Styrketräning - inspirationstråd

Berätta om dina specialintressen och lär dig om andras.

 Moderatorer: Alien, atoms

Styrketräning - inspirationstråd

Inläggav storskojaren » 2013-01-09 22:49:25

earlydayminer skrev:Mycket bra jobbat, storskojaren! Gött att du gett dig fan på att pumpa upp kroppen. :-)Happy

Tackar, riktig egoboost det blev av det här, haha. :-)Happy


earlydayminer skrev:Håller du koll på mått? Det märks tydligt att ditt bröstomfång expanderat.

Jag har inga mått från november 2011, när mittenbilderna togs, men jag har från månadsskiftet aug/sep 2011, när jag precis hade börjat med styrketräningen. Då var bröstmåttet 105 cm, nu är det 112cm, inte lika extremt som armarna 34,5 cm-> 40 cm. Mina underarmar är nästan lika kraftiga nu som överarmarna var då.

Där det hänt mest jämfört med då, syns inte så bra på bilderna på grund av jeansen, men det är benen, de är ganska massiva nu, låren har gått från 59cm till 65 cm och vaderna från 39 cm till 43 cm, så ingen skulle kunna kalla mig för discotränad i alla fall, hehe. :-)Happy
storskojaren
 
Inlägg: 405
Anslöt: 2008-03-09
Ort: sthlm norrort

Styrketräning - inspirationstråd

Inläggav Krillo » 2013-01-10 15:57:26

Idag marklyft 60x12 80x8 120x5 120x5 120x1 100x8 raka 60x7 80x7.
Krillo
 
Inlägg: 1123
Anslöt: 2011-02-12
Ort: Leråker

Styrketräning - inspirationstråd

Inläggav earlydayminer » 2013-01-10 17:33:29

storskojaren: Gött som fan! Låter och ser bra ut, fortsätt med det. Benen är minst lika viktiga som överkroppen, både för fysiologisk balans och estetik. Personligen cyklar jag ju en del så jag kan inte alltid pumpa benen för volym (däremot har jag naturligt stora quads och även gluteus så jag är uthållig och mycket stark i benen, det är liksom de musklerna som är något som blir naturligt biffiga snabbt hos mig - precis som en del har naturligt biffiga calves eller biceps) då jag riskerar överträning. Överträning = smärtsamt. Övertränade benen vid ett tillfälle då jag cyklade nästan varje dag en hel vecka.. Jävlar vad ont jag hade från svanken och neråt.

Gött att du kommit en bra bit i alla fall!

Det där med underarmar är ett mysterium, mina underarmar är inte så stora. Vet inte om det har med att jag spelar mycket gitarr, men mina underarmar blir väl inte heller så stora för att jag aldrig fokuserar träningen på det. Kör alltid fria vikter så det blir så att underarmarna alltid pumpas lite.

Jag har haft mycket motgång p g a psykisk ohälsa och annat skit som kommit i vägen, men jag äter bra och planerar hela tiden min comeback. Träningen har definitivt ändrat på livet och givit en så mycket bra. Håller du med? Träning har jäkligt god effekt på mycket i livet.

Nej, men det är bra jobbat storskojaren. Gött när allt jobb och slit ger bra resultat. Keep at it! :-)049
earlydayminer
 
Inlägg: 12419
Anslöt: 2008-03-11
Ort: Wermland

Styrketräning - inspirationstråd

Inläggav storskojaren » 2013-01-11 1:46:07

earlydayminer skrev:storskojaren: Gött som fan! Låter och ser bra ut, fortsätt med det. Benen är minst lika viktiga som överkroppen, både för fysiologisk balans och estetik. Personligen cyklar jag ju en del så jag kan inte alltid pumpa benen för volym (däremot har jag naturligt stora quads och även gluteus så jag är uthållig och mycket stark i benen, det är liksom de musklerna som är något som blir naturligt biffiga snabbt hos mig - precis som en del har naturligt biffiga calves eller biceps) då jag riskerar överträning. Överträning = smärtsamt. Övertränade benen vid ett tillfälle då jag cyklade nästan varje dag en hel vecka.. Jävlar vad ont jag hade från svanken och neråt.

Gött att du kommit en bra bit i alla fall!


