Atarax (Hydroxizin)

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

 Moderatorer: atoms, Alien

Atarax - nybörjarfrågor.

Inläggav Pentti Varg » 2013-03-30 19:38:20

Neutrino skrev:
Ibland är jag helt enkelt rädd för även en sådan förändring. Är det konstigt?

Nej, det är inte konstigt alls... Om man aldrig mått riktigt bra så blir ju det nåt nytt och vi tenderar att känna oss mer "bekväma" med det som är gammalt och invant, även om det är jobbiga saker.
"Man vet vad man har men inte vad man får" - typ. Men man kan ju ta förändringar till det bättre en liten bit i taget i små steg.
Pentti Varg
 
Inlägg: 825
Anslöt: 2013-03-17

Atarax - nybörjarfrågor.

Inläggav Gafsan » 2013-03-30 21:14:51

Pentti Varg skrev:
Neutrino skrev:
Ibland är jag helt enkelt rädd för även en sådan förändring. Är det konstigt?

Nej, det är inte konstigt alls... Om man aldrig mått riktigt bra så blir ju det nåt nytt och vi tenderar att känna oss mer "bekväma" med det som är gammalt och invant, även om det är jobbiga saker.
"Man vet vad man har men inte vad man får" - typ. Men man kan ju ta förändringar till det bättre en liten bit i taget i små steg.


Det är sant. Dessutom är det inte ovanligt att man har en bristande uppfattning om vem man själv är när man har AS. Då blir det ju ännu jobbigare med förändringar i känslolivet. Om känslorna ändras, vem är man då?
Gafsan
 
Inlägg: 3595
Anslöt: 2011-01-23
Ort: En väldigt trevlig liten stad nånstans

Atarax - nybörjarfrågor.

Inläggav Gripandekylig » 2013-03-31 0:15:39

Neutrino skrev:Detta kanske låter jättekonstigt men ibland är jag rädd för att "släppa taget om" all min ångest och depression osv. Jag har så länge jag kan minnas mått så här (mer eller mindre) och det är det enda jag som jag känner. Självklart vill jag må bra och bli av med allt som hindrar mig här i livet men jag vet inte vem jag är eller hur livet är utan alla problem. Ibland är jag helt enkelt rädd för även en sådan förändring. Är det konstigt? Det är säkert ångesten som pratar.


Nej det är inte konstigt alls; naturligtvis blir man lite rädd för en förändring man inte vet så mycket om. Personer med Asperger kan dessutom i högre utsträckning än andra människor vara särskilt obekväma med förändringar. Det är ju så att förutsägbarheten lugnar. Om man vet vad som kommer att ske så kan man förbereda sig på det och man känner sig då tryggare. Det är en väldigt vanlig egenskap som personer med autismspektrumdiagnoser delar, i olika grad. Även andra människor kan känna sig oroliga inför förändringar och det är inte enbart något autistiskt, eller ens mänskligt att oroa sig inför dessa: det är en evolutionärt fördelaktig djurisk oro som delas utav många andra arter än enbart av människor.

Det som kanske skiljer ut oss med diagnoser så som Asperger kan vara hur vidsträckt vår oro inför förändringar kan vara. Exempelvis kan små förändringar så som ny tidpunkt för luncher, ersättningsbussar och nya skolscheman upplevas som mer betungande av en person med en diagnos inom autismspektrumet än för andra. Det du dock beskriver: en osäkerhet inför förändringen utav din personlighet, är inte någonting som bara skulle oroa en person med Asperger utan det skulle oroa vem som helst. Det är absolut ingenting konstigt med hur du känner inför behandlingen med SSRI. Även jag har känt en sådan oro, och många fler med oss.

Men låt oss fokusera på vad du vill: du vill bli av med det som begränsar dig i livet.

Ångestkänslor kan vara befogade eller obefogade. Att oroa sig inför ifall ens förälder lever eller ej då den inte hört av sig på två dygn efter Estonias förlisning är sunt. Att oroa sig inför hur man skall uppfattas utav andra människor, eller ifall man kommer att begå misstag i sociala situationer kan däremot vara starkt begränsande. Den typen utav oro är obefogad.

