Rött kött och charkuterier ger mer cancer

Tipsa om nyheter, böcker, filmer, hemsidor o.s.v. här.

 Moderatorer: atoms, Alien

Rött kött och charkuterier ger mer cancer

Inläggav plåtmonster » 2013-04-09 16:08:57

Uppenbart att man bör vara oberoende.
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Rött kött och charkuterier ger mer cancer

Inläggav Wine » 2013-04-09 16:13:00

Jag har lite svårt att förstå poängen med det här förslaget från Miljöpartiet med en köttfri måndag eftersom jag har svårt att tänka mig att det är så att kött serveras varje dag i veckan på skolor och äldreboenden. Det är säkert redan så att det serveras andra rätter som inte innehåller kött under vissa dagar i veckan.
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Rött kött och charkuterier ger mer cancer

Inläggav plåtmonster » 2013-04-09 16:18:42

Vi kan ha vegetarisk servering och en köttdag per vecka ;)
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Rött kött och charkuterier ger mer cancer

Inläggav Alien » 2013-04-09 16:40:23

plåtmonster skrev:Uppenbart att man bör vara oberoende.


Rika föräldrar låter sitt barn gå på restaurang varje dag? Skulle jag aldrig gjort ens om jag haft råd till det. Barn ska inte lära sig lyxvanor.

När man är så gammal och skröplig att man hamnat på äldreboende, så har man inte ork att gå ut och äta och än mindre att laga maten själv.

Även om det finns vegetariska alternativ varje dag, så behöver det kanske inte finnas köttalternativ varje dag? Mtp att det är inte är så miljövänligt med allt kött vi vräker i oss. Och jag antar att Miljöpartiets förslag var just "köttfri dag", inte "helvegetarisk dag". Alltså fanns alternativet fisk också.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46087
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Rött kött och charkuterier ger mer cancer

Inläggav plåtmonster » 2013-04-09 16:47:22

Oftast hinner man inte till en restaurang. Men man kan ta med egen mat. Nackdelen är att man får betala dubbelt.
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Sv: Rött kött och charkuterier ger mer cancer

Inläggav Bror Duktig » 2013-04-09 16:56:11

Kyckling, fläsk, fisk serveras ofta. Skaldjur ibland. Varken rött eller vego.

Och what about vilt? Utvecklades vi för något vi inte ska ha? Tror det finns fler parametrar här...
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Rött kött och charkuterier ger mer cancer

Inläggav Parvlon » 2013-04-09 17:50:22

Alien skrev:Och jag antar att Miljöpartiets förslag var just "köttfri dag", inte "helvegetarisk dag". Alltså fanns alternativet fisk också.

Miljöpartiets definition av kött innefattar också fisk och kyckling.
http://www.dn.se/sthlm/mp-kraver-kottfr ... --for-alla

http://kottfrimandag.se
Meatless Monday is a non-profit initiative of The Monday Campaigns Inc. in association with the Johns Hopkins Bloomberg School of Public Health Center for a Livable Future. Meatless Monday was founded in 2003 by marketing professional Sid Lerner. The program follows the nutrition guidelines developed by the USDA.[1] Meatless Monday is part of the Healthy Monday initiative.[2] Healthy Monday encourages Americans to make healthier decisions at the start of every week. Other Healthy Monday campaigns include: The Kids Cook Monday, Monday 2000, Quit and Stay Quit Monday, Move it Monday, The Monday Mile, and others.

http://en.wikipedia.org/wiki/Meatless_Monday
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Rött kött och charkuterier ger mer cancer

Inläggav Flawed » 2013-04-12 21:44:27

Flawed skrev:
Alien skrev:Va, varför skulle man hälla avloppsvatten på hallon? El vatten öht, då blir de ju alldeles mosiga. Jag brukar bara kolla igenom om det finns några maskar i dem innan jag äter.

Är väl säkrast att plocka hallonen själv, el bara äta frysta (då dör väl bakterierna?) el äta som sylt.

För att återgå till köttet:
UNT skrev:I själva verket är det problematiskt att äta industriproducerat kött över huvud taget, med tanke på såväl djuren som miljön och den globala livsmedelsproduktionen. Att producera ett kilo nötkött kräver samma mängd energi som att producera sjutton kilo potatis.
http://www.unt.se/kultur/kottets-lustar ... 01640.aspx

Hallon växer på buskar.
Hallonbusken gillar kväve.Man gödslar med avloppsvatten,vattnet hamnar på bäret.
Djupfrysta hallon är alltså en vanlig källa till alarm om bakterier av olika slag och kräksjukevirus och dylikt.
Nej de dör inte av djupfrysning.

