Den stora hundtråden: från vardag till sport

Berätta om dina specialintressen och lär dig om andras.

 Moderatorer: Alien, atoms

Den stora hundtråden: från vardag till sport

Inläggav Svarta » 2013-04-02 8:53:45

Har nu beslutat mig för att inte avla på min äldsta tik.

Hon genomgick ett BPH igår som gick katastrofalt dåligt och fick avbrytas. Jag visste att hon var lite vek och undergiven, men att hon hade så mycket kvarstående rädslor hade jag ingen aning om.

Vi är hennes fjärde hem (hon blir 2 år i juni). Var aldrig rädd för att köpa henne, då mor och morfar har superfina MH; men någonstans har det gått fel.

Det känns tråkigt givetvis, men jag är glad att jag gjorde BPH:et innan jag satte henne i avelsboxen. Jag tänker göra detta på samtliga hundar ägda och uppfödda av mig (om jag nu kommer så långt som att bli uppfödare... Just nu känns det avlägset men jag har en yngre förmåga som jag hoppas mycket på).

Pepp tas tacksamt emot, är lite less idag...
Svarta
 
Inlägg: 392
Anslöt: 2011-11-15

Den stora hundtråden: från vardag till sport

Inläggav tissla » 2013-04-02 15:26:35

Kul med en hundtråd! Har längtat efter en egen hund sen jag var barn. Idag har jag både hund och katt :-)173 Djur är för det mesta helt underbara varelser :-)Happy
tissla
Ny medlem
 
Inlägg: 3
Anslöt: 2011-01-11
Ort: Borås

Den stora hundtråden: från vardag till sport

Inläggav minimaugurl » 2013-04-04 20:00:33

Jag har börjat gilla hundar mer nu för tiden. skulle vilja ha en liten hund. ,



Hej Tissla, jag kan inte skicka PM till dig, ??? :? Går inte att kontakta dig alls , konstigt. Hoppas du läser detta :)
minimaugurl
Ny medlem
 
Inlägg: 15
Anslöt: 2012-03-13
Ort: Uppsala

Den stora hundtråden: från vardag till sport

Inläggav joey_truelove » 2013-04-18 14:20:11

minimaugurl skrev:Jag har börjat gilla hundar mer nu för tiden. skulle vilja ha en liten hund.

Kräver mycket tid, ork och ansvar, men är man beredd att lägga ner det på hunden så kan det bli en väldigt trevlig och trogen vänskap. Lätt man lurar sig dock på att en mindre hund skulle innebära mindre tid, ork och ansvar, så köp helst en lagom stor hund och en typ av hund som passar din personlighet och energinivå.
joey_truelove
 
Inlägg: 296
Anslöt: 2011-09-28

Den stora hundtråden: från vardag till sport

Inläggav Abskissa » 2013-04-18 15:33:39

Alien skrev: Men stämmer det alltid att mindre storlekar är ettrigare? Kan det inte bero på att småhundsägare inte är lika noga med träningen?


Jag undrar om det är nån som har ett bra svar på det. Det är väldigt svårt att avgöra tycker jag som lekman. Jag tycker att jag träffar många småhundsägare som verkar behandla sina hundar vanskligt men hur ska man veta? Jag vill inte pekpinna folk. Jag har dock en liten hund själv och hon beter sig som vilken annan hund som helst, inget bjäbb, men så gillar jag ju regler. :-P
Abskissa
 
Inlägg: 226
Anslöt: 2012-11-12
Ort: Södern

Den stora hundtråden: från vardag till sport

Inläggav Puzzle » 2015-04-17 19:24:59

Tänkte passa på att damma av den här tråden en aning då jag har lite försiktigt har börjat gå runt i hundtankar.

Själv så har jag ju kärat ner mig i (kortklippta) malteser och efter vad jag har läst så verkar det vara en relativt "lätt" ras och vara ett bra alternativ som förstahund men jag förstår ju ändå att det blir en hel del jobb och man måste gå ut med den minst tre gånger per dar. (Plocka hår från öronen verkar också väldigt jobbigt/smärtsamt för hunden..).

Men i alla fall så tycker jag att det skulle vara intressant att prata lite med några andra som redan har hund och asperger, hur svårt är det hitta en balans bland annat? Det händer ju ibland att man fastnar i något specialintresse så hur lätt är det att tex. träna hunden att "säga till" när det vill gå ut? Tycker ni att det blev lättare att få till rutinerna när ni skaffade hund?

Vad är det bästa och det värsta med att ha hund?