Alla depressionskänslor är obefogade: det är lite utav kriterierna för att det skall kallas depression och inte att vara ledsen. En depression kan göra att en människa känner onödiga skuldkänslor, att den upplever sig vara mindre värd eller att man inte törs agera i sociala situationer för att man inte vill råka orsaka någon annan person lidande. Det finns givetvis massor utav andra sätt som en depression kan manifestera sig på.

Så som du beskriver dig har du under lång tid, kanske ett helt liv, blivit begränsad utav både ångestproblematik och depressivitet. Du kanske har sett dina bekanta uppleva glädje, sett dem känna sig nöjda eller sett dem lyckas på sätt du aldrig upplevt att du kunnat lyckas på. Det verkar onekligen som att ångesten och depressionen gjort att du inte kunnat fungera lika obehindrat som dina medmänniskor. Därför förstår jag dig och därför sympatiserar jag tillfullo med din vilja att bli av med det som begränsat dig i livet.

Du vill alltså förändras till det bättre, men du är rädd för förändringen i sig.

Just som Pentti Varg skriver så kommer du att hinna uppleva förändringen ifall du tar den i små steg. För en oro inför förändring är egentligen inte en oro för förändringen i sig, utan för att inte kunna förutse vad som komma skall. Ifall du därför tar det långsamt, och riktigt tar dig tid att anpassa dig för varje steg du tar, så kommer förändringen utav ditt jag inte att kännas som en förändring utan du kommer alltid att känna igen ditt jag. SSRI-preparat leder till en väldigt långsam förändring, som du kommer att hinna uppfatta och följa med i. Skulle du däremot äta en tablett Xanor så skulle jag förstå om den snabba ångestlindringen skulle kunna uppfattas som någonting okänt och olikt ditt jag.

Kort sagt menar jag att evolution är bättre än revolution när det gäller att förändra någonting så grundligt välkänt som sitt eget jag. Jag tror att du kommer att må bättre och bättre och att du till slut kommer att må lika bra som du velat, och du kommer alltid att förbli dig själv.

Det som Gafsan beskrev om att man, ifall man har Asperger, kanske inte alltid helt begriper sig på sina egna känslor och i förlängningen inte alltid förstår vem man är, kan givetvis också spela roll under behandlingen utav din ångest och depression. Ett gott tips är att tala med en psykolog om dina känslor för att inte enbart förlita sig till den farmakologiska behandlingen. Dessutom kan du alltid skriva här så kommer jag och andra att hjälpa dig.

Jag hoppas verkligen att det känns bättre nu och att du inte längre är lika orolig inför den långsamma förändring som kan komma att ske. Må gott, och skriv här ifall det finns något mer som jag kan försöka hjälpa dig med.

Lycka till =)
Gripandekylig
 
Inlägg: 1620
Anslöt: 2012-12-27
Ort: Uppsala

Atarax - nybörjarfrågor.

Inläggav biologic » 2013-03-31 0:44:47

Jag blev sjukt sömnig och kände mig som en rutten gurka i ett dygn efteråt. Som tidigare nämnts så tar Atarax enbart bort de fysiska symptomen på ångest och oro. För min del innebar det att all min ångest var kvar i huvudet när jag tagit medicinen - och jag blev dessutom "fångad och hjälplös" i min egna, motvilligt avslappnade, kropp. Otäckt!
biologic
 
Inlägg: 1522
Anslöt: 2010-10-09
Ort: Blekinge

Atarax - nybörjarfrågor.

Inläggav kiddie » 2013-03-31 18:19:58

Känner igen det där. Hade det ännu starkare med en annan medicin som höll på att ta kål på mig. Som skulle vara såå bra såå.

För mig är lugn och trött inte samma sak, och etter värre om tröttheten kommer av en tablett.

Man kan se det på vilda djur de ska inspektera när de skjuter de med en sömnpil. Djuret blir inte lugnt, det blir skräckslaget och försöker komma ur tröttheten till att den blir så stark att djuret tuppar av.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Atarax - nybörjarfrågor.

Inläggav kiddie » 2013-03-31 18:25:48

SSRI ändrade hela mitt varande på något sätt. Men den SSRI jag tar nu är OK och känns bara bra, inga problem, väldigt låg dos.

Det problemet som jag hade som sagt var att de mer eller mindre tvingade mig till maxdos och under flera år. Och jag som är hyperkänslig! Så det är säkert som tre maxdoser minst för en "normal".