Jag gissar på att det är därför det står om hepatit A på löpsedlarna idag?
Flawed
Inaktiv
 
Inlägg: 3880
Anslöt: 2007-05-04

Rött kött och charkuterier ger mer cancer

Inläggav Alien » 2013-11-29 3:29:12

Vi äter för mycket kött för miljön:

LTH skrev:Vi svenskar äter en fjärdedel mer kött än vad Livsmedelsverket rekommenderar. Det visar en ny studie från LTH som också tagit reda på hur såväl hälsan som klimatet skulle påverkas av ett motsvarande minskat köttintag.

Resultaten visar att koldioxidutsläppen från Sveriges matsektor skulle minska med hela 10-20 procent om vi drog ner på köttkonsumtionen till rekommenderad nivå. Samtidigt skulle vi frigöra en jordbruksareal som motsvarar 10-20 procent av Sveriges jordbruksmark.
http://www.lth.se/nyheter-och-press/nyh ... mmenderat/

Tja, människan bryr sig mer om att äta gott än om miljön.

Inte nog med att vi äter för mycket kött, vi äter alltså dessutom fel kött för vår hälsa:

Hennes resultat visar också att tre fjärdedelar av konsumtionen utgörs av rött kött från nöt och gris medan en fjärdedel av köttprodukterna konsumeras i form av charkuteriprodukter. Siffrorna förvånar henne.

- Rött kött ska man ju hålla igen på, det vet de flesta. Det är också anmärkningsvärt att charkprodukter är en så stor del av konsumtionen. Korv, leverpastej, bacon och andra behandlade köttprodukter innehåller rätt så mycket dåligt fett och ökar risken för vissa typer cancer.


Vi tänker mer på vår kortsiktiga njutning än på vår långsiktiga hälsa.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46087
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Rött kött och charkuterier ger mer cancer

Inläggav Bror Duktig » 2013-11-29 9:32:16

Jag äter mer kött än medelpersonen, och det gör jag INTE för min njutning, så det tar jag inte åt mig av.

Dessutom så är det där EN av många tyckare/experter/forskare. Alla håller verkligen inte med, vare sig om miljön, nyttigheten eller vad vi bryr oss om. Men LMV m.fl. är en så att säga tung båt att vända.

Rotar man lite i det, och inte följer bara vad som sägs i media, så hittar man mycket intressant, både vad gäller näring och miljö.

Vad "alla borde veta nu" är att industridjur som inte äter artegen föda, och som stressas, självklart inte bygger det bästa köttet. Nu har jag ju lärt känna, via forum, ett större gäng människor som äter enbart KRAV- eller gräsbeteskött så som jag, och ingen av dem har fått de problem som rött kött ska ge. De som redan hade problem, har fått mindre problem och bättre värden. Och allihop äter MER rött kött (inte nödvändigtvis mer kött totalt, utan mer av rött gräsbeteskött, noll av chark om minsta av tillsatser utom rent salt och kryddor och mindre av fläsk och av normal gödkyckling).

Jag tycker inte det är konstigt att charkvaror är en stor del av konsumtionen trots att här håller jag med om att 95 % ofta är rent skräp. Det är ju jättegott, och visst är det svårt för många att hålla igen på sådant, och följa "kortsiktig njutning". Det är ju inte ett enkelt val för de flesta. Nu finns det ju charkvaror som innehåller endast torkat kött och salt. Inga nitriter, inget socker, inga dåliga fetter (om man inte fått för sig att djurfett är dåligt, men det vet väl de flesta numer att det inte är). Sådant brukar jag köpa. Inte så mycket dock. Enda sorterna som går att finna är Parmaskinka och billigare varianter av densamma. Italien alltså. Serranoskinka och spanskt m.m. innehåller alltid socker (har kollat igenom utbudet på många ställen nu).

Parmaskinka med äkta roquefortost (opastöriserad fårmjölk, inga tillsatser mer än de som måste till för att det ska bli ost) inlindat :)
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Rött kött och charkuterier ger mer cancer

Inläggav plåtmonster » 2013-11-29 10:28:06

plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Rött kött och charkuterier ger mer cancer

Inläggav Bror Duktig » 2013-11-29 10:54:21

Troligen. Jag tror verkligen på det dåliga med alla tillsatser. Bra länk där. Många många tillsatser innebär nog tyvärr ökade tillskott av enskilda mineraler o.s.v.