Vid tunga lyft i vardagen och vid många compoundövningar så utgår ju nästan all styrka från benen, men jag har inte lagt någon extra energi på just benträning. Jag får som du lite extra bra respons från träningen när det gäller benen, de har alltid varit muskulösa även när resten av mig varit tanig, framförallt vaderna, men det är ju bara att tacka och ta emot att man fått fördelaktiga gener. :-)Happy

earlydayminer skrev:Det där med underarmar är ett mysterium, mina underarmar är inte så stora. Vet inte om det har med att jag spelar mycket gitarr, men mina underarmar blir väl inte heller så stora för att jag aldrig fokuserar träningen på det. Kör alltid fria vikter så det blir så att underarmarna alltid pumpas lite.


Jag vet ju inte om mina underarmar är så stora heller, det var nog snarare överarmarna som var klena förut. Jag tränar också bara med fria vikter och jag tror att det är marklyften som har störst effekt på underarmarna, jag kör så mycket jag kan utan greppremmar så efter vissa set så känns det som att underarmarna brinner och håller på att sprängas typ.

earlydayminer skrev:Jag har haft mycket motgång p g a psykisk ohälsa och annat skit som kommit i vägen, men jag äter bra och planerar hela tiden min comeback. Träningen har definitivt ändrat på livet och givit en så mycket bra. Håller du med? Träning har jäkligt god effekt på mycket i livet.


Absolut, ibland kan jag känna att det var synd att man inte kom igång tidigare, tänk hur långt man hade kunnat nått nu i så fall, men samtidigt så är det inte som att jag inte försökt tidigare, men då kom depressioner emellan så man var tvungen att lägga ner, men bättre sent än aldrig antar jag.

Jag har också haft perioder då jag varit väldigt låg sedan jag kom igång med träningen, men tanken på att behöva lägga ner träningen är nästan lika jobbig som all annan skit som drar ner en, att alla timmar med slit bara skulle vara bortkastade är en så grymt jobbig tanke att det hjälper mig tillbaka igen, även om man varit tvungen att ta några pauser då och då, så har de aldrig varat längre än ett par veckor.

Så träningen har gett mig grymt mycket.

earlydayminer skrev:Nej, men det är bra jobbat storskojaren. Gött när allt jobb och slit ger bra resultat. Keep at it! :-)049


Will do. :-)Happy
storskojaren
 
Inlägg: 405
Anslöt: 2008-03-09
Ort: sthlm norrort

Styrketräning - inspirationstråd

Inläggav lillgrisen » 2013-01-19 0:25:50

Vart köper ni era träningskläder? Skulle gärna vilja ha lite nya grejer är så mycke trevligare att träna då. kört med samma tröjor i flera år nu :)
lillgrisen
 
Inlägg: 46
Anslöt: 2011-05-24

Styrketräning - inspirationstråd

Inläggav earlydayminer » 2013-01-20 0:10:35

Träningskläder? Träna i det som är bekvämt.

Ibland tränar jag i bara boxershortsen.
earlydayminer
 
Inlägg: 12419
Anslöt: 2008-03-11
Ort: Wermland

Styrketräning - inspirationstråd

Inläggav lillgrisen » 2013-01-20 17:58:28

jo visserligen, brukar funka bra med vanliga mjukisbyxor.
men jag tänker mest på överdelen om man är lite större över bröstet så är det svårt att hitta slitstarka kläder och som håller länge
lillgrisen
 
Inlägg: 46
Anslöt: 2011-05-24

Styrketräning - inspirationstråd

Inläggav treeman » 2013-01-23 13:28:47

Jag tycker det här ser lite småskumt ut. Inget jag kommer testa.

Bild
treeman
Inaktiv
 
Inlägg: 9819
Anslöt: 2009-04-07
Ort: Livetown

Styrketräning - inspirationstråd

Inläggav Idiot » 2013-01-23 13:42:11

treeman skrev:Jag tycker det här ser lite småskumt ut. Inget jag kommer testa.

Bild


Känns lite väl riskabelt, ser framför mig hur skivstången flyger upp i luften och sen landar på honom.. :roll:
Idiot
 
Inlägg: 1004
Anslöt: 2012-02-10

Styrketräning - inspirationstråd

Inläggav treeman » 2013-01-23 14:12:43

Idiot skrev:
treeman skrev:Jag tycker det här ser lite småskumt ut. Inget jag kommer testa.

