Tips på ett stressfritt barnkalas eftersökes...

Alla frågor om Asperger i relation till barn och/eller föräldrarollen.

 Moderatorer: atoms, Alien

Tips på ett stressfritt barnkalas eftersökes...

Inläggav Joakoni » 2013-04-01 14:52:01

Ja, som sagt. Dottern fyller 7 på onsdag och nu ska hon ha ett kalas. Ont i magen...

Nu är de bara 9 i klassen, så det är bättre än det skulle kunna vara. Men det räcker att de har med sig en kompis hem, för att jag ska ha ont i magen.
Joakoni
 
Inlägg: 2623
Anslöt: 2010-12-21
Ort: Hälsingland

Tips på ett stressfritt barnkalas eftersökes...

Inläggav Gafsan » 2013-04-01 14:59:07

Joakoni skrev:Ja, som sagt. Dottern fyller 7 på onsdag och nu ska hon ha ett kalas. Ont i magen...


Filmkväll? Hyr någon kul film som nyligen kommit ut på DVD (eller någon gammal favorit för den delen, barn brukar ju inte ha så stora krav på variation... ;)) Utfodra med popcorn och chips.
Gafsan
 
Inlägg: 3595
Anslöt: 2011-01-23
Ort: En väldigt trevlig liten stad nånstans

Tips på ett stressfritt barnkalas eftersökes...

Inläggav Joakoni » 2013-04-01 15:28:00

Jag har inte ens stolar, för att alla ska kunna sätta sig och få tårta!... :(
Så dags att tänka nu...
Joakoni
 
Inlägg: 2623
Anslöt: 2010-12-21
Ort: Hälsingland

Tips på ett stressfritt barnkalas eftersökes...

Inläggav kvasten » 2013-04-01 15:41:55

Finns det någon hyresgästlokal el dylikt tillgängligt där du bor? Annars är såväl bowlingkalas som simhallskalas uppskattade. Har man pengar är det det smidigaste eftersom både aktivitet och mat ordnas av någon annan.
kvasten
 
Inlägg: 126
Anslöt: 2011-04-02
Ort: Stockholm

Tips på ett stressfritt barnkalas eftersökes...

Inläggav Gafsan » 2013-04-01 15:53:06

Joakoni skrev:Jag har inte ens stolar, för att alla ska kunna sätta sig och få tårta!... :(
Så dags att tänka nu...


Äh, barn brukar verkligen inte vara petiga när det gäller sånt. Tvärtom kan de uppskatta att allt inte blir som det brukar.

Du kan ju breda ut en stor duk på golvet och ha inomhuspicknick! Det uppskattas säkert!
Gafsan
 
Inlägg: 3595
Anslöt: 2011-01-23
Ort: En väldigt trevlig liten stad nånstans

Tips på ett stressfritt barnkalas eftersökes...

Inläggav Joakoni » 2013-04-01 15:57:52

Tänker, tänker, tänker... Vad mig gäller vore mer ekonomiskt skonsamma alternativ aktuella. Måste de alla komma samtidigt? "Kom över när du kan, och ta en bit tårta och saft" - funkar det för 7-åringar??...
Joakoni
 
Inlägg: 2623
Anslöt: 2010-12-21
Ort: Hälsingland

Tips på ett stressfritt barnkalas eftersökes...

Inläggav Joakoni » 2013-04-01 15:59:21

Jo, rätt, en golvpicknick kanske vore något! :D
Joakoni
 
Inlägg: 2623
Anslöt: 2010-12-21
Ort: Hälsingland

Tips på ett stressfritt barnkalas eftersökes...

Inläggav Gafsan » 2013-04-01 16:01:47

Joakoni skrev:Tänker, tänker, tänker... Vad mig gäller vore mer ekonomiskt skonsamma alternativ aktuella. Måste de alla komma samtidigt? "Kom över när du kan, och ta en bit tårta och saft" - funkar det för 7-åringar??...


Det skulle jag INTE kört med. Då riskerar man att kalaset blir jätteutdraget, med folk som kommer och går hela dagen. Det skulle inte jag ha orkat. Jag gillar att ha en tydlig slutpunkt på kalasen, så man vet att man bara måste orka si eller så länge till :)

Men du kanske kan låna stolar av någon av de inbjudna barnens föräldrar? Det är ju ingen konstig sak att fråga ifall de möjligen har några klappstolar eller pallar eller liknande som ni kunde få låna till kalaset.
Gafsan
 
Inlägg: 3595
Anslöt: 2011-01-23
Ort: En väldigt trevlig liten stad nånstans

Tips på ett stressfritt barnkalas eftersökes...

Inläggav Joakoni » 2013-04-01 16:09:36

Jag vill inte göra något stort av det, jag har inte hunnit att bjuda in någon än och nu är det lov... Helst skulle jag skjuta upp det till lördagen... Det där med att behöva kommunicera med alla... Puh!...
Joakoni
 
Inlägg: 2623
Anslöt: 2010-12-21
Ort: Hälsingland

Tips på ett stressfritt barnkalas eftersökes...

Inläggav Gafsan » 2013-04-01 16:12:27

Joakoni skrev:Jag vill inte göra något stort av det, jag har inte hunnit att bjuda in någon än och nu är det lov... Helst skulle jag skjuta upp det till lördagen... Det där med att behöva kommunicera med alla... Puh!...


Men om ingen är inbjuden än så är det väl lugnt!! Då kan ni ju skjuta upp det tycker jag.

Mina barn har nästan aldrig barnkalas på själva födelsedagen (om den inte råkar infalla på en dag som passar). På födelsedagen firar vi med familjen och eventuella tillresta släktingar (oftast inga, inte om det är vardag iaf).

