor och män som har asperger mest eller tycker ni att tråden nu i stort sett ( med få undantag) handlar om ifall det är skillnad på kvinnor och män och om det är bioligiskt eller påverkat av omgivningen.

Diskussionen handlar nu om ifall det är biologiskt eller omgivningspåverkat

Detta är så typiskt på detta forum
att en rak enkel fråga skenar iväg till en het debatt om något annat.
Ska jag behöva starta en ny tråd för att komma tillbaks till min fråga.
Tycker det är väldigt flummigt här när ni hela tiden glider iväg å fastnar i andra diskussioner.
AnnaSue
 
Inlägg: 154
Anslöt: 2013-03-18

Tjejer: skillnad på tjejer och killar som har asperger?

Inläggav Frimodig » 2013-04-06 14:18:18

Min överordnade gissning är att brudar är bättre gjorda eftersom de skall föda barn.

Killar är nåt slags experiment av evolutionen. Det är därför killar är en majoritet av genier och allvarliga psykfall.

Det här slår över alla undergrupper. Tror jag.

Lennart Frimodig
Frimodig
 
Inlägg: 9703
Anslöt: 2011-07-15

Tjejer: skillnad på tjejer och killar som har asperger?

Inläggav rdos » 2013-04-06 19:17:29

AnnaSue skrev:Om ni alla tittar på min usprungsfråga och så tittar ni på alla svar. Tycker ni att vi pratar om skillnaderna mellan kvinnor och män som har asperger mest eller tycker ni att tråden nu i stort sett ( med få undantag) handlar om ifall det är skillnad på kvinnor och män och om det är bioligiskt eller påverkat av omgivningen.


Jag postade en länk till en sida som beskrev de enda neurodiversitetsrelaterade skillnaderna mellan män och kvinnor, men du förstod inte.

Gör ett försök till på svenska:

Aspie killar:
1. Har svårare att komma över misslyckade relationer
2. Tror på kärlek vid första ögonkastet

Aspie tjejer:
1. Viftar med händerna när de är upphetsade (ett stim)
2. Gungar fram och tillbaka (ytterligare ett stim)
3. Gillar att hänga upp och ned
4. Gillar att gå på tå (ett stim)
5. Gillar långsamt flytande vatten
6. Har stor lust att observera människors och djurs vanor och rutiner
7. Har upplevt starkare bindingar till vissa människor än normalt
8. Har en alternativ syn på vad som är attraktivt hos motsatta könet
9. Föredrar vänner av motsatt kön
10. Föredrar hård beröring före lätt.
11. Ogillar att bli kramad utan att ha frågat efter det
12. Passar inte in i könsroller
13. Är asexuell
14. Ogillar sex utom för reproduktion

Sedan vet jag att du frågade utifrån diagnoser, men som vem som helst kan inse så ingår inget av ovanstående i diagnoskriterier för AS, varför det alltså inte finns några könsskillnader ö.h.t. mellan män och kvinnor med AS utifrån diagnoskriterer. Alla de skillnader som ingår i diagnoskriterier och som ger skev könsfördelning är allmängiltiga och är således skevt fördelade i hela befolningen.
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

Tjejer: skillnad på tjejer och killar som har asperger?

Inläggav atoms » 2013-04-07 0:11:29

Tråden är låst för moderering.
------------
Nyttig läsning: Forumregler | Netikett
atoms
Moderator
 
Inlägg: 18069
Anslöt: 2009-05-05
Ort: Norrköping

Tjejer: skillnad på tjejer och killar som har asperger?

Inläggav atoms » 2013-04-08 5:38:41

Det är närmast ofrånkomligt att diskussionerna går lite hur som helst i de trådar som röner stor uppmärksamhet och vill man som trådstartare vara viss om utvecklingen är det alltid en fördel att vara närvarande allteftersom diskussionerna utvecklas.

Trådstartarens fråga har rönt en hel del svar och även om en stor del har svävat iväg i detaljer av olika relevans till ämnet utgör de ändå i sig själva ett slags svar då skribenterna inte bara har olika kön utan också olika åsikter om hur kön är, eller inte är, relevant i frågan om könsskillnader hos människor med asperger.

Jag har flyttat bort fem inlägg som off-topic. Hellre än att fortsätta dryfta de många detaljerna vill jag uppmana er att försöka inrikta er på den fråga som TS har ställt.

Tråden är öppen för diskussion.
------------
Nyttig läsning: Forumregler | Netikett
atoms
Moderator
 
Inlägg: 18069
Anslöt: 2009-05-05
Ort: Norrköping

Tjejer: skillnad på tjejer och killar som har asperger?

Inläggav Banzai » 2013-04-17 16:36:23

Schmetterling skrev:Jag stämmer väldigt bra in på beskrivningar av flickor och kvinnor med högfungerande autism. Jag stämmer också väldigt bra in på de diagnoskriterier som finns (uppfyller enligt den som satte diagnosen alla kriterier utom A 3. "brist på spontan vilja att dela glädje, intressen eller aktiviteter med andra (t.ex. visar inte, tar inte med sig, eller uppmärksammar inte andra på sådant som är av intresse)"). Vissa påstår ju att kriterierna är utformade efter pojkar med asperger men de passar bra in på mig.

Den här listan (av Rudy Simone, författare till boken Aspergirls) uppskattar jag och känner igen mig mycket i:

List of Female Asperger Syndrome (AS) Traits:

Appearance / Personal Habits:

Dresses comfortably due to sensory issues & practicality.
Will not spend much time on grooming and hair. Hairstyles usually have to be ‘wash and wear’. Can be quite happy not grooming at all at times.
Eccentric personality; may be reflected in appearance.
Is youthful for her age, in looks, dress, behavior and tastes.
Usually a little more expressive in face and gesture than male counterparts.
May have many androgynous traits despite an outwardly feminine appearance. Thinks of herself as half-male / half-female.
May not have a strong sense of identity and can be very chameleon-like, especially before diagnosis.
Enjoys reading and films as a retreat, often scifi, fantasy, children’s, can have favorites which are a refuge.
Uses control as a stress management technique: rules, discipline, rigid in certain habits, which will contradict her seeming unconventionality.
Usually happiest at home or in other controlled environments.