Charkvaror är ett elände och troligen något som är mycket svårt att sluta med för de flesta. Färdiga köttbullar hör ju liksom dit också om man tittar på ingredienslistan, så det är inte bara tydligt kass och billig prickekorv man ska undvika.

Jag har iaf hittat helt ren lufttorkad skinka i Parmastil (fast ej från Parma så den kallas något annat) av endast fläsk och vanligt koksalt. Och som kostade 200-230 kr/kg, vilket är ganska normalt charkpris jämfört med skräpet alltså (inte det värsta skräpet). Äkta Parmaskinka från rätt område, och skuret över disk, kostar 400-600 kr/kg. Vill man kolla vidare, så kollar man köttursprung så att det är från ett land där man brukar ha djuren springandes ute och inte bara hårt styrda KRAV-bönder som har det så. I Norden har vi ju det inte så, men i flera länder låter man djuren gå ute på ett annat sätt. Sådant kött blir nyttigare.

Inte ens rostbiff kan man köpa utan att det är socker, smakförstärkare och nitriter i. Bara att lusläsa listor och lära sig göra eget. Jag gör hamburgare av 100 % gräsbetesfärs eller viltfärs, och tillsätter endast havssalt och örter och kanske lite andra kryddor. Köttbullar är enkla också, och man kan göra många och frysa in.

Jag gör också fiskbullar i sås från grunden. Kokar buljong på ben eller whatever räkskal o.s.v. Maler pinklax med lite eko-dijon, citron och dill. Rullar bullar och kokar i buljongen ca 1 minut per cm i diameter. Kokar sedan buljongen ensamt med potatis, blomkål, lite lök, creme fraiche som jag gjort själv, dill, peppar. Citron om det ska vara citronsås. Mixar och hystar i bullarna. Smakar som köpt fast bättre säger barnen som annars hatar fisk. Och nu får de fiskbullar UTAN att måltiden innehåller typ 1 % fisk och resten skräp.
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Rött kött och charkuterier ger mer cancer

Inläggav plåtmonster » 2013-11-29 11:44:38

@Bror Duktig, Måste vara en lyx att få mat hemma hos dig ;)
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Rött kött och charkuterier ger mer cancer

Inläggav Bror Duktig » 2013-11-29 14:24:01

Ja :D Jag jobbar ihjäl mig för att få barnen att gilla fet fisk m.m.

Och nya favvorätten är äkta gryt/soppa: äkta buljong, lagerblad, kryddpepparkorn, salt, lite fin curry och paprikapulver. Ev. peppar (behövs oftast inte). Koka med fermenterad grädde (typ creme fraiche, hemgjord), potatis, lök, morot lite selleri. När det är klart, ös i av köttet som du fick när du rensade benen efter buljongkoket.

Barnen älskar det. Köttet är då 100 % gräsbetes eller vanligt vilt. Blir som bonnaköttsoppa/-gryta fast utan mjöler och fuskbuljonger som har motsatt effekt på kroppen. Creme fraichen gör att det tjocknar lite, vilket man även får om man kokar sönder potatisen så att den reder lite. Skippa gärna mjöler och använd aboslut inte pressade tillsatser i tärningsform, s.k. "buljong" (det är inte buljong, det är skit som har motsatt verkan, skadar i stället för läker).

Maken till att bli mätt och nöjd har jag aldrig känt innan jag började med äkta buljonger. Tyvärr gillar jag inte matlagning något vidare, men har fått ruljans på det så nu rullar det på rätt bra ändå. Och att ha en sjukdom som kräver viss mat, är draghjälp. Det är betydligt svårare att äta rätt förebyggande, än när man måste.
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Rött kött och charkuterier ger mer cancer

Inläggav Krillo » 2013-12-19 19:39:25

Hittade en parmaskinka på ICA utan E250 :) Smakar ljuvligt!
Krillo
 
Inlägg: 1123
Anslöt: 2011-02-12
Ort: Leråker

Rött kött och charkuterier ger mer cancer

Inläggav Wine » 2013-12-19 23:15:15

Kan rekommendera en tysk vetenskapsdokumentär från 2011 som är tillgänglig fram till tisdag 31 december på SVT Play. Dokumentären visas även i SVT Kunskapskanalen ikväll 22:50, 20/12 11:00 samt 21/12 18:00.