Då är det inte konstigt att det blir fel!! Starta superlågt, funkade bäst för mig iallafall.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Atarax - nybörjarfrågor.

Inläggav Neutrino » 2013-04-01 7:33:30

Gripandekylig skrev:Det är absolut ingenting konstigt med hur du känner inför behandlingen med SSRI. Även jag har känt en sådan oro, och många fler med oss.

--

Jag hoppas verkligen att det känns bättre nu och att du inte längre är lika orolig inför den långsamma förändring som kan komma att ske. Må gott, och skriv här ifall det finns något mer som jag kan försöka hjälpa dig med.


Så det är inte heller konstigt att jag oroar mig för att jag kanske är "för frisk" för att medicineras? Säger inte att jag är det men jag är bara orolig att det ska vara så och att saker och ting ändras helt i onödan.

Dessutom undrar jag lite om det inte är så att man, genom att försöka rätta till den kemiska obalansen i hjärnan, "förstör" andra balanser/system i kroppen? Exempel: låt oss säga att man tar väldigt mycket antihistamin ett tag. Histamin är ju involverat i framförallt immunförsvaret så om man tar massor av antihistamin (mot ångest i mitt fall) som blockerar H1-receptorerna, borde inte immunförsvaret till slut försämras? Då borde väl SSRI orsaka andra förändringar (på gott och ont) av olika system i kroppen än vad ett antihistamin gör? Eller?
Neutrino
 
Inlägg: 752
Anslöt: 2012-04-12

Atarax - nybörjarfrågor.

Inläggav Gripandekylig » 2013-04-01 18:03:19

Neutrino skrev:Så det är inte heller konstigt att jag oroar mig för att jag kanske är "för frisk" för att medicineras?


Nej det är inte heller konstigt. Även jag oroade mig för det inför det att jag använde SSRI.

Neutrino skrev:Dessutom undrar jag lite om det inte är så att man, genom att försöka rätta till den kemiska obalansen i hjärnan, "förstör" andra balanser/system i kroppen?


Det kan vara så. Jag är inte tillräckligt insatt just nu men det tar inte så lång tid att läsa på om lite kontroverser kring SSRI-preparat. Det finns mycket information att hämta på Internet.

Några vanliga biverkningar:
- Förändringar i aptiten
- Sexuell dysfunktion
- Förhöjda ångestnivåer

Vidare får man ju inte direkt någon uppföljande PET-scanning under behandling utav SSRI-preparat utan det bygger på att man testar ifall depressionen kanske kan bero på en kemisk obalans. Inte ens det begreppet om kemisk obalans är helt vedertaget. Man vet exempelvis inte ifall det verkligen är för låga halter utav extracellulärt serotonin som leder till depression, eller ifall det är någonting annat.

Dock kan till SSRI-behandlingarnas försvar tilläggas att eventuella obalanser som preparatet i sig skulle medföra, enligt kliniska resultat, kommer att återgå till det normala efter avslutad behandling.

Så ja, man kan ju tillfälligt förstöra sin sexuella funktion och uppleva mer ångest men såvitt jag vet finns det inga bevis för några permanenta skador. Sök vidare på Internet så hittar du säkerligen mycket mer information om dessa negativa biverkningar.
Gripandekylig
 
Inlägg: 1620
Anslöt: 2012-12-27
Ort: Uppsala

Atarax

Inläggav Neutrino » 2013-04-05 20:10:39

Om någon är intresserad av en update så kan jag nu meddela att jag provade Atarax för första gången igår. Tog då 1 tablett. Hjälpte inte. Tog 2 för ca 40 minuter sedan. Känns inte som det hjälper heller. Vågar inte ta fler eftersom det är tänkt att jag ska ta 1-2 tabletter vid behov. Det är synd att det är fredag idag. Annars hade jag ringt psykiatrikern i morgon och frågat om jag kan ta fler.