Så ge mig allt, både gott och ond om hundägande. :)
Puzzle
 
Inlägg: 4114
Anslöt: 2014-05-28
Ort: Shivering Isles

Re: Den stora hundtråden: från vardag till sport

Inläggav tahlia » 2015-04-17 20:54:35

Om du har stora problem med att bli avbruten eller att planer hastigt ändras bör du inte skaffa hund. De kan exempelvis plötsligt bli magsjuka mitt i natten varvid du kan glömma den varma sängen och förbereda dig på att kuta ut femtiotolv gånger i timmen istället. Det kan du f.ö räkna med att göra redan från start om du tänkt skaffa en valp. Ja, ränna ut stup i kvarten alltså. Att göra dem rumsrena kräver tid, tålamod och konsekvent beteende. Jag brukar säga att det är som att skaffa barn, fast jobbigare i början. ;)
tahlia
 
Inlägg: 10775
Anslöt: 2007-06-28
Ort: The Skog

Den stora hundtråden: från vardag till sport

Inläggav alixha » 2015-04-17 21:09:45

Allt man behöver är en Chesapeake Bay Retriever, bästa hundrasen jag haft :-)154
Tyvärr inte så vanlig i Sverige så man får ha lite tur med kullarna och snappa åt sig en liten rackare när dom finns tillgängliga :lol:

Detta är ganska häftigt, kanske någon av er har provat på detta inom hundsporten?



... har dock funderat på en Amstaff som nästa hund.
Väldigt trevlig ras med rätt ägare men så är det i och för sig med alla raser.
Ja vi får väl se, det blir inte än på ett bra tag i alla fall.

Omplaceringshund blir det i alla fall, det har jag bestämt mig för.
alixha
 
Inlägg: 2646
Anslöt: 2013-01-04

Den stora hundtråden: från vardag till sport

Inläggav Puzzle » 2015-04-17 22:18:45

tahlia skrev:Om du har stora problem med att bli avbruten eller att planer hastigt ändras bör du inte skaffa hund. De kan exempelvis plötsligt bli magsjuka mitt i natten varvid du kan glömma den varma sängen och förbereda dig på att kuta ut femtiotolv gånger i timmen istället. Det kan du f.ö räkna med att göra redan från start om du tänkt skaffa en valp. Ja, ränna ut stup i kvarten alltså. Att göra dem rumsrena kräver tid, tålamod och konsekvent beteende. Jag brukar säga att det är som att skaffa barn, fast jobbigare i början. ;)


Ja, alltså det är ju inte så att jag har värsta problemet med att bli avbruten (även om det inte är så kul att gå upp ur sängen femtiotolv gånger) utan det är mest att jag kan glömma bort tiden så om man skulle kunna få hunden att "gnälla till" när den vill ut om jag har "fastnat" i nåt så skulle det ju gå bra på den fronten.

Sen funderar jag ju på foderhund till att börja med så man kan lämna tillbaka den om det inte skulle funka plus att det kan ju vara en bra början istället för en valp som är mer krävande.

Sen funderar jag lite på hur lätt det är att få ta med hunden sen till ett eventuellt framtida jobb för jag vill ju inte riktigt skaffa hund för att "dumpa den på dagis" hela dagarna sen.. :-)063 Men då jag inte riktigt vet vilket jobb jag kommer få så är det ju svårt att svara på.

alixha skrev:Omplaceringshund blir det i alla fall, det har jag bestämt mig för.


Jag har funderat lite på det där också men jag är lite "rädd" för omplaceringshundar, det känns som om såna kan ha blivit felbehandlade/feldresserade så dom är aggressiva eller rädda för människor.

"Hund-längdhoppet" var rätt häftigt. :)

Kan ju säga att det är lååångt kvar innan jag verkligen kommer att skaffa hund för först ska jag läsa typ trettiotusen böcker men som sagt så lite prat och lyssna på andras erfarenheter vore trevligt.
Puzzle
 
Inlägg: 4114
Anslöt: 2014-05-28
Ort: Shivering Isles

Den stora hundtråden: från vardag till sport

Inläggav Flinta » 2015-04-17 22:43:35

Hur långa promenader tar ni och hur ofta/när?
Flinta
 
Inlägg: 5428
Anslöt: 2007-07-21

Den stora hundtråden: från vardag till sport

Inläggav strondie » 2015-04-17 22:51:09

Flinta skrev:Hur långa promenader tar ni och hur ofta/när?