Sen får kalaset bli helgen efter (eller om det krockar med andra aktiviteter får det bli någon annan helg). Kalas ska ju vara roligt, inte så stressigt. Och förresten tycker jag att det är viktigt att man hinner fira ensamma, med familjen, också.
Gafsan
 
Inlägg: 3595
Anslöt: 2011-01-23
Ort: En väldigt trevlig liten stad nånstans

Tips på ett stressfritt barnkalas eftersökes...

Inläggav Joakoni » 2013-04-01 16:20:43

Det enda som var bra när jag var gift var att han skötte det sociala snacket, så att jag kunde gömma mig i bakgrunden...
Ja, vi kanske ska göra så, det blir lugnare då. Det är bara det att dottern är så upp i hejsan och babblar runt. Råkar det komma någon, så blir det en tårta, men annars får jag planera inför lördagen. Så får jag göra.
Joakoni
 
Inlägg: 2623
Anslöt: 2010-12-21
Ort: Hälsingland

Tips på ett stressfritt barnkalas eftersökes...

Inläggav rapchic » 2013-04-02 6:44:33

funkar det med kalas utomhus? (vet inte hur vädret är där nere, här är ju det nästan ½ meter snö fortfarande... man skulle ju ioförsig kunna ha skoterkalas)
Jag tycker att stök blir "mindre" om man är ute.

sen på lekplaneringen kan man ju ta lite lugnare lekar, det behöver inte vara hela haver stormar (särskilt inte om du inte har stolar)
tex tysk kurragömma? vid kurragömma brukar ju man vara lite tystare så att man inte ska hittas, att man gör tysk kurragömma är inte lika vanligt = roligare

edit: min man föreslog att fråga släkten om hjälp

och en lite mindre stressande lek är ju bro bro breja
rapchic
 
Inlägg: 4280
Anslöt: 2008-02-22
Ort: Lycksele

Tips på ett stressfritt barnkalas eftersökes...

Inläggav Tiblan » 2013-04-02 7:14:51

Kalas på McDonalds om ekonomin tillåter så sköter dom allt och du behöver bara åka dit med dig och dottern och de andra föräldrarna kommer med sina barn. Oftast något som kanske pågår 2 timmar och det kan ju underlätta om du vet när det slutar oavsett om du är borta eller hemma.
Tiblan
 
Inlägg: 950
Anslöt: 2009-08-13

Tips på ett stressfritt barnkalas eftersökes...

Inläggav rapchic » 2013-04-02 7:33:38

Tiblan skrev:Kalas på McDonalds om ekonomin tillåter så sköter dom allt och du behöver bara åka dit med dig och dottern och de andra föräldrarna kommer med sina barn. Oftast något som kanske pågår 2 timmar och det kan ju underlätta om du vet när det slutar oavsett om du är borta eller hemma.

skulle själv aldrig klara nått sånt, tycker snabbmatsrestauranger är för stökiga.
men som tur är har vi inget mcdonaulds i vår stad.

on topic: jag har inget minne av att föräldrarna stannade på våra kalas, det kanske är enklare. Om dom inte stannar altså, föräldrar kräver ju en annan slags social strategi, finns dom inte med så kan man ju koncentrera sig på "bara" barnen.(kan minnas fel dock att föräldrarna stannade)
rapchic
 
Inlägg: 4280
Anslöt: 2008-02-22
Ort: Lycksele

Tips på ett stressfritt barnkalas eftersökes...

Inläggav Tiblan » 2013-04-03 7:46:52

Håller med om att det är stökigt många gånger på McD men det finns tider det är mindre stökigt också. Att jämföra med att sitta planera och handla och fixa och dona och städa före och efter så ibland kanske man iallafall orkar med det stökiga då det vanligtvis bara brukar vara i två timmar. Sedan kan man ju åka hem och kollapsa i lugn och ro utan att behöva börja röja efter kalaset med allt vad det innebär. Det är som att välja mellan pest eller kolera ibland....
Tiblan
 
Inlägg: 950
Anslöt: 2009-08-13

Tips på ett stressfritt barnkalas eftersökes...

Inläggav rapchic » 2013-04-03 7:57:17

ja för mig skulle det inte vara pest eller kolera utan pest eller förkylning (pest är McD och planera eget m.m. är förkylning) men det beror väl på lite vilka problem man har.
rapchic
 
Inlägg: 4280
Anslöt: 2008-02-22
Ort: Lycksele

Tips på ett stressfritt barnkalas eftersökes...

Inläggav Salix » 2013-04-03 16:11:30

Badkalas kostar 200kr där jag bor, dom håller med dukning med papperstallrik och muggar. Ta med en big pack glass, och läsk. Klart!
Salix
 
Inlägg: 45
Anslöt: 2012-02-19

Tips på ett stressfritt barnkalas eftersökes...

Inläggav Joakoni » 2013-04-03 20:17:07

Tack för alla tankar! Men det blir en vanlig tårtbjudning, har inte orkat med att tänka på annat. Men det kan vi kanske fundera på inför nästa år.
Joakoni
 
Inlägg: 2623
Anslöt: 2010-12-21
Ort: Hälsingland

Tips på ett stressfritt barnkalas eftersökes...

Inläggav Joakoni » 2013-04-06 17:53:54

Överlevt! :D
Joakoni
 
Inlägg: 2623
Anslöt: 2010-12-21
Ort: Hälsingland

Tips på ett stressfritt barnkalas eftersökes...

Inläggav Miche » 2013-04-06 18:50:13

Grattis!
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Återgå till Barn och föräldraskap



Logga in