Intellectual / Giftedness / Education / Vocation:

May have been diagnosed as autistic or Asperger’s when young, or may have been thought of as gifted, shy, sensitive, etc. May also have had obvious or severe learning deficits.
Often musical, artistic.
May have a savant skill or strong talent.
May have a strong interest in computers, games, science, graphic design, inventing, things of a technological and visual nature. More verbal thinkers may gravitate to writing, languages, cultural studies, psychology.
May be a self-taught reader, been hyperlexic as a child, and will possess a wide variety of other self-taught skills as well.
May be highly educated but will have had to struggle with social aspects of college. May have one or many partial degrees.
Can be very passionate about a course of study or job, and then change direction or go completely cold on it very quickly.
Will often have trouble holding onto a job and may find employment daunting.
Highly intelligent, yet sometimes can be slow to comprehend due to sensory and cognitive processing issues.
Will not do well with verbal instruction — needs to write down or draw diagram.
Will have obsessions but they are not as unusual as her male counterpart’s (less likely to be a ‘train-spotter’).

Emotional / Physical:

Emotionally immature and emotionally sensitive.
Anxiety and fear are predominant emotions.
More open to talking about feelings and emotional issues than males with AS.
Strong sensory issues — sounds, sights, smells, touch, and prone to overload. (Less likely to have taste / food texture issues as males.)
Moody and prone to bouts of depression. May have been diagnosed as bi-polar or manic depressive (common comorbids of autism / AS) while the AS diagnosis was missed.
Probably given several different prescriptions to treat symptoms. Will be very sensitive to medications and anything else she puts in her body so may have had adverse reactions.
9 out of 10 have mild to severe gastro-intestinal difficulties — eg, ulcers, acid reflux, IBS, etc.
Stims to soothe when sad or agitated: rocking, face-rubbing, humming, finger flicking, leg bouncing, finger or foot-tapping, etc.
Similarly physical when happy: hand flapping, clapping, singing, jumping, running around, dancing, bouncing.
Prone to temper or crying meltdowns, even in public, sometimes over seemingly small things due to sensory or emotional overload.
Hates injustice and hates to be misunderstood; this can incite anger and rage.
Prone to mutism when stressed or upset, esp. after a meltdown. Less likely to stutter than male counterparts but may have a raspy voice, monotone at times, when stressed or sad.

Social / Relationships:

Words and actions are often misunderstood by others.
Perceived to be cold-natured and self-centered; unfriendly.
Is very outspoken at times, may get very fired up when talking about passions / obsessive interests.
Can be very shy or mute.
Like her male counterpart, will shut down in social situations once overloaded, but is generally better at socializing in small doses. May even give the appearance of skilled, but it is a ‘performance’.
Doesn’t go out much. Will prefer to go out with partner only or children if she has them.
Will not have many girlfriends and will not do ‘girly’ things like shopping with them or have get-togethers to ‘hang out’.
Will have a close friend or friends in school, but not once adulthood is reached.
May or may not want to have a relationship. If she is in a relationship, she probably takes it very seriously, but she may choose to remain celibate or alone.
Due to sensory issues, will either really enjoy sex or strongly dislike it.
If she likes a male, she can be extremely, noticeably awkward in her attempts to let him know, eg she may stare when she sees him or call him repeatedly. This is because she fixates and doesn’t understand societal gender roles. This will change with maturity.
Often prefers the company of animals but not always due to sensory issues.

Summary of Some Main Female / Male AS Differences:

Usually a little more expressive in face and gesture than male counterparts.
Better at mirroring than males and so may mirror many different types of personalities. Hence females may not have a strong sense of identity, and can be very chameleon-like, especially before diagnosis.
Will have obsessions but they are not as abstruse or unusual as her male counterpart’s and tend to be more practical (eg, less likely to be a ‘trainspotter’).
More open to talking about feelings and emotional issues than males with AS.
Less likely to receive early, correct diagnosis because the criteria is based on male behaviors / traits. (Hans Asperger studied males only.) More likely to be diagnosed as bi-polar or manic-depressive (common co-morbids of autism / AS).
Physical gestures / behaviors when happy more expressive than males: hand flapping, clapping, singing, jumping up and down, running around, dancing, bouncing — this pertains to adult women as well as girls.
Adult females are prone to both temper and crying meltdowns, even in public, sometimes over seemingly small things due to sensory or emotional overload. Hunger / food issues seem to be a common trigger. Adult males [with AS] not prone to crying.
Tends to receive less tolerance and more expectation from others, because she appears more adept.
Hate injustice and hates to be misunderstood; this can incite anger and rage meltdowns.
Less likely to stutter than male counterparts when stressed or upset; both may have raspy, choked or monotone voice or suffer mutism.
Females are generally better at socializing in small doses. May even give the appearance of skilled, but it is a ‘performance’. Like her male counterpart, will shut down in social situations once overloaded.
More likely to keep pets for emotional support but not always due to sensory issues.

Oj! :shock: Någon har följt efter mig och skrivit om mig! Typ... :wink:

Mycket stämmer in på denna lista på mig, alldeles för mycket, fast jag tillhör nog den mer högfungerande skaran eftersom jag inte blev diagnosticerad förrän jag var över 30 år och det på egen begäran.
Banzai
 
Inlägg: 2951
Anslöt: 2010-07-21

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in