Atarax (Hydroxizin)

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

 Moderatorer: atoms, Alien

Atarax - nybörjarfrågor.

Inläggav Neutrino » 2013-03-27 20:48:47

Pratade precis med min mor (hon är sjuksköterska). Hon tror inte heller att de kommer fungera. Men jag tänker prova dem i alla fall. En sak till: en av biverkningarna ska ju vara trötthet (vilket en del av er har nämnt). Menar ni fysisk trötthet? Detta kanske är en jättedum fråga men hur känner man skillnaden på mentalt lugn och trötthet? Jag vet inte hur det känns att vara lugn mentalt.
Neutrino
 
Inlägg: 752
Anslöt: 2012-04-12

Atarax - nybörjarfrågor.

Inläggav Juggernawt » 2013-03-27 20:54:19

Fick Atarax utskrivet för nått år sedan men de hade ungefär samma effekt som en folköl eller några cl. whisky - och då var man tvungen att ta 5 eller fler. Kändes mer som sockerpiller än något annat. Att knapra såna mot ångest skulle jag jämföra med att gnugga toapapper i pannan för att motverka huvudvärk.
Juggernawt
 
Inlägg: 186
Anslöt: 2011-04-14
Ort: Stockholm

Atarax - nybörjarfrågor.

Inläggav ninegirl » 2013-03-27 21:00:24

Fick Zyprexa en vända som gjorde mig mer knäpp än vanligt. Det som fungerat bäst för mig tidigare var Sertralin.. Men man blev som levande död. Nåväl, kanske bättre än att leva med oroskänslor stup i kvarten.
ninegirl
 
Inlägg: 629
Anslöt: 2010-10-14

Atarax - nybörjarfrågor.

Inläggav Gripandekylig » 2013-03-27 21:01:16

Neutrino skrev:Pratade precis med min mor (hon är sjuksköterska). Hon tror inte heller att de kommer fungera. Men jag tänker prova dem i alla fall. En sak till: en av biverkningarna ska ju vara trötthet (vilket en del av er har nämnt). Menar ni fysisk trötthet? Detta kanske är en jättedum fråga men hur känner man skillnaden på mentalt lugn och trötthet? Jag vet inte hur det känns att vara lugn mentalt.


Ja Atarax ger mer en fysisk trötthet och seghet i det centrala nervsystemet som helhet vilket (väldigt lite) minskar de fysiska symptomen av ångest så som snabb andning, sömnlöshet, muskelspänningar osv.

Skillnaden mellan mentalt lugn och trötthet är komplex för oss människor, och extra intressant för oss med Asperger. Mentalt lugn uppnås säkert olika för olika människor men för just mig så blir jag lugn när jag slipper oroa mig för hur jag ska uppfattas, ifall jag ska göra någon ledsen eller ifall andra kommer att misstolka mig. Man kan säga att min version utav lugn uppnås lite som när man berusar sig av alkohol: man blir mer vårdslös och behöver inte tänka igenom risker lika mycket. Dock är ju alkohol en väldigt osund medicin så istället används bensodiazepinpreparat vilka kan få en människa att bli snäppet mer vårdslös. Då menar jag inte på ett negativt sätt (såtillvida att man inte saknar ångest från början) utan jag menar på ett positivt sätt.

Mentalt lugn får jag alltså när jag inte behöver tänka lika mycket onödiga stresstankar vilka annars ger upphov till ångest. Detta är ingenting som jag kan få utav Atarax eller ens utav mitt prisade Alimemazin. Dock hjälper Alimemazinet mig att slappna av fysiskt vilket i sin tur kan verka mentalt lugnande indirekt.

Så är det i vart fall för mig, men hur du finner ångestlindring och ett mentalt lugn beror naturligtvis på vad din ångest består i. Man måste finna orsaken för att finna den bästa medicinen, och ofta när man funnit orsaken behöver man inte medicineras på farmakologisk väg lika mycket utan man kan finna ett lugn i att man i vart fall begriper vad som sker.

Cirka sådär =)
Gripandekylig
 
Inlägg: 1620
Anslöt: 2012-12-27
Ort: Uppsala

Atarax - nybörjarfrågor.