Jag har en blandis, pomeranian och chihuahua, på 1 år.
Vi går minst en timmes promenad/dag. Ibland mer. :)
strondie
Inaktiv
 
Inlägg: 107
Anslöt: 2013-05-10

Den stora hundtråden: från vardag till sport

Inläggav Puzzle » 2015-04-17 23:09:45

strondie skrev:Vi går minst en timmes promenad/dag. Ibland mer. :)

Är det en lång promenad eller flera korta uppdelade under dagen?
Puzzle
 
Inlägg: 4114
Anslöt: 2014-05-28
Ort: Shivering Isles

Den stora hundtråden: från vardag till sport

Inläggav JapeFox » 2015-04-17 23:16:50

Jag får låna en sweetie Jack Russel ibland, mitt hjärta smälter när jag tittar honom i ögonen.
JapeFox
 
Inlägg: 118
Anslöt: 2014-12-04
Ort: Ack Värmland du sköna

Den stora hundtråden: från vardag till sport

Inläggav alixha » 2015-04-18 11:18:09

Jag brukade köra:

Morgon: Spring/träning och lek (30min - 1 tim)
Tidig eftermiddag: Promenad (45 min - 1½ timma)
Kväll: Kort promenad

+ att jag har trädgård.


Läste någonstans att hunden får mer ut av att springa/leka/träna än att gå på promenad dock.
Kanske får omvärdera fördelningen lite tills nästa gång jag skaffar hund om detta stämmer.
Kommer inte ihåg var det stod men ska försöka hitta det.
alixha
 
Inlägg: 2646
Anslöt: 2013-01-04

Den stora hundtråden: från vardag till sport

Inläggav alixha » 2015-04-18 11:21:26

Puzzle skrev:Jag har funderat lite på det där också men jag är lite "rädd" för omplaceringshundar, det känns som om såna kan ha blivit felbehandlade/feldresserade så dom är aggressiva eller rädda för människor.


Beror helt på hunden.
Man får känna efter helt enkelt =)
Har haft en omplaceringshund, Chesapeaken, världens mysigaste hund, han var bara så tacksam <3
alixha
 
Inlägg: 2646
Anslöt: 2013-01-04

Den stora hundtråden: från vardag till sport

Inläggav Puzzle » 2015-04-18 15:35:01

alixha skrev:
Puzzle skrev:Jag har funderat lite på det där också men jag är lite "rädd" för omplaceringshundar, det känns som om såna kan ha blivit felbehandlade/feldresserade så dom är aggressiva eller rädda för människor.


Beror helt på hunden.
Man får känna efter helt enkelt =)
Har haft en omplaceringshund, Chesapeaken, världens mysigaste hund, han var bara så tacksam <3


Ja det är ju sant, men det kan ju vara bra att ha en "säkrare" hund, eller vad man kan säga, första gången så man kan få lite hundvana först så det är lättare att upptäcka och och korrigera småfel som kanske kan dyka upp.

Var det den hunden du var ute med runt 2½ timma + trädgårdstid med? Det är väl någon typ av retriever och brukshund?
Puzzle
 
Inlägg: 4114
Anslöt: 2014-05-28
Ort: Shivering Isles

Den stora hundtråden: från vardag till sport

Inläggav Flinta » 2015-04-18 17:19:25

Vad kostar d att ha sin hund på hunddagis? Beror väl kanske lite på var d ligger. Jag blir så illa berör när jag e ute på landet o ser burar m hundar på var o varannan tomt. Hundarna e inspärrade hela dagarna medan ägarna yrkesarbetar. Skäller gör d mycket också :(
Flinta
 
Inlägg: 5428
Anslöt: 2007-07-21

Den stora hundtråden: från vardag till sport

Inläggav Alien » 2015-04-18 18:30:58

Hundsporten agility är även en sport för människor, enligt en dom.

Spoiler: visa
Anita och Thommy Pettersson i halländska Getinge krävdes på närmare 14 000 kronor i extra moms för sin agilityanläggning. Skatteverkets motivering var att det är hunden, inte människan, som står i centrum i tävlingsformen.

Nu har paret fått rätt i förvaltningsdomstolen i Göteborg.
Agility är enligt domen en idrott - även för människor.

- Agility handlar inte bara om att släppa in hunden. Du blir ordentligt svettig av att springa runt och man behöver vara vältränad, säger Thommy Pettersson till Hallandsposten.
Spoiler: visa
Tvisten handlar om vilken momssats som agility ska omfattas av. Antingen 6 procent som är det som gäller för idrottsverksamhet, eller 25 procent som Skatteverket hävdade.
http://bohuslaningen.se/sport/ttsport/1 ... or-agility

Men jag skulle inte vilja ha en hund i stort behov av motion och aktivering. Min dotter var på agilityträning med hunden ett par gånger, men det hela rann ut i sanden. Hon hade mycket annat att göra, och det var lång väg dit.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46225
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Den stora hundtråden: från vardag till sport

