Atarax (Hydroxizin)

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

 Moderatorer: Alien, atoms

Atarax

Inläggav earlydayminer » 2012-09-17 20:41:56

Ah! På tiden.
earlydayminer
 
Inlägg: 12419
Anslöt: 2008-03-11
Ort: Wermland

Atarax - nybörjarfrågor.

Inläggav Neutrino » 2013-03-27 17:27:40

Var hos psykiatrikern tidigare idag. Vi pratade om möjligheten att påbörja medicinering men vi kom överens om att vi väntar med det tills dess att jag fått börja någon slags terapi (förhoppningsvis snart) och då kan avgöra om medicin behövs också. Jag hade kunnat få det utskrivet redan idag men eftersom jag, av olika anledningar, är rädd för det där med mediciner så bestämde vi som sagt att vi ska vänta lite. Däremot fick jag Atarax att ta vid behov. Eftersom jag har en tendens till att komma på frågor så här efterhand så har jag några funderingar jag ej tog upp med psykiatrikern:

1. Fungerar Atarax mot nedstämdhet också eller bara mot oro/ångest?
2. Kan jag ta Atarax när jag känner mycket ångest även om jag inte är hemma eller så? Eftersom Atarax gör en trött menar jag.
3. Får man svårt att vakna på morgnarna om effekten fortfarande sitter i? Har för mig att den skulle sitta i i ca 12 timmar.

Jag vet att Atarax inte är särskilt starkt men jag har i princip aldrig tagit några andra läkemedel än Alvedon, Ipren samt penicillin så ni får ursäkta mina nybörjarfrågor.

Tack,

Neutrino



Moderator atoms - slog ihop två trådar om samma ämne.
Neutrino
 
Inlägg: 752
Anslöt: 2012-04-12

Atarax - nybörjarfrågor.

Inläggav Gripandekylig » 2013-03-27 17:33:01

Neutrino skrev:1. Fungerar Atarax mot nedstämdhet också eller bara mot oro/ångest?


Den skall enligt ett fåtal personer vara svagt ångestdämpande och alltså inte direkt kurera nedstämdhet men eftersom mycket nedstämdhet kan härledas ur ångest så fungerar det väl indirekt. Dock är det väldigt väldigt få personer som upplever någon effekt alls utav den medicinen.

Neutrino skrev:2. Kan jag ta Atarax när jag känner mycket ångest även om jag inte är hemma eller så? Eftersom Atarax gör en trött menar jag.


Ja givetvis. Atarax brukar inte göra människor särskilt trötta.

Neutrino skrev:3. Får man svårt att vakna på morgnarna om effekten fortfarande sitter i? Har för mig att den skulle sitta i i ca 12 timmar.


Nej effekten av ett helt paket är så liten att den inte känns av ens innan 12 timmar. Har du tur så märker du av en svagt ångestlindrande effekt men du kommer absolut inte att få svårt att vakna upp efter en natts sömn.
Gripandekylig
 
Inlägg: 1620
Anslöt: 2012-12-27
Ort: Uppsala

Atarax - nybörjarfrågor.

Inläggav ninegirl » 2013-03-27 17:34:49

Har också fått det på recept idag, att hämta ut på vilket apotek som helst. Det bär emot mig att medicineras återigen för min jävla ångest och eviga oro.
ninegirl
 
Inlägg: 629
Anslöt: 2010-10-14

Atarax - nybörjarfrågor.

Inläggav Gripandekylig » 2013-03-27 18:14:29

När jag började äta vissa ångestdämpande läkemedel började jag också med Atarax, men inom bara ett par dagar fick jag andra mediciner. Jag kan skriva en liten lista på i vilken följd jag fick dem och hurpass de fungerade för mig och hjälpte mig.

Atarax - Gav ingenting.
Sobril - Hjälpte pyttelite.
Lergigan - Fungerade men man blev trött och hallucinerade i höga doser.
Alimemazin - Min favorit. Finns i 20mg kapslar och fungerar vid måttlig ångest.
Stesolid - Är okej att använda ibland pga tillvänjningsrisk vid något kraftigare ångest.
Iktorivil - Tar bort all ångest men kan bara användas sällan pga tillvänjningsrisk.
Gripandekylig
 
Inlägg: 1620
Anslöt: 2012-12-27
Ort: Uppsala

Atarax - nybörjarfrågor.