SVT Play - Tillbaka till våra rötter

Vårt matsmältningssystem är inte utformat för dagens livsmedel. Merparten av vad vi kan köpa i livsmedelsbutiker och vad vi i dag äter som mjöl, socker, hel- eller halvfabrikat fanns inte för riktigt länge sedan. Många människor är känsliga mot gluten utan att vara glutenallergiker vilket kan vara orsaken och förklaringen till många olika besvär och symtom som människor upplever, både fysiska samt psykiska och som kan försvinna då man eliminerar gluten ur sin kost.

Staffan Lindeberg, läkare och forskare vid Lunds universitet:

- Pasta, bröd och ris är någonting nytt för oss människor. Det har vi bara ätit i… Här uppe i norr handlar det om 5000 år. Det är kort tid. Ämnesomsättningen har inte hunnit ställa om sig.

- Kött mår vi bra av, vegetarianismen har vilselett många, även nutritionister. De har dragit mer långtgående slutsatser än studierna medger. Vi är köttätare.
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Rött kött och charkuterier ger mer cancer

Inläggav Krillo » 2013-12-19 23:25:53



såg den - sehr gut.
Krillo
 
Inlägg: 1123
Anslöt: 2011-02-12
Ort: Leråker

Rött kött och charkuterier ger mer cancer

Inläggav Flawed » 2013-12-20 18:14:59

Wine skrev:Staffan Lindeberg, läkare och forskare vid Lunds universitet:

Här säger han något helt annat:
Våra förfäder har inte ätit speciellt mycket kött och Staffan Lindeberg och Bo Gräslund vill slå hål på myten att det varit så.

- Vi är allätare, vi kan äta mycket kött men också väldigt lite kött. Det är vitamin B12 som vi måste ha och som veganer får brist på, men det räcker med mycket lite kött för att slippa det. Om det är nödvändigt för klimatets skull tror jag att vi kan hitta lösningar.

http://www.miljomagasinet.se/artiklar/1 ... -kost.html

Studier av naturfolk som inte äter raffinerad föda har bekräftat att detta stämmer. Läkaren Staffan Lindeberg vid Lunds universitet har studerat ett naturfolk på ön Kitava utanför Nya Guinea. De visade sig sakna alla så kallade vällevnadssjukdomar och deras kostvanor är den troliga förklaringen till att de nästan aldrig drabbas av hjärtinfarkt eller stroke – trots att över 80 procent röker dagligen.

Öbefolkningen åt huvudsakligen jams, potatis, fisk, frukt och kokosnötter. De var smala och hade ett BMI på cirka 18–20 (BMI=body mass index, som räknas ut genom att dela vikten med längden i kvadrat). Deras vikt minskade linjärt från 20–30 års ålder, vilket skiljer sig markant från oss i västvärlden. Om svenska män och kvinnor i 50-årsåldern skulle ha samma BMI som Kitavaborna skulle de väga cirka 20 kg mindre (!) än de nu gör.

http://www.ehdin.com/?id=756

fakta: Ursprunglig föda

Det finns medicinskt vetenskapligt stöd för att ursprungsfödan förebygger bland annat kärlkramp och hjärtinfarkt genom:

1) avsaknaden av mejeriprodukter och spannmål

2) den låga fetthalten

3) innehållet av grönsaker, frukt och nötter

Källa: Ursprunglig föda av Staffan Lindeberg, Bo Gräslund.

Är det ett citat ifrån dokumentären eller vadå?
Flawed
Inaktiv
 
Inlägg: 3880
Anslöt: 2007-05-04

Rött kött och charkuterier ger mer cancer

Inläggav Wine » 2014-08-30 11:43:37

I senaste avsnittet av Vetenskapens värld diskuteras köttproduktion och påverkan på miljö och klimat. Ekonomer och miljöforskare har gjort en uppskattning av hur mycket kött som kan produceras utan att följderna för miljön blir allvarlig och kommit fram till att ca 190 miljoner ton kött per år skulle kunna produceras med liten miljöpåverkan, vilket innebär ca 40 kilo kött per person i världen, lite drygt 100 gram kött om dagen:

SVT - Vetenskapens värld - Avsnitt 2: Miljövänligt kött - finns det?