EDIT: Förresten, på etiketten på förpackningen står det att jag ska ta 1-2 tabletter vid behov. Max 4 tabletter om dagen. Det står dock inte hur länge jag ska vänta mellan de två gångerna jag kan ta 2 tabletter. Betyder det att jag kan ta 2 till lite senare ikväll om jag känner för det?
Neutrino
 
Inlägg: 752
Anslöt: 2012-04-12

Atarax

Inläggav kiddie » 2013-04-05 20:27:00

Ta tre vid samma tillfälle så fuskar du bara lite. ;)
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Atarax

Inläggav Gripandekylig » 2013-04-05 21:10:09

Neutrino skrev:EDIT: Förresten, på etiketten på förpackningen står det att jag ska ta 1-2 tabletter vid behov. Max 4 tabletter om dagen. Det står dock inte hur länge jag ska vänta mellan de två gångerna jag kan ta 2 tabletter. Betyder det att jag kan ta 2 till lite senare ikväll om jag känner för det?


Ja med just Atarax så är det ingen fara, men med andra läkemedel är det ibland bäst att sprida ut intagen lite mer. Om man vill få ett hum om ungefär hur lång tid man bör vänta kan man kika på dos och de genomsnittliga halveringstiderna i relation till intoxikationsgränsvärdena i fass.
fass skrev:Symtomatisk behandling av ångest och oro: Normaldos. Vuxna: 10-50 mg, 2-3 gånger dagligen.
[...]
1-1,5 g till vuxna gav lindrig intoxikation.
[...]
Hydroxizin har också en lugnande effekt, som beror på dess verkan på formatio reticularis. Effekten är märkbar efter ca 15 minuter och kvarstår ca 12 timmar.
[...]
Hydroxizins halveringstid är hos vuxna ca 14 timmar (7-20 h). Halveringstiden för huvudmetaboliten cetirizin är hos vuxna ungefär 10 timmar. Plasmaclearance (CL/F) som beräknats efter en oral dos från studier är 13 ml/min/kg.

http://www.fass.se/LIF/produktfakta/artikel_produkt.jsp?NplID=19570405000021&DocTypeID=3&UserTypeID=0

D.v.s. det brukar inte vara farligt att ta 2 doser om 2 st 10 mg-tabletter ganska tätt inpå varandra till kvällen.
Gripandekylig
 
Inlägg: 1620
Anslöt: 2012-12-27
Ort: Uppsala

Atarax

Inläggav marcooleo » 2013-04-05 21:47:48

Atarax är en riktig skitmedicin som inte gör någon nytta, blev bara irriterad av den. Lergigan är däremot en medicin som kan fungera i vissa fall av denna läkemedelsgrupp.
marcooleo
 
Inlägg: 610
Anslöt: 2011-04-01

Atarax

Inläggav Flia » 2013-04-05 21:52:39

marcooleo skrev:Atarax är en riktig skitmedicin som inte gör någon nytta, blev bara irriterad av den. Lergigan är däremot en medicin som kan fungera i vissa fall av denna läkemedelsgrupp.


Att Atarax inte funkar för dig betyder inte att det är en skitmedicin som inte funkar för andra. Vi är olika helt enkelt.
Jag somnar på 5 minuter av Lergigan, blir så trött att jag inte står på benen. Atarax funkar bra mot ångest på mig.
Flia
 
Inlägg: 2316
Anslöt: 2008-11-28
Ort: Östhammar

Atarax

Inläggav marcooleo » 2013-04-05 22:49:32

Flia skrev:
marcooleo skrev:Atarax är en riktig skitmedicin som inte gör någon nytta, blev bara irriterad av den. Lergigan är däremot en medicin som kan fungera i vissa fall av denna läkemedelsgrupp.


Att Atarax inte funkar för dig betyder inte att det är en skitmedicin som inte funkar för andra. Vi är olika helt enkelt.
Jag somnar på 5 minuter av Lergigan, blir så trött att jag inte står på benen. Atarax funkar bra mot ångest på mig.

På mig ger Atarax mer ångest då medicinens effekt gör att jag inte kan kontrollera mina tankar, dessutom blir jag trött och seg men inte tillräckligt för att somna, sedan blir jag även irriterad som en biverkan. Lergigan blir jag inte trött av, men något ångestdämpande, får tyvärr en moloken-depressiv biverkan av den så den kab jag inte använda.
marcooleo
 
Inlägg: 610
Anslöt: 2011-04-01

Atarax

Inläggav kiddie » 2013-04-07 19:55:23

Flia skrev:Att Atarax inte funkar för dig betyder inte att det är en skitmedicin som inte funkar för andra. Vi är olika helt enkelt.