Inläggav Alien » 2015-04-18 18:32:17

Flinta skrev:Vad kostar d att ha sin hund på hunddagis? Beror väl kanske lite på var d ligger. Jag blir så illa berör när jag e ute på landet o ser burar m hundar på var o varannan tomt. Hundarna e inspärrade hela dagarna medan ägarna yrkesarbetar. Skäller gör d mycket också :(


Det kan kosta t ex 2.800 kr/månad att ha hunden på hunddagis på heltid.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46225
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Den stora hundtråden: från vardag till sport

Inläggav alixha » 2015-04-18 20:20:42

Puzzle skrev:Ja det är ju sant, men det kan ju vara bra att ha en "säkrare" hund, eller vad man kan säga, första gången så man kan få lite hundvana först så det är lättare att upptäcka och och korrigera småfel som kanske kan dyka upp.

Ja, klart roligt att ha hunden från början också, absolut =)
Då kan man ju bestämma allt själv också.

Var det den hunden du var ute med runt 2½ timma + trädgårdstid med? Det är väl någon typ av retriever och brukshund?


Ja, retriever, väldigt arbetsvillig hundras.
Lite lik Labrador i sättet fast något starkare och tuffare.
Brukade åka på utflykter med honom ibland också men han gillade mest att vakta trädgården och gosa ... och sno mina popcorn och päron, skithund :lol:
alixha
 
Inlägg: 2646
Anslöt: 2013-01-04

Den stora hundtråden: från vardag till sport

Inläggav alixha » 2015-04-18 20:26:19

Alien skrev:Men jag skulle inte vilja ha en hund i stort behov av motion och aktivering. Min dotter var på agilityträning med hunden ett par gånger, men det hela rann ut i sanden. Hon hade mycket annat att göra, och det var lång väg dit.



Har samma problem här, det är långt och ganska krångligt att ta sig till agilitybanan.

Funderat på ett litet hemma-set?
Annars tycker jag att lekplatser fungerar utmärkt, brukar alltid finnas konstiga klätterställningar och gångbroar där hunden kan hoppa, springa och gå på/under/över/mellan.
Gömma godis på lekplatser är också bra, lite svårare för hunden att hitta och det är bra mental träning =)
alixha
 
Inlägg: 2646
Anslöt: 2013-01-04

Den stora hundtråden: från vardag till sport

Inläggav strondie » 2015-04-18 21:00:12

Puzzle skrev:
strondie skrev:Vi går minst en timmes promenad/dag. Ibland mer. :)

Är det en lång promenad eller flera korta uppdelade under dagen?

En lång. Sen leker vi jätte mycket också :)
strondie
Inaktiv
 
Inlägg: 107
Anslöt: 2013-05-10

Den stora hundtråden: från vardag till sport

Inläggav Puzzle » 2015-04-18 21:45:10

alixha skrev:Ja, retriever, väldigt arbetsvillig hundras.
Lite lik Labrador i sättet fast något starkare och tuffare.
Brukade åka på utflykter med honom ibland också men han gillade mest att vakta trädgården och gosa ... och sno mina popcorn och päron, skithund :lol:


Ja dom har ju helt klart en personlighet också även om det finns en del raspräglade egenskaper, låter som han var en riktigt mysig kille. :)

Har du haft många hundar?

strondie skrev:En lång. Sen leker vi jätte mycket också :)


Okej. Ja det är ju mer en sån sällskapshund som jag hade tänkt mig, alltså inte behöva allt för mycket motion men att man har mycket lekar och möjlighet att ta med den på utflykter, längre promenader eller hem till släkt och vänner och förhoppningsvis även få möjlighet att ta med den till jobbet/praktik eller vad framtiden nu har att erbjuda. Råkar den dessutom avsky regn och rusk så skulle jag ju inte klaga.. :wink:

Du råkar inte ha en bild på din hund? Min granne har ju tre pomeranian så det skulle ju vara lite kul att se hur en blandning mellan det och chihuahua kan se ut och förövrigt så är ju hundbilder jättemysigt. :)
Puzzle
 
Inlägg: 4114
Anslöt: 2014-05-28
Ort: Shivering Isles

Den stora hundtråden: från vardag till sport

Inläggav Flinta » 2015-04-18 22:43:57

strondie skrev:
Puzzle skrev:
strondie skrev:Vi går minst en timmes promenad/dag. Ibland mer. :)

Är det en lång promenad eller flera korta uppdelade under dagen?

En lång. Sen leker vi jätte mycket också :)


Hoppsan, detta e ju AS-forum ja :) Jag undrar HUR långa promenader ni går med era hundar samt hur ofta.
Flinta
 
Inlägg: 5428
Anslöt: 2007-07-21

Återgå till Intressanta intressen



Logga in