Inläggav Pentti Varg » 2013-03-27 18:23:28

Atarax är en väldigt mild medicin, och inte beroendeframkallande. Det kan ju vara lämpligt att börja med. Det är ju så individuellt hur man reagerar på och upplever mediciner, personligen har jag inte blivit hjälpt av Atarax men jag vet andra som tycker den fungerar ganska bra vid lättare ångest.
Pentti Varg
 
Inlägg: 825
Anslöt: 2013-03-17

Atarax - nybörjarfrågor.

Inläggav Neutrino » 2013-03-27 18:23:44

ninegirl skrev:Har också fått det på recept idag, att hämta ut på vilket apotek som helst. Det bär emot mig att medicineras återigen för min jävla ångest och eviga oro.


Jag har väldigt svårt att acceptera att jag inte kan klara mig "normalt" utan att behöva stoppa i mig piller som fixar kemiska obalanser i min hjärna. Det är ett av skälen till att jag väntar lite med de "tyngre" medicinerna.

Gripandekylig skrev:Lergigan - Fungerade men man blev trött och hallucinerade i höga doser


Lergigan är också ett antihistamin, eller hur? Antar att det är ganska mycket starkare än Atarax?
Neutrino
 
Inlägg: 752
Anslöt: 2012-04-12

Atarax - nybörjarfrågor.

Inläggav Neutrino » 2013-03-27 18:25:28

Pentti Varg skrev:Atarax är en väldigt mild medicin, och inte beroendeframkallande. Det kan ju vara lämpligt att börja med. Det är ju så individuellt hur man reagerar på och upplever mediciner, personligen har jag inte blivit hjälpt av Atarax men jag vet andra som tycker den fungerar ganska bra vid lättare ångest.


Nu har jag inte provat det än men jag kan tänka mig att Atarax kanske (förhoppningsvis) skulle kunna hjälpa vid lindrigare ångest men att det kanske inte hjälper de gånger då det är ganska illa.
Neutrino
 
Inlägg: 752
Anslöt: 2012-04-12

Atarax - nybörjarfrågor.

Inläggav Pentti Varg » 2013-03-27 18:32:29

Nej, det är nog så dom flesta tycker att den inte räcker till vid stark ångest, men som sagt det är väldigt individuellt.
Angående Lergigan så lär den finnas i olika styrkor, det är som du säger också ett antihistaminpreparat.
Pentti Varg
 
Inlägg: 825
Anslöt: 2013-03-17

Atarax - nybörjarfrågor.

Inläggav kiddie » 2013-03-27 18:38:39

Man kan vara olika känslig. Fick Lergigan en gång och fick minsta dosen, som barn får mot klåda. 24 timmar senare.... så började jag fungera normalt igen. Det var som att slå mig med en stekpanna.

Atarax funkar bäst om man kombinerar den med en liten dos bensodiazepin, så man kan hålla dosen benso nere. Min erfarenhet är att atarax helt på egen hand inte fungerar alls. I högre doser är den tröttande på mig (ca 10 tabs), men inte lugnande, i mindre doser noll. Men man kan säkert vara överkänslig mot den oxo.

Testa. Detta är ingen meds som fixar någon obalans i hjärnan. Det är en anti-klådmedicin som råkar ha en dämpande och tröttande effekt. Testa hemma innan du använder den ute så vet du vad som händer. Detta gäller ALL medicin. Testa fan alltid HEMMA. Testa... du kommer nästan säkerligen bli missnöjd och tycka "var det inte mer än detta?"
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Atarax - nybörjarfrågor.

Inläggav Neutrino » 2013-03-27 18:42:09

kiddie skrev:Man kan vara olika känslig. Fick Lergigan en gång och fick minsta dosen, som barn får mot klåda. 24 timmar senare.... så började jag fungera normalt igen. Det var som att slå mig med en stekpanna.

Atarax funkar bäst om man kombinerar den med en liten dos bensodiazepin, så man kan hålla dosen benso nere. Min erfarenhet är att atarax helt på egen hand inte fungerar alls. I högre doser är den tröttande på mig (ca 10 tabs), men inte lugnande, i mindre doser noll. Men man kan säkert vara överkänslig mot den oxo.

