Möt Affe den genomsnittlige Aspergerforumisten

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: atoms, Alien

Möt Affe den genomsnittlige Aspergerforumisten

Inläggav DIProgan » 2013-03-11 14:33:34

Vildsvin skrev:
DIProgan skrev:För egen del ser jag mest problem i att vara nattmänniska och tycka om skogspromenader mer än tv. För all del man kanske går nattpromenader och använder dem för att slappna av mer specifikt än orsaken man kollar på tv för men det kändes lite bökigt och osannolikt hur som helst. Att vara nattmänniska hade ett bättre underlag och fler alternativ än skogspromenerandet så nattmänniskan får anses vara mer trolig i sådana fall ^^


När jag flyttade till studentkorridor lärde jag känna två grannar (en av dem fick senare Aspergerdiagnos) som också hade svårt att sova. Vi brukade gå långa promenader på nätterna - visserligen inte mitt i skogen men väl i belysta spår. Några gånger tog vi oss in i övergivna byggnader.


Där ser man :)
DIProgan
 
Inlägg: 4558
Anslöt: 2008-10-14

Möt Affe den genomsnittlige Aspergerforumisten

Inläggav Miche » 2013-03-11 15:57:30

Jag har gått skogspromenader mitt i natten, just den skogen lekte jag mycket i som barn så jag hittar alldeles utmärkt även i månens sken.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Möt Affe den genomsnittlige Aspergerforumisten

Inläggav Dotse » 2013-03-13 22:59:26

8 av 10 autistiska har blodgrupp A.
Dotse
 
Inlägg: 29
Anslöt: 2012-09-29
Ort: Linköping

Möt Affe den genomsnittlige Aspergerforumisten

Inläggav plåtmonster » 2013-03-14 0:50:45

I och med att man har medelvärdesbildat så framkommer inte hur stora variationerna är.
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Möt Affe den genomsnittlige Aspergerforumisten

Inläggav Iridia » 2013-03-14 3:20:54

Wow, vilket jobb att göra den sammanställningen! Mycket intressant!
Iridia
 
Inlägg: 4618
Anslöt: 2011-09-22

Möt Affe den genomsnittlige Aspergerforumisten

Inläggav higgspartikel » 2013-03-14 9:23:54

Skojigt! Känns nästan som att läsa om sig själv, fast ändå inte. Kanske en beskrivning av en "alternativ verklighet"-higgspartikel som knaprar amfetamin men inte dricker kaffe.
higgspartikel
 
Inlägg: 198
Anslöt: 2012-10-29

Möt Affe den genomsnittlige Aspergerforumisten

Inläggav DIProgan » 2013-03-14 9:30:52

Dotse skrev:8 av 10 autistiska har blodgrupp A
Inte de som sitter på Aspergerforum tycks det :) (Blodgrupp A var näst vanligast)

Iridia skrev:Wow, vilket jobb att göra den sammanställningen! Mycket intressant!
Jo det tog sin tid men tycker om det i efterhand :)
DIProgan
 
Inlägg: 4558
Anslöt: 2008-10-14

Möt Affe den genomsnittlige Aspergerforumisten

Inläggav DIProgan » 2013-03-14 9:46:14

plåtmonster skrev:I och med att man har medelvärdesbildat så framkommer inte hur stora variationerna är
Sant men med variationer hade jag inte kunnat skapa en lika presenterbar "personlighet". Notera dock hur jag låter Affe känna till hur 1 av 3 Aspergare inte har några vänner alls som en nick mot variationen i den omröstningen.
DIProgan
 
Inlägg: 4558
Anslöt: 2008-10-14

Möt Affe den genomsnittlige Aspergerforumisten

Inläggav Wine » 2013-03-14 9:56:08

På sidan 3 och 4 i pdf dokumentet här:

Reported ABO Rhesus blood groups and administration of anti-Rh D immune globulin
in pervasive developmental disorders.


kan man läsa om distribution av ABO samt rhesus blod grupper hos mödrar och deras avkommor vad gäller autism, Aspergers syndrom samt ASD.