Inläggav Gripandekylig » 2013-03-27 21:06:22

ninegirl skrev:Fick Zyprexa en vända som gjorde mig mer knäpp än vanligt. Det som fungerat bäst för mig tidigare var Sertralin.. Men man blev som levande död. Nåväl, kanske bättre än att leva med oroskänslor stup i kvarten.


Ja Zyprexa hör ju till en helt annan grupp läkemedel än Atarax och övriga vanliga ångestdämpande medel. Den enda erfarenhet jag har utav sådana antipsykotiska läkemedel är när en läkare rekommenderade mig att behandla mina sömnproblem med Seroquel. Jag skulle börja på 200 mg (samma som 2,5 mg Zyprexa) och arbeta mig uppåt till 800 mg. Det slutade i en intoxikation och var inte alls min grej. När det gäller sömntabletter föredrar jag Nitrazepam.

För att koppla till tråden så kan man dock säga att både Zyprexa och Seroquel kan användas som ångestdämpande läkemedel och fungerar likt Atarax genom att verka sederande och fysiskt lugnande. Denna effekt är i dessa fallen en biverkning utav huvudeffekten att vara antipsykotiska. Det är dock ovanligt att man skriver ut sådana läkemedel i ångestlindrande syfte inom öppenvården till personer som saknar psykotiska tendenser.
Gripandekylig
 
Inlägg: 1620
Anslöt: 2012-12-27
Ort: Uppsala

Atarax - nybörjarfrågor.

Inläggav Neutrino » 2013-03-27 21:18:18

Jag är nästan lite sugen på att prova nu bara för att se vad som händer/inte händer. Min ångestnivå är dock inte särskilt hög just i denna stund så det känns lite onödigt.
Neutrino
 
Inlägg: 752
Anslöt: 2012-04-12

Atarax - nybörjarfrågor.

Inläggav slackern » 2013-03-27 21:19:51

Neutrino skrev:Jag är nästan lite sugen på att prova nu bara för att se vad som händer/inte händer. Min ångestnivå är dock inte särskilt hög just i denna stund så det känns lite onödigt.


Om du har sömnproblem så tycker jag gott att du kan ta en inför natten och se vad som händer. :)
slackern
 
Inlägg: 43731
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Atarax - nybörjarfrågor.

Inläggav Neutrino » 2013-03-27 21:23:08

slackern skrev:Om du har sömnproblem så tycker jag gott att du kan ta en inför natten och se vad som händer. :)


Det hade jag nog övervägt att göra om det inte vore så att jag måste upp i morgon (inte särskilt tidigt, men ändå) för att flyga hem till mina föräldrar. Blir, trots att folk här har skrivit att jag inte behöver oroa mig för det, orolig för att jag ska försova mig eller något om jag tar en inför natten.
Neutrino
 
Inlägg: 752
Anslöt: 2012-04-12

Atarax - nybörjarfrågor.

Inläggav kiddie » 2013-03-27 21:28:41

Hur man bryter ner mediciner verkar komplicerat tycker jag. Jag är ofta superkänslig men inte för bensodiazepiner. De testade diazepam på mig och jag kände ingenting, och tog åtta tabletter, minns inte styrkan och noll hände.

Har en annan benso nu och tror att den funkar pga att den SSRI jag tar interagerar så att dosen benso blir högre i kroppen än den annars skulle varit.

Tyvärr trodde man inte att medicinkänslighet fanns när de började ge mig SSRI utan de satte mig på maxdos med en gång och efter några år så orkade inte min hjärna med detta mer, utan blev utbränd typ. Kan inte förklara det bättre.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Atarax - nybörjarfrågor.

Inläggav slackern » 2013-03-27 21:38:52

Neutrino skrev:
slackern skrev:Om du har sömnproblem så tycker jag gott att du kan ta en inför natten och se vad som händer. :)


Det hade jag nog övervägt att göra om det inte vore så att jag måste upp i morgon (inte särskilt tidigt, men ändå) för att flyga hem till mina föräldrar. Blir, trots att folk här har skrivit att jag inte behöver oroa mig för det, orolig för att jag ska försova mig eller något om jag tar en inför natten.


OK personligen blir jag helt förstörd dan därpå om jag har tagit Atarax på kvällen. Känner mej som en zombie långt in på dagen. Så om du ska upp och flyga imorn så bör du nog skippa att ta en tablett nu på kvällen. Ta med dej tabletterna och pröva att ta en inför flygresan om du brukar stressa upp inför resor. :)
slackern
 
Inlägg: 43731
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Atarax - nybörjarfrågor.