Bild


Känns lite väl riskabelt, ser framför mig hur skivstången flyger upp i luften och sen landar på honom.. :roll:


:lol:

Tja då får han nog skylla sig själv. Jag tror han är ute "på hal is" så att säga.
treeman
Inaktiv
 
Inlägg: 9819
Anslöt: 2009-04-07
Ort: Livetown

Styrketräning - inspirationstråd

Inläggav Krillo » 2013-02-11 23:18:20

270kg idag :twisted:
Krillo
 
Inlägg: 1123
Anslöt: 2011-02-12
Ort: Leråker

Styrketräning - inspirationstråd

Inläggav Krillo » 2013-04-04 19:16:54

Oj nästan en månad sen. 270 panner idag med. Ben dårå.
Krillo
 
Inlägg: 1123
Anslöt: 2011-02-12
Ort: Leråker

Styrketräning - inspirationstråd

Inläggav lillgrisen » 2013-04-05 18:20:17

270 tar jag i marklyft
lillgrisen
 
Inlägg: 46
Anslöt: 2011-05-24

Styrketräning - inspirationstråd

Inläggav Krillo » 2013-04-05 18:39:06

lillgrisen skrev:270 tar jag i marklyft


Ah, där har jag en bit kvar! :-)018
Krillo
 
Inlägg: 1123
Anslöt: 2011-02-12
Ort: Leråker

Styrketräning - inspirationstråd

Inläggav KrigarSjäl » 2013-04-06 22:41:09

Ni som är inne i träningssvängen, vet ni nåt om muskelminne?
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Styrketräning - inspirationstråd

Inläggav Krillo » 2013-04-07 9:29:13

KrigarSjäl skrev:Ni som är inne i träningssvängen, vet ni nåt om muskelminne?


Nja, inte mer än att det verkar gälla mer finmotoriska rörelser än styrketräning. Omedveten grej, man känner när det är rätt, typ. Har läst att träningsvärk uppstår när kroppen skapar nya nervbanor, vilket skulle kunna hänga ihop med muskelminne.
Krillo
 
Inlägg: 1123
Anslöt: 2011-02-12
Ort: Leråker

Styrketräning - inspirationstråd

Inläggav dasunbedingte » 2013-04-07 21:48:07

Jag har sedan 2 månader tillbaka kört mer styrketräning; scheman, sett över kost m.m. Till en början var det mest för träna upp hållning och styrka för löpningen - gjorde susen med att följa ett noga planerat träningsschema; kortat ned mina tider (ej testat pb-ännu på milen, halv/helmaran), backträningen flyter på etc.

Har ju fått mer smak... kör 3 styrkepass i veckan utöver löpning och cykel - ibland blir det fler - återhämtningstiden har varit "bra" (beror vem en jämför med förvisso) sen innan en började, men helt klart ökat återhämtningsförmågan tack vare kombinationen 3 styrkepass/vecka 3-4 löppass/vecka (varav 1 backträning, 1 spurtintervall + styrke) hjälper ju.

Hade i början svårt att genomföra 10 chins i rad. Nu är det en del av uppvärmning och avslutning, 3 set 6-10 rep. Så, kan en fet björn som jag, så kan alla börja styrketräna.
dasunbedingte
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 2690
Anslöt: 2012-07-23
Ort: Kibbutz.

Styrketräning - inspirationstråd

Inläggav earlydayminer » 2013-04-07 23:41:39

KrigarSjäl skrev:Ni som är inne i träningssvängen, vet ni nåt om muskelminne?


Det heter även motoriskt minne. Det innebär att när du lär in dig en rörelse via repetition ökar det också din förmåga att utföra rörelsen med högre effektivitet nästa gång du utför rörelsen. Läs om procedurminne.

Det här är märkbart synligt inom skateboard när man kan ha två års uppehåll och ändå utföra tricken ganska bra redan vid första åket efter två års uppehåll. Ja, det är av egen erfarenhet. :)

Nu har jag börjat styrketräna igen och jag vet rörelserna och vad som behövs. Min hjärna är redan beredd på vilka muskler och rörelser som är i motion när jag påbörjar en övning. Det har man inte riktigt i början, vilket syns tydligt på oerfarna genom att det ser mer ut som fågelungar som försöker flaxa ut från boet.
earlydayminer
 
Inlägg: 12419
Anslöt: 2008-03-11
Ort: Wermland

Styrketräning - inspirationstråd

Inläggav earlydayminer » 2013-04-07 23:48:35

treeman skrev:
Idiot skrev:
treeman skrev:Jag tycker det här ser lite småskumt ut. Inget jag kommer testa.

Bild


Känns lite väl riskabelt, ser framför mig hur skivstången flyger upp i luften och sen landar på honom.. :roll:


:lol:

Tja då får han nog skylla sig själv. Jag tror han är ute "på hal is" så att säga.


