Någon mer som upplevt att det är väldigt hårt klimat här?

Foruminformation postas här. Förslag och kritik är också välkommet.

 Moderatorer: Alien, atoms

någon mer som upplevt att det är väldigt hårt klimat här

Inläggav kiddie » 2013-03-26 18:59:07

Tycker det är positivt att folk kommer ut och säger vad de tycker. Vad de än tycker. Avskyr tanken att folk inte ska våga posta för fanken!! Så ska det inte va.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

någon mer som upplevt att det är väldigt hårt klimat här

Inläggav kullan » 2013-03-26 19:26:04

Gripandekylig skrev:
kullan skrev:Sällan jag tycker det blir någon bra diskussion på detta forum.


På vilket sätt blir diskussionerna inte bra? Vad beror det på?


Det känns som att vad jag än säger så har jag alltid fel. Då tröttnar jag på att diskutera med folket. Jag håller mig till folk som kan snacka på riktigt.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

någon mer som upplevt att det är väldigt hårt klimat här

Inläggav Gripandekylig » 2013-03-26 19:38:21

kullan skrev:
Gripandekylig skrev:
kullan skrev:Sällan jag tycker det blir någon bra diskussion på detta forum.


På vilket sätt blir diskussionerna inte bra? Vad beror det på?


Det känns som att vad jag än säger så har jag alltid fel. Då tröttnar jag på att diskutera med folket. Jag håller mig till folk som kan snacka på riktigt.


Jaha så du upplever att medlemmar i gemen här på forumet brukar antyda att du har fel i de diskussioner som du för här, vilket har gjort att du anser att människorna här har en alltför begränsad inställning till hur man bör konversera. Okej då tror jag att jag har förstått dig. Det låter jobbigt att alltid få höra att man har fel trots att man inte har det, för ingen torde väl ha fel jämt. Sannolikt har ju andra människor skrivit att du har fel trots att du i realiteten inte har haft det och därmed har deras försök till att kritisera dig varit helt obefogade och värdelösa. Jag förstår hur du ser på saken. Vad tråkigt. Jag skulle föredra ifall så många som möjligt stannade kvar här och fortsatte att skriva och konversera. Går det inte för dig att ignorera all obefogad kritik, eller blir den på något sätt övermäktig och kommer dig inpå livet ändå? Hur fungerar sånt?

Jag brukar alltid filtrera bort allt obefogat men jag har förstått på senare tid att somliga mer tar åt sig utav andras åsikter trots att de inte stämmer. Ifall jag skulle kunna lära mig vilka människor som gör på vilket sätt så skulle jag slippa hamna i komplicerade situationer i framtiden. Det vore värdefullt.
Gripandekylig
 
Inlägg: 1620
Anslöt: 2012-12-27
Ort: Uppsala

någon mer som upplevt att det är väldigt hårt klimat här

Inläggav kullan » 2013-03-26 19:48:55

Som HSP har man inget filter. Allt åker in i en. Man ser även sådant som inte var ämnat till en själv. Jag har accepterat att jag har ett klent pansar. Men andra tycks vägra acceptera det.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

någon mer som upplevt att det är väldigt hårt klimat här

Inläggav Fenren » 2013-03-26 19:49:53

kullan skrev:Men andra tycks vägra acceptera det.


nädå, vi accepterar det, men tar inte hänsyn till det.
Fenren
 
Inlägg: 7847
Anslöt: 2009-09-03
Ort: Min Mamma

någon mer som upplevt att det är väldigt hårt klimat här

Inläggav kullan » 2013-03-26 19:54:40

Fenren skrev:
kullan skrev:Men andra tycks vägra acceptera det.


nädå, vi accepterar det, men tar inte hänsyn till det.


Det är ju ännu värre det.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

någon mer som upplevt att det är väldigt hårt klimat här

Inläggav Fenren » 2013-03-26 19:56:11

kullan skrev:Det är ju ännu värre det.


varför det?

Jag har inget emot att du är känslig. jag accepterar dig för den du är.

du accepterar inte mig för den jag är. du har jättemycket emot hur, vad och när jag skriver saker.