Inläggav Gripandekylig » 2013-03-27 21:56:27

Neutrino skrev:Jag är nästan lite sugen på att prova nu bara för att se vad som händer/inte händer. Min ångestnivå är dock inte särskilt hög just i denna stund så det känns lite onödigt.


Ja testa inte i onödan utan använd medicinen till det den är till för så får du ett rättvisande resultat på hur den fungerar.

kiddie skrev:Hur man bryter ner mediciner verkar komplicerat tycker jag. Jag är ofta superkänslig men inte för bensodiazepiner. De testade diazepam på mig och jag kände ingenting, och tog åtta tabletter, minns inte styrkan och noll hände.

Har en annan benso nu och tror att den funkar pga att den SSRI jag tar interagerar så att dosen benso blir högre i kroppen än den annars skulle varit.


Ja alltså många mediciner bryts ned utav olika leverenzymsystem. Det finns även de som bryts ned i njurarna och även sådana som passerar kroppen utan att brytas ned till några metaboliter. Eftersom vissa mediciner kan interagera med leverenzymkoncentrationerna och deras möjlighet att bryta ned mediciner så uppstår förhöjningar eller minskningar utav koncentrationen utav olika mediciner. Det finns massor att läsa om detta på fass och på wikipedia och det tar inte särskilt lång tid att sätta sig in i hur det fungerar.

Jag äter exempelvis Inderal (propranolol) och Voxra (bupropion) som interagerar med mina övriga mediciner.

Sedan så handlar ju inte all känslighet om hur snabbt ett verksamt ämne bryts ned eller framställs i metabolismen utan även om hur väl det tas emot vid sin slutdestination.

Farmakologi och medicin i stort är verkligen intressant tycker jag. "Mina mediciner" är garanterat ett utav mina specialintressen.
Gripandekylig
 
Inlägg: 1620
Anslöt: 2012-12-27
Ort: Uppsala

Atarax - nybörjarfrågor.

Inläggav Neutrino » 2013-03-27 22:35:06

Gripandekylig skrev:Farmakologi och medicin i stort är verkligen intressant tycker jag. "Mina mediciner" är garanterat ett utav mina specialintressen.


Jag tycker också det är väldigt intressant. Skulle inte säga att det är ett specialintresse (än) men jag skulle inte bli förvånad om det blir så. Min plan är utbilda mig till kemist (eller biomedicinare) inom organisk kemi eller biokemi (vilket jag velat i flera år) med till exempel farmakologi som biämne. Läkemedelskemi tilltalar mig starkt. :-)Happy
Neutrino
 
Inlägg: 752
Anslöt: 2012-04-12

Atarax - nybörjarfrågor.

Inläggav Zima33 » 2013-03-27 23:15:55

Gripandekylig skrev:För att koppla till tråden så kan man dock säga att både Zyprexa och Seroquel kan användas som ångestdämpande läkemedel och fungerar likt Atarax genom att verka sederande och fysiskt lugnande. Denna effekt är i dessa fallen en biverkning utav huvudeffekten att vara antipsykotiska. Det är dock ovanligt att man skriver ut sådana läkemedel i ångestlindrande syfte inom öppenvården till personer som saknar psykotiska tendenser


Jag tar Zyprexa på kvällen mot oro/uppvarvning. Har inget psykotiskt så vitt jag vet (vet inte vad det står i journalen, haha :-)005 ) Har provat Seroquel förut men Zyprexa funkar bättre för mig.
Zima33
 
Inlägg: 3612
Anslöt: 2011-05-09

Atarax - nybörjarfrågor.

Inläggav Zima33 » 2013-03-27 23:18:10

Gripandekylig skrev:Dock har jag själv ätit 625 mg utan att ha märkt någonting


:shock: Blev du inte väldigt torr i munnen då? :shock:
Zima33
 
Inlägg: 3612
Anslöt: 2011-05-09

Atarax - nybörjarfrågor.