Testa. Detta är ingen meds som fixar någon obalans i hjärnan. Det är en anti-klådmedicin som råkar ha en dämpande och tröttande effekt. Testa hemma innan du använder den ute så vet du vad som händer. Detta gäller ALL medicin. Testa fan alltid HEMMA. Testa... du kommer nästan säkerligen bli missnöjd och tycka "var det inte mer än detta?"


Ja, jag tänker testa. Fast just i denna stund känner jag inte att jag behöver det. Gör det när jag känner mig jobbigt nedstämd eller fylld med ångest nästa gång.

Så egentligen kanske det är mer sannolikt att Atarax hjälper mot eksem som kliar som jag troligtvis fått av all ångest än mot själva ångesten?
Neutrino
 
Inlägg: 752
Anslöt: 2012-04-12

Atarax - nybörjarfrågor.

Inläggav Gripandekylig » 2013-03-27 18:42:34

Neutrino skrev:Lergigan är också ett antihistamin, eller hur? Antar att det är ganska mycket starkare än Atarax?


Ja alltså lergigan innehåller prometazin som är en något starkare antihistamin. Den tillhör dock gruppen fentiazinderivat som består utav Theralen (alimemazin), Propavan (propiomazin) och Lergigan (prometazin). Det är en grupp läkemedel som är närbesläktade med fentiazinerna som är klassiska antipsykotiska läkemedel. Därför kan man hallucinera vid höga doser Lergigan.

Själva Lergigan blockerar en H1 receptorer och gör dig lugnare, lite tröttare, ibland lite torr i munnen och som tidigare nämnt vid höga doser lite konstig. I jämförelse med just Atarax så är den något starkare och man känner av dess effekter. De närbesläktade medicinerna Theralen och Propavan brukar ge väldigt olika effekter beroende på person. Somliga blir helt däckade utav 50 mg propavan vilket för mig är ett mysterium. Själv brukar jag äta 120 mg alimemazin om dagen (samma som Theralen) och det är en cirka 6 gånger högre dos än vad som brukar förskrivas emot ångest så doseringarna utav dessa läkemedel skiljer sig kraftigt beroende på hur man svarar på dem.

Angående hallucinationerna så blev det för mig så att jag åt 200 mg prometazin till kvällen och när jag morgonen efter stod och diskade och talade med en vän så vände jag mig plötsligt om och insåg att jag var ensam. Så den gav mig känslan av en "närvaro" vid en såpass hög dos. Det var inte bekvämt och ledde naturligtvis till mer ångest så det är ett lite obekvämt läkemedel att välja.

Ska man rangordna ångestdämpande läkemedel lite efter styrka så blir det väl ungefär såhär:
Atarax-Theralen-Lergigan-Sobril-Stesolid-Temesta-Iktorivil-Xanor men allt det är väldigt olika från person till person.
Gripandekylig
 
Inlägg: 1620
Anslöt: 2012-12-27
Ort: Uppsala

Atarax - nybörjarfrågor.

Inläggav Gripandekylig » 2013-03-27 18:44:52

Neutrino skrev:Så egentligen kanske det är mer sannolikt att Atarax hjälper mot eksem som kliar som jag troligtvis fått av all ångest än mot själva ångesten?


Ja just så är det.
Gripandekylig
 
Inlägg: 1620
Anslöt: 2012-12-27
Ort: Uppsala

Atarax - nybörjarfrågor.

Inläggav Neutrino » 2013-03-27 18:47:20

Gripandekylig skrev:
Neutrino skrev:Så egentligen kanske det är mer sannolikt att Atarax hjälper mot eksem som kliar som jag troligtvis fått av all ångest än mot själva ångesten?


Ja just så är det.


Oh well, fint att bli av med klådan i alla fall.

Av ren nyfikenhet (refererar nu till ditt tidigare inlägg om Lergigan osv), vad säger det egentligen om en person att han/hon är känsligare för mediciner än andra personer? Jag menar, varför är vissa mer känsliga? Vad är skillnaden på kemisk nivå?
Neutrino
 
Inlägg: 752
Anslöt: 2012-04-12

Atarax - nybörjarfrågor.