Jag är snäll och accepterande. är du?
Senast redigerad av Fenren 2013-03-26 20:04:46, redigerad totalt 1 gång.
Fenren
 
Inlägg: 7847
Anslöt: 2009-09-03
Ort: Min Mamma

någon mer som upplevt att det är väldigt hårt klimat här

Inläggav Gripandekylig » 2013-03-26 19:58:58

kullan skrev:Som HSP har man inget filter. Allt åker in i en. Man ser även sådant som inte var ämnat till en själv. Jag har accepterat att jag har ett klent pansar. Men andra tycks vägra acceptera det.


Jaha okej HSP. Highly sensitive personality betyder det va? Okej jag ska läsa på om det så att jag kan lättare notera tecken på de dragen hos de människor jag möter så att jag kan försöka att anpassa mitt språk till dem. Jag är annars välkänd för att vara ibland brutalt ärlig.

Tack för infon =)
Gripandekylig
 
Inlägg: 1620
Anslöt: 2012-12-27
Ort: Uppsala

någon mer som upplevt att det är väldigt hårt klimat här

Inläggav kullan » 2013-03-26 20:07:27

Fenren skrev:Jag är snäll och accepterande. är du?


Dom som är mina vänner anser det. Resten får du tolka som du vill.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

någon mer som upplevt att det är väldigt hårt klimat här

Inläggav Frimodig » 2013-03-26 20:18:03

AnnaSue skrev:jag skrev och berättade om en bok som jag tänkte skriva. Jag var så entusiastisk så jag inte kunde sitta still av allt pirr jag kände. Men efter massa kritik och pessimistiska svar så är jag nu väldigt deppig och känner inte att jag vill vara på det här forumet. Jag vill vara det för jag vill få reda på mig hur andra känner det och så. Byta erfarenheter. Men jag mår också dåligt att vara här. Det känns som när jag var liten och var mobbad i skolan.
Är det någon mer som har upplevt en hård och tråkig stämning här. Och att vissa verkar leva för att diskutera och prata sönder saker till tusen små partiklar.

Svara ni som känner igen er. Ni andra kan ju starta en egen tråd å vara pessimistiska i.
Jag fick kritik för min svenska å mitt värdelösa sätt att uttrycka sig. Nu får vi se om ni kan läsa svenska och att jag skrev att ni som kände igen er i det jag skrev skulle svara.

Eller om det här också blir en tråd full av era negativa diskussioner.

Admin: flyttade tråden från Att leva som Aspergare.


Jag tror du behöver träna dig på att bortse från vad andra tycker, om de snackar skit.

Det är du som är domaren. Du bedömer värdet av vad andra påstår. Om du tycker det är negativt, så går du vidare, om du inte kan lära dig nåt nyttigt. Det är du som är domaren. Det är din värld. Du bestämmer vad du vill bry dig om, vad du vill lyssna till.

Det är du som bestämmer.

Jag kan förklara närmare om det behövs.

Lennart Frimodig
Frimodig
 
Inlägg: 9703
Anslöt: 2011-07-15

någon mer som upplevt att det är väldigt hårt klimat här

Inläggav Ardryn » 2013-03-26 20:48:06

AnnaSue skrev:jag skrev och berättade om en bok som jag tänkte skriva. Jag var så entusiastisk så jag inte kunde sitta still av allt pirr jag kände. Men efter massa kritik och pessimistiska svar så är jag nu väldigt deppig och känner inte att jag vill vara på det här forumet. Jag vill vara det för jag vill få reda på mig hur andra känner det och så. Byta erfarenheter. Men jag mår också dåligt att vara här. Det känns som när jag var liten och var mobbad i skolan.
Är det någon mer som har upplevt en hård och tråkig stämning här. Och att vissa verkar leva för att diskutera och prata sönder saker till tusen små partiklar.


Jag läste tråden du pratar om och det enda jag kom fram till är att du är extremt dålig på att ta emot kritik och i dina ögon verkar all kritik vara negativ och du verkar inte vilja använda den i syftet av att förbättras. Med en sådan kass förmåga att förstå kritik så kommer det bli ett smärre helvete att skriva en bok då du måste kunna ta till dig av kritik och även kritisera din egen text.