Inläggav Gripandekylig » 2013-03-28 2:07:06

Zima33 skrev:
Gripandekylig skrev:Dock har jag själv ätit 625 mg utan att ha märkt någonting


:shock: Blev du inte väldigt torr i munnen då? :shock:


Lite torr men inte så att slemhinnorna helt torkade ihop och läpparna sprack osv som kan ske vid förkylningar (i morse) och andra sjukdomstillstånd. När det gäller antihistaminer så har dock Propavan givit mig en kraftig muntorrhet. Alimemazin kan ge mig svag muntorrhet under de första två dagarna ifall jag inte tagit medicinen på ett par veckor. Lergigan minns jag inte så mycket av men jag skulle nog tro att även den kan ge mig viss lätt muntorrhet. Just Ataraxen gav mig dock inte särskilt kraftfull muntorrhet trots den höga överdoseringen den gången. En annan förpackning åt jag mer utspritt och inte heller normala doser gav mig muntorrhet.
Gripandekylig
 
Inlägg: 1620
Anslöt: 2012-12-27
Ort: Uppsala

Atarax - nybörjarfrågor.

Inläggav Gripandekylig » 2013-03-28 2:14:54

Zima33 skrev:Jag tar Zyprexa på kvällen mot oro/uppvarvning. Har inget psykotiskt så vitt jag vet (vet inte vad det står i journalen, haha :-)005 ) Har provat Seroquel förut men Zyprexa funkar bättre för mig.


Ja det var därför jag fick den också, för att sova gott på. Dock ledde ju min dos om 800 mg Seroquel (motsvarar 10 mg Zyprexa) till att jag somnade lite för djupt i min garderob på vägen från toaletten och vaknade upp på Miva morgonen efter med diverse slangar, elektroder och apparater i och runt mig (som det brukade kunna bli innan jag hade lärt mig om riskerna med läkemedlen).

Så oavsett vilket läkemedel det rör sig om är det smart att fråga sin läkare, läsa om dem på fass och att skriva i dessa forum för att få statistik och kunskap om andras erfarenheter. Det var ett klokt val av neutrino att starta tråden.
Gripandekylig
 
Inlägg: 1620
Anslöt: 2012-12-27
Ort: Uppsala

Atarax - nybörjarfrågor.

Inläggav Zima33 » 2013-03-28 2:20:03

Gripandekylig skrev: Dock ledde ju min dos om 800 mg Seroquel (motsvarar 10 mg Zyprexa) till att jag somnade lite för djupt i min garderob på vägen från toaletten och vaknade upp på Miva morgonen efter med diverse slangar, elektroder och apparater i och runt mig


Ojdå. :? :shock:
Zima33
 
Inlägg: 3612
Anslöt: 2011-05-09

Atarax - nybörjarfrågor.

Inläggav kemisten » 2013-03-30 9:59:42

Atarax lär inte hjälpa mot nedstämdhet, ty förutom att vara en antihistamin (H1-antagonist) är den också en antagonist på serotoninreceptern 5HT2A. Således motverkas effekten av serotonin (lite grand som omvänd SSRI). Det kan nog förklara varför man lätt blir lite grinig av denna antihistamin. Trög mage är också ganska vanligt. Sägs också fungera mot illamående enl. vissa.

Således är det nog ingen slump att Atarax ges samtidigt med SSRI eftersom Ataraxen kan dämpa vissa serotonerga effekter i början av behandlingen.
kemisten
 
Inlägg: 71
Anslöt: 2011-02-21
Ort: Mjölby

Atarax - nybörjarfrågor.

Inläggav Neutrino » 2013-03-30 10:56:28

Ni som har mer erfarenhet av psykofarmaka än jag, vet ni om mediciner ändrar ens personlighet? Det samt viktuppgång är de saker jag är mest rädd för inför att påbörja medicinering (inte med Atarax men SSRI).
Neutrino
 
Inlägg: 752
Anslöt: 2012-04-12

Atarax - nybörjarfrågor.

Inläggav Pentti Varg » 2013-03-30 11:28:14

Jag har provat en hel drös mot depression o ångest. Jag skulle inte vilja säga att de ändrar ens personlighet, men många av biverkningarna kan ändå göra att man känner sig väldigt annorlunda. Nu kan det inte nog poängteras att det är VÄLDIGT individuellt hur man reagerar på mediciner. Vad som funkar super för en med få biverkningar kan vara odräglig för en annan.