Man kan alltså äta ca 100 gram kött om dagen, (vilket jag själv tycker är rätt mycket) utan att skada miljön enligt vad som framkommer i dokumentären.
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Rött kött och charkuterier ger mer cancer

Inläggav kvicksilver » 2014-08-30 12:01:46

Wine skrev:Jag har lite svårt att förstå poängen med det här förslaget från Miljöpartiet med en köttfri måndag eftersom jag har svårt att tänka mig att det är så att kött serveras varje dag i veckan på skolor och äldreboenden. Det är säkert redan så att det serveras andra rätter som inte innehåller kött under vissa dagar i veckan.


Det kan ju i och för sig användas som argument för att införa köttfria måndagar - då det är relativt vanligt redan med vissa dagar när man inte äter kött så är invänjningsprocessen kortare. Samtidigt kanske dessa vegetariska rätter främst utnyttjar den måndagen i stället för att spridas över veckan, för att tillgodose den andra gruppen.
kvicksilver
 
Inlägg: 1473
Anslöt: 2011-02-19

Rött kött och charkuterier ger mer cancer

Inläggav Flawed » 2014-08-30 12:57:23

Frågan är varför man måste äta just ko.
Hästkött liknar ko och ger mindre metangas.Känguru likaså.
Förbjud köttkor.
Flawed
Inaktiv
 
Inlägg: 3880
Anslöt: 2007-05-04

Rött kött och charkuterier ger mer cancer

Inläggav plåtmonster » 2014-08-30 13:22:27

Kor ger mjölk? iofs kanske man kan få det från hästar också.. hästmjölk.

"Öbefolkningen åt huvudsakligen jams, potatis, fisk, frukt och kokosnötter." .. heh.. nästan samma kost som mig. :-)002
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Rött kött och charkuterier ger mer cancer

Inläggav Flawed » 2014-08-30 13:26:50

plåtmonster skrev:Kor ger mjölk? iofs kanske man kan få det från hästar också.. hästmjölk.

"Öbefolkningen åt huvudsakligen jams, potatis, fisk, frukt och kokosnötter." .. heh.. nästan samma kost som mig. :-)002

Mjölkko.
Köttkor mjölkas inte.
Flawed
Inaktiv
 
Inlägg: 3880
Anslöt: 2007-05-04

Rött kött och charkuterier ger mer cancer

Inläggav Alien » 2015-07-22 0:14:15

En teori om varför rött kött är farligt (rött kött = från ko, gris, får, get och vilt).

Charlotte Erlansson-Albertsson, professor i medicinsk kemi, intervjuas:
svt skrev:Varför är rött kött så farligt?

– Det finns något i det röda köttet som vår kropp inte kan hantera. Det leder till att det bildas kvävehaltiga ämnen som kroppen uppfattar som främmande. Det startar en massa reaktioner som kan leda till inflammationer och i slutändan till cancer.

Enligt Charlotte Erlanson-Albertsson är det främst tarmen, där köttet hamnar, som drabbas av den negativa effekten av det röda köttet.

– Men även hjärt- och kärlsystemen påverkas. Man får lättare åderförkalkning som sin tur kan leda till blodpropp och stroke.

I forskningsfronten
Vad det är i det röda köttet som orsakar de negativa reaktionerna i kroppen är ännu oklart.

– Man har spekulerat i att det kan vara hemoglobinet, det röda färgämnet, som kan starta reaktionerna. Det finns även andra teorier. Det ligger så att säga i forskningsfronten att ta reda på själva mekanismen, säger Charlotte Erlanson-Albertsson.

Hon påpekar att man är säker på sambandet mellan konsumtion av rött kött och risken för bland annat cancer.

– Det finns fler och fler studier med många deltagare och då faller detta ut som ett statistiskt säkerställt samband mellan mängden rött kött man äter och förekomsten av de här sjukdomarna.
http://www.svt.se/agenda/forskare-at-max-300-gram-kott

Charlotte Erlansson-Albertsson rekommenderar 300 g kött i veckan (inte mer men gärna mindre). Människan har iofs alltid ätit rött kött men inte i så hög grad som idag. F ö levde människor kortare tid förr, de dog av annat innan de hade risken att få cancer.

Men många i tråden argumenterar emot att bli vegetarian. Men det behöver man ju inte bli för undvika rött kött. Fågelkött som kyckling och kalkon är vitt kött. Fisk är ju också vitt kött, det tycks man (än så länge) kunna äta hur mycket man vill av. Undantag strömming som fått för mycket gifter i sig.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46087
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Återgå till Tipsa medlemmarna



Logga in