Här finns det lite mer att läsa om blodgrupp A och autism:

The Little-Known Link Between Blood Type and Autism (and Why It Matters to EVERYONE)

90% of Autistics are blood type A
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Möt Affe den genomsnittlige Aspergerforumisten

Inläggav Tallerger » 2013-03-14 12:41:36

Jag trodde det var typiskt aspigt att (som jag) hellre läsa faktaböcker än skönlitteratur, inte tvärtom.
Tallerger
 
Inlägg: 359
Anslöt: 2007-08-07

Möt Affe den genomsnittlige Aspergerforumisten

Inläggav DIProgan » 2013-03-14 13:04:26

Tallerger skrev:Jag trodde det var typiskt aspigt att (som jag) hellre läsa faktaböcker än skönlitteratur, inte tvärtom.
Du har faktiskt rätt i det. Var för snabb i att ta informationen från det vanligaste valet i den omröstningen. Relevant data såg ut som så här:

0 Enbart skönlit.
11 Mest skönlit. men även faktalit.
8 Mest fakta men äv skönlit.
6 Enbart Faktalit.
post709284.html

La även till min egen röst på "mest fakta men även skönlitteratur" för totalt 9. Möjligtvis skulle denna omröstning inte alls varit med pga. lågt deltagarantal och hög spridning men har i alla fall anmält för att få min text ändrad.

Moderator Titti:

Ändrade texten i ursprungsinlägget på begäran enligt ovan.
DIProgan
 
Inlägg: 4558
Anslöt: 2008-10-14

Möt Affe den genomsnittlige Aspergerforumisten

Inläggav RSD555 » 2018-01-22 22:34:03

DIProgan skrev:
Tallerger skrev:Jag trodde det var typiskt aspigt att (som jag) hellre läsa faktaböcker än skönlitteratur, inte tvärtom.
Du har faktiskt rätt i det. Var för snabb i att ta informationen från det vanligaste valet i den omröstningen. Relevant data såg ut som så här:

0 Enbart skönlit.
11 Mest skönlit. men även faktalit.
8 Mest fakta men äv skönlit.
6 Enbart Faktalit.
post709284.html

La även till min egen röst på "mest fakta men även skönlitteratur" för totalt 9. Möjligtvis skulle denna omröstning inte alls varit med pga. lågt deltagarantal och hög spridning men har i alla fall anmält för att få min text ändrad.

Moderator Titti:

Ändrade texten i ursprungsinlägget på begäran enligt ovan.



Om du lägger till din egen röst så borde Affe istället heta DIProgan eftersom det är med i flest omröstningar.
RSD555
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 1603
Anslöt: 2017-12-02

Möt Affe den genomsnittlige Aspergerforumisten

Inläggav Liljan » 2018-02-04 10:33:44

Lol :D Vilken rolig tråd. Vissa saker stämmer överens på mig, jag har katt och har blodgrupp 0, men det mesta stämde inte, kanske beror det på att jag är tjej.

Klona ett barn? Jag har aldrig hört någon ta upp ämnet ens.
Liljan
 
Inlägg: 1119
Anslöt: 2013-01-17
Ort: Stockholm

Möt Affe den genomsnittlige Aspergerforumisten

Inläggav DIProgan » 2018-02-04 12:37:39

RSD555 skrev:
DIProgan skrev:
Tallerger skrev:Jag trodde det var typiskt aspigt att (som jag) hellre läsa faktaböcker än skönlitteratur, inte tvärtom.
Du har faktiskt rätt i det. Var för snabb i att ta informationen från det vanligaste valet i den omröstningen. Relevant data såg ut som så här:

0 Enbart skönlit.
11 Mest skönlit. men även faktalit.
8 Mest fakta men äv skönlit.
6 Enbart Faktalit.
post709284.html

La även till min egen röst på "mest fakta men även skönlitteratur" för totalt 9. Möjligtvis skulle denna omröstning inte alls varit med pga. lågt deltagarantal och hög spridning men har i alla fall anmält för att få min text ändrad.

Moderator Titti:

Ändrade texten i ursprungsinlägget på begäran enligt ovan.