Funkar ssri så kan det vara en bra medicin. Det finns dom som tycker att de fått enormt mkt hjälp av den. Det många kan klaga över är att man kan känna sig lite avtrubbad och en del upplever sig "som i en bubbla" - den effekten kan ju iofs göra att man tycker det påverkar ens personlighet. Generellt kan man också säga att medicinerna tendera att kapa såväl toppar som dalar. Men som sagt det är så himla olika! Alla får inte heller den hjälp dom behöver av medicinerna.

Det man får ha i åtanke är att det tar flera veckor innan medicinen har effekt. Vad gäller viktuppgång så har en del ökad aptit som bieffekt och det kan vara svårt att stå emot. Personligen upplevde jag ingen effekt av medicinerna mot depression däremot hade dom viss effekt mot ångest.

Upplever man biverkningar så får man liksom väga det negativa mot det positiva och har man en duktig psykiater som kan såna här saker så är det oftast inte så svårt att byta mellan olika mediciner.

Jag önskar dig lycka till och hoppas du hittar nåt som funkar för dig...
Pentti Varg
 
Inlägg: 825
Anslöt: 2013-03-17

Atarax - nybörjarfrågor.

Inläggav Gersa » 2013-03-30 11:42:04

Angående Atarax så blir jag jättetrött av dem, effekten avtar dock med tiden.
Det är den enda effekt jag märker av. tröttheten sitter i ca 12 timmar och efter det så blir jag tung i huvudet i några timmar till.
Så för mig så är det tröttheten som då indirekt blir något ångestdämpande eftersom jag inte orkar ha lika mycket ångest.
Efter att magen fungerat sämre än vanligt en period lyckades jag till slut fatta att det berodde på att jag använt Atarax mer under samma period. Jag fick kramper i magen samt slem...

Så nu använder jag inte Atarax längre. Använt Lergian parallellt med Atarax tidigare då bådas effekt klingar av efter att antal dagar. Med effekt menar jag då tröttheten som ju egentligen är en biverkning, men för mig är det denna biverkning jag varit ute efter.

Testade Seroquel ökade till 300 mg till kvällen men märkte ingen effekt utöver att jag möjligen blev något tröttare än vanligt. Det är svårt för mig att veta eftersom just min trötthet varierar okontrollerbart hela tiden så jag vet inte vad som beror av medicinering och vad som är normalsvängningar.

Detta gör mina läkare jätte irriterade. De blir skit sura när jag inte kan tala om hur medicinerna jag testar fungerar. Och jag fattar inte riktigt vad jag ska kunna göra åt det.

Min energi nivå har hoppat upp och ned från minut till minut och/ eller från månad till månad i hela mitt liv....
En stor kurva över längre tid med en överlagrad mindre kuva under kortare tid ned till minut för minut. Jag kan känna mig helt ok, går då ned till bussen för att åka och handla. När jag åkt två stationer är det som någon klappar till mig med en säck och det känns som jag får en våt handduk över huvudet. Sen går jag och handlar som en Zombie, tar mig hem. Antingen blir jag kvar i det tillståndet resten av dagen eller så känns det ok igen efter jag varit hemma ett tag. Olika varje gång...

Därför misstänkte jag att jag eventuellt har bipolaritet klass 2. Men det har jag inte enligt min läkare för jag saknar maniska perioder. Jag talade då om för henne att bipolär klass 2 inte har några maniska perioder, vilket lämnades utan kommentar.....

Så nu säger läkarna att jag fått testa allt och det finns inget de kan göra. Medan min tidigare psykolog hävdade att det fanns massor både mediciner och behandling jag inte provat. Jag bad dem då att tala med varandra och resultatet blev att jag fick byta läkare.

Den enda medicin jag använder för tillfället är korttidsverkande Medikinet. Efter att själv under snart ett år testat mig fram med olika doseringar så har jag märk att så snart jag går upp i dos så avtar effekten, håller jag mig däremot på en låg dos (2-3x10 mg/ dag) så håller effekten i bättre. Effekten är framför allt att jag kan hålla koncentrationen uppe längre perioder. Jag kan inte påstå att jag känner mig piggare hur stor dos jag än petar i mig men jag klarar att skriva det här inlägget utan att göra andra saker samtidigt. Vilket jag troligen inte fixat utan Medikinet.