Inläggav Pentti Varg » 2013-03-27 18:52:52

@ Neutrino
Om du också lider av nedstämdhet och inte får effekt av Atarax så är ju alla de antidepressiva också verksamma mot ångest. Detta får du diskutera med din läkare. Här är det en djungel av preparat och mkt stora individuella skillnader på hur man reagerar på medicinerna. Det som hjälper en funkar kanske inte alls för en annan. Så det gäller att ha tålamod och vara beredd på att man kan få byta medicin några ggr.

Hoppas du hittar nåt som funkar - är ångesten svår att hantera så tar det ju väldigt mkt på krafterna.
Pentti Varg
 
Inlägg: 825
Anslöt: 2013-03-17

Atarax - nybörjarfrågor.

Inläggav Gripandekylig » 2013-03-27 18:54:32

Neutrino skrev:Av ren nyfikenhet (refererar nu till ditt tidigare inlägg om Lergigan osv), vad säger det egentligen om en person att han/hon är känsligare för mediciner än andra personer? Jag menar, varför är vissa mer känsliga? Vad är skillnaden på kemisk nivå?


Det beror på hur läkemedlet absorberas, hur det aktiveras utav leverenzymer samt hur det bryts ned utav andra enzymer. Man kan göra tester (blodprov) som gen-testas för att avgöra hur många alleler man har i en viss portion av sitt DNA som avgör hur många "uppsättningar" utav ett vanligt leverenzym som bryter ned mediciner man har. Jag gjorde ett sånt test men det visade att jag hade färre uppsättningar än genomsnittet fastän att jag brukar tåla höga doser mediciner så mycket har det nog också att göra med placeboeffekten (som är enorm).

Jag har aldrig trott på mina mediciner utan brukar alltid vara extremt negativt inställd till deras verkan och kanske är det därför som jag brukar behöva äta högre doser.
Gripandekylig
 
Inlägg: 1620
Anslöt: 2012-12-27
Ort: Uppsala

Atarax - nybörjarfrågor.

Inläggav Zima33 » 2013-03-27 18:59:51

Jag tog Atarax förut, den funkade inget vidare. En gång när jag hade svårt att sova så blev jag desperat och tog maxdosen (150 mg) vilket resulterade i att jag låg vaken hela natten med snustorr mun och lika torra ögon. Bläh!
Zima33
 
Inlägg: 3612
Anslöt: 2011-05-09

Atarax - nybörjarfrågor.

Inläggav kiddie » 2013-03-27 19:04:03

Oj, var det maxdosen? Ja jag har inte direkt respekt för mediciner... Oopsie. Tog typ 250 mg eller mer.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Atarax - nybörjarfrågor.

Inläggav Gripandekylig » 2013-03-27 19:13:27

kiddie skrev:Oj, var det maxdosen? Ja jag har inte direkt respekt för mediciner... Oopsie. Tog typ 250 mg eller mer.


Ja normalt brukar man rekommendera vuxna att ta 50 mg (2 tabletter) 3 gånger om dagen, dvs totalt 150 mg. Dock har jag själv ätit 625 mg utan att ha märkt någonting så det brukar inte vara så stor fara att överdosera just den medicinen. 1g till vuxna är den lägsta rapporterade dosen som lett till lindrig intoxikation.
Gripandekylig
 
Inlägg: 1620
Anslöt: 2012-12-27
Ort: Uppsala

Atarax - nybörjarfrågor.

Inläggav Neutrino » 2013-03-27 19:16:08

Gripandekylig skrev:
kiddie skrev:Oj, var det maxdosen? Ja jag har inte direkt respekt för mediciner... Oopsie. Tog typ 250 mg eller mer.


Ja normalt brukar man rekommendera vuxna att ta 50 mg (2 tabletter) 3 gånger om dagen, dvs totalt 150 mg. Dock har jag själv ätit 625 mg utan att ha märkt någonting så det brukar inte vara så stor fara att överdosera just den medicinen. 1g till vuxna är den lägsta rapporterade dosen som lett till lindrig intoxikation.