Om du lägger till din egen röst så borde Affe istället heta DIProgan eftersom det är med i flest omröstningar.


Det är bara ett fall av alla dessa omröstningar som ändå skulle gett samma resultat. I övrigt finns ingen relation mellan huruvida jag själv har deltagit i omröstningarna. Jag har definitivt inte varit med i alla.
DIProgan
 
Inlägg: 4558
Anslöt: 2008-10-14

Möt Affe den genomsnittlige Aspergerforumisten

Inläggav Pinghis Khan » 2018-05-17 21:46:01

Vågar man ens tänka på hur det skulle vara att möta den genomsnittlige Aspergerforumisten nuförtiden. :o
Pinghis Khan
Förhandsgranskad. Får inte använda PM eller chatt.
 
Inlägg: 1558
Anslöt: 2016-01-17

Möt Affe den genomsnittlige Aspergerforumisten

Inläggav DIProgan » 2018-05-18 9:13:22

Pinghis Khan skrev:Vågar man ens tänka på hur det skulle vara att möta den genomsnittlige Aspergerforumisten nuförtiden. :o
Trollande Sverigedemokrat som har svårt för auktoriteter. Gillar att läsa konspirationsteorier och att äta prinskorv.
DIProgan
 
Inlägg: 4558
Anslöt: 2008-10-14

Möt Affe den genomsnittlige Aspergerforumisten

Inläggav Sisyfos » 2018-05-18 9:45:09

Jag fann Affe fantasiäggande och beskrivningen verkade träffa flera på forumet. Jag ska tillföra något om mig så du kan korrigera.

Stämmer
Affe hittade hit genom en träff i sin sökmotor.
Han upplevde inte att någon av dem var överbeskyddande.

Han röstar vänster liksom sina föräldrar men inte på samma parti. -- har dock röstat höger och mina föräldrar röstar inte vänster längre.

Språk- samt psykologinörd.
Han noterar när folk gör missar i sin stavning och läser oftare faktaböcker än skönlitteratur.
I skolan blev han mobbad en hel del.
Han har svårt att upprätthålla långvariga relationer.
Han är väldigt petig med sin mat
Tillhör blodgrupp 0.
Väldigt sällan sjuk.
Tycker det värsta med Asperger är att ha ångest och depressioner.
Berättar om sin diagnos när det finns anledning. Vill hellre lösa folks problem än att lyssna och trösta dem.
Tycker det är bättre att vara unik än populär.
Gör faktiskt hellre något intressant än något roligt.

Stämmer inte om mig
Han är en 35 år gammal
Heterosexuell singelkille -- Bi
Hans IQ är 127 -- Aldrig testat mig
En del önskar sig tatueringar men inte Affe
Har aldrig varit vegetarian. -- Är i princip vegetarian
Knaprar metylfenidat/amfetamin/metamina/dex.
Tillhör blodgrupp 0.
Dricker inte kaffe.
Upplever sig ha en trötthetsproblematik
Kär har han varit
Har haft sex med 7 personer.
Har aldrig varit otrogen.
Han söker en relativt tyst, smart och allmänbildad partner.
Ha sex minst en gång om dagen.
Han sover 9 till 12 timmar om dygnet. -- 6 timmar
Han har sjukersättning
Han tror sig kunna döda en människa om han var tvungen
Han tycker det känns lagom att duscha varannan dag -- Varje dag
att byta sängkläder med en till två veckors mellanrum. -- 5 dagar
Ringer ogärna telefon. –- Förr sant
Tycker inte kloning är etiskt acceptabelt för att få barn.
Tycker att sverige borde lämna EU snarast -- endast idioter som knappast inser ekonomiska nyttan resonerar så.
Tycker man är svensk när man känner sig som sådan och att det finns en kultur som är specifikt svensk -- SD
Vill inte ha slöjförbud
Tycker det är fel att snatta från stora kedjor. -- Om någon svälter bör de få snatta
Tycker det är viktigare att följa sin personliga moral än landets lagar. -- Delvis
Är ej drogliberal. -- Var och en får missbruka om det kan kontrolleras utan alltför stora kostnader för samhället.