Otroligt mycket core/stabilitet/balans där, därför det står en person bakom honom. Plus att de rullar inte i väg särskilt enkelt. Ser ut som något för t ex hockeyspelare.
earlydayminer
 
Inlägg: 12419
Anslöt: 2008-03-11
Ort: Wermland

Styrketräning - inspirationstråd

Inläggav earlydayminer » 2013-04-07 23:52:13

Kan köra mellan 2-3 vilodagar mellan mina styrketräningsdagar nu, men då kör jag mest cardio och intervall (skateboard). Skriver upp vad jag tränar och så, men bestämmer någon dag före och känner efter den dagen som det är tänkt att träna. Känns kroppen sliten står jag över, men känns det bättre mot kvällen blir det cykel eller promenad och styrketräning dagen efter.

Trappar ner och ur xanoren. Min attityd har gått från "rädd för att dö hela tiden" till "get fit or die trying", så det är bra. Mentalitet är så sjukt mycket inom träning. Det jobbar jag stenhårt med.
earlydayminer
 
Inlägg: 12419
Anslöt: 2008-03-11
Ort: Wermland

Styrketräning - inspirationstråd

Inläggav dasunbedingte » 2013-04-09 22:32:52

Så jäkla läckra moves.
dasunbedingte
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 2690
Anslöt: 2012-07-23
Ort: Kibbutz.

Styrketräning - inspirationstråd

Inläggav storskojaren » 2013-04-17 19:23:11

Påbörjade en kreatinkur för lite mer än en månad sedan och om det bara beror på det eller att jag fick influensa i början av februari och då inte kunde träna på ett par veckor och kroppen fick en chans att vila ut ordentligt kan ha något med saken att göra vet jag inte, men jag har gjort riktigt stora ökningar sedan dess.

Har höjt vikterna i alla övningar ganska ordentligt på den korta tiden, jag har inte kunnat göra så här snabba framsteg sedan precis i början när jag kom igång med styrketräningen. Det sägs ju att alla inte svarar på kreatin, men jag verkar vara en av dem som gör det.

Vill bara inte få det att låta som något mirakelmedel som man inte klarar sig utan, det är inte säkert att man svarar öht och om man gör det så får man ju bättre effekt ju mer muskelmassa man redan har, men om man har bra koll på träningen och kosten och har kommit en bit på väg när det gäller byggandet, så är det helt klart värt att testa.

Tänkte köra en rutin med tolv veckor med kreatin, sedan sex veckor utan innan jag börjar på nästa omgång. Har blivit riktigt bitig på sistone faktiskt, men ska fortsätta bulka till slutet av maj, sedan deffa en period tänkte jag.

Jag kör en träningsfri vecka var sjätte vecka och den här veckan är en sån. De brukar alltid vara välkomna efter fem veckor hård träning och kroppen behövde nog en paus den här gången också, men den här gången var nog första gången då det bar emot lite att pausa på grund av hur stora framsteg man gjort på sistone och hur bra det känns just nu. :-)Happy

Börjar undra lite var det här ska sluta och hur stor man kan bli egentligen? För ett par år sedan så kändes det osannolikt att jag skulle utveckla ett så här stort beroende av träningen, men så jävla skönt att ha nått den punkten. :D
storskojaren
 
Inlägg: 405
Anslöt: 2008-03-09
Ort: sthlm norrort

Styrketräning - inspirationstråd

Inläggav Krillo » 2013-04-17 19:26:57

En normal kreatincykel brukar vara 4 veckor på, 3 veckor av. Om man inte märker någon effekt av kreatin kan man ta den i gainern.
Krillo
 
Inlägg: 1123
Anslöt: 2011-02-12
Ort: Leråker

Styrketräning - inspirationstråd

Inläggav storskojaren » 2013-04-17 19:37:11

Krillo skrev:En normal kreatincykel brukar vara 4 veckor på, 3 veckor av. Om man inte märker någon effekt av kreatin kan man ta den i gainern.


Finns många olika rekommendationer och olika tillverkare rekommenderar olika cykler och doseringar, så man kan inte riktigt prata om normalt eller rätt och fel egentligen.

Traditionellt så brukar de flesta rekommendera kortare cykler, men på sistone så har många snackat om 2-3 månader på och 4-5 veckor av. Jag kör tolv på, sex av för att det passar med mina cykler med viloveckor, men det finns ju alltid möjligheter att experimentera för att hitta det som funkar bäst för en själv.
storskojaren
 
Inlägg: 405
Anslöt: 2008-03-09
Ort: sthlm norrort

Återgå till Intressanta intressen



Logga in