AS och intelligens /Vilken IQ har ni? (Omröstning)

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: Alien, atoms

Har du en IQ >=125?

IQ 100-120
77
29%
IQ 120-125
41
15%
IQ 125-130
63
24%
Mensamedlem
30
11%
IQ >140
55
21%
 
Antal röster : 266

AS och intelligens /Vilken IQ har ni? (Omröstning)

Inläggav Krake » 2013-03-15 21:33:06

Jag förstår precis din poäng, Frimodig, men jag håller inte med om den. Vad i "producera mera" konceptet gör världen bättre? Jag tror tvärt emot att vi är allt för fokuserade på att producera. Man gör inte världen bättre genom att springa i ett ekorrhjul utan att finna och ta till vara på de viktiga delarna av livet. Det är enkelt. Mat, vatten, sex etc. de vanliga basbehoven helt enkelt tillsammans med omtänksamhet och respekt. Vad mer krävs egentligen? Allt utöver är överflöd och dessutom vanligen felplacerat sådant som inte alls gör oss lyckligare eller världen på annat sätt bättre. Så återigen undrar jag därför varför produktivitet är så viktigt. Det finns tillräckligt med produktivitet i världen. Dessutom spelar intelligens ingen roll längre. Det finns för många människor så idag har genier inte längre någon plats, ingen möjlighet att förändra, förädla eller förbättra på något avgörande sätt. Varför i så fall lägga den bördan på mig och andra sk begåvade personer? Det finns tillräckligt med folk även för det i alla fall och de flesta av dessa bidrar ändå bara till ytterligare överflöd. Jag undrar om man i det läget bidrar till en förbättring eller till ett förfall.

Nu när jag utryckt mig mer utförligt kanske jag kan få ett bättre svar på frågan än "för bidragande till allas välfärd". Om det ändå är svaret vill jag veta hur det går till och vilket resultat man åstadkommer genom detta.
Krake
 
Inlägg: 1164
Anslöt: 2010-05-07
Ort: Stockholm

AS och intelligens /Vilken IQ har ni? (Omröstning)

Inläggav Kattmamma » 2013-03-15 22:13:42

Jag gjorde test på arbets förmedlingen och arbetspsykologen sa att jag var normal begåvad .
Inte för att jag kommer ihåg siffran.
Jag blev överlycklig att jag åtminstone var normalvegåvad.
Men hon sa det surt och nedvärderande .
Vad ska man fylla i för siffra om man är normal begåvad ??
:?
Kattmamma
 
Inlägg: 1575
Anslöt: 2012-04-22
Ort: Småland

AS och intelligens /Vilken IQ har ni? (Omröstning)

Inläggav elle » 2013-03-15 22:42:06

Kattmamma skrev:Jag gjorde test på arbets förmedlingen och arbetspsykologen sa att jag var normal begåvad .
Inte för att jag kommer ihåg siffran.
Jag blev överlycklig att jag åtminstone var normalvegåvad.
Men hon sa det surt och nedvärderande .
Vad ska man fylla i för siffra om man är normal begåvad ??
:?

jag gjorde också dessa tester på arbetsförmedlingen och har ojämnt begåvningsprofil . har ingen aning om min intelligens men det bekymrar mig inte. :)
elle
 
Inlägg: 8128
Anslöt: 2011-01-09
Ort: Supernova

AS och intelligens /Vilken IQ har ni? (Omröstning)

Inläggav Frimodig » 2013-03-15 23:17:58

Krake skrev:Jag förstår precis din poäng, Frimodig, men jag håller inte med om den. Vad i "producera mera" konceptet gör världen bättre? Jag tror tvärt emot att vi är allt för fokuserade på att producera. Man gör inte världen bättre genom att springa i ett ekorrhjul utan att finna och ta till vara på de viktiga delarna av livet. Det är enkelt. Mat, vatten, sex etc. de vanliga basbehoven helt enkelt tillsammans med omtänksamhet och respekt. Vad mer krävs egentligen? Allt utöver är överflöd och dessutom vanligen felplacerat sådant som inte alls gör oss lyckligare eller världen på annat sätt bättre. Så återigen undrar jag därför varför produktivitet är så viktigt. Det finns tillräckligt med produktivitet i världen. Dessutom spelar intelligens ingen roll längre. Det finns för många människor så idag har genier inte längre någon plats, ingen möjlighet att förändra, förädla eller förbättra på något avgörande sätt. Varför i så fall lägga den bördan på mig och andra sk begåvade personer? Det finns tillräckligt med folk även för det i alla fall och de flesta av dessa bidrar ändå bara till ytterligare överflöd. Jag undrar om man i det läget bidrar till en förbättring eller till ett förfall.

Nu när jag utryckt mig mer utförligt kanske jag kan få ett bättre svar på frågan än "för bidragande till allas välfärd". Om det ändå är svaret vill jag veta hur det går till och vilket resultat man åstadkommer genom detta.


Tack för svaret.

Nå, det handlar väsentligen om att bidra till att göra livet bättre för människor i svårartat underläge.

Hitta metoder och verktyg för att hjälpa fattiga människor runt om i världen, verktyg för att hjälpa kvinnor, hjälpa barn, hjälpa minoriteter.

Använda tankeförmågan i ett konstruktivt syfte.

Jag började med allvarligt psyksjuka, men jag kunde inte göra nån skillnad. Kriminella, ingen skillnad. Ungdomsbrottslingar, ingen skillnad. Asylsökande, viss skillnad. Nykomna invandrare, långtidssjukskrivna och långtidsarbetslösa, åtminstone viss skillnad.

Sen skulle jag kunna hjälpa till med att hantera massmördare, eftersom jag kan bli extremt otrevlig. Och jag saknar naturlig empati. För mig är såna några sorts insekter.

Nå, frågan är vad just du kan göra för att hjälpa folk i ett strukturellt underläge? (Jag vet att du älskar ordet "strukturellt")

Lennart Frimodig
Frimodig
 
Inlägg: 9703
Anslöt: 2011-07-15

AS och intelligens /Vilken IQ har ni? (Omröstning)

Inläggav Kattmamma » 2013-03-15 23:31:38

elle skrev:
Kattmamma skrev:Jag gjorde test på arbets förmedlingen och arbetspsykologen sa att jag var normal begåvad .
Inte för att jag kommer ihåg siffran.
Jag blev överlycklig att jag åtminstone var normalvegåvad.
Men hon sa det surt och nedvärderande .
Vad ska man fylla i för siffra om man är normal begåvad ??
:?

jag gjorde också dessa tester på arbetsförmedlingen och har ojämnt begåvningsprofil . har ingen aning om min intelligens men det bekymrar mig inte. :)

Jag har också en mycket ojämn begåvnings profil.
Och det retar mig som F A N. Jag skulle vilja vara lika smart som min kille som är Mensa medlem.
Fusk tycker jag.
Jag brukar skojja att han har som ett arkiv skåp i huvudet.
Han bara letar fram svaren jag undrar om.
Han kommer ju för sjutton ihåg ordagrant vad jag sagt i somras.
Eller vad jag skrivit i mina trådar 2009.
Jag kommer ihåg vart han lagt sin tröja i lägenheten. Eller vad som behövs handlas.
Så ok vi kompletterar väl varandra bra på ett sätt.
Men jag tycker hans Iq kunde gärna få smitta mig lite grann. :roll:
Kattmamma
 
Inlägg: 1575
Anslöt: 2012-04-22
Ort: Småland

AS och intelligens /Vilken IQ har ni? (Omröstning)

Inläggav Kattmamma » 2013-03-15 23:34:27

Vill bara tillägga att jag ej ser ner på någons intelligens.
Även om jag önskar att jag var smartare .
:wink:
Kattmamma
 
Inlägg: 1575
Anslöt: 2012-04-22
Ort: Småland

AS och intelligens /Vilken IQ har ni? (Omröstning)

Inläggav Krake » 2013-03-16 1:10:34

"...att jag vore smartare" menar du väl :wink:

PS. Vad får någon att uppfattas som smart? Jag uppfattas tydligen som det men det kan ju bero på att det är något jag i vissa fall påtalar. Det borde dock rimligtvis inte räcka då man betänker det faktum att många människor tenderar att överdriva sina egna förmågor.

PPS. Som svar på Frimodigs undran om vad jag gör för att göra världen till en bättre plats så är det något som rör mitt privata liv och således inte är ämnat för allmän beskådan, så att säga. Eftersom samhället (den del av organisian dvs diverse verksamhet ämnad för människors utveckling) effektivt underminerat mig och mina gelikar i vår väg mot att kunna göra just det du talar om så anser jag att människans dumhet och enfald vida överstiger mina egna mentala resurser. Således är allt av positiv natur som jag åstadkommer snarast en bonus. Jag inser mina begränsningar. Det är onödigt att tala för dem som inte lyssnar med vilka jag i detta fall inte menar vare sig Frimodig eller annan specifik person på forumet.
Krake
 
Inlägg: 1164
Anslöt: 2010-05-07
Ort: Stockholm

AS och intelligens /Vilken IQ har ni? (Omröstning)

Inläggav Kattmamma » 2013-03-16 7:05:46

Krake skrev:"...att jag vore smartare" menar du väl :wink:

PS. Vad får någon att uppfattas som smart? Jag uppfattas tydligen som det men det kan ju bero på att det är något jag i vissa fall påtalar. Det borde dock rimligtvis inte räcka då man betänker det faktum att många människor tenderar att överdriva sina egna förmågor.

PPS. Som svar på Frimodigs undran om vad jag gör för att göra världen till en bättre plats så är det något som rör mitt privata liv och således inte är ämnat för allmän beskådan, så att säga. Eftersom samhället (den del av organisian dvs diverse verksamhet ämnad för människors utveckling) effektivt underminerat mig och mina gelikar i vår väg mot att kunna göra just det du talar om så anser jag att människans dumhet och enfald vida överstiger mina egna mentala resurser. Således är allt av positiv natur som jag åstadkommer snarast en bonus. Jag inser mina begränsningar. Det är onödigt att tala för dem som inte lyssnar med vilka jag i detta fall inte menar vare sig Frimodig eller annan specifik person på forumet.

Möjligt att jag menade vore. Min svenska grammatik är inte bäst.
Jo en del överdriver nog sin intelligens.
Jag kanske underskattar min. Eftersom jag ej har massa fina betyg från skolor, men jag har mycket livserfarenhet .
Och är omtyckt av många på jobbet och bland mina brukare.
De brukar säga att jag är snäll .
Kanske det är en intelligens.
Att vara snäll och kunna göra bra saker för andra utan att de behöver be om det.
Att se människors behov och hjälpa dem .
Kattmamma
 
Inlägg: 1575
Anslöt: 2012-04-22
Ort: Småland

AS och intelligens /Vilken IQ har ni? (Omröstning)

Inläggav lillmupp » 2013-03-16 8:58:55

Om Intelligens kontra Produktivitet:

En person som har ett visst intelligens-värde just har det, varken mer eller mindre.
Denne kan sedan göra bruk av det, eller inte.
Den som inte gör bruk av intelligensen, på ett sätt som kan uppfattas av omgivningen, kommer sannolikt inte att uppfattas som intelligent, och på motsvarande vis, den som ger maximalt uttryck kommer att uppfattas som just intelligent, troligen oavsett den faktiska intelligensen.

Produktivitet, i detta sammanhang (vilket jag gissar är vad Frimodig syftar på), är då ett sådant uttryck för innehavd intelligens. Det kan handla om gängse uttryck som t.ex. forskning men lika gärna hur en nalkas och löser problematiska situationer i en gruppdynamik eller i en krönika över något fenomen i samhället eller hur en ser och behandlar sina barn.

Ett exempel på person som har en i vart skaplig intelligens är (eller var?) Alice Timander. Hon var synlig i media så fort det var någon galapremiär och gav kanske inte det smartaste intrycket.. s.a.s. MEN hon var utbildad och praktiserande tandläkare.
Ett annat välkänt exempel är allas vår beundrade Einstein. Erkänd som ytterligt intelligent. Hans arbete inom teoretisk fysik är ett uttryck för detta. Hans (ursprungliga) arbete som tjänsteman på tyska patentverket och hans privatliv kanske inte var lika imponerande..

En person som är medlem i t.ex. Mensa och är rankad IQ 180 men ägnar sin dagar åt att sitta i kassan i ett snabbköp, och sin fritid åt att titta på dokusåpor, är då tämligen intelligent men det lär ju omgivningen inte märka och den personen inte ha så mycket nytta eller glädje av. (Inte menat som att detta livsval är fel, enbart en illustration!)
lillmupp
 
Inlägg: 898
Anslöt: 2009-02-28
Ort: Cyberspace?

AS och intelligens /Vilken IQ har ni? (Omröstning)

Inläggav Kattmamma » 2013-03-16 12:08:25

Tack lillmupp! Det var informativt och intelligent skrivet.
Nu förstår jag bättre :wink: du är bra på att skriva så man förstår.
Men du har väl gjort en del inlägg :-)Happy
Kattmamma
 
Inlägg: 1575
Anslöt: 2012-04-22
Ort: Småland

AS och intelligens /Vilken IQ har ni? (Omröstning)

Inläggav Richard » 2013-03-16 12:25:05

Jag gjorde Mensas riktiga test o fick 129, fast då var jag bakfull. Anmälde mig typ kl 03 på natten, kl 07 ringer telefonen o en snubbe undrar om jag vill komma o göra testet kl 09.
Richard
 
Inlägg: 3405
Anslöt: 2005-10-12
Ort: Ängelholm

AS och intelligens /Vilken IQ har ni? (Omröstning)

Inläggav Kattmamma » 2013-03-16 12:28:46

Richard skrev:Jag gjorde Mensas riktiga test o fick 129, fast då var jag bakfull. Anmälde mig typ kl 03 på natten, kl 07 ringer telefonen o en snubbe undrar om jag vill komma o göra testet kl 09.

Fusk :wink: varför ringer de aldrig mig :lol:
Kattmamma
 
Inlägg: 1575
Anslöt: 2012-04-22
Ort: Småland

AS och intelligens /Vilken IQ har ni? (Omröstning)

Inläggav lillmupp » 2013-03-16 20:01:39

Kattmamma skrev:Tack lillmupp! Det var informativt och intelligent skrivet.
Nu förstår jag bättre :wink: du är bra på att skriva så man förstår.
Men du har väl gjort en del inlägg :-)Happy


Tack, Kattmamma! Nu är det min tur att vara lite generad :oops:
Försöker tänka till lite innan jag skriver.. ibland blir det bättre än andra gånger :)
lillmupp
 
Inlägg: 898
Anslöt: 2009-02-28
Ort: Cyberspace?

AS och intelligens /Vilken IQ har ni? (Omröstning)

Inläggav Kattmamma » 2013-03-16 20:12:02

lillmupp skrev:
Kattmamma skrev:Tack lillmupp! Det var informativt och intelligent skrivet.
Nu förstår jag bättre :wink: du är bra på att skriva så man förstår.
Men du har väl gjort en del inlägg :-)Happy


Tack, Kattmamma! Nu är det min tur att vara lite generad :oops:
Försöker tänka till lite innan jag skriver.. ibland blir det bättre än andra gånger :)

Ja ibland blir man förvånad själv hur bra man utryckt sig och ibland blir jag generad vad var det jag skrev :-)051 :oops: men så är det nog för oss alla.
Vill önska dig en fin lördags kväll!
Kattmamma
 
Inlägg: 1575
Anslöt: 2012-04-22
Ort: Småland

AS och intelligens /Vilken IQ har ni? (Omröstning)

Inläggav kullan » 2013-03-16 20:23:49

Jag skiter i någon ev. IQ - nivå. Högt IQ hjälper inte mig bättre när jag ska handla mat.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

AS och intelligens /Vilken IQ har ni? (Omröstning)

Inläggav Schmetterling » 2013-03-16 20:46:15

kullan skrev:Jag skiter i någon ev. IQ - nivå. Högt IQ hjälper inte mig bättre när jag ska handla mat.

Min höga IQ hjälper mig när jag ska handla mat. Jag har så svag central koherens att jag får förlita mig på min förmåga till kompensering med hjälp av min intelligens för att alls klara av dylika aktiviteter.
Schmetterling
 
Inlägg: 1539
Anslöt: 2012-08-18

AS och intelligens /Vilken IQ har ni? (Omröstning)

Inläggav Motlut » 2013-03-16 20:57:16

Schmetterling skrev:
kullan skrev:Jag skiter i någon ev. IQ - nivå. Högt IQ hjälper inte mig bättre när jag ska handla mat.

Min höga IQ hjälper mig när jag ska handla mat. Jag har så svag central koherens att jag får förlita mig på min intelligens för att alls klara av det.

Önskar jag kunde tycka att min IQ inte spelar nå'n roll men jag måste hålla med Schmetterling. Min över normala IQ hjälper mig oavsett vad jag ska göra.
Motlut
 
Inlägg: 25
Anslöt: 2012-04-12
Ort: Lappland

AS och intelligens /Vilken IQ har ni? (Omröstning)

Inläggav kullan » 2013-03-16 20:59:57

Schmetterling skrev:
kullan skrev:Jag skiter i någon ev. IQ - nivå. Högt IQ hjälper inte mig bättre när jag ska handla mat.

Min höga IQ hjälper mig när jag ska handla mat. Jag har så svag central koherens att jag får förlita mig på min förmåga till kompensering med hjälp av min intelligens för att alls klara av dylika aktiviteter.


Men enligt utredningen var jag ju " bara" normalbegåvad.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

AS och intelligens /Vilken IQ har ni? (Omröstning)

Inläggav Wine » 2013-04-16 17:21:21

Det finns en stark korrelation mellan framgång och hjärnkapacitet enligt Wais forskning:

SvD - Miljardärer kan vara smartare än andra
16 april 2013 kl 14:56 , uppdaterad: 16 april 2013 kl 15:20

Jonathan Wai heter forskaren, verksam vid Duke-universitetet, som ställer tidigare forskning på kant. Enligt Wais forskning finns det en stark korrelation mellan framgång och hjärnkapacitet. Eller som studien sammanfattar det ”topp-procenten av världens rikaste överensstämmer markant med topp-procenten av smarta”.

Ungefär 45 procent av miljardärerna befinner sig i enprocentsegmentet av kognitiv förmåga, enligt CNBC.
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

AS och intelligens /Vilken IQ har ni? (Omröstning)

Inläggav slackern » 2013-04-16 17:24:41

Wine skrev:Det finns en stark korrelation mellan framgång och hjärnkapacitet enligt Wais forskning:

SvD - Miljardärer kan vara smartare än andra
16 april 2013 kl 14:56 , uppdaterad: 16 april 2013 kl 15:20

Jonathan Wai heter forskaren, verksam vid Duke-universitetet, som ställer tidigare forskning på kant. Enligt Wais forskning finns det en stark korrelation mellan framgång och hjärnkapacitet. Eller som studien sammanfattar det ”topp-procenten av världens rikaste överensstämmer markant med topp-procenten av smarta”.

Ungefär 45 procent av miljardärerna befinner sig i enprocentsegmentet av kognitiv förmåga, enligt CNBC.


Då är det ju jävligt skumt att det inte finns fler dollar milijardärer här på forumet. För jag har läst i den här tråden att det finns väldigt många som är supersmarta.
slackern
 
Inlägg: 43752
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

AS och intelligens /Vilken IQ har ni? (Omröstning)

Inläggav Wine » 2013-04-16 17:26:19

slackern skrev:
Wine skrev:Det finns en stark korrelation mellan framgång och hjärnkapacitet enligt Wais forskning:

SvD - Miljardärer kan vara smartare än andra
16 april 2013 kl 14:56 , uppdaterad: 16 april 2013 kl 15:20



Då är det ju jävligt skumt att det inte finns fler dollar milijardärer här på forumet. För jag har läst i den här tråden att det finns väldigt många som är supersmarta.


Ja jag håller med.
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

AS och intelligens /Vilken IQ har ni? (Omröstning)

Inläggav matterik » 2013-04-16 18:26:38

slackern skrev:Då är det ju jävligt skumt att det inte finns fler dollar milijardärer här på forumet. För jag har läst i den här tråden att det finns väldigt många som är supersmarta.

Jag tror att det handlar om att ha en stark motor.
matterik
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 2085
Anslöt: 2010-01-17

AS och intelligens /Vilken IQ har ni? (Omröstning)

Inläggav Schmetterling » 2013-04-16 18:34:39

Wine skrev:
slackern skrev:
Wine skrev:Det finns en stark korrelation mellan framgång och hjärnkapacitet enligt Wais forskning:



Då är det ju jävligt skumt att det inte finns fler dollar milijardärer här på forumet. För jag har läst i den här tråden att det finns väldigt många som är supersmarta.


Ja jag håller med.

Jag tror problemet är att ojämn begåvning sätter en massa käppar i hjulen.
Schmetterling
 
Inlägg: 1539
Anslöt: 2012-08-18

AS och intelligens /Vilken IQ har ni? (Omröstning)

Inläggav slackern » 2013-04-16 18:36:00

Schmetterling skrev:
Wine skrev:
slackern skrev:
Då är det ju jävligt skumt att det inte finns fler dollar milijardärer här på forumet. För jag har läst i den här tråden att det finns väldigt många som är supersmarta.


Ja jag håller med.

Jag tror problemet är att ojämn begåvning sätter en massa käppar i hjulen.


Men om den är ojämn kan den väll inte tillhöra 1% utav dom högsta?
slackern
 
Inlägg: 43752
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in