Jag fick dock endast ut tabletter på 10mg. 1-2 tabletter vid behov. Max 4 tabletter per dygn. Antar att psykiatrikern ville börja försiktigt.
Neutrino
 
Inlägg: 752
Anslöt: 2012-04-12

Atarax - nybörjarfrågor.

Inläggav Gripandekylig » 2013-03-27 19:22:34

Neutrino skrev:Jag fick dock endast ut tabletter på 10mg. 1-2 tabletter vid behov. Max 4 tabletter per dygn. Antar att psykiatrikern ville börja försiktigt.


Okej, ja lägsta effektiva dos utav den minst beroendeframkallande substansen är ju bäst så det är ju därför man börjar försiktigt. Ifall du dock upplever att din ångestproblematik kräver drastiskt kraftfullare åtgärder så kan du ju tala om det för din psykiatriker som lär vara väldigt van att finna smarta farmakologiska hjälpmedel.
Gripandekylig
 
Inlägg: 1620
Anslöt: 2012-12-27
Ort: Uppsala

Atarax - nybörjarfrågor.

Inläggav alixha » 2013-03-27 19:52:45

Hade också Atarax som min första "ångestmedicin", den är även till för klåda och nässelutslag, lite rolig kombination. :lol:

För mig hjälpte Atarax inte alls mot min ångest, blev inte trött av den heller och från vad jag har läst om den så är det oerhört olika från person till person.

Prova, fungerar den inte så be om en annan, läkarna brukar vara öppna för diskussioner.
alixha
 
Inlägg: 2646
Anslöt: 2013-01-04

Atarax - nybörjarfrågor.

Inläggav ullstrumpan » 2013-03-27 19:55:57

För mig är Atarax typ den värsta medicinen jag kan äta,
jag blir suuupertrött av den , och tröttheten sitter i till långt in på förmiddagen dagen därpå,
Första gången jag testade Atarax så fullkomligt vek sig benen på mig, bokstavligt talat, (nej jag överdriver inte). Jag föll ihop som en trasdocka på en dos av 10 mg. Så de som säger att Atarax är svagt och att man inte blir trött av det har jag som sagt lite svårt att förstå,

Oxascand har jag däremot också testat och där får jag knappt nån effekt alls, utom den effekt jag vill ha, lite dämpning av ångesten utan direkta biverkningar
ullstrumpan
 
Inlägg: 417
Anslöt: 2011-11-27
Ort: Botkyrka

Atarax - nybörjarfrågor.

Inläggav Gripandekylig » 2013-03-27 20:21:21

ullstrumpan skrev:För mig är Atarax typ den värsta medicinen jag kan äta,
jag blir suuupertrött av den , och tröttheten sitter i till långt in på förmiddagen dagen därpå,
Första gången jag testade Atarax så fullkomligt vek sig benen på mig, bokstavligt talat, (nej jag överdriver inte). Jag föll ihop som en trasdocka på en dos av 10 mg. Så de som säger att Atarax är svagt och att man inte blir trött av det har jag som sagt lite svårt att förstå,

Oxascand har jag däremot också testat och där får jag knappt nån effekt alls, utom den effekt jag vill ha, lite dämpning av ångesten utan direkta biverkningar


I prekliniska studier har dygnsdoser om 50mg givit 13,74% utav testgruppen biverkningen sömnighet respektive efter marknadsintroduktion 1-10% av patienterna sömnighet. Det du beskriver framstår dock som en extremvariant utav sömnighet. Intressant.

Ja Atarax (hydroxizin) hämmar ju, likt fentiazinderivaten, H1 receptorerna och det verkar lugnande genom att stimulera formatio reticularissystemet vilket är en krets nervceller i hjärnstamen som reglerar vakenhetsgraden, grundspänningen i skelettmuskulaturen och andningen. Denna metod att framkalla en lugnande känsla skiljer sig ju ifrån exempelvis bensodiazepinpreparatens funktionssätt genom att den främst kuvar de fysiska symptomen. Så det är ju vanligen så att man vid motsvarande grad utav lugnande verkan utav atarax och fentiazinderivaten får en kraftfullare sedering än vid motsvarande lugnande verkan av bensodiazepiner.
Gripandekylig
 
Inlägg: 1620
Anslöt: 2012-12-27
Ort: Uppsala

Återgå till Aspergare och vården



Logga in