Men de flesta blir inte hjälpta och det kan vara värt att veta om man ska börja så att man inte förväntar sig ett underverk. Det är ju trots allt inte en medicin mot ångest.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Atarax

Inläggav slackern » 2013-04-07 20:44:06

kiddie skrev:
Flia skrev:Att Atarax inte funkar för dig betyder inte att det är en skitmedicin som inte funkar för andra. Vi är olika helt enkelt.


Men de flesta blir inte hjälpta och det kan vara värt att veta om man ska börja så att man inte förväntar sig ett underverk. Det är ju trots allt inte en medicin mot ångest.


Det har du alldeles rätt i. Tror den togs fram som allergi medicin så kom dom på att den hjälper mot mildångest. Så tror det står i bipackssedeln att den kan användas vid mildångest. Så för mej är den effektlös i och med att när jag har ångest så har jag starkångest. Så Flia kan vara glad att hon har mildångest och att den fungerar för henne. :)
slackern
 
Inlägg: 43690
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Atarax

Inläggav ninegirl » 2013-04-07 21:50:33

Gillar Atarax. Den har lugnat ner stor del av min panikångest och stress som jag annars normalt sätt har. Däremot är jag orolig, eftersom min mor har MS (Multipel Skleros) så kanske jag inte borde inta den. Enligt bipacksedeln så ska man inte inta den om man har MS och jag har fått små symtom då och då som kan vara MS, men egentligen är det för tidigt att säga.
ninegirl
 
Inlägg: 629
Anslöt: 2010-10-14

Atarax

Inläggav kiddie » 2013-04-07 22:06:02

Lite avundsjuk på dem som har hjälp av atarax. Upplever ni att dåsigheten är det som lugnar eller blir ni lugnade utan dåsighet? Skulle vara finfint att ha en lugnande medicin som inte skapar beroende, tar själv benso för att jag "måste", och så kul är det ju inte att veta att det är "knark".
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Atarax

Inläggav ninegirl » 2013-04-07 23:03:26

Jag var sömnig som fan första dagarna, men min kropp vänjer sig ganska snabbt vid såna mediciner har jag märkt. Behöver några veckor till egentligen innan jag kan avgöra om det verkligen är något för mig. Menmen, just nu är jag nöjd, bortsett från detaljen jag skrev om i tidigare inlägg. Jag känner mig så nära vad jag tror är "normalt" - när man inte har panikångest vill säga.
ninegirl
 
Inlägg: 629
Anslöt: 2010-10-14

Atarax

Inläggav Flia » 2013-04-07 23:05:31

kiddie skrev:
Flia skrev:Att Atarax inte funkar för dig betyder inte att det är en skitmedicin som inte funkar för andra. Vi är olika helt enkelt.


Men de flesta blir inte hjälpta och det kan vara värt att veta om man ska börja så att man inte förväntar sig ett underverk. Det är ju trots allt inte en medicin mot ångest.


Hur många som blir hjälpta har vi ju ingen aning om.
Flia
 
Inlägg: 2316
Anslöt: 2008-11-28
Ort: Östhammar

Atarax

Inläggav ninegirl » 2013-04-07 23:11:06

Neutrino skrev:Om någon är intresserad av en update så kan jag nu meddela att jag provade Atarax för första gången igår. Tog då 1 tablett. Hjälpte inte. Tog 2 för ca 40 minuter sedan. Känns inte som det hjälper heller. Vågar inte ta fler eftersom det är tänkt att jag ska ta 1-2 tabletter vid behov. Det är synd att det är fredag idag. Annars hade jag ringt psykiatrikern i morgon och frågat om jag kan ta fler.

EDIT: Förresten, på etiketten på förpackningen står det att jag ska ta 1-2 tabletter vid behov. Max 4 tabletter om dagen. Det står dock inte hur länge jag ska vänta mellan de två gångerna jag kan ta 2 tabletter. Betyder det att jag kan ta 2 till lite senare ikväll om jag känner för det?


Apotekaren sade till mig att max ta 3 tabletter dagligen, hjälper inte första ska jag ta en till. Ungefär så.
ninegirl
 
Inlägg: 629
Anslöt: 2010-10-14

Atarax (Hydroxizin)

Inläggav Alien » 2017-06-16 13:25:00

Alien
Moderator
 
Inlägg: 46087
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Återgå till Aspergare och vården



Logga in