Online-enkät om hur ni upplever er asperger

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: Alien, atoms

Online enkät om hur ni upplever eran asperger

Inläggav Sheyen » 2013-03-23 16:07:33

Miche skrev:
Sheyen skrev:Det är ett vanligt missförstånd att folk tror att aspergare förstår varandra på ett naturligt och enkelt sätt, bara för att båda har diagnosen.

Det kan underlätta men det är ingen garanti. Spännvidden bland oss är rätt hög.

Precis.
Sheyen
 
Inlägg: 11722
Anslöt: 2010-10-24
Ort: Din Mamma

Online enkät om hur ni upplever eran asperger

Inläggav AnnaSue » 2013-03-23 18:55:15

rapchic skrev:
AnnaSue skrev:Men ändå ska inte aspergare åtmonstone förstå en å vara snälla mot en??

asperger innebär blandannat svårighet att förstå vad andra känner/tänker så varför skulle det de?



förstå behöver man ju inte göra men vara snäll mot varandra och visa respekt. Uppmuntra etc.
Alla har vi väl känt av att det är jobbigt och svårt att ha asperger. Många har vi känt oss utanför å kanske mobbade. Iaf har jag det. Då kanske man..eftersom man vet hur det kan vara....vara lite extra snäll mot andra aspergare. Man kan ju iaf räkna ut att de inte heller haft det så lätt.
Å jag förstår faktiskt inte varför vissa ska va så negativa mot mig.
AnnaSue
 
Inlägg: 154
Anslöt: 2013-03-18

Online enkät om hur ni upplever eran asperger

Inläggav sugrövmanövern » 2013-03-23 18:57:42

AnnaSue skrev:Å jag förstår faktiskt inte varför vissa ska va så negativa mot mig.
Personer med Aspergers syndrom är inte sällan egocentrerade fittungar som njuter av att slå folk på fingrarna.
sugrövmanövern
 
Inlägg: 11110
Anslöt: 2007-01-12
Ort: Marianergraven

Online enkät om hur ni upplever eran asperger

Inläggav rapchic » 2013-03-23 19:39:01

AnnaSue skrev:
rapchic skrev:
AnnaSue skrev:Men ändå ska inte aspergare åtmonstone förstå en å vara snälla mot en??

asperger innebär blandannat svårighet att förstå vad andra känner/tänker så varför skulle det de?



förstå behöver man ju inte göra men vara snäll mot varandra och visa respekt. Uppmuntra etc.
Alla har vi väl känt av att det är jobbigt och svårt att ha asperger. Många har vi känt oss utanför å kanske mobbade. Iaf har jag det. Då kanske man..eftersom man vet hur det kan vara....vara lite extra snäll mot andra aspergare. Man kan ju iaf räkna ut att de inte heller haft det så lätt.
Å jag förstår faktiskt inte varför vissa ska va så negativa mot mig.

vad jag förstår så kan vissa med AS ha problem med "om jag har kännt så då kan andra i samma situation känna så"
sen varierar det ju vilka problem just x person med AS har vissa har inte alls det problemet.
en sak har jag då lärt mig här på forumet och det är att inte förvänta mig att folk ska förstå vad jag menar, känner eller tycker.
sen finns det ju guldkorn också däremot kan det kräva att man varit här en stund
rapchic
 
Inlägg: 4280
Anslöt: 2008-02-22
Ort: Lycksele

Online enkät om hur ni upplever eran asperger

Inläggav AnnaSue » 2013-03-23 20:13:33

man brukar väl ha svårt att sätta sig in i hur andra känner om man inte själv upplevt det. Men har man själv känt nåt liknande är det ju en annan sak. Å man ska ju egentligen inte ha problem med empati generellt utan mer att visa medkänsla ibland. fast man känner det.
AnnaSue
 
Inlägg: 154
Anslöt: 2013-03-18

Online enkät om hur ni upplever eran asperger

Inläggav Sheyen » 2013-03-23 20:25:57

AnnaSue skrev:man brukar väl ha svårt att sätta sig in i hur andra känner om man inte själv upplevt det. Men har man själv känt nåt liknande är det ju en annan sak. Å man ska ju egentligen inte ha problem med empati generellt utan mer att visa medkänsla ibland. fast man känner det.

Vadå "ska"? Alla är olika.
Sheyen
 
Inlägg: 11722
Anslöt: 2010-10-24
Ort: Din Mamma

Online enkät om hur ni upplever eran asperger

Inläggav Schmetterling » 2013-03-23 20:27:20

sugrövmanövern skrev:
AnnaSue skrev:Å jag förstår faktiskt inte varför vissa ska va så negativa mot mig.
Personer med Aspergers syndrom är inte sällan egocentrerade fittungar som njuter av att slå folk på fingrarna.

Word!

On topic ska jag försöka fylla i enkäten. :-)Happy
Schmetterling
 
Inlägg: 1539
Anslöt: 2012-08-18

Online enkät om hur ni upplever eran asperger

Inläggav Nummer13 » 2013-03-23 20:33:30

sugrövmanövern: Att du aldrig kan sluta med dina fula ord.
Nummer13
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 197
Anslöt: 2013-02-02

Online enkät om hur ni upplever eran asperger

Inläggav AnnaSue » 2013-03-23 20:35:27

Sheyen skrev:
AnnaSue skrev:man brukar väl ha svårt att sätta sig in i hur andra känner om man inte själv upplevt det. Men har man själv känt nåt liknande är det ju en annan sak. Å man ska ju egentligen inte ha problem med empati generellt utan mer att visa medkänsla ibland. fast man känner det.

Vadå "ska"? Alla är olika.


ja det är ju inte ett kriterium att man inte ska kunna känna empati.
Det är ett missförstånd å myt att aspergare inte har medkänsla eller empati.

Sen har väl alla mskor mer el mindre lätt att göra det. Men vad jag förstått så är det egentligen inte nåt som skulle va pga att man har asperger. Eller har jag fel??
AnnaSue
 
Inlägg: 154
Anslöt: 2013-03-18

Online enkät om hur ni upplever eran asperger

Inläggav rapchic » 2013-03-23 20:44:16

AnnaSue skrev:
Sheyen skrev:
AnnaSue skrev:man brukar väl ha svårt att sätta sig in i hur andra känner om man inte själv upplevt det. Men har man själv känt nåt liknande är det ju en annan sak. Å man ska ju egentligen inte ha problem med empati generellt utan mer att visa medkänsla ibland. fast man känner det.

Vadå "ska"? Alla är olika.


ja det är ju inte ett kriterium att man inte ska kunna känna empati.
Det är ett missförstånd å myt att aspergare inte har medkänsla eller empati.

Sen har väl alla mskor mer el mindre lätt att göra det. Men vad jag förstått så är det egentligen inte nåt som skulle va pga att man har asperger. Eller har jag fel??

man kan ha svårt att veta när man ska känna empati
rapchic
 
Inlägg: 4280
Anslöt: 2008-02-22
Ort: Lycksele

Online enkät om hur ni upplever eran asperger

Inläggav Sheyen » 2013-03-23 21:44:52

AnnaSue skrev:
Sheyen skrev:
AnnaSue skrev:man brukar väl ha svårt att sätta sig in i hur andra känner om man inte själv upplevt det. Men har man själv känt nåt liknande är det ju en annan sak. Å man ska ju egentligen inte ha problem med empati generellt utan mer att visa medkänsla ibland. fast man känner det.

Vadå "ska"? Alla är olika.


ja det är ju inte ett kriterium att man inte ska kunna känna empati.
Det är ett missförstånd å myt att aspergare inte har medkänsla eller empati.

Sen har väl alla mskor mer el mindre lätt att göra det. Men vad jag förstått så är det egentligen inte nåt som skulle va pga att man har asperger. Eller har jag fel??

Nej, men du generaliserar jättemycket...

Jag personligen har väldigt svårt för att känna empati.
Sheyen
 
Inlägg: 11722
Anslöt: 2010-10-24
Ort: Din Mamma

Online enkät om hur ni upplever eran asperger

Inläggav Schmetterling » 2013-03-23 23:22:49

Sheyen skrev:
AnnaSue skrev:
Sheyen skrev:Vadå "ska"? Alla är olika.


ja det är ju inte ett kriterium att man inte ska kunna känna empati.
Det är ett missförstånd å myt att aspergare inte har medkänsla eller empati.

Sen har väl alla mskor mer el mindre lätt att göra det. Men vad jag förstått så är det egentligen inte nåt som skulle va pga att man har asperger. Eller har jag fel??

Nej, men du generaliserar jättemycket...

Jag personligen har väldigt svårt för att känna empati.

Jag tror att hon fått lära sig det där. Det är senaste grejen psykologer med flera kör med, att det är en grov missuppfattning att aspergare har nedsatt förmåga till empati. Mycket hänger på vad man lägger i ordet empati, men sett till ordets riktiga bemärkelse (och inte misstolkningar som att det betyder omtänksamhet) är empatisvårigheter vanligt. Alexitymi är också vanligt hos personer med autismspektrumstörningar. Inte alla har det dock och på samma sätt finns det autister som inte har nedsatt empati. Och jag tror att många har större svårigheter att kommunicera sina empatiska känslor än vad de har att känna dem.
Schmetterling
 
Inlägg: 1539
Anslöt: 2012-08-18

Online enkät om hur ni upplever eran asperger

Inläggav Gafsan » 2013-03-23 23:45:36

Sheyen skrev:Jag personligen har väldigt svårt för att känna empati.


Fast å andra sidan har du ju strängt taget inte AS heller, utan autism. Även om de flesta (jag också) ser AS som en variant av autism så kan det finnas skillnader i svårighetsgraden av ens funktionshinder.
Gafsan
 
Inlägg: 3595
Anslöt: 2011-01-23
Ort: En väldigt trevlig liten stad nånstans

Online enkät om hur ni upplever eran asperger

Inläggav plåtmonster » 2013-03-24 1:39:21

@AnnaSue, Neurodiversitet är att se t.ex asperger som ett annat sätt att fungera än en sjukdom, fel, eller nedsättning. Ofta ursprunget i att många läkare med psykiatriinrikting (psykiatriker) ser det som sitt tolkningsföreträde att oinskränkt definiera vad som är fel och sjukt.

Om förståelse skulle jag nog säga att det finns en större risk att förstå varann om båda personerna har asperger. ;) Men det är i stort sett bara en liknande grundfunktion. Sedan behövs att mycket annat skall stämma och ADD/ADHD kan göra att det tar sig helt olika uttryck.

Något att vara uppmärksam på är att det är vanligt att personer med asperger lägger fram saker utan att linda in de i omskrivande sociala koder. Det kan tyckas hårt men oftast finns där ingen hårdhet.

Verkar som du undersöker detta ämnet ordentligt. Skulle tipsa om att kika på wikipedia, där finns många intressanta artiklar. Tänk på att alltid kontrollera de artiklarna mot tillförlitliga källor innan du använder det i ev bok. Wrongplanet.net är också ett tips.
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Online enkät om hur ni upplever eran asperger

Inläggav Hijaal » 2013-03-24 12:00:13

Till Anna Sue:

Jag fyllde i enkäten och det är dåligt att man inte kan välja att man är man.

AnnaSue skrev:jag ska skriva en bok om hur det är att ha asperger, en bok som ska ge en sann bild, och vara lätt läst. En bok som ska visa hur olika aspergare kan vara för att motverka fördomar och öka insikt. Är inte det viktigt för alla aspergare?


Mest troliga scenariot är att det inte är det för alla för det finns så många olika människor med asperger. Dessutom så finns det fördomar mot andra människor också inte bara folk med asperger, enklare bara ge dom människorna fingret och be dom dra åt helvete.

AnnaSue skrev:aja men skriv inte här om ni inte vill hjälpa mig. Då kan ni hålla era negativa åsikter för er själva. Jag försöker göra något bra här..


Vad jag vet så finns det nåt som heter yttrande frihet och dom är inte negativa dom är sannlighets eniga, till exempel det där stycket man skulle skriva filmer/serier som man följer skrev jag bara 1 serie för om jag skulle skriva allting så skulle jag bara på den vara tvungen att sitta vid datan i 24 timmar. Dock är det ju negativt att säga till folk att vara tysta och inte prata, så enligt fakta så är det bara du som har gjort negativitet hittils.



Moderator atoms - gjorde så att det tydligare framgår vem som citeras.
Hijaal
Bannad
 
Inlägg: 46
Anslöt: 2013-03-24

Online enkät om hur ni upplever eran asperger

Inläggav Sheyen » 2013-03-24 12:16:30

Schmetterling skrev:
Sheyen skrev:
AnnaSue skrev:
ja det är ju inte ett kriterium att man inte ska kunna känna empati.
Det är ett missförstånd å myt att aspergare inte har medkänsla eller empati.

Sen har väl alla mskor mer el mindre lätt att göra det. Men vad jag förstått så är det egentligen inte nåt som skulle va pga att man har asperger. Eller har jag fel??

Nej, men du generaliserar jättemycket...

Jag personligen har väldigt svårt för att känna empati.

Jag tror att hon fått lära sig det där. Det är senaste grejen psykologer med flera kör med, att det är en grov missuppfattning att aspergare har nedsatt förmåga till empati. Mycket hänger på vad man lägger i ordet empati, men sett till ordets riktiga bemärkelse (och inte misstolkningar som att det betyder omtänksamhet) är empatisvårigheter vanligt. Alexitymi är också vanligt hos personer med autismspektrumstörningar. Inte alla har det dock och på samma sätt finns det autister som inte har nedsatt empati. Och jag tror att många har större svårigheter att kommunicera sina empatiska känslor än vad de har att känna dem.

Bra skrivet!
Sheyen
 
Inlägg: 11722
Anslöt: 2010-10-24
Ort: Din Mamma

Online enkät om hur ni upplever eran asperger

Inläggav Sheyen » 2013-03-24 12:17:47

Gafsan skrev:
Sheyen skrev:Jag personligen har väldigt svårt för att känna empati.


Fast å andra sidan har du ju strängt taget inte AS heller, utan autism. Även om de flesta (jag också) ser AS som en variant av autism så kan det finnas skillnader i svårighetsgraden av ens funktionshinder.

Nej, jag vet. Men jag vill ändå vara med och diskutera.
Sheyen
 
Inlägg: 11722
Anslöt: 2010-10-24
Ort: Din Mamma

Online enkät om hur ni upplever eran asperger

Inläggav 13Arizona » 2013-03-24 14:29:53

Jag har också svarat på den :)

Lycka till med boken!
13Arizona
Ny medlem
 
Inlägg: 2
Anslöt: 2013-03-24

Online enkät om hur ni upplever eran asperger

Inläggav Schmetterling » 2013-03-24 14:33:27

Jag tänkte ju svara på den men det var alldeles för mycket frihand så jag gav upp. Sorry. :-)003
Schmetterling
 
Inlägg: 1539
Anslöt: 2012-08-18

Online enkät om hur ni upplever eran asperger

Inläggav AnnaSue » 2013-03-24 16:33:59

jag har aldrig sagt att nån måste svara. Jag har inte sagt att man får säga vad man vill. jag skrev att man även om man vill fylla i svarar på det man vill.
Jag reagerade på att det var så många pessimistiska kommentarer. Å jag tyckte att man kan väl hålla sånt för sig själv. det är frivilligt såklart men tycker man det är dåligt behöver man väl inte dra ner mer som är engagerad i detta då är det väl bara att låta bli att skriva. Det är helt ok.
AnnaSue
 
Inlägg: 154
Anslöt: 2013-03-18

Online enkät om hur ni upplever eran asperger

Inläggav plåtmonster » 2013-03-24 17:03:51

Från 2013-03-21:
AnnaSue skrev:Ni kan väl svara på det som ni orkar och kan. Förstår ni hur mycket det betyder och hur viktigt det är kan ni väl lägga ner lite tid och engagemang?


Om man begär att folk ska lägga tid och engagemang på något så kan det hända att en del säger varför de inte gör det istället för att hålla det för sig själv och då får man utvärdera svaret utan att lägga personliga betydelser i det. Om endast positiva svar inkommer så får man inte heller den fullständiga bilden.
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Online-enkät om hur ni upplever er asperger

Inläggav DrPepper » 2013-03-25 5:25:55

Får vi uppdatering utifall din bok blir publicerad och vad den i så fall heter? Sen får jag påpeka att enkäten verkligen var [för] lång. Med så många rutor där man själv skall fylla i sitt svar liknar det närmast att man skriver en kort biografi över sig själv mer än en enkät per se. Har försökt fylla i din enkät två gånger nu men det känns som en "vägg" av frågor och jag pallar inte. Ska göra ett nytt försök senare.
DrPepper
 
Inlägg: 55
Anslöt: 2012-06-28
Ort: Järfälla

Online-enkät om hur ni upplever er asperger

Inläggav Gripandekylig » 2013-03-25 12:24:12

AnnaSue skrev:aja men skriv inte här om ni inte vill hjälpa mig. Då kan ni hålla era negativa åsikter för er själva. Jag försöker göra något bra här..



AnnaSue. Jag har just besvarat din enkät och jag håller med dig om att det vore intressant att skapa en dylik bok. Jag tror dock inte att du är rätt person för uppgiften. Det handlar inte om att jag och andra här i forumet är elaka; det handlar bara om att vi är realistiska. Det är minst lika värdefullt för dig att få negativ kritik som det är att få positiv.

Anledningarna till att jag inte tror att din ansträngning kommer att leda till någonting bra är:
- Dina frågor innehåller många syftningsfel.
- Somliga frågor är omöjliga att förstå.
- Dina svarsalternativ är genomgående ovetenskapligt uppbyggda: ett tips är att ge varje svarsalternativ ett numeriskt värde för att få statistiskt intressant och mätbar input.
- Somliga frågor ställs enbart till flickor och inte till män: detta föranleder en osund diskriminering redan i undersökningsfasen.

Du kommer med den enkät du har länkat till här att få ett vinklat underlag som dessutom blir värdelöst då frågorna är så oklara.

Jag tror inte att du är rätt person att skriva den bok du eftersträvar. Tyvärr så blir därför min främsta input till dig den kritiska ståndpunkten att du bör lägga ned projektet. Istället bör du fokusera på att utveckla dig själv inom områdena: vetenskaplig metod, kommunikation, matematik och kritiskt tänkande. Därefter kanske du kan spendera din tid med att studera något ämne riktigt ingående och sedan skriva en bok om ämnet. Uppskattningsvis kommer det att fordras cirka 5 års studier innan du blir redo att ta dig an detta projekt.

Så be någon mer som är mer redo att skriva boken eller skjut upp projektet en tid och återigen: jag säger inte detta för att vara elak utan för att vara snäll och ärlig.
Gripandekylig
 
Inlägg: 1620
Anslöt: 2012-12-27
Ort: Uppsala

Online-enkät om hur ni upplever er asperger

Inläggav plåtmonster » 2013-03-25 12:26:50

Man kan också lära sig och med aspergerfokus så är det inte en omöjlighet.
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in