Tidigare åt jag Conserta 1x60 mg plus 2x10 mg Medikinet och jag upplever effekten nu som samma... Har ingen direkt förklaring, men har testat lite för länge nu för att tillskriva det slumpen...

Har även testat olika SSRI preparat med effekt under några månader. För att bibehålla effekten har dosen sedan behövts ökas när jag nått maxdos har effekten försvunnit men biverkningarna blivit kvar. Effekten av SSRI har för mig blivit som en konstgjort depression som hålls på en mer kontrollerbar nivå än om den är omedicinerad. Så jag mår sk... men på ett annat sätt...
Så jag har slutat med SSRI för nu. Kommer det en jätte depression kommer jag troligen testa igen...

Detta är mina personliga totalt oempiriska iakttagelser.
Gersa
 
Inlägg: 370
Anslöt: 2012-08-19
Ort: Stockholm

Atarax - nybörjarfrågor.

Inläggav kemisten » 2013-03-30 14:41:06

Visst kan Atarax fungera lugnande i höga doser om någon är väldigt utåt sett uppjagad och orolog - han/hon blir tröttare (sömnigare) och därför "lugnare" i omgivningens ögon.

Men den ger inte alls lika lätt den "genuint" lugnande (=bekymmerslösa effekt) som t.ex. benso (sobril, stesolid mfl) ger. Inte heller den humörförbättrande effekten hos de senare.

Hos mig blev det en mycket tydlig sömnighet/dåsighet de första 2-3 tabletterna, men därefter mest som en lätt, ibland knappt märkbar, trötthet/grinighet. Den där första dåsigheten går alltid över på mindre än 1 vecka eller så.
kemisten
 
Inlägg: 71
Anslöt: 2011-02-21
Ort: Mjölby

Atarax - nybörjarfrågor.

Inläggav Gripandekylig » 2013-03-30 15:05:52

Neutrino skrev:Ni som har mer erfarenhet av psykofarmaka än jag, vet ni om mediciner ändrar ens personlighet? Det samt viktuppgång är de saker jag är mest rädd för inför att påbörja medicinering (inte med Atarax men SSRI).


Psykofarmaka i allmänhet kan påverka ens personlighet och när det gäller just SSRI (och andra antidepressiva) i synnerhet så kan dessa också tyckas påverka ens personlighet lite grann. Anledningen till att man äter antidepressiva tabletter är ju därför att man har drabbats utav en depression, eller för att man försöker minska ångest långsiktigt. Därmed blir ju behandlingens mål att förändra sitt sätt att fungera och tänka mentalt. Dock ska man inte förvänta sig några omvälvande personlighetsförändrande effekter.

Antidepressiva läkemedel är svaga och fungerar först över tid. Det är inte som att man tar en tablett exempelvis centralstimulantia och plötsligt får mer energi och fokus. Istället kräver antidepressiva mediciner vanligen månader och ibland år innan de gjort sitt jobb. Naturligtvis kan man därför diskutera ifall de verkligen fungerar eller ifall det är andra omständigheter som har förändrats under året men det är ändå sant att antidepressiva tabletter påverkar de signalsubstanser som i sin tur påverkar måendet. Just SSRI hämmar ju återupptaget utav serotonin vilket skulle innebära att kroppen får längre tid på sig att bli gladare. Att känna sig gladare än man tidigare känt sig är ju en personlighetsförändring, eller i vart fall en förändring utav sinnesstämningen vilket i sin tur kan leda till en förändrad personlighet.

Det är ju vanligt att personer som är deprimerade blir mer introverta, inte klarar av att tänka lika effektivt som tidigare, uppträder nedstämt även i andra människors närvaro osv. Därför åstadkommer man ju, ifall medicinen fungerar, en personlighetsförändring.

Vidare finns det ju biverkningar och extrapyramidabla effekter som för vissa undantagspersoner kan leda till svårare reella personlighetsförändringar, men dessa är oftast ovanliga. Jag äter exempelvis medicinen Voxra och den leder till ökade dopaminnivåer vilket för personer med psykotiska eller maniska anlag skulle kunna utlösa psykoser eller manier.