Stämmer inte om andra
Hans IQ är 127 -- Jag misstänker att snittet och medium inte heller ligga på den nivån, genomsnittet ligger under 110. Det finns flera som kraftigt drar ner snittet.

Tycker det värsta med Asperger är att ha ångest och depressioner. -- Flera kan inte erkänna att de har depression; fastän de med god tillförlitlighet kan diagnosticeras och uppfyller kriterier.
Sisyfos
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 749
Anslöt: 2017-06-04
Ort: Uppsala

Möt Affe den genomsnittlige Aspergerforumisten

Inläggav Richard » 2018-05-18 17:18:49

Haha! Väldigt kul analys! Tycker en hel del stämmer på mig, har inte sett denna tråd innan...

Affe hittade hit genom en träff i sin sökmotor.

Tror det, jag var bland de första medlemmarna.

Han är en 35 år gammal glasögonprydd blåögd heterosexuell singelkille som är officiellt diagnosticerad Asperger/ADHD och det hände först i vuxen ålder.

Ja, diagnosticerad asperger när jag var 25 år, är snart 38 år. Har på senare tid fått glasögon, dock brunögd. Numera singel o heterosexuell.

Han tror att han fick sin Asperger genetiskt genom hans ena förälder. Hans andra förälder var NT. Han upplevde inte att någon av dem var överbeskyddande som en del kan få för sig är orsaken till diagnosen. Han var äldst i syskonskaran och upplevde det negativt att växa upp med en NPF förälder.

Nja, inte från förälder, men lite längre bak i släkten. Har en yngre normal syster.

Han röstar vänster liksom sina föräldrar men inte på samma parti.

Nix! Absolut inte!

Hans IQ är 127 och i Myers-Briggs testet blir han INTJ den s.k. "Mastermind" personligheten.

Ja, 129 enligt Mensas riktiga test. Minns inte om jag gjort Myers-Briggs.

Han har tagit högskoleexamen och är en dator- språk- samt psykologinörd.

Nix! Ingen högskoleexamen. Språk hatar jag, men dator- o psykologi-nörd är jag.

Han kunde läsa innan han började skolan och han har lätt för att förstå liknelser och ordstäv. Han noterar när folk gör missar i sin stavning och läser oftare faktaböcker än skönlitteratur.

Stämmer.

Han har två datorer och körkort.

Har 7 datorer, men använder bara 2. Har körkort.

I skolan blev han mobbad en hel del.

Nä, jag var en av de som var med o mobbade... (skäms) :oops:

Han bor numera ensam med sin katt och undviker solen för det mesta då han är en nattmänniska. Han bryr sig inte om ifall han är blek och tycker sig hur som helst vara normalviktig. En del önskar sig tatueringar men inte Affe däremot kunde det va trevligt med ett par skönhetsoperationer.

Ja, 2 katter. Men inte en nattmänniska, försöker komma ut varje dag. Skulle vilja gå ner i vikt, o funderar på att tatuera mig.

Han föredrar att slappna av genom att ta en promenad i skogen snarare än att titta på tv eller säg genom att ta sig ett helrör.

Nä, där är det tvärtom.

Han hade gärna haft fler vänner men känner att han har svårt att upprätthålla långvariga relationer.

Nja, jag har rätt många vänner, men kärleksrelationer har jag svårt för.

Han är väldigt petig med sin mat och avskyr att vara kladdig. Han har inga problem med att äta hästkött och har aldrig varit vegetarian.

Stämmer!

Misstänker sig ha lindrig social fobi och har tidigare haft en form av ätstörning.

Har haft social fobi, men inte längre. Ätstörning har jag. Ska snart till en dietist.

Knaprar metylfenidat/amfetamin/metamina/dex.

Nix!

Tillhör blodgrupp 0.

Nej, A+.

Röker inte och dricker inte kaffe.

Jo, röker ett paket om dagen o dricker enorma mängder kaffe.

Upplever sig ha en trötthetsproblematik och vara ljudkänslig men i övrigt väldigt sällan sjuk.

Har en väldans trötthetsproblematik, samt har jag andra psykiska problem.

Kär har han varit och han har haft sex med 7 personer.

