Orättvisa väntetider för utredning?

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

 Moderatorer: atoms, Alien

Orättvisa väntetider för utredning?

Inläggav Neutrino » 2013-03-26 0:19:59

I höstas när jag började studera lärde jag känna en kille i min klass. Vi umgås inte särskilt mycket på fritiden men det var ganska lätt att lära känna honom eftersom vi är så otroligt lika personlighetsmässigt. Hursomhelst, för bara någon månad sedan bestämde han sig för att han ville ha en utredning för NPF. Han smsade mig nu ikväll och berättade att han fått veta att det nu är bestämt att han ska utredas om 3 månader. Det gör mig faktiskt avundsjuk för trots att vi bor i samma stad så har jag själv köat i 7 månader nu och jag har fortfarande ingen aning om när jag kommer utredas.

Varför är det så? Orkar inte riktigt.

EDIT: Jag är verkligen inte sur på honom eller så. Är lite sur på hela systemet.
Neutrino
 
Inlägg: 752
Anslöt: 2012-04-12

Orättvisa väntetider?

Inläggav plåtmonster » 2013-03-26 1:06:16

Kontakter?, Privata konsulter?
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Orättvisa väntetider?

Inläggav slackern » 2013-03-26 1:08:02

Har han bott i staden längre än du och haft kontakt med psykiatrin tidigare kanske? Ni kanske går på andra mottagningar och den han går på kanske har kortare väntetider? Kan vara en massa saker som spelar in.
slackern
 
Inlägg: 43697
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Orättvisa väntetider?

Inläggav Neutrino » 2013-03-26 7:31:37

Alltså, jag överreagerade säkert bara. Blev bara lite ställd eftersom det hela gick emot det jag fick berättat för mig när det bestämdes att jag skulle utredas. Enligt den psykolog jag träffade så kan man här i staden bli utredd på två olika ställen. Hon sa att de på första stället har ca 18 månaders kö och att kön på det andra stället, Habiliteringen, är kortare än så. Jag ställdes i den kortare kön men fick inte veta hur lång tid det skulle ta innan utredning (förutom att jag skulle få kontakt med Habiliteringen inom några månader vilket jag fortfarande väntar på).

Hursomhelst, jag borde kanske egentligen vara glad för hans skull eftersom han slipper stå ut med denna jobbiga väntan. Hur länge fick ni vänta innan utredning?
Neutrino
 
Inlägg: 752
Anslöt: 2012-04-12

Orättvisa väntetider?

Inläggav Fenren » 2013-03-26 7:41:26

Det kan vara så att kön är kortare nu.

Det kan också vara så att de ansåg det viktigt att han fick hoppa i kön. Detta görs dagligen inom sjukvården. Det är inte ett strikt kösystem. Behovet ska styra mer än något annat.
Fenren
 
Inlägg: 7847
Anslöt: 2009-09-03
Ort: Min Mamma

Orättvisa väntetider?

Inläggav Wine » 2013-03-26 10:23:43

Neutrino skrev:Hur länge fick ni vänta innan utredning?


Jag fick vänta i ca två år och fyra månader.
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Orättvisa väntetider?

Inläggav Miche » 2013-03-26 11:53:08

Neutrino skrev:Hur länge fick ni vänta innan utredning?

Fyra-fem månader (utredningen tog ungefär lika lång tid).
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Orättvisa väntetider?

Inläggav kiddie » 2013-03-26 12:00:29

Kan bero på flera saker. Här har vi två olika köer beroende på ålder. Jag väntade över 1,5 år på min AS-utredning och 2 år på min ADHD-utredning.

Sedan vad gäller hjälp inom psykiatrin har jag blivit kickad från listor eller omsprungen flera gånger just för att jag är jag. Det känns ju inte så kul. En "kompis" fick en viss typ av terapi efter ett par veckors väntan medan jag hade väntat i två år för att sedan kastas ut från listan.

Men just utredningar, vissa FÅR förtur, sedan är det oxo så at iaf där jag bor har listorna blivit så långa att de måste hyra in folk för att beta av dem och just när de betat av finns nästan inga väntetider, kan gå från flera år till några månader, sedan fylls listan igen.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Orättvisa väntetider?

Inläggav Fenren » 2013-03-26 18:31:32

Neutrino skrev:Hur länge fick ni vänta innan utredning?


3 veckor. det var två veckor med julledigt...
Fenren
 
Inlägg: 7847
Anslöt: 2009-09-03
Ort: Min Mamma

Orättvisa väntetider?

Inläggav Pentti Varg » 2013-03-26 18:51:19

Jag väntade ca 6 månader. Sen tog själva utredningen bortåt 9 månader tyvärr. Det var 3 olika psykologer inblandade och det var väntetid däremellan.
Pentti Varg
 
Inlägg: 825
Anslöt: 2013-03-17

Orättvisa väntetider?

Inläggav Gripandekylig » 2013-03-26 19:12:18

Ifall man exempelvis uppvisar starka depressiva symptom så kan man få förtur.

För mig tog det cirka 18 månader att starta utredningen ifrån den dagen jag först sökte hjälp för psykisk ohälsa. Den faktiska tiden som jag stod i kö blev dock cirka 5 månader, eller 10 månader beroende på hur man räknar. Det var nämligen så att jag blev bortglömd efter den första anmälningen så efter 5 månader fick jag ställa mig i kön igen och därefter så tog det ytterligare 5 månader.

Ifall man vänder sig till en privat vårdgivare kan man dock få en utredning gjord inom ett dygn.
Gripandekylig
 
Inlägg: 1620
Anslöt: 2012-12-27
Ort: Uppsala

Orättvisa väntetider?

Inläggav Wine » 2013-03-26 19:44:47

Gripandekylig skrev:Ifall man vänder sig till en privat vårdgivare kan man dock få en utredning gjord inom ett dygn.


Vart är det man ska vända sig i så fall?
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Orättvisa väntetider?

Inläggav Fenren » 2013-03-26 19:45:57

Wine skrev:
Gripandekylig skrev:Ifall man vänder sig till en privat vårdgivare kan man dock få en utredning gjord inom ett dygn.


Vart är det man ska vända sig i så fall?


de flesta privata psykologer vet.
Fenren
 
Inlägg: 7847
Anslöt: 2009-09-03
Ort: Min Mamma

Orättvisa väntetider?

Inläggav Wine » 2013-03-26 19:47:50

Fenren skrev:
Wine skrev:
Gripandekylig skrev:Ifall man vänder sig till en privat vårdgivare kan man dock få en utredning gjord inom ett dygn.


Vart är det man ska vända sig i så fall?


de flesta privata psykologer vet.


Vet de flesta privata psykologer var man ska vända sig för att få en utredning gjord inom ett dygn?
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Orättvisa väntetider?

Inläggav Gripandekylig » 2013-03-26 19:48:16

Wine skrev:
Gripandekylig skrev:Ifall man vänder sig till en privat vårdgivare kan man dock få en utredning gjord inom ett dygn.


Vart är det man ska vända sig i så fall?


Isåfall vänder man sig till sin privata läkare och det varierar ju beroende på vem man har anställt som det. Sådana läkare brukar vara dyra. Vidare finns det ju även andra privata vårdgivare som mer fungerar som vårdcentraler dit man kan gå men betala lite extra för sig för att få exempelvis snabbare vård. Om dessa har jag inte mycket kunskap men det borde vara lätt att ta reda på genom en googling. Privatläkare hittar man dock bäst genom privata kontakter.
Gripandekylig
 
Inlägg: 1620
Anslöt: 2012-12-27
Ort: Uppsala

Orättvisa väntetider?

Inläggav Fenren » 2013-03-26 19:48:42

Wine skrev:Vet var man ska vända sig för att få en utredning gjord inom ett dygn?


nä, men inom en månad.
Fenren
 
Inlägg: 7847
Anslöt: 2009-09-03
Ort: Min Mamma

Orättvisa väntetider?

Inläggav Gripandekylig » 2013-03-26 19:50:54

Wine skrev:Vet de flesta privata psykologer var man ska vända sig för att få en utredning gjord inom ett dygn?

Jag menade att få den påbörjad inom ett dygn men visst det torde inte vara omöjligt att få den genomförd inom ett dygn heller.

Allt som allt tog min utredning inte mer än 20 timmar inklusive psykologens enskilda rättnings- och bearbetningstid. Våra möten tog 9 timmar. Det hinner man ju med.
Gripandekylig
 
Inlägg: 1620
Anslöt: 2012-12-27
Ort: Uppsala

Orättvisa väntetider?

Inläggav Wine » 2013-03-26 19:51:44

Gripandekylig skrev:
Wine skrev:
Gripandekylig skrev:Ifall man vänder sig till en privat vårdgivare kan man dock få en utredning gjord inom ett dygn.


Vart är det man ska vända sig i så fall?


Isåfall vänder man sig till sin privata läkare och det varierar ju beroende på vem man har anställt som det. Sådana läkare brukar vara dyra. Vidare finns det ju även andra privata vårdgivare som mer fungerar som vårdcentraler dit man kan gå men betala lite extra för sig för att få exempelvis snabbare vård. Om dessa har jag inte mycket kunskap men det borde vara lätt att ta reda på genom en googling. Privatläkare hittar man dock bäst genom privata kontakter.


Gripandekylig skrev:
Wine skrev:Vet de flesta privata psykologer var man ska vända sig för att få en utredning gjord inom ett dygn?

Jag menade att få den påbörjad inom ett dygn men visst det torde inte vara omöjligt att få den genomförd inom ett dygn heller.

Allt som allt tog min utredning inte mer än 20 timmar inklusive psykologens enskilda rättnings- och bearbetningstid. Våra möten tog 9 timmar. Det hinner man ju med.


Men jag vet inte om jag har fattat rätt nu, menar du att en neuropsykiatrisk utredning kan genomföras och bli klar så att vårdgivaren kan sätta en diagnos inom ett dygn?
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Orättvisa väntetider?

Inläggav Gripandekylig » 2013-03-26 19:53:05

Wine skrev:Men jag vet inte om jag har fattat rätt nu, menar du att en neuropsykiatrisk utredning kan genomföras och bli klar så att vårdgivaren kan sätta en diagnos inom ett dygn?


Det var inte det jag menade, utan jag menade att den kan påbörjas inom ett dygn. Dock torde det, som jag tidigare förklarat, inte vara omöjligt att få den genomförd inom ett dygn.
Gripandekylig
 
Inlägg: 1620
Anslöt: 2012-12-27
Ort: Uppsala

Orättvisa väntetider?

Inläggav Gripandekylig » 2013-03-26 19:55:16

Fast allt är ju individuellt. Jag hade ju under lång tid träffat en psykiatriker också som hade under massor med möten instämt i att han hade starka misstankar om Asperger. Därutöver hade jag själv bedrivit en egen utredning som jag presenterat för min psykolog och min psykiatriker i förväg så de 9 mötestimmarna kanske är väldigt ovanliga i jämförelse med andras utredningar.
Gripandekylig
 
Inlägg: 1620
Anslöt: 2012-12-27
Ort: Uppsala

Orättvisa väntetider?

Inläggav Neutrino » 2013-03-26 20:51:34

Gripandekylig skrev:Ifall man exempelvis uppvisar starka depressiva symptom så kan man få förtur.


Inte jag. Tycker det är skumt att man kan få gå här och må hur dåligt som helst, knappt klara av sina studier på grund av all problematik men ändå får vänta längre än andra som stått i kö kortare tid än en själv. Som jag skrev i ett tidigare inlägg så borde jag kanske vara glad för hans skull eftersom han slipper all jobbig väntan. Tyvärr gör det mig dock deppig och får mig att känna mig allmänt frustrerad på saker och ting. Hoppas inte det gör mig till en dålig person.
Neutrino
 
Inlägg: 752
Anslöt: 2012-04-12

Orättvisa väntetider?

Inläggav Gripandekylig » 2013-03-26 21:14:53

Neutrino skrev:
Gripandekylig skrev:Ifall man exempelvis uppvisar starka depressiva symptom så kan man få förtur.


Inte jag. Tycker det är skumt att man kan få gå här och må hur dåligt som helst, knappt klara av sina studier på grund av all problematik men ändå får vänta längre än andra som stått i kö kortare tid än en själv.


Ja alltså du klarar ju "knappt" av dina studier. Ifall du hade hoppat av, börjat skära i din kropp, aldrig sovit och svultit så hade du kanske nått upp till kraven för att uppvisa starka depressiva symptom. Jag menar inte att förringa dina känslor utan att bara ställa dem i proportion till andras (och jag vet ju väldigt lite om din depressiva symptomatologi). Nu är det ju inte säkert att det är därför som det går snabbare för din vän men du kan ju fråga denne hur den mår och så för att veta hur era måenden förhåller sig till varandra.

Jag hoppas att tiden ändå går snabbt för dig och att diagnostiseringen kommer att hjälpa dig med dina depressiva symptom.
Gripandekylig
 
Inlägg: 1620
Anslöt: 2012-12-27
Ort: Uppsala

Orättvisa väntetider?

Inläggav Schmetterling » 2013-03-26 21:29:19

Gripandekylig skrev:Ifall man exempelvis uppvisar starka depressiva symptom så kan man få förtur.

Fast egentligen ska inte AS-diagnos ställas under depression eftersom depressionen i sig kan både förstärka och framkalla autistiska symptom => risk för feldiagnosticering.
Schmetterling
 
Inlägg: 1539
Anslöt: 2012-08-18

Orättvisa väntetider?

Inläggav Gripandekylig » 2013-03-26 21:32:14

Schmetterling skrev:Fast egentligen ska inte AS-diagnos ställas under depression eftersom depressionen i sig kan både förstärka och framkalla autistiska symptom => risk för feldiagnosticering.


Det har jag läst tidigare här i forumet. Hur fungerar det?
Gripandekylig
 
Inlägg: 1620
Anslöt: 2012-12-27
Ort: Uppsala

Återgå till Aspergare och vården



Logga in