För att ge exempel på personlighetsförändrande biverkningar för ett vanligt antidepressivt läkemedel som tillhör klassen SSRI så följer här nedan dessa effekter utav Sertralin:

De-personalisation (1-10%)
Hallucinationer (0,1-1%)
Onormala tankar (0,1-1%)
Psykisk störning (0,01-0,1%)
Förföljelsemani (0,01-0,1%)

Tabellen ovan är resultaten ur en placebokontrollerad klinisk prövning. Dock har biverkningarna hallucinationer och psykisk störning även observerats efter godkännandet utav läkemedlet. Detta kan dock förklaras i att vissa utav de som behandlas med Sertralin även burit på anlag för dylika effekter.

Källa:
http://www.fass.se/LIF/produktfakta/artikel_produkt.jsp?NplID=20060309000020&DocTypeID=3&UserTypeID=0

När det sedan gäller mig personligen så har jag haft god effekt utav just Mirtazapin och Voxra, vilka inte är några SSRI-preparat. Den enda SSRI-medicinen jag har provat var Sertralin som gav mig ökade ångestnivåer, inte enbart under insättningsfasen (vilket den ger för de flesta) utan dessutom även fortsatt under behandlingstiden. Dock märkte jag aldrig av några personlighetsförändringar med det preparatet. Mirtazapin däremot har jag ibland upplevt vara lite avtrubbande emotionellt, men det är ingenting jag upplever idag efter lång tid av behandling. Voxran gjorde mig väldigt uppåt i början men det var nog inte en tillräckligt kraftfull dopaminerg effekt för att få kallas vara personlighetsförändrande.

När det sedan kommer till viktuppgång så beror den på ett ökat sötsug eller förstärkta hungerkänslor. Just viktuppgång är vanligt vid behandling med bl.a. Mirtazapin. För SSRI-preparat så är det inte en lika vanlig biverkning.

Tabell över olika SSRI-preparats påverkan på aptit och vikt:

FLUOXETIN
Aptitnedsättning 1-10%
CITALOPRAM
Minskad aptit, viktminskning 1-10%
Ökad aptit, viktökning 0,1-1%
PAROXETIN
Minskad aptit 1-10%
SERTRALIN
Ökad aptit 1-10%
FLUVOXAMIN
Anorexi 1-10%
ESCITALOPRAM
Minskad aptit 1-10%
Ökad aptit 1-10%
Viktökning 1-10%
Viktminskning 0,1-1%

Så som du ser så är det inte lika vanligt med viktuppgång bland SSRI-preparaten. Det finns ju dock flera andra antidepressiva läkemedel.

SSRI - förhindrar återupptaget av serotonin
SNRI - förhindrar återupptaget av serotonin och noradrenalin
NARI - förhindrar återupptaget av noradrenalin
NaSSA - höjer nivåerna av serotonin och noradrenalin
MAO-hämmare - fungerar genom att hämma enzymer som bryter ned signalsubstanser
TCA - förhindrar återupptaget av serotonin och noradrenalin samt påverkar histamin och acetylkolin

Dessutom finns även de nyare antidepressiva läkemedlen så som min Voxra som höjer dopaminnivåerna istället för att med den mer klassiska taktiken ge sig på serotoninet.

Slutligen är temporär sexuell dysfunktion en vanlig biverkning vid behandling med de flesta antidepressiva (undantaget bl.a. Mirtazapin och Voxra som råkar vara mina mediciner). Den biverkningen har jag tyckt varit en utav de värsta.
Gripandekylig
 
Inlägg: 1620
Anslöt: 2012-12-27
Ort: Uppsala

Atarax - nybörjarfrågor.

Inläggav Neutrino » 2013-03-30 19:02:57

Tack, Gripandekylig, för det där svaret. Mycket intressant läsning. Detta kanske låter jättekonstigt men ibland är jag rädd för att "släppa taget om" all min ångest och depression osv. Jag har så länge jag kan minnas mått så här (mer eller mindre) och det är det enda jag som jag känner. Självklart vill jag må bra och bli av med allt som hindrar mig här i livet men jag vet inte vem jag är eller hur livet är utan alla problem. Ibland är jag helt enkelt rädd för även en sådan förändring. Är det konstigt? Det är säkert ångesten som pratar.
Neutrino
 
Inlägg: 752
Anslöt: 2012-04-12

Återgå till Aspergare och vården



Logga in