Nej, jag tycker inte att denna sida har ett hårt klimat om man jämför sidan emot vart som helst på internet. Det enda som jag har märkt av är att de flesta här säger vad de tycker, och i vissa fall kanske det ses som en hård stämning. Men jag har hellre en direkt kommunikation mellan personer på forumet då det leder till en bättre plats att diskutera saker på.
Ardryn
 
Inlägg: 57
Anslöt: 2012-12-13

någon mer som upplevt att det är väldigt hårt klimat här

Inläggav Gripandekylig » 2013-03-26 21:06:31

Ardryn skrev:
AnnaSue skrev:Jag vill vara det för jag vill få reda på mig hur andra känner det och så. Byta erfarenheter.


Jag läste tråden du pratar om och det enda jag kom fram till är att du är extremt dålig på att ta emot kritik och i dina ögon verkar all kritik vara negativ och du verkar inte vilja använda den i syftet av att förbättras.


Jag instämmer i att AnnaSue inte har tagit emot kritiken på ett klokt sätt. Dock vill jag inte råka göra henne ännu ledsnare eftersom att hon har skrivit att hon blivit deprimerad och fått ångestkänslor. Jag får därför försöka att formulera mig eftertänksamt.

AnnaSue. Lyssna bara till det som är befogat, och ta inte åt dig personligen av vad som sägs om dina handlingar. Vad man gör och vad man är är två mycket skilda saker.

(Exempelvis backade jag in i en stolpe i onsdags men jag är ändå ingen dålig bilförare. För nitton minuter sedan spenderade jag 50% av mina tillgångar på ett specialintresse men jag är ändå ingen dålig affärsman. I fredags satt jag länge och konverserade på en ryamatta på en nattklubb när det fanns fotöljer att sitta på men jag är ändå inget fyllesvin. I söndags betalade jag för ett låsbyte på en skidstuga för att jag förlorat ena nyckeln men jag är ändå inte slarvig.)

Kontentan är att man inte definieras utav vad man gör såtillvida att man inte gör det vid upprepade tillfällen eller i överdrift, och i slutändan är det alltid man själv som bestämmer hur man definieras och vad man är värd. Självkänslan ligger i dina egna händer.
Gripandekylig
 
Inlägg: 1620
Anslöt: 2012-12-27
Ort: Uppsala

någon mer som upplevt att det är väldigt hårt klimat här

Inläggav alixha » 2013-03-26 21:08:38

Jag är relativt ny här på forumet.
Svaret på din fråga enligt min personliga åsikt är både ja och nej.
Ibland är folk sura, ibland glada, ibland missförstår vi varandra.
Vissa är känsligare än andra, vissa bryr sig inte, vissa bryr sig massor.

Vi är olika och därför svarar folk olika på olika trådar och folk kommer tycka och säga olika saker om din frågeställning i denna tråd.
Så är det, vi är olika. :-)Happy

Lämna inget rum för diskussion om du inte vill ha en diskussion.
Om du vill ha en diskussion var beredd på att folk har olika åsikter och tips.
Blir du ledsen av något som någon skrivit? Strunta i det eller fråga den personen om det har blivit ett missförstånd.

Det är oftast väldigt enkelt och rakt på sak men missförstånd och felaktiga tolkningar får vi lära oss att leva med, vi har ju trots allt AS :-)049

Mitt sista råd: Skriv din bok. :-)Happy
alixha
 
Inlägg: 2646
Anslöt: 2013-01-04

någon mer som upplevt att det är väldigt hårt klimat här

Inläggav Unib12 » 2013-03-26 21:13:05

Jag tror att ingen här egentligen vill medvetet göra någon illa. Tror det är få som vill.

Men man bör dock inte bli allt för ledsen för ett hårt klimat, tänk att de människorna som skriver kanske inte har samma perspektiv på saken som du. Det är dock ok att säga ifrån när du känner att de håller på att gå över till personangrepp. Ett "jag blir ledsen av" och "sluta", är en mer konkret tillrätta-anvisning än "du har fel".
Unib12
 
Inlägg: 191
Anslöt: 2012-03-29
Ort: Solna

någon mer som upplevt att det är väldigt hårt klimat här

Inläggav kiddie » 2013-03-27 1:49:51

Brukar vara på ett forum som är mycket hårdare i tonen än här, men många gånger mer osakligt, så lite svårt att veta hur jag ska känna inför det. Är oxo på ett forum där man inte får vara kritisk, det är "lag" på en stöttande attityd, och jag har svårt för det med. Kan vare sig vara elak eller snäll på kommando.

Jag vill ha det perfekt, men det finns ju inte. Så jag får nöja mig med er. :P
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

någon mer som upplevt att det är väldigt hårt klimat här

Inläggav KrigarSjäl » 2013-03-27 1:55:50

Folk får skriva vad fan som helst till mig.

En rak förolämpning i form av invektiv stör mig inte tillnärmelsevis lika mycket som psykologiserande kring min person, alltså infama förolämpningar presenterade i till synes välmenande ordalag i finare språkdräkt.

Jag menar att man ska se upp för vackra språkdräkter.
Ju mer invecklat och parfymerat språk desto större falskhet.

Fast jag tar inte illa upp av någotdera egentligen, tycker mest det är anmärkningsvärt att en person som aldrig träffat mig tror sig kunna säga vem och vad jag är genom att spontantolka mina rader här.

Hobbyfreudianer kallar jag såna.
Inget jag sätter nåt vidare intellektuellt värde på, det är lika mycket att ha som en tappad klick smör på köksgolvet eller nåt.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

någon mer som upplevt att det är väldigt hårt klimat här

Inläggav kiddie » 2013-03-27 2:04:33

Vet inte om det är samma men om någon kallar mig något elakt så kan jag bedöma snabbt om det är sant eller inte. Är det inte sant så behöver jag inte bry mig, och är det sant så brukar jag inte ta illa upp eftersom jag själv vet om detta.

Det läskiga kommer när man blir snärjd så att man nästan inte vet om den personen har rätt, eller kanske så har den personen ordets makt så att han/hon kan få andra att köpa tolkningen av en rakt av. Ryser av tanken att bli tolkad.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

någon mer som upplevt att det är väldigt hårt klimat här

Inläggav KrigarSjäl » 2013-03-27 2:09:21

Man ska förhålla sig till förolämpningar som till regn.

Tänk er frysta ärter kastade mot undersidan av en lodrätt hållen gjutjärnspanna.
Det är du som är gjutjärnspannan.
Det är dina motståndare som är de frysta ärterna.
Deras ord har ingen sprängkraft och de stannar inte kvar länge.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

någon mer som upplevt att det är väldigt hårt klimat här

Inläggav Kattmamma » 2013-03-27 6:36:37

KrigarSjäl skrev:Man ska förhålla sig till förolämpningar som till regn.

Tänk er frysta ärter kastade mot undersidan av en lodrätt hållen gjutjärnspanna.
Det är du som är gjutjärnspannan.
Det är dina motståndare som är de frysta ärterna.
Deras ord har ingen sprängkraft och de stannar inte kvar länge.

Det var bra skrivet krigarSjäl ! Det ska även jag tänka på i andra sammanhang.
Kattmamma
 
Inlägg: 1575
Anslöt: 2012-04-22
Ort: Småland

någon mer som upplevt att det är väldigt hårt klimat här

Inläggav Wine » 2013-03-27 11:08:21

kiddie skrev:Är oxo på ett forum där man inte får vara kritisk, det är "lag" på en stöttande attityd, och jag har svårt för det med. Kan vare sig vara elak eller snäll på kommando.


Är det RESURS?

http://resurs.ning.com/
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

någon mer som upplevt att det är väldigt hårt klimat här

Inläggav Gripandekylig » 2013-03-27 11:13:34

Förekommer det mycket osakliga försök till förolämpningar här i forumet? Jag tycker mig ha märkt av mestadels vettiga tips och några tips som inte varit helt genomtänkta, men att medlemmar skulle ha skrivit förolämpningar i syfte att skada andra är inget jag sett så mycket av. Någon kommentar kanske jag kan dra mig till minnes, men dessa har utgjort en mycket liten andel utav den totala skrivna massan jag tagit del av här: kanske 1% utav det jag har läst.

Har ni andra märkt av mer utav detta?
Gripandekylig
 
Inlägg: 1620
Anslöt: 2012-12-27
Ort: Uppsala

någon mer som upplevt att det är väldigt hårt klimat här

Inläggav tahlia » 2013-03-27 11:34:18

Gripandekylig skrev:Har ni andra märkt av mer utav detta?


Som en av inventarierna här kan jag säga som så - det går i perioder. Ibland öppnas det upp för diskussioner där man i princip vet på förhand att det är stor risk att saker och ting spårar ur i personangrepp och liknande. Det vittnar ju egentligen bara på stort engagemang i ämnet om man vill se det positivt.
Sedan är det ju som alltid, skillnad mellan människor. Vissa av oss är hårdhudade och skakar bara av oss angrepp, andra är mer sårbara och mår uppriktigt dåligt av detsamma.

Förutom dessa perioder så finns det diverse uråldriga konflikter som ibland blossar upp men som egentligen inte har så mycket med diskussioner överlag att göra.

Det finns även en tredje faktor men den brukar som lösa sig själv. Nämligen när någon här mår sämre än vanligt och/eller befinner sig i en låg period. Handlar det om människor man diskuterat med länge plockar man upp det rätt snart och låter det som oftast vara då man vet att det inte är personligt och man inte gärna vill elda på personen då denne helt uppenbart mår dåligt.
tahlia
 
Inlägg: 10775
Anslöt: 2007-06-28
Ort: The Skog

någon mer som upplevt att det är väldigt hårt klimat här

Inläggav Thurizas » 2013-03-27 12:04:13

Då jag har ont om energi så har jag inte läst igenom tråden utan bara det första inlägget.

Ja det är bitvis hårt klimat här. Det finns några här som gillar att provocera och några andra som gillar att diskutera på ett sätt som kan ses som mer aggressivt, även om jag är osäker på om de sistnämnda faktiskt har som mening att vara aggressiva utan faktiskt bara vill diskutera.

Själv så upplever jag det som att det finns några få här som hejar på varandra till att bli och vara provocerande och bitvis blir just elaka. Det tråkiga i detta är att några av dessa personer var både förstående och respektfulla innan dom fick samröre med varandra. Men det är väll så livet funkar. Vi påverkar varandra, på gott och ont.

Men det finns faktiskt flera här som inte alls menar att vara elaka utan som har diskussioner för att dom vill förstå och det finns flera här som är snälla och förstående.

Men för att upprepa mig själv- Ja det är bitvis hårt klimat här.
Thurizas
 
Inlägg: 8153
Anslöt: 2009-09-16
Ort: Västernorrland

någon mer som upplevt att det är väldigt hårt klimat här

Inläggav Kattmamma » 2013-03-27 12:19:58

Thurizas skrev:Då jag har ont om energi så har jag inte läst igenom tråden utan bara det första inlägget.

Ja det är bitvis hårt klimat här. Det finns några här som gillar att provocera och några andra som gillar att diskutera på ett sätt som kan ses som mer aggressivt, även om jag är osäker på om de sistnämnda faktiskt har som mening att vara aggressiva utan faktiskt bara vill diskutera.

Själv så upplever jag det som att det finns några få här som hejar på varandra till att bli och vara provocerande och bitvis blir just elaka. Det tråkiga i detta är att några av dessa personer var både förstående och respektfulla innan dom fick samröre med varandra. Men det är väll så livet funkar. Vi påverkar varandra, på gott och ont.

Men det finns faktiskt flera här som inte alls menar att vara elaka utan som har diskussioner för att dom vill förstå och det finns flera här som är snälla och förstående.

Men för att upprepa mig själv- Ja det är bitvis hårt klimat här.

Jag tycker att det var modigt och intressant att du gav din bild av klimatet. Du har ju varit här länge om man tittar på reg datum och ditt stora antal inlägg så du har ju stor erfarenhet vad som pågått här genom åren.
Tack för att du uppmuntra denna tråd skapare .
Kattmamma
 
Inlägg: 1575
Anslöt: 2012-04-22
Ort: Småland

Återgå till Regler, nyheter och synpunkter



Logga in