Jo, har varit kär, sex med 7-8 st, om man inte räknar med de på swingersklubben.

Han värdesätter trohet mycket högt men tycker det är ok att diskutera sex explicit med andra än sin partner.

Stämmer.

Han tycker om porr och han tycker att han själv har ovanliga preferenser i sängen men han har aldrig varit otrogen.

Nja... Vet inte riktigt...

Han söker en relativt tyst, smart och allmänbildad partner. I en date vill han att båda visar att de gillar varandra snarare än att bara en person är den aktiva och inte heller vill han ha pang på rödbetan.

Nä, söker ingen partner alls för tillfället.

När det kommit till det vill han dock ha sex minst en gång om dagen. Han förstår sina starkare känslor men har svårare för sina mindre framträdande sådana.

Nä, inte alls.

Han sover 9 till 12 timmar om dygnet.

Ja, helst 12 timmar.

Han har sjukersättning men inget boendestöd.

Ja, men jag har boendestöd också.

Tycker sig se ungefär 5 år yngre ut än han är.

Nja, har aldrig tänkt på det, men får ibland visa legitimation på Systembolaget, o jag är 38.

Han tror sig kunna döda en människa om han var tvungen men tycker sig sympatisera väl med andra.

Nä, jag tror inte jag skulle kunna det...

Erkänner att han har fördomar.

Ja.

Han tycker det känns lagom att duscha varannan dag och att byta sängkläder med en till två veckors mellanrum.

Nä, dusch varje dag ska det vara. Sover oftast på soffan.

Skulle inte vilja vara NT och tvivlar inte på sin diagnos.

Tveksam på den.

Tycker det värsta med Asperger är att ha ångest och depressioner.

Ja, om det nu hänger ihop.

Har även allergier och och har upplevt utbrändhet.

Nej.

Berättar om sin diagnos när det finns anledning.

Jo, när det är relevant.

Vill hellre lösa folks problem än att lyssna och trösta dem.

Ja.

Tycker det är bättre att vara unik än populär.

Stämmer.

Ringer ogärna telefon.

Nä, det har jag inga problem med.

Han har bara begått smärre brott så som trafiköverträdelser, snatteri och fildelning.

Nja, en fortkörning, men har aldrig snattat. Men så var det, det där med de radioaktiva ämnena o gifterna som blev lite uppmärksammat. Har dock laddat ner film också...

Han tror att de flesta som är diagnosticerade ska vara så - att det inte råder någon överdiagnosticering.

Ja!

Han har ansökt och fått beviljat LSS insatser.

Jadå.

Han har problem med ögonkontakt och tycker det är mycket sociala problem ihuvudtaget för honom även om det blivit bättre med tiden.

Jo, det har blivit mycket bättre med tiden.

Anses nog rätt udda i en del situationer men han har 3 verkliga vänner.

Jag tror det. Men har ganska många vänner.

Han känner dock till att 1 av 3 Aspergare inte har några vänner alls.

Nä, det visste jag inte.

Affe blir mer social av alkohol och gör faktiskt hellre något intressant än något roligt.

Jovisst!
Richard
 
Inlägg: 3349
Anslöt: 2005-10-12
Ort: Ängelholm

Re: Möt Affe den genomsnittlige Aspergerforumisten

Inläggav tahlia » 2018-05-18 17:28:25

Sisyfos skrev:Flera kan inte erkänna att de har depression; fastän de med god tillförlitlighet kan diagnosticeras och uppfyller kriterier.


Diagnostiseras av vem? Dig?
tahlia
 
Inlägg: 10775
Anslöt: 2007-06-28
Ort: The Skog

Möt Affe den genomsnittlige Aspergerforumisten

Inläggav Pinghis Khan » 2018-05-18 17:39:16

Vad ska man med depressions diagnos till om SSRI och andra antidepressiva är dödsknark?

(Har sysifoss skrivit det ännu förresten?)
Ibland ställer min pre kognition till det.
Pinghis Khan
Förhandsgranskad. Får inte använda PM eller chatt.
 
Inlägg: 1558
Anslöt: 